Tovarăşei Olimpia Solomonescu, adjunct al ministrului,
În legătură cu situaţia internă din China, semnalăm o serie de elemente care vin să completeze tabloul evoluţiilor recente:
1. În Piaţa Centrală a oraşului continuă prezenţa studenţilor, dar numărul lor s-a redus substanţial. Majoritatea celor care au mai rămas provin din instituţiile de învăţământ din provincie. Conform datelor oficiale, asistăm la o tendinţă accentuată către reluarea cursurilor, în special în unităţile de învăţământ superior din provincie (proporţia este de peste 90% ca prezenţă a studenţilor şi în oraşele Changchun, Wujan, Chongqing).
2. În declaraţii oficiale recente, Comisia de Stat pentru Învăţământ a făcut apel la conducerile institutelor de învăţământ pentru organizarea eficientă a activităţii didactice şi folosirea intensă a timpului rămas până la încheierea anului universitar, pentru a asigura încheierea studiilor conform programului şi susţinerea la timp a examenelor de admitere. Se subliniază că numai până la 3 iunie a.c. se va permite studenţilor călătoria pe trenuri fără bilet, gratuit, pentru a le facilita întoarcerea la cursuri.
3. În judeţele limitrofe ale capitalei, continuă mitinguri de demonstraţii - aprobate de organele de securitate publică, după cum subliniază relatările oficiale - în cadrul cărora se exprimă sprijinul şi aprobarea populaţiei rurale faţă de măsurile stabilite de Guvern pentru normalizarea situaţiei. Continuă, de asemenea, campania de studiu a cuvântărilor lui Li Peng şi Tang Shankun, apreciate a reprezenta poziţia principală a conducerii de partid şi de stat.
4. Din cauza atmosferei create în străinătate în urma evoluţiilor interne din China, un număr important de contracte cu companii şi societăţi turistice au fost anulate, partea chineză înregistrând pierderi evaluate la 40 milioane de RMB în perioada 1-25 mai a.c.
În prezent, hotelurile din capitală nu au ocupate decât circa 50% din capacitatea de cazare.
Angelo Miculescu
Tovarăşei Olimpia Solomonescu, adjunct al ministrului,
În continuarea telegramelor noastre nr. 015935/31.05.1989 şi nr. 015940/01.06.1989, arătăm următoarele:
1. Rezolvarea conflictului devenit acut intervenit în sânul conducerii şi al nucleului de intelectuali, implicaţi în formularea politicilor, evoluează treptat către luarea unor măsuri ferme de acei factori care în prezent şi-au asumat sarcina rezolvării situaţiei create (Deng Xiaoping Li Pen, Yang Shankun). O categorie de măsuri trebuie să conducă la depăşirea crizei de regim guvernamental, antrenând prin aceasta soluţionarea pentru această etapă a luptei pentru putere. O altă categorie de măsuri trebuie să urmărească depăşirea crizei sociale, prin eliminarea acelor disfuncţii apărute în procesul reformelor. Ambele categorii de măsuri sunt dificil de întreprins, în situaţia actuală. Se cuvine menţionat însă că măsurile din prima categorie au un caracter imediat, ele nu suferă amânare. Cele din a doua categorie necesită timp mai îndelungat, comportând acţiuni pe termen mediu şi lung.
2. Rezolvarea crizei de guvernământ considerăm că se va produce prin ţinerea reuniuni organelor centrale de partid (Plenara CC al PCC) şi de stat (sesiunea ANRP). Aşa cum se discută în cercurile bine informate, la această sesiune probabil îşi vor pierde funcţiile secretarul general Zaho Ziyang, Hu Qili, membru al Comitetului Permanent al Biroului Politic, Qin Jiwei, ministrul Apărării Naţionale, o serie de ofiţeri superiori ai armatei, alte cadre superioare de partid şi de stat. Din câte cunoaştem, sunt în curs pregătiri care se concentrează asupra stabilirii motivaţiilor specifice, care au determinat acest grup să se găsească, în momentele de cumpănă, în tabăra nucleului de instigatori care acţionau în consonanţă cu elementele din străinătate.
Este important de reamintit faptul că editorialul din "Jenminjibao", publicat la 26 aprilie, a denunţat acest nucleu ca urmărind scopuri antisocialiste, imperialiste şi antiguvernamentale. Printr-o asemenea asociere, gravitatea criticilor şi acuzaţiilor ce se vor aduce grupului din rândul conducerii va fi excepţională.
3. În acest stadiu, analiza prospectivă se poate baza pe un număr limitat de date facturale. Dacă principalul cap de acuzare constă, după cum apare probabil, din faptul că s-a încercat să se folosească politica de reforme şi deschidere, ca şi teza cu privire la "o Chină - două sisteme", în scopul de a lichida socialismul şi de a împinge ţara spre capitalism, este de prevăzut că noua conducere, ce se va institui după plenara CC şi după sesiunea ANRP, va acţiona cu vigoare pentru a repune în drepturi tezele majore ale Congresului al XIII-lea - cele patru principii cardinale ale construirii socialismului, în China rolul conducător al partidului în societate, respingerea hotărâtă a pluripartitismului şi a conceptului de democraţie liberală. Reafirmarea acestor teze presupune în acelaşi timp o regândire şi o reevaluare a politicii de reforme, deschidere şi modernizare, la care, evident, nu se va putea renunţa în liniile sale strategice generale. O gândire similară se va impune în sfera relaţiilor Chinei cu statele şi grupurile de state ale lumii, în funcţie nu numai de reacţiile imediate ale acestora, faţă de actuala criză politică, ci şi de interesele fundamentale reciproce şi filozofiile politice ce guvernează aceste relaţii, ca şi de măsura în care aceste relaţii servesc sau nu noile orientări sau accente pe care China le va adopta în urma crizei.
Angelo Miculescu
Document din volumul: 1989 - Principiul dominoului. Prăbuşirea regimurilor comuniste europene, Ediţie de: Dumitru Preda şi Mihai Retegan, Bucureşti, Editura Fundaţiei Culturale Române, 2000, p. 91-93