La 1 aprilie 1989, cetăţenii României citeau în ziarul Scînteia un comunicat de presă privind desfăşurarea în ziua de 31 martie 1989 a şedinţei Comitetului Politic Executiv al CC al PCR.
Potrivit informaţiei din cotidian, la reuniune au fost dezbătute "materialele ce urmează a fi prezentate Plenarei Comitetului Central al partidului din 12 aprilie a.c.".
În acelaşi comunicat s-a menţionat faptul că, "în continuarea şedinţei, Comitetul Politic Executiv a examinat Raportul privind punerea în funcţiune a magistralei a 3-a şi propuneri de dezvoltare în continuare a metroului bucureştean".
Practic, în dimineaţa zilei de 31 martie 1989, înainte de începerea reuniunii, Nicolae Ceauşescu a primit un raport de la Gheorghe Oprea, prim-viceprim-ministru al Guvernului, prin care a fost solicitată aprobarea pentru începerea lucrărilor la tronsoanele de metrou "Leontin Sălăjan - Policolor" şi "Basarab - Griviţa Roşie - 1 Mai - Pajura". Primul proiect urma să aibă o lungime de 4,1 km, fiind prevăzute patru staţii de acces. Cel de-al doilea, în lungime de 4,5 km, trebuia să aibă cinci staţii şi să asigure legătura cu magistrala 1 de metrou în staţia "Basarab". Termenul de executare şi punere în funcţiune a celor două tronsoane a fost precizat chiar de Gheorghe Oprea: "Cel mai târziu la finele anului 1991".
Nicolae Ceauşescu nu a fost de acord cu propunerea respectivă, în sensul că a impus ca tronsoanele respective să fie finalizate până la 23 august 1991. Această informaţie inedită provine din stenograma reuniunii Comitetului Politic Executiv al CC al PCR, desfăşurată la 31 martie 1989, redată anterior sub forma unui extras. Documentul original, integral, se află în prezent la Arhivele Naţionale Istorice Centrale, fond CC al PCR Cancelarie, dosar 19/1989, filele 10-15.
În comunicatul din data de 1 aprilie 1989 nu s-a menţionat faptul că Nicolae Ceauşescu a dictat fără ezitare termenul de finalizare a lucrărilor la cele două tronsoane, fără să ofere vreo justificare economică sau de altă natură. Mai mult decât atât, în presa din România, tema a fost abordată în acel moment doar din punct de vedere propagandistic, astfel: "Realizat la indicaţia secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, metroul bucureştean, obiectiv de o deosebită însemnătate economică şi socială, demn de capitala patriei noastre socialiste, funcţionează, în prezent, cu două magistrale, ce însumează 50 km de linie dublă, care străbat Bucureştiul. Totodată, în curs de finalizare se află lucrările la magistrala a 3-a: Gara de Nord Dristor 2, în lungime de 10 km, urmând a fi dată în exploatare în luna august anul acesta. Astfel, lungimea totală a reţelei de metrou va atinge, în anul 1989, 60 km de cale dublă, cu 38 de staţii, îndeplinindu-se, cu un an mai devreme, sarcinile stabilite.
Pornind de la aceste realizări, Comitetul Politic Executiv a aprobat propunerile privind dezvoltarea în continuare a metroului şi începerea, în acest an, a lucrărilor de execuţie pe noile tronsoane: Leontin Sălăjan - Policolor, în lungime de 4,1 km, şi Basarab - Griviţa Roşie - 1 Mai - Pajura, în lungime de 4,5 km.
Aceste două tronsoane se prevăd a fi puse în funcţiune cel mai târziu până la 23 august 1991".
În prezent, se poate constata faptul că planul respectiv a suferit modificări pe care nici măcar Nicolae Ceauşescu nu şi le-a putut imagina la 31 martie 1989.
După 20 de ani, o călătorie cu metroul de la staţia "1 Mai" la "Pajura" rămâne în continuare la stadiul de proiect nerealizat.
Citește pe Antena3.ro