Despre personalul ce deservea aeronava preşedintelui român şi protocolul instituit în prezenţa cuplului Ceauşescu la Aeroportul Otopeni îşi aminteşte colonelul (r) Adrian Eugen Cristea, director adjunct al fostei Direcţii de Securitate şi Gardă Prezidenţială. Reproducem în cele ce urmează un pasaj din volumul "A fi sau a avea", Bucureşti, Editura Paco, 2008, p. 220-229.
Puţine ţări din lume şi-au permis mari cheltuieli pentru a întreţine un aeroport special şi o flotilă de aviaţie la dispoziţia unui singur om, preşedinte de stat. S-a întâmplat în România. Pe acest aeroport se găseau parcate avioane de lungă şi medie distanţă, compartimentate special, ce ofereau un lux şi condiţii rar întâlnite, pentru un preşedinte şi soţia acestuia, cu cabine-dormitor din care nu lipseau baia, aparatura video şi radio şi tot ceea ce era mai mult decât necesar. Fiecare tip de avion existent avea dublura lui, pentru a fi schimbat în caz de nevoie. Erau şi elicoptere.
Toate aceste aparate erau întreţinute, verificate la sol şi în aer de un personal de zbor şi tehnic încadrat într-o unitate specială. Toţi erau militari şi aparţineau de Ministerul Apărării Naţionale. Până să ajungă în această unitate, cei aflaţi în atenţie trebuia să aibă experienţă în domeniu. Cine avea diferite vicii era încă de la început înlăturat. Toţi ofiţerii şi subofiţerii şi-au exercitat profesia fără reproşuri.
Un avion prezidenţial nu se întâlneşte prea des. Prin amenajarea lui interioară este o excepţie. Compartimentările sunt făcute numai de uzina constructoare. Interiorul unui astfel de avion este o armonie de spaţii, culori şi de lumină. Este făcut ca, în afară de comoditate, să ofere şi siguranţă, adică să ai încredere că vei ajunge la destinaţie. La toate avioanele prezidenţiale din lume există însoţitoare de bord, în uniforme caracteristice de la o ţară la alta. Toate sunt în serviciu militar. Rolul lor este deosebit.
La avioanele prezidenţiale româneşti n-a existat nici măcar o însoţitoare de bord. Aşa s-a crezut că este necesar. De la cine a pornit o asemenea hotărâre? Nu se mai ştie, că s-a pierdut în timp de zeci de ani.
Această lipsă a însoţitoarelor de bord a creat două aspecte:
- când soţii Ceauşescu se aflau la bord, masa le era servită de bucătar şi de ospătar care erau permanent cu ei;
- pentru cei care-l însoţeau pe preşedinte, printre care personalităţi politice, miniştri, medici, ziarişti şi ofiţeri din sistemul de protecţie, serviciul meselor ca şi al apei minerale se făcea prin metoda "descurcaţi-vă singuri!".
Numărul acestora se ridica la aproximativ 20. În marginea din dreapta a clădirii Aeroportului Otopeni se găsea salonul oficial. Era folosit în exclusivitate pentru plecările şi sosirile preşedintelui României, dar şi pentru alţi preşedinţi de stat, care veneau în vizite oficiale sau particulare. Era format dintr-o sală mare de primiri şi culoare. Multă marmură albă şi bej, lambriuri din lemn de paltin şi tei. Simplitatea construcţiei atrăgea atenţia şi printr-un bun-gust al aranjamentului.
Aeroportul a fost scena care a putut reda cel mai bine relaţiile existente dintre soţii Ceauşescu şi ceilalţi membri cu funcţii de conducere ai partidului. Era locul care, de multe ori, îi strângea pentru a fi împreună la un eveniment determinat de primirea şi plecarea unor personalităţi străine importante.
Se creaseră în decursul multor ani relaţii anacronice, care evidenţiau un cult al personalităţii greu de crezut, pe care toţi îl acceptau şi îl susţineau. Aici, pe aeroport, se puteau observa cel mai bine reacţiile prin care cei de la vârf, mai ales, doreau, parcă, să-şi diminueze personalitatea. Era o regie generalizată, acceptată de fiecare în parte, deoarece exista convingerea că, procedând în acest fel, fiecare are numai de câştigat.
Să presupunem că Nicolae Ceauşescu a fost plecat în străinătate la o conferinţă şi se reîntoarce. Pe aeroport, în semn de preţuire, era prezentă conducerea de partid şi cam 1.500 de persoane pentru a-i face o primire din care să rezulte ataşamentul poporului, deşi manifestanţii, în majoritatea lor, nu ştiau nici de unde vine preşedintele şi nici pentru ce a fost în străinătate. Conta primirea. Cu zece minute înaintea aterizării avionului sosea şi Elena Ceauşescu. Nu dorea să ajungă mai devreme.
La sosire, în faţa uşii salonului oficial, era aşteptată pentru a i se face o primire considerată ca necesară, de aceleaşi persoane, greii conducerii de partid, care se considerau şi cei mai ataşaţi de familie. Printr-o susţinere permanentă şi îndelungată încă din 1965. Celelalte vârfuri ale partidului nu se băgau în aşa ceva.
Între cei care îi făceau primirea, Manea Mănescu, permanent sobru, puternic marcat de misiunea de a-i spune "tovarăşei" la sosire, de fiecare dată, un bun sosit la aeroport. Un al doilea, Gogu Rădulescu, prieten din tinereţe cu soţii Ceauşescu, prezent şi el la toate primirile. Avea burta mare ce o purta de zeci de ani, dar parcă în ultimii ani se umflase şi mai mult. Era o enigmă pentru Elena Ceauşescu, pentru că, deşi nu prea cumpăra produse de la sector, burta, în loc să-i scadă, îi creştea. Nu cobora scările de la salon pentru a se găsi lângă maşina celei aşteptate, întrucât acest lucru îl făcea numai unul singur, Manea Mănescu. Aştepta sus, cu aerul lui de nepăsător, cu haina veşnic descheiată. Avea un loc sigur pentru tot restul vieţii, ceea ce îi da posibilitatea să se gândească şi mai mult la câte o poezie sau la mai multe, pe care le va citi în cercul lui de prieteni şi prietene de la Comana, unde avea o casă de vacanţă, ceea ce era o raritate. Dar prezenţa lui în asemenea situaţii de primire la aeroport o socotea ca deosebit de importantă. Cel puţin pentru impresie.
Alt participant la acest mic protocol era Emil Bobu, un personaj permanent neliniştit, cu priviri cercetătoare peste tot, preocupat ca acţiunile la care participa să se termine cât mai bine pentru cei doi soţi conducători. Nu dorea să i se reproşeze ceva. Era învăţat să primească permanent sarcini. Nu ieşea cu nimic în afara indicaţiilor ce tot i se dădeau. Îşi formase un comportament dur. Celorlalţi colegi din conducerea de partid le mai trebuiau mulţi ani până să ajungă la performanţele lui. Părea omul preferat al celor doi, de parcă providenţa îl scosese în calea lor. Era emanatul doctrinei politice ceauşiste, fiind şi mai tânăr decât ceilalţi. Prezenţa lui în orice loc era considerată ca o garanţie a reuşitei acţiunilor, mai ales în domeniul organizării şi al propagandei. Ultimul din acest grup permanent de întâmpinare, un personaj grav, taciturn, sub povara sarcinilor de prim-ministru. Era Constantin Dăscălescu. Îi lipsea interesul de a îndruga nişte cuvinte de bun venit. Figura lui îi băga în sperieţi pe toţi cei din jur. Avea experienţă mare în sperieturi, căci aşa procedase şi cu cei de la Galaţi, unde fusese prim-secretar judeţean. Ajunseseră aceşti bieţi oameni ca să-i spună, aşa ca să n-audă chiar toţi, "Nea Titi Duru".
La coborârea din maşină, Elena Ceauşescu arbora acelaşi zâmbet cunoscut de revedere. Avea pleoapele lăsate, semn caracteristic celor în vârstă care nu poartă ochelari, pentru a lăsa impresia că văd mai bine decât alţii sau că i-au uitat acasă. Apoi intra în salon, zecile de inşi deveneau atenţi şi nu mai discutau. Câteva cuvinte, după care se ieşea din acest salon oficial.
Cei 1.500 de manifestanţi se uitau curioşi pentru ca s-o vadă pe "tovarăşa". Erau cam dezorientaţi. Unii băteau din palme, alţii strigau lozinci, iar cei mai mulţi tăceau şi se uitau. Ei ştiau că au fost aduşi ca să-l primească pe Nicolae Ceauşescu. Dar la o asemenea apariţie nu se aşteptau. Vedeau că Elena Ceauşescu, însoţită de cei patru care-i făcuseră primirea la coborârea din maşină, mergea încet spre locul unde va opri avionul. Restul, la o distanţă de 10-12 metri. Nici o apropiere. Distanţa trebuie păstrată, pentru că ea te face să înţelegi că acolo, în vârf, există o personalitate, iar o apropiere ar putea confunda rolul unei înalte personalităţi cu restul. Deci, o asemenea situaţie trebuia respectată. Avionul a sosit. Nicolae Ceauşescu coboară pe uşa din faţă. Restul - pe cea din spate. Uşa din faţă are o singură semnificaţie, că pe aici trec numai două persoane, adică cei doi soţi.
Citește pe Antena3.ro