Introducând în discuţie şi noţiunea de exoterism, trebuie să deschidem o plicticoasă paranteză terminologică. Totul a pornit de la două adjective din vocabularul filosofic al Greciei antice: exotericos (la Aristotel, sec. I a. H.) şi esotericos (la Andronicos din Rhodos, sec. I p. H.), referitoare la aspectele exterioare şi interioare ale învăţământului.
Aprofundând analiza lexicală critică, vom aminti că Aulus Gellius (sec. II d. Hr.) spunea în Noctes Atticae (Nopţile atice - Ed. Academiei, Bucureşti, 1965), referindu-se la Aristotel, spunea că acesta preda două feluri de ştiinţe: ezoterice (retorica, arta argumentării, ştiinţele politice) şi acroatice (dialectica, fizica, filosofia). La Aristotel însuşi găsim în scrierile sale expresia exoterikoi logoi = vorbiri exoterice, cu sensul de prelegeri publice, argumentări curente, lucrări de polularizare, şi expresia akroatikoi logoi = vorbiri acroatice, pentru elevi mai exersaţi, mai specializaţi ca pregătire. Ammonios Saccas (sec. III d. Hr.) este menţionat în Prolegomene la cele zece categorii (Ed. Academiei, Bucureşti, 1968), cu afirmaţia că termenii aristotelici respectivi se refereau la calitatea celor cărora le erau adresate scrierile: textele exoterice au fost scrise pentru cei ce înţelegeau superficial lucrurile, iar cele acroatice au fost redactate pentru cei plini de râvnă şi cu adevăraţi îndreptăţiţi la filosofare, ele tratând numai anumite probleme şi adresându-se numai anumitor persoane.
JURĂMÂNTUL
De altfel, Ammonios Saccas (discipolul lui Potamon, despre care nu se ştie aproape nimic), părintele neoplatonismului, n-a lăsat nici o operă scrisă, impunând discipolilor săi un jurământ al tăcerii, în privinţa învăţăturii pe care le-o transmisese, respectiv, o doctrină ezoterică. Aceasta a fost predată mai departe, în cadrul "şcolii de la Alexandria" lui Dionisios Longinos şi lui Plotin (204-270). Primul care a sfârşit condamnat la moarte a avut ca urmaş pe Herennios care a divulgat învăţătura, încălcând jurământul tăcerii. Al doilea - Plotin - s-a mutat la Roma, dar n-a publicat nimic. Abia discipolul său, Porphyrios, alias Malik din Tyr (233-309), i-a ordonat opera, trascriind-o în şase cărţi, a câte nouă tratate, devenind publică sub numele de Eneade. Continuatorul său la Roma a fost Iamblihos (cel bătrân) din Halcis (250-325). învăţătura quasi-ezoterică neoplatoniciană s-a perpetuat prin "Şcoala de la Apameea", iar mai apoi, începând cu Plutarh (?-431), prin "şcoala din Atena", continuându-se cu diadohii, adică, moştenitorii săi, Syrianos, Proclos, Marino, Isidoros, Zenodot şi Damascios (acesta din urmă a fost diadoh din 515 până în 529, când, din porunca împăratului Justinian, şcoala filosofică din Atena a fost desfiinţată. Decretul imperial interzicea, de altfel, predarea filosofiei în tot imperiul. Se pare că în 531, ultimii filosofi ai şcolii din Atena - Damascios din Siria, Simplicios din Cilicia, Eulamios din Frigia şi Isidoros din Ghaza - au fost chemaţi la curtea şahului persan Hosroes, care a domnit între 531-579. Dar, după cum relatează creştinul Aghatios din Myrina, această experienţă a fost efemeră, întrucât în 532, respectiv, doar după un an, filosofii s-au reîntors, împrăştiindu-se în Imperiul bizantin). Exemplul doctrinei neoplatoniciene este semnificativ în privinţa continuităţii transmisiei unei învăţături, chiar dacă aceasta era mai mult filosofică decât ezoterică.
Va urma
Citește pe Antena3.ro