x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Scînteia Jurnalul zilei Jurnale personale: 13 februarie 1989

Jurnale personale: 13 februarie 1989

13 Feb 2009   •   00:00

Am citit Madame Mère est morte, de Albert Caraco. O adevărată capodo­peră de sensibilitate, un stil admirabil, un adânc sentiment dramatic neartificial. A mai scris –, dar nu cunosc: Ma confession şi Essai sur les limites de l’esprit humain.



Înclinarea lui, spi­ritul lui, dispreţul lui pentru viaţă nu se pot compara decât cu cele exprimate de Cioran în textele lui, dar! – şi aici ne apare fantastica autenticitate între gând şi faptă – în timp ce Caraco împinge refuzul vieţii până la ultima consecinţă (J’attend la mort avec impatiance), sinucigându-se de îndată ce toate răspunderile lui au încetat – prin moartea tatălui său, singurul fir ce-l mai ţine legat de viaţă după ce Madame Mère murise –, Cioran, do­minat de furia sa, scuipă filosofic pe viaţă, având un numitor comun în negaţia doar verbală. Desigur că e bine că nu se sinucide, dar rău că spune că nimic nu justifică viaţa. Caraco o spune, dar îşi asumă filosofia, lunecă încet prin viaţă cu greutatea ce-o poartă, fără s-o impună nimănui, totul spus cu o simplicitate, senitătate şi eleganţă de stil ce se ridică la cele mai înalte culmi literare. Ne face o mare demonstraţie de eleganţă, de moralitate, de demnitate şi modestie.
Ştefan Fay, Caietele unui fiu risipitor. Fragmente de jurnal, Bucureşti, Humanitas, 1994, p. 279-280


Continuat la bibliotecă documen­tarea despre Arghezi, pasio­nan­tă. Dar la ce bun? Doar pentru a-mi sa­tisface dorinţa de "reconstituire"? – Aurel, întors de la Bu­cureşti, mă anunţă că mi-a adus ultima carte a lui Vlasiu (Jurnalul) şi vrea să mă vadă. Sper să-mi aducă şi unele veşti despre afacerea ziariştilor, căci ra­dioul tace (sau vorbeşte evaziv). – Sea­­ra, cină cu familia Stein, de des­păr­ţire. Yael e bolnavă, n-a venit, în schimb Arie e foarte volubil şi în largul lui. A nins toată ziua; Izi Stein e îngrijorat pentru drum. Au luat pa­chetele pregătite de mine, dar cam îndoiţi, îmi povestesc abuzuri teribile la vamă, încât pe urmă re­gret că i-am încărcat, să nu le fac dificul­tăţi. Mai ales că două pachete, tri­mise acum două săptămâni prin Ici, s-au întors. Cel care se angajase să le ia nu le-a dus. Nu pricep de ce. – Victoriţa, care a pierdut trenul, a ră­mas cu Rozalia la lucru. La masă, is­torii de la Tomeşti: fabrica de sticlă era proprietatea unui neamţ, de pe la 18:00 şi ceva; mulţi muncitori nemţi, îna­inte, foarte apreciaţi. Acum, dis­păruţi biologic. Ultimul a murit acum un an. Soţia lui mai trăieşte, dar singură şi izolată. Odinioară pu­teau fi văzuţi plim­bân­du-se prin lo­ca­litate, ţi­nându-se de mână precum cele două pă­puşi dintr-o poezie de Minulescu. Lumea de azi, în To­meşti, e de strân­sură, multă pleavă, ca peste tot. Pădurea vine până la buza blo­curilor de locuinţe, într-un rând un cerb şi-o căprioară s-au aventurat între case, au rămas prizonieri? – acolo, spre distracţia localnicilor. Se obişnuiseră. Copiii au fost în­cân­taţi. Veneau şi la piaţă, fără teamă, căprioara fura câte un măr două de la ţărăncile cu marfa în­tinsă pe jos, pe ştergare. Pe urmă, cineva a omorât cerbul, fiindcă pa­să­mite "provoca stri­că­ciuni". L-a ucis în mod barbar, în mijlocul târ­gu­şo­rului. Căprioara stătea nemişcată lângă cerbul ucis, lumea trecea in­di­ferentă. Oamenii s-au înrăit, îndobitocit, sunt mai răi decât animalele, zice V. Ea trăieşte în căminul de ne­familişti, în camere mici, împreună cu alte colege, toate suferind de singurătate şi urât. Cum înserează, n-au ce face, căci se ia lumina, iar la tv n-au ce vedea. Mai stau de vorbă, cântă (ca în filmele sovietice), îşi fac mici confesiuni. Câteva sunt de pe acum bolnave de nervi. Una e fiica unui medic din Timişoara, amestecat într-o afacere de falsuri cu primul secretar de acolo, care s-a împuşcat apoi cu arma de vâ­nă­toa­re. Afacerea a fost clasată drept "accident de vâ­nă­toare". Fata a ră­mas cu o traumă, nu şi-a mai re­venit. Din când în când o in­ternează la Psihiatrie. Alta, fată simplă, e paranoică, se simte bă­­nui­tă, suspectată, urmărită. A suferit un viol şi îl vede peste tot pe cel care a siluit-o. Purtătorii de sacoşe "Capris" (foarte la modă anii trecuţi) sunt toţi, zice ea, agenţii "călăului" ei, care i-a tri­mis pe urmele ei s-o prindă, s-o ducă la el şi "fapta" să reînceapă...
Mircea Zaciu, Jurnal IV, Bucureşti, Editura Albatros, 1998, p. 398-399

×