ISTORIA COMUNISMULUI
Dupa aproape 90 de ani de cand tezaurul romanesc a parasit Romania, enigma disparitiei lui dupa zidurile Kremlinului nu a fost dezlegata.
Misterioasa istorie a tezaurului romanesc
Guvernele Romaniei de dupa 1922 au batut la portile Kremlinului pentru a redobandi tezaurul national. Acesta fusese trimis in capitala Rusiei pentru a fi ferit din calea inamicilor germani. Dupa numeroase incercari de a-l recupera, in 1956 se intoarce in tara doar o parte, nu foarte valoroasa, din comoara romaneasca.
Tezaur romanesc in mainile bolsevicilor
PAULA MIHAILOV
TEZAUR SALVAT. Intre 1944 si 1945, la Manastirea Tismana, piesele din tezaurul BNR au fost ferite de pericolul razboiului
|
Citește pe Antena3.ro
|
In 1956 se reintoarce in tara o alta parte din tezaur, constand din tablouri, arhive si antichitati. Acum este momentul revenirii in patrie a mult-incercatei "Closti cu puii de aur" sau tezaurul de la Pietroasa. Dar istoricii raman la parerea ca din totalul de peste nouazeci de tone de valori, Romania mai avea de recuperat cincizeci si sapte.
In 1965, noua putere instalata la Bucuresti, in frunte cu Nicolae Ceausescu, va merge la Moscova intr-o vizita protocolara obisnuita a unui nou conducator din lagarul comunist. Spre surprinderea gazdelor, Ceausescu ridica problema tezaurului. Guvernul sovietic declara problema un obstacol in calea dezvoltarii bunelor relatii dintre doua tari socialiste.
Cercul vicios in care ne invartim pare a duce la concluzia ca stradaniile dezlegarii misterului tezaurului romanesc sunt zadarnice. Trebuie tinut cont de faptul ca in aceasta perioada Rusia a devenit o mare putere comunista si ca Romania s-a aflat in sfera ei de influenta. Inca de pe vremea bolsevicilor, Lenin a ordonat folosirea tuturor rezervelor Rusiei pentru succesul revolutiei. Ce l-ar fi impiedicat sa finanteze exportul de revolutie in Romania sau in oricare alta tara inclusiv din valoarea tezaurului romanesc?
|
"CLOSCA CU PUII DE AUR". In zilele noastre, Muzeul National de Istorie din Bucuresti adaposteste o mica parte din comoara Romaniei. Una dintre cele mai importante piese pe care le-am recuperat din exilul moscovit este "Tezaurul de la Pietroasa".
Supranumit "Closca cu puii de aur", tezaurul a fost descoperit in 1873, in comuna Pietroasa de Jos, de doi tarani - Ion Lemnaru si Stan Avram - care lucrau intr-o cariera de piatra. Sapand, ei au dat de niste obiecte din metal galben, murdare de pamant, pe care le-au curatat si le-au dus acasa. Timp de un an, in podul unuia dintre ei a zacut cel mai mare tezaur din lume, depasit abia peste un secol de cel al lui Tutankamon, dupa cum constata M.Gr. Romascanu, autorul unui studiu pe chestiunea tezaurului.
|
JUMATATE DE TUICA. Dornic de inavutire, Ion Lemnaru hotaraste sa vanda bogatiile. Primul castig pe care il obtine de pe urma vanzarii unui lant de aur din tezaur este o jumatate de sticla de tuica si treizeci de parale. Al doilea cumparator, un zidar albanez, care aflase de la oamenii din sat de comoara de pe muntele Istrita, va oferi pentru intreaga cantitate de aur 4.000 de lei. Evaluarea ulterioara a tezaurului a ridicat costul acestuia la 100.000 de lei aur. Zidarul Verusi, fericitul proprietar al unei comori vechi de paisprezece secole, o va pierde si el curand. Faima unei astfel de descoperiri ajunge la urechile conducatorilor tarii din acea vreme. Dupa mai multe tentative de descoperire a tuturor pieselor, douazeci si doua in total, "closca" intra in Muzeul de Antichitati din Bucuresti cu doar doisprezece "pui", restul fiind ratacite sau vandute unor necunoscuti.
Peripetiile nu se incheie aici. Contrar mitului fericirii aduse de "Closca", tezaurul va trece printr-un furt, executat de un seminarist pe nume Pantazescu (1875), si apoi printr-un incendiu (1884).
PROPAGANDA IEFTINA. Trimisa la Moscova in 1917, "Closca"va reveni in Romania in 1956. In incheierea comunicatului trimis tuturor agentiilor de presa, Guvernul rus declara ca "poporul rus a pastrat cu grija toate aceste opere de arta. Guvernul URSS si poporul sovietic au privit intotdeauna aceste valori ca un bun alienabil al poporului roman insusi".
|
|
CONTINUARE: Marturii orale din istoria tezaurului