Documentarul este prin definiţie un gen al actualităţii, al clipei autentice, capabil să ia pulsul viu al realităţii, să înregistreze cele mai fierbinţi fenomene ale vieţii şi să le comunice sub forme cât mai accesibile, cât mai directe. Încă de la apariţia sa, cinematograful şi-a trădat vocaţia documentară. Natura documentară a cinematografului, foamea sa de real, capacitateaa de a surprinde în direct aici şi acum clipa efemeră, de a fi "priza directă" a realităţii au fost definite încă din start. De altfel, primii cineaşti din lume au fost operatori formaţi de fraţii Lumière şi trimişi în toate colţurile pământului să popularizeze noua invenţie. Astfel, documentarul a devenit o şcoală a vieţii, o enciclopedie ambulantă, în stare să fixeze documentul unei epoci, al unui eveniment, al unei personalităţi etc., aşa cum au dovedit-o primii documentariştii englezi şi cei sovietici (Şcoala de la Brighton. Cine-ochiul lui Dziga Vertov sau caravanele şi trenurile cinematografice din timpul celui de-al doilea război mondial!).(...)
Filmul artistic însuşi poate fi definit ca un reportaj de date ridicat prin sensibilitatea creatorului la valoare de artă. Pe de altă parte, marea artă a lumii trăieşte, înainte de toate, prin forţa ei de document. (...)
Filmele româneşti de scurt metraj sunt documente directe şi vii ale acestor ani de profunde schimbări sociale şi politice. Din cele aproape 360 de filme documentare realizate de studioul "Alexandru Sahia" într-un an, de mare varietate tematică şi stilistică, majoritatea o constituie cele care răspund cu promptitudine evenimentelor majore ale ţării. Amintim câteva: "Oameni din inima ţării" de Luiza Ciolac, "Oameni de nădejde" de Alexandru Boiangiu, "Revoluţie agrară - istorie şi orizonturi" de Eugen Mandric, (...) monografii de judeţ - printre cele mai recente: "Judeţul Caraş-Severin", "Împliniri" de Felicia Cernăianu, "Drumuri mureşene" de Erwin Szekler şi Ilarion Ciobanu şi altele care au în centrul lor oameni de nădejde ai ţării, constructorii de azi ai României socialiste.
Grid Modorcea - Cinema, nr. 10/1989