Pentru Radiodifuziunea Română, parte a Radioteleviziunii Române, luna martie a anului 1989 însemna inaugurarea unei noi emisiuni cu tematică "40 de ani de la trecerea la organizarea pe baze noi, socialiste, a agriculturii, la cooperativizare: politica agrară a partidului nostru, aplicare creatoare, consecvent revoluţionară a principiilor socialismului ştiinţific".
Se difuzau, de asemenea, emisiuni dedicate zilei de 6 martie sub genericul "Pe temelia revoluţiei din august 1944: 6 martie 1945-6 martie 1989", dar şi emisiuni care pregăteau ziua de 23 august 1989 (45 de ani de la Eliberare), cu titlul: "România în anul 45 al revoluţiei şi construcţiei socialiste". Continuau, totodată, emisiuni consacrate, precum "Drumuri de inimă şi de ţară", asupra căreia ne oprim în acest articol. O călătorie pe unde radiofonice prin fascinanta şi socialista Românie. Cam aşa aş descrie, în puţine cuvinte, esenţa emisiunii "Drumuri de inimă şi de ţară". Difuzată sâmbăta, la orele 12:00 şi 18:00, pe programele II şi III ale Radio România, aceasta presupunea o călătorie pe un itinerariu cu mari valenţe formative. Strânşi în jurul aparatului de radio, copii, părinţi şi bunici urmau să se lase fascinaţi, de voie, de nevoie, de "grandoarea societăţii româneşti multilateral dezvoltate", într-o ascensiune fulminantă spre comunism.
Într-una dintre emisiuni, difuzată la 25 februarie, la ora 12:00, Elisabeta Iosif le propunea ascultătorilor cinci subiecte, de fapt tot atâtea destinaţii ce aveau rolul de a mobiliza, încă o dată, marele avânt muncitoresc: metroul bucureştean şi patru localităţi de poveste (Câmpulung Muscel, Miercurea Ciuc, Poiana şi Herculane). Conform tiparului bine încetăţenit, emisiunea începea cu o pledoarie pentru realizările minunate ale societăţii româneşti comuniste.
"Impresionanta forţă constructivă dintr-o perioadă care a marcat profund toate structurile societăţii româneşti de la Congresul al IX-lea şi până azi se materializează în marile ctitorii ale acestor ani, ele însele repere istorice ale mesajului nostru ascendent. Ele se numesc Canalul Dunăre-Marea Neagră, Transfăgărăşanul, metroul, hidrocentralele de pe Lotru, Dunăre şi Argeş, marile platforme industriale sau milioanele de apartamente ale oraşelor noastre reînnoite într-un limpede grai al faptelor eroismului nostru actual, capacitatea dintotdeauna a poporului român de a-şi mobiliza forţele vitale ale existenţei sale." Cu siguranţă, aceste rânduri v-au trezit ceva amintiri. Metroul este privit şi astăzi drept unul dintre elementele de vârf ale perioadei comuniste. La 16 noiembrie 1979 erau inauguraţi aproape 9 kilometri de linie, care deserveau cele şase staţii de la Timpuri Noi la Semănătoarea. Vagoanele de tren erau realizate exclusiv în România, iar staţiile puteau fi considerate drept moderne pentru acele vremuri, accentul fiind pus pe funcţionalitate. Ritmul de lucru trebuie să fi fost şi el remarcabil: 1981 – şase staţii, 1983 – alte cinci, în 1984 – doar o staţie. Au urmat doi ani – 1986 şi 1987 – cu un număr-record de staţii: opt, pentru ca în 1989 să se dea în folosinţă alte şase. La sfârşitul lunii februarie 1989, muncitorii de la metrou se străduiau să depăşească planuri şi termene, urmând să dea în folosinţă, într-un timp-record, Magistrala III. Şi asta, se constata în emisiunea Radioului naţional citată, "cu atât mai mult cu cât secretarul general al Partidului Comunist Român, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, s-a implicat personal în împlinirea unor lucrări foarte dificile, iar în felul acesta concepţia românească pusă în faţa unei premiere absolute a demonstrat că poate şi, prin urmare, a învins cu brio".
Trei tineri, aleşi după anumite criterii uşor de descifrat, povestesc despre ce înseamnă să fii martor al acestor prefaceri care vor schimba pentru totdeauna destinul poporului român: inginerul Ion Manea (şeful unei brigăzi de la Magistrala III), Alexandru Boscov (secretarul Organizaţiei de tineret de la Secţia de lucrări miniere) şi Mirela Ghiţă (secretarul cu probleme organizatorice al Comitetului UTC al Metroului).
Pentru început i se dă cuvântul tovarăşei Mirela Ghiţă, pentru a nuanţa cadrul profund comunist în care se desfăşoară lucrările la metroul bucureştean: "Şi de această dată, secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în magistrala expunere de la şedinţa comună a Plenarei Comitetului Central al partidului, a organismelor democratice şi a celor de masă şi obşteşti a reliefat pregnant, în spirit revoluţionar, un autentic program de acţiune şi viaţă pentru popor, pentru tineretul patriei, pornind de la realităţile dezvoltării societăţii, de la imperativele majore ale noii etape în care ne aflăm şi minunatele şi luminoasele perspective şi orizonturi ce se deschid viitoarei generaţii a României socialiste.
Aceste realităţi, exigenţe şi imperative, reliefate de secretarul general, ne cer pregnant şi nouă, tinerilor, să ne reorganizăm munca şi viaţa după noile coordonate ale exigenţei, ale întăririi spiritului revoluţionar, ale unei participări mai active, mai implicate în prefacerile ce au loc, în special în sfera activităţii productive. Uteciştii din Întreprinderea Metroul Bucureşti, la fel ca toţi tinerii patriei, s-au angajat să-şi sporească participarea, să-i confere dimensiuni edificatoare, implicare mai activă în rezolvarea problemelor producţiei, de atingere şi depăşire a vitezei medii de înaintare în subteran, rezolvând totodată complexele probleme ce apar." Aflăm astfel că tinerii nu numai că s-au implicat activ în lucrările din subteran, dar au şi demonstrat capacitatea de a trece peste obstacole ce puteau fi considerate la prima vedere ca fiind insurmontabile.
Mai mult decât atât, datorită ideilor creative, au fost scurtate, evident, termenele de producţie. Astfel, conform previziunilor lucrarea la Magistrala III, începută în luna aprilie a anului 1988, urma să fie încheiată la data de 23 august 1989. Ce alt cadou mai măreţ putea fi oferit marelui conducător de ziua naţională a RSR? Timpul-record în care urmau să fie încheiate lucrările, deosebit de dificile, a necesitat găsirea celor mai bune soluţii, atât din perspectiva constructorilor, cât şi a proiectanţilor.
Tinerii muncitori au fost cei care au găsit rezolvarea multor probleme. După cum spunea inginerul Ion Manea (şef brigadă la Staţia Obor), "s-a creat în cadrul brigăzii un spirit de emulaţie, mulţi dintre muncitori, majoritatea tineri, venind cu propuneri care ne-au ajutat să depăşim momente grele. Spre exemplu, substaţiile de tracţiune (o parte importantă a metroului) erau amplasate în parcajul rutier Moşilor. Execuţia lor însemna un important volum de muncă manuală. Prin soluţii originale, s-a realizat mecanizarea a 80% şi scurtarea termenului de execuţie cu două luni."
Un alt exemplu de devotament şi înalt spirit creativ este dezvăluit de Alexandru Boscov, secretarul Organizaţiei de tineret comunist (UTC) de la secţia de lucrări miniere. "În octombrie 1987, înainte de darea în folosinţă a Magistralei II, aveam de betonat un gol tehnologic în tronsonul dintre staţiile Unirea şi Victoriei, lucrare care ar fi durat în mod normal cinci zile. Dar timpul nu ne permitea. O echipă formată din 12 tineri, lucrând în condiţii deosebite, a terminat lucrarea în 22 de ore, muncind fără oprire." Iată şi angajamentul tinerilor muncitori români: "Noi, toţi constructorii, ne-am angajat în faţa secretarului general Nicolae Ceauşescu să terminăm cu un devans important cei 9,4 km şi cele 6 staţii aferente ale acestei magistrale până la 23 august. Făurind această importantă ctitorie a epocii în care trăim, împlinim unul dintre cutezătoarele programe ale Partidului Comunist Român, împlântând în solul patriei o importantă construcţie pentru trecut şi viitor."
Un moment muzical, încheie sugestiv emisunea. "Anul 2000 nu e departe/ E de-ajuns ca mâna să o-ntinzi/ Şi din zborul care ne desparte/ Măreţia-n palmă s-o cuprinzi. / Bucureşti 2000, cel mai mândru tu vei fi/ Vârsta ta e oricând tinereţe,/ Bucureşti milenar, un dibaci făurar/ Ţi-a făcut cer de cleştar."
Regia de emisie, camera din Radiodifuziune unde se asigura acurateţea emisiunilor ce plecau pe calea undelor în casele românilor ● Foto: Arhiva Radiodifuzunii Române
Citește pe Antena3.ro