x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Jurnalul zilei: 26 februarie 1989

0
Autor: Florin Mihai 26 Feb 2009 - 00:00

Între Kha­me­nei şi Saddam ● Sosesc Daciile! ● Excursii în străinătate ● Soluţia CAR



La trei ani după plata primei rate la CEC, şoferii îşi pu­teau lua în primire autoturismul personal! Să petreci concediul în străinătate, cu maşina proprie, rămânea un vis pentru românul de rând. Speranţă să vezi Moscova dădeau concursurile cu premii organizate de CEC.

Între Kha­me­nei şi Saddam
Cu o zi în urmă, s-a în­che­iat vizita oficială în România a liderului iranian, Seyyed Ali Khamenei. Din pa­ginile presei de partid aflăm că oaspetele era "în funcţie" din 1981. Sosit la Bucureşti încă de miercuri, Khamenei a fost condus la Palatul Consiliului de Stat. Prima întrevedere dintre lideri a avut un caracter formal, cei doi convorbind, printre altele, despre "extinderea raporturilor româno-ira­niene" şi "pace şi colaborare inter­na­ţi­onală". La dis­cu­ţiile extinse desfăşurate joi, N. Cea­u­şes­cu a fost flan­cat de Ioan Totu (ministrul Afacerilor Ex­ter­ne), Radu Bălan (preşedintele Comitetului de Stat al Pla­ni­ficării), Ioan Ungur (ministrul Comerţului Exterior şi Co­operării Economice Inter­na­ţionale), Gheorghe Pa­ras­chiv (minis­trul Finanţelor).
Schimburile economice cu ţările din Orientul Apropiat şi Mijlociu erau ţinta lui Ceauşescu. În toiul discuţiilor a fost strecurat ceva şi despre conflictul dintre iranieni şi irakieni, aflaţi în război până în august 1988. Doar Ceauşescu era prieten şi cu Saddam Hussein, dictatorul de la Bagdad! Joi, cu noaptea-n cap, căci erau multe de văzut în Bucureştiul comunist, oaspetele a fost plimbat la câteva "obiective social-edilitare" (Bvd. Victoria Socialismului, Casa Republicii) şi cartiere de locuinţe din Centrul Civic. Barbu Petrescu, primarul general al Capitalei, i-a relatat iranianului despre programul de "dezvoltare şi modernizare" a Capitalei (amenajarea râului Dâmboviţa, construcţia Canalului Bucureşti-Dunăre). Nu ştim cu ce impresii va fi plecat preşedintele iranian, dar interesantă trebuie să fi fost şi deplasarea sa cu metroul – de la staţia Piaţa Universităţii la Piaţa Aviatorilor – inclusă în program! La sfârşit, Khamenei l-a invitat oficial pe N. Cea­u­şes­cu să-i întoarcă vizita de stat spre finele anului 1989. Cine bănuia că ultima apariţie în străinătate a lui Nicolae Ceauşescu va fi tocmai la Teheran, peste 10 luni?

Sosesc Daciile!

Pentru românii care şi-au contractat achiziţionarea de automobile în anii trecuţi a sosit ziua mult-aşteptată! Livrările se făceau eşalonat, anunţa însă Casa de Economii şi Consemnaţiuni. În luna februarie, până în data de 28, urmau să îşi primească automobilele Dacia 1310 Berlină şi Break şi Dacia 1320 deponenţii din 1986. Se pare că pentru modelul Dacia 500 cumpărătorii nu se înghesuiau. Altfel cum s-ar explica rapiditatea livrării maşinii pentru deponenţii din ia­nuarie 1989? Pentru a-şi ridica maşinile, oamenii se prezentau la unul dintre cele 11 centre din ţară. Se anunţa şi apariţia Daciilor 1410 Sport.  

Excursii în străinătate
Să-şi petreacă vacanţele în străinătate, cu maşina personală, după obiceiul germanilor şi cehoslovacilor, rămânea pentru românul de rând un vis! O soluţie să părăseşti ţara cu acte în regulă, în scopuri turistice, era vreun schimb de experienţă sau câştigarea unui premiu la Lotopronosport şi CEC. Dar şi atunci, ofertele se rezumau la URSS şi ţările socialiste. CEC-ul a lansat anual concursuri cu premii în excursii în străinătate organizate de Ministerul Turismului. Pentru a-ţi încerca norocul la tragerile finale, trebuie să ai un sold minim de depuneri în contul CEC de 3.000 de lei (dobândă de 2% anual).

Soluţia CAR
Pentru a împrumuta bani, românii apelau adesea la CAR. Despre avantajele împrumuturilor de acest gen îşi aminteşte Ioana Georgeta Calciu. "Era mai convenabil decât ratele, că nu îţi mai cerea girant. Aproape orice îţi făceai cu CAR-ul. Unii chiar şi-au cumpărat case şi maşină. Cumpărai mobilă, cumpărai covoare."

Serviciul de email marketing furnizat de