Doi afacerişti au pus mâna pe unul dintre cele mai bănoase contracte din Sectorul 6, cu acordul primarului. Ei au primit prin negociere directă dreptul de a ridica autovehiculele parcate ilegal în Sectorul 6. Primarul a decis ca acest contract să fie considerat un program pilot până la momentul oportun pentru o procedură de achiziţie. Abia acum Primăria se gândeşte să organizeze o licitaţie, pentru că în conturile afaceriştilor intră zilnic aproximativ 200 de milioane de lei vechi, de pe urma şoferilor neatenţi.
Ridicatul maşinilor a ajuns sport local în Sectorul 6 din Bucureşti unde zilnic se ridică peste 40 de maşini parcate neregulamentar. Şoferii se plâng de faptul că autoturismele sunt ridicate abuziv, iar preţul pe care îl plătesc pentru recuperarea lor este foarte mare. Toate acestea în condiţiile în care nu există suficiente de locuri de parcare.La insistenţele primarului, în Consiliul Local al Sectorului 6 s-a votat proiectul de hotărâre pentru aprobarea caietului de sarcini încă din luna martie 2008. "Chiar dacă nu vreţi dumneavoastră sau nu ştiu dacă poziţia politică vă spune altceva să faceţi suntem obligaţi să adoptăm acest proiect", spunea atunci primarul Cristian Poteraş. Înduplecaţi de rugăminţi, consilierii, aflaţi la final de mandat, au votat proiectul.
CONTRACT CU DEDICAŢIE!?
La opt luni de la rugăminţile primarului, proiectul votat în Consiliul Local zăcea pe undeva prin sertare. Ghinionul automobiliştilor a început însă pe 3 noiembrie 2008, când primarul a demarat un proiect-pilot prin care maşinile parcate neregulamentar puteau fi ridicate. Firma blagoslovită de edilul Poteraş se numeşte Ilcor Auto Eco Srl şi a fost înfiinţată cu exact două luni înainte de semnarea contractului.
Oficialii instituţiei motivează acum graba cu care a fost semnat contractul cu Ilcor prin faptul că acest act: "răspunde solicitărilor care reclamau blocarea staţiilor RATB cu maşini parcate la întâmplare de proprietarii lor şi, având în vedere ca în lunile de iarnă era necesară intervenţia utilajelor de deszăpezire care n-ar fi putut acţiona pe străzile şcolilor, grădiniţelor, spitalelor etc din cauza maşinilor, printr-o hotărâre a Consiliului Local a fost pus în aplicare proiectul de ridicare a maşinilor parcate neregulamentar".
De aceea, s-a decis negocierea directă a contractului, până când se va pune la punct o licitaţie. Conform purtătorului de cuvânt al Primăriei Sectorului 6, s-a ales negocierea directă ca urmare a solicitărilor transmise de reprezentanţii Poliţiei Rutiere şi din cauza urgenţei asigurării acestui tip de serviciu, iar acum primăria este în faza procedurii de licitaţie pentru desemnarea firmei care va ridica autovehiculele parcate neregulamentar, însă furnizarea de informaţii ar putea afecta procesul de achiziţie.
Ceea ce înseamnă că, până acum, Primăria Sectorului 6 a băgat bani în buzunarul unei firme private, fără să aibă nici un beneficiu. Ilcor Auto Eco SRL a fost înfiinţată de Cornel Petruţ Ion şi Ilie Potecaru pe 3 septembrie 2008, la câteva luni după ce a fost aprobat caietul de sarcini de Consiliul Local al Sectorului 6. Cei doi asociaţi ai Ilcor deţin, prin alte firme, câteva case de amanet, o spălătorie şi un depozit toate în Sectorul 6.
POLIŢIŞTI, PAZNICI LA PRIVAT
Locul unde se depozitează autoturismele "confiscate" se află la marginea Bucureştiului. Strada Mănăstirea Văratec numai stradă nu se poate numi. Cel nevoit să-şi recupereze maşina trebuie să trecă printr-un calvar. Gropi, praf, aglomeraţie. La intrarea în "parcul auto" un poliţist comunitar face pe gardianul maşinilor. Alţi doi colegi de-ai dumnealui se înghesuiau sub un petec de umbră câţiva metri mai în spate.
În prag, un individ cu o brăţară imensă de aur şi cu pieptul dezgolit prezenta, asemeni poliţiştilor, interes în ceea ce priveşte vizita unui reporter la Ilcor. Domnu' cu pieptul dezvelit l-a prezentat pe directorul Bogdan Bona. Nici urmă de purtător de cuvânt. Am discutat cu Bona. Omul şi-a notat atent întrebările şi a fost expeditiv. "Până mâine la 12:00 o să primiţi răspunsul!", a spus el, neascunzând faptul că ştia deja despre solicitarea făcută la Primăria Sectorului 6.
Directorul Ilcor s-a arătat până la urmă dispus să ofere câteva date. Sunt ridicate aproape 40 de maşini zilnic care aduc astfel firmei 200 de milioane de lei vechi, tarifele fiind stabilite de consilierii locali. Un mic calcul arată că, de când Ilcor a pus mâna pe contract, mai bine de 44 de miliarde de lei vechi au ajuns în conturile firmei. În conturile Primăriei, nimic! Şi până când va avea loc licitaţia, încă mulţi bani vor intra în contul Ilcor. Aceşti bani, dacă ar fi fost încasaţi de primărie, ar fi putut fi folosiţi pentru construirea de parcări.
La plecare, domnu' dezvelit la piept a fluturat brăţara spre a face o recomandare: "Să scrieţi în ziar că parcarea este pe Strada Mănăstirea Văratec, în Sectorul 6, nu în Chiajna".
"ŞEFU' ÎMI PERMITEŢI SĂ PLEC?"
În timpul discuţiei cu directorul Bona, a fost chemat în birou şi agentul şef Lucian Stălinascu de la Brigada Rutieră tocmai pentru a explica care este procedura şi baza legală pentru ridicarea maşinilor. Stălinascu a intrat timid în biroul directorului Bona şi a explicat: "Noi ridicăm maşinile în baza articolului 64 din OUG 195/2002. În articolul acesta este menţionat clar că poliţistul rutier poate (n.r. - "poate" trebuie subliniat) dispune ridicarea maşinilor staţionate neregulamentar, mai mult de cinci minute".
Tot agentul a explicat şi cum se calculează cele cinci minute de staţionare: "Operatorul radar de la Brigada Rutieră de la Sectorul 6 vine, filmează maşina, mai filmează încă 10 după care revine, peste cinci minute. Aparatul radar are caseta video care odată pornită nu se mai opreşte. Este un aparat omologat şi certificat".
La finalul discuţiei, agentul de poliţie Lucian Stălinascu s-a ridicat frumos de pe scaun şi, adresându-se domnului dezvelit la piept, s-a scuzat conform statutului de organ al statului: "Şefu' îmi permiteţi să plec?"
Calvarul unui şofer
Modalitatea în care poate fi recuperată o maşină este cel mai bine descrisă de un automobilist care a păţit-o: "Prima oară eşti şocat pentru că maşina ta a dispărut, însă nu ai de unde să ştii că ţi-a fost ridicată de autorităţi. Te duci repede la Poliţie şi acolo se face o verificare, afli că e pe Strada Mănăstirea Văratec. Aceasta stradă nu există pe harta Bucureştiului, nici un GPS, nici o hartă online nu te va ajuta. Ea se află la ieşire din Bucureşti spre Chiajna. Acolo, faci la dreapta şi mergi prin nişte gropi pe un drum de ţară. În final, ajungi la parcul auto. Odată ajuns acolo ţi se face teamă!
După ce intri la poliţistul de serviciu care îţi dă o amendă de 1,2 milioane de lei vechi, aceştia fiind şi singurii bani care ajung la stat, te duci să plăteşti:
150 lei pentru ridicare, 150 lei pentru transport şi 200 de lei pentru fiecare zi în care maşina stă în acel parc auto.
În total 500 de lei. Chiar dacă maşina ta nici nu a intrat în parc, tot va trebui să achiţi aceşti bani. Dacă întrebi care e destinaţia viitoare a acestor fonduri ţi se va spune că sunt pentru parcări, ca să nu mai parcaţi aiurea".