x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Scînteia Jurnalul zilei Jurnale personale: 17 februarie 1989

Jurnale personale: 17 februarie 1989

17 Feb 2009   •   00:00

"Linişte, vă rog! Cenzorul tocmai scrie ceva despre cuvântul libertate!" (un poet polonez)
Mircea Zaciu, Jurnal IV, Bucureşti, Editura Albatros, 1998, p. 403





Huxley în Micul Arhimede: "Noi cla­si­ficăm oamenii după cu­loa­rea ochilor şi părului, după forma cra­niilor. N-ar fi mai raţional să-i îm­păr­ţim în specii in­telectuale? S-ar găsi atunci diferenţe infinit mai mari între ti­pu­rile mintale extreme decât între un bo­şi­man şi un scandinav. Copilul acesta, mă gândesc eu, când va creşte mare, va fi faţă de mine, din punct de vedere inte­lec­tual, ceea ce este un om faţă de un câine.
Şi există atâţia bărbaţi şi femei care sunt, poate, faţă de mine aproape ca nişte câini.
Poate că oamenii de geniu sunt singurii oameni adevăraţi. În toată istoria neamului omenesc n-au fost decât câteva mii de oameni adevăraţi. Şi noi, ceilalţi, ce suntem? Animale educabile. Fără ajutorul oamenilor adevăraţi, noi n-am fi de­venit aproape nimic. Dintre toate ideile care ne sunt famili­are, aproape nici una n-ar fi putut încolţi în nişte minţi ca ale noastre. Pune sămânţa acolo şi ea va creşte; dar minţile noastre n-ar fi putut niciodată să o genereze în mod spontan.
Mă gândeam că au existat naţiuni întregi de câini; epoci întregi în care nici un Om nu s-a născut. De la egip­te­nii neciopliţi, grecii au luat experienţa brută şi regulile empirice şi au făcut şti­in­ţă. Au trecut apoi mai bine de o mie de ani până să-şi găsească Ar­hi­me­de un urmaş demn de el. A existat un singur Buda, un Iisus, un singur Bach des­pre care ştim ceva, un Michelangelo.
Oare prin simpla întâmplare, mă întrebam eu, se naşte un Om din când în când? Ce determină oare o întreagă constelaţie de asemenea Oameni să va­dă lumina zilei în aceeaşi epocă şi în ca­drul unui singur popor? Taine so­co­tea că Leonardo, Michelangelo şi Ra­fael s-au născut atunci când s-au năs­cut, fiindcă timpul era copt pentru apa­riţia unor mari pictori, iar decorul ita­lian se potrivea numai bine pentru asta. În gura unui francez raţionalist din secolul al XIX-lea, teoria sună ciudat de mistic; dar asta n-o împiedică să fie adevărată. Dar ce se întâmplă cu cei născuţi în afara timpului? Blake, de pildă. Cu ei ce se întâmplă?"
Radu Ciobanu, Ţărmul târziu. Jurnal 1985-1990, Deva, Emia, 2004, p. 171-172


Stau în pat, cu ochii în tavan, privind la teatrul meu de umbre. Umbrele mă in­s­truiesc asupra subtilităţii subs­tan­ţei din care sunt compusă. Actorii vie­ţii, umbrele din «Divina comedie» a lui Dante, umbre pline de intense tră­iri. Din cre­ie­rul meu surescitat ies filme noi ale vie­ţii, de sub pleoape sau din sângele care desenează şi el pe tavan după ritmul lui.
A răsărit soarele brusc, lucru atât de rar în lumea aceasta a întunericului gri. M-am dus imediat la fereastră, am învăţat asta aici, toţi suedezii se aşază cu faţa la soare, când o rază cât de mică apare în dreptul lor. M-am uitat în soarele iernii ca într-un gălbenuş stins şi am văzut culori stinse şi semne. Un alfabet. Scrierea soarelui. Am spus litere şi cifre şi după mişcarea pupilelor s-au schimbat semnele şi culorile. Numele favorabile străluceau cu linii puternic irizate în ocru, urcând în sus, pe când numele duşmanilor îmi întunecau câmpul cu amestec de culori-lături şi mişcări în jos."
Gabriela Melinescu, Jurnal suedez II (1984-1989), Iaşi, Polirom, 2002, p. 230-231

×