x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special 600 de miliarde pentru pareri si verificari

600 de miliarde pentru pareri si verificari

de Adrian Mogos    |    25 Sep 2006   •   00:00
600 de miliarde pentru pareri si verificari

Prefacerile majore pe care primarul general, Adriean Videanu, le infap-tuieste in Bucuresti au intotdeauna la baza contracte de consultanta. Din aceasta activitate, multe firme romanesti sau stra-ine devin prospere pe banul public.

Prefacerile majore pe care primarul general, Adriean Videanu, le infaptuieste in Bucuresti au intotdeauna la baza contracte de consultanta. Din aceasta activitate, multe firme romanesti sau straine devin prospere pe banul public. Intr-o singura zi, cateva firme care concurau de forma una impotriva celeilalte s-au ales cu sute de miliarde din bugetul local pentru cateva studii, verificari si servicii.

Atribuirea contractelor de sfatuire din 16 iunie 2006 s-a facut pe baza criteriului: "oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere economic". Invariabil, la cele sase licitatii s-au depus cate doua oferte. Denumirea contractelor este urmatoarea: "servicii de management al proiectelor pentru Infrastructura transport urban - consultanta". In ce consta aceasta consultanta? Cu exceptia unui singur contract, consultanta are in vedere urmatoarele obiective: pregatirea documentelor de licitatie, controlul proiectului si raportarile, servicii de inginerie, administrarea contractului, verificarea si aprobarea programului, a utilajelor, echipamentelor, tehnologiei de constructii si a materialelor executantului, controlul lucrarilor, al starii tehnice a strazilor, instalatiilor si al lucrarilor executate, servicii de programare, urmarire si verificare proiecte, servicii de consultanta.

PRIETENI VECHI. Cel mai mare contract, in valoare de 212,65 miliarde de lei vechi, a fost insfacat de o asociere romano-franceza: SC Metroul SA si Systra SA din Paris. Pentru acesti bani, cateva strazi vor fi supravegheate de catre cele doua firme: Soseaua Colentina, intre Podul Voluntari si Mihai Bravu; Calea Mosilor, intre Mihai Bravu si Piata Unirii; Bulevardul Iancu de Hunedoara, intre Piata Victoriei si Calea Dorobanti; Soseaua Stefan cel Mare, intre Calea Dorobanti si Piata Obor; Tunari, intre Soseaua Stefan cel Mare si Piata Galati; Bd 1 Decembrie, intre Str. Pallady si Bulevardul Basarabia; Str. Viitorului, intre Soseaua Stefan cel Mare si Piata Galati; Str. Maica Domnului, intre Str. Reinvierii si Lacul Tei; Soseaua Oltenitei, intre Piata Eroii Revolutiei - Piata Sudului si ROMPRIM. Systra SA din Franta a mai operat in Bucuresti in 2000 impreuna cu Metroul SA pentru reabilitarea infrastructurii tramvaielor bucurestene, iar in 2002 a semnat un contract de asistenta tehnica si renovare a materialului rulant de la metrou, contract ce va fi finalizat la sfarsitul anului 2006, conform datelor de pe site-ul firmei franceze.

VERIFICARI. Presa centrala a atras atentia asupra unui control al Curtii de Conturi a Romaniei, in urma caruia s-a constatat ca fostul primar general, Traian Basescu, "a angajat cheltuieli fara ca acordul incheiat cu BEI sa fie intrat in efectivitate. (...) Pana la data controlului au fost semnate contracte in valoare de 23,86 milioane de euro si 51,17 miliarde de lei, respectiv 11,4% din totalul valorii proiectului". Asta, in urma unei licitatii pentru o parcare la Gara de Nord, licitatie in urma careia Metroul - Systra a fost declarata castigatoare. Curtea i-a interzis in 2002 lui Basescu sa mai semneze documente legate de creditele BEI. Pe de alta parte, Gheorghe Udriste, director executiv al Directiei de Drumuri, Transporturi si Sistematizarea Circulatiei din Primaria Municipiului Bucuresti, omul de incredere al lui Traian Basescu, a fost pana in 2001 director general al Metrorex, regie din care Metroul SA s-a desprins.

CONCURENTA. Aceasta licitatie a avut un farmec aparte, in special datorita contracandidatei castigatoarei. SC Eurometudes SA s-a prezentat la licitatie pentru figuratie. Eurometudes este o firma franco-belgiana detinuta de Europe Etudes Gecti si Arcadis FCI. Mai mult, Eurometudes este asociata cu Metroul SA intr-un contract de 55,5 miliarde de lei pentru un proiect asemanator de consultanta incheiat in primavara acestui an. Gheorghe Iliescu este cenzor la Eurometudes si are legaturi stranse cu Paul Coman, un consilier superior al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, din vremea cand prestau amandoi la Petromservice. Paul Coman este administrator, cu toate ca functia publica pe care o detine ii interzice, la firma Lena Eurmetal Construct, societate ce a primit contracte de la Ministerul Transporturilor. Tot Coman a fost membru in Consiliul de Administratie al Intervam, o societate unde printre actionari gasim si liberali de frunte: Calin Popescu Tariceanu si Dan Radu Rusanu.

LEGATURI. La randul lui, Gheorghe Iliescu este asociat la Elite Consulting cu Stefan Ivanovici si Constantin Miu. Cei doi sunt expert contabil, respectiv cenzor la Centrul de Afaceri Romano-Rus si la Nova Bank, firme controlate de controversati investitori rusi, cum ar fi Iurie Cecan, Alexey Voskoboy, Patron Anatoly si Serghei Vlasov, aflati in legatura cu serviciile secrete de la Moscova. De curand, bancii Nova Bank i-a fost retrasa licenta, din cauza faptului ca nu a mai avut lichiditati, foarte multi bani fiind trimisi in afara tarii. Alte doua doamne de la Eurometudes, Eugenia Tone si Gabriela Sin, sunt cenzor la SC Constructii in Transporturi, firma detinuta de CCCF SA, in portofoliul careia mai exista si Drum Art. Toate cele trei firme sunt abonate la banii Ministerului Transporturilor si ai Primariei Capitalei.

ATENTIE, PIETONI! Mihai Stanciu, sau Michael Stanciu, este un afacerist care apare sub ambele nume in firme care se adapa din banii publici. Doua dintre acestea, Search Corporation SRL si Primacons Group SRL, s-au asociat pentru a face fata concurentei la licitatia pentru un contract de consultanta identic cu cel castigat de Metroul SA si Systra, dar a carui valoare este mai mica, numai 65,75 miliarde de lei vechi. Aceasta suma este mai mult decat suficienta pentru a sfatui si verifica viitorii muncitori ai firmelor executante pentru modernizarea Pietei Eroii Revolutiei, a unui pasaj pietonal in zona, a arterei Doamna Ghica - Chisinau si a unui pasaj suprateran care sa le conecteze. In acesti bani mai intra si sfaturi despre "imbunatatirea conditiilor de circulatie pasaj pietonal Eroilor". Nu intamplator, contracandidatul firmelor lui Stanciu a fost Eduard Hanganu. Mai precis, firma acestuia Consitrans SRL. Cei doi amici merg cap la cap la diferite licitatii pentru contracte din bani publici, pe care le castiga pe rand. Hanganu este partener prin alte firme cu fruntasi in domeniul con-structiilor: Anton Chirica, decanul Facultatii de Cai Ferate, Drumuri si Poduri Bucuresti; Mihai Voiculescu, decanul Facultatii de Constructii Civile, Industriale si Agricole din Bucuresti si fost consilier general pana in 2004; Aurel Balut, asezat dupa alegerile din 2004 in scaunul de director al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania, dar schimbat din functie dupa un an si jumatate.

STUDIU. Japanese International Co-operation Agency - JICA, o agentie guvernamentala japoneza, a facut inca de acum opt ani, pe banii proprii, un studiu privind fluidizarea traficului bucurestean, studiu repetat si in 2000. Ca sa nu ramana mai prejos decat japonezii, un abonat la bugetul Primariei Generale a fost desemnat sa imbunatateasca circulatia in doua pasaje bucurestene. Acest contract, denumit Lotul 3, a fost oferit unei asocieri romano-britanice: Romair Consulting SRL si Pell Frischmann Consulting Engineeres Ltd, cea din urma avand un birou in Bucuresti. Obiectul contractului este identic cu cele doua prezentate anterior, suma fiind simtitor mai mica, numai 21,18 miliarde de lei vechi: "imbunatatire conditii de circulatie Pasaj Obor" si "imbunatatire conditii de circulatie Pasaj Piata Muncii". Competitia a fost asigurata de catre Bogdan Vintila, prin firma sa Consilier Construct. Vintila a fost director adjunct al Agentiei Nationale a Drumurilor, prieten cu Marian Oprisan, Sergiu Sechelariu, Miron Mitrea, iar Consilier Construct traieste din contracte publice.

ALO, PARCHETUL? Gheorghe Boeru, patronul Romair Consulting, este omniprezent cand e vorba de banii bucurestenilor si, mai nou, a inceput sa se extinda in tara. Boeru a avut tupeul sa se prezinte la o licitatie despre cum sa dai cu matura si sa te recreezi prin parcurile bucurestene cu doua firme ale sale. Romair Consulting si Cedru SA s-au zbatut de ochii lumii pentru cateva miliarde din fonduri Phare si de la bugetul local. Primarul general, Adriean Videanu, a promis ca va trimite cazul in fata Comisiei de Disciplina, dar pana acum singurul efect a fost acela ca firmele lui Boeru continua sa semneze noi contracte. Parchetul, care ar fi trebuit sa inceapa cercetarile in urma materialelor de presa aparute care faceau referire la licitatiile dubioase care au loc la Primaria Capitalei, nu a intreprins nimic. De aceea, Jurnalul National cere Ministerului Public sa demareze o ancheta referitoare la contractele de ecologizare si dezvoltare a potentialului turistic, recreere si agrement a patru parcuri bucurestene: Parcul Carol, Parcul Tineretului, Parcul Cismigiu si Parcul Herastrau.

PRIETENI INFLUENTI
PRIMAR. Emil Boc se face ca nu stie despre contractele arhitectului Borda
Search Corporation a castigat in toamna anului trecut la Cluj-Napoca o licitatie similara privind studiul traficului rutier in oras la un pret de circa 9 miliarde de lei vechi. Societatea a beneficiat de un parteneriat strategic pentru a intra in gratiile administratiei publice locale. Search Corporation a realizat studiul in asociere cu firma de proiectare Planwerk Cluj, controlata de arhitectul Adrian Borda. Acesta este prietenul arhitectului-sef al orasului, Adrian Iancu, care a fost numit in functie la solicitarea expresa a lui Emil Boc, primarul municipiului Cluj-Napoca si presedintele Partidului Democrat. Arhitectul Borda detine 16% din partile sociale ale companiei Planwerk alaturi de Serban Tiganas, proaspat sef al Ordinului Arhitectilor din Romania, filiala Cluj. In ceea ce priveste licitatia din Cluj-Napoca, interesanta a fost pozitia arhitectului Borda, care face parte si din Comisia Tehnica de Urbanism si Amenajarea Teritoriului de pe langa Primaria Cluj-Napoca, comisie ce a avizat documentatia licitatiei. Adrian Borda si-a avizat propria firma. La acea data, primarul Emil Boc nu a luat pozitie in ceea ce priveste incompatibilitatea morala in care s-a aflat Borda, iar contractul din banii publici a ajuns in portofoliul Search Corporation si Planwerk. (Filip Tudorachi)

Raspunsul Primariei

TOVARASIE. Adriean Videanu, primarul proiectelor, alaturi de Gheorghe Udriste, directorul caruia ii place mult cu metroul
"In practica internationala, si implicit a Primariei Municipiului Bucuresti, institutiile angajeaza de regula firme de consultanta specializate pe difertie domenii de activitate, care acorda asistenta tehnica pe tot parcursul implementarii proiectelor. Sumele ofertate pentru astfel de contracte se ridica de regula la valori care reprezinta pana la 5% din valoarea proiectului de baza. Firmele de consultanta raporteaza lunar asupra activitatii desfasurate si asista permanent beneficiarul in toate masurile pe care la intreprinde in relatia cu contractantii (executantii de lucrari, de exemplu). Sumele de bani necesare asigurarii contractelor de consultanta se planifica anual prin bugetul de venituri si cheltuieli al Primariei Municipiului Bucuresti." Referitor la studiul japonezilor de la Japanese International Co-operation Agency - JICA, care cu bani proprii au realizat studii pentru decongestionarea traficului bucurestean, Primaria Capitalei, prin Biroul de Presa, a precizat: "Masterplanul de transport urban este de actualitate, insa este un studiu general. Ceea ce se realizeaza la Lotul 3 este o detaliere a acestui plan, o adaptare a lui la situatia concreta a celor doua pasaje (Obor si Piata Muncii). Imbunatatirea conditiilor de circulatie in aceste doua zone are in vedere schimbarea solutiei de traseu pentru liniile de tramvai care tranziteaza pasajele. Romair Consulting are dreptul sa participe la licitatii ca orice alta firma de consultanta, a-i ingradi acest drept contravine prevederilor legale in vigoare. Faptul ca este desemnata castigatoare a unor licitatii nu inseamna decat ca a depus oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere al criteriului utilizat pentru licitatia respectiva. Castigatorul unei licitatii se desemneaza in urma unei analize atente a ofertelor de catre comisia de evaluare".

Aprobari si documente pentru 20 de miliarde de lei

DIRECTOR. Responsabilitatea incheierii contractelor de achizitii publice este a pedistei Florentina Constantinescu
Tot la 16 iunie 2006, firma lui Eduard Hanganu, Consitrans, in asociere cu Proiect Bucuresti au incheiat un contract de aproape 99 de miliarde pentru acelasi tip de consultanta, verificari si urmariri de firme pentru urmatoarele obiective: strapungerea Bulevardului Nicolae Grigorescu inspre Splaiul Dudescu; penetratia si racordul dinspre Splaiul Unirii spre Autostrada Bucuresti - Constanta. Pentru acest contract a prezentat o alta oferta Consilier Construct, firma lui Vintila, care a avut onoarea de a insoti la licitatie firma castigatoare. La randu-i, Consilier Construct s-a multumit ulterior cu un alt contracandidat pentru studii, Search Corporation, pentru asistenta la supralargiri intre: Bulevardul Gheorghe Ionescu - Sisesti si Bulevardul I.I. Brad; Nitu Vasile, intre Obregia si Brancoveanu; Brancoveanu, intre Nitu Vasile si Str. Turnu Magurele, si o modernizare intre Bulevardul Regina Elisabeta si Bulevardul Mihail Kogalniceanu. Ultimul traseu trece prin fata Primariei Municipiului Bucuresti, intregul contract fiind 28 de miliarde de lei vechi. Spuneam anterior ca un contract face exceptie. Pentru acesta escorta a executat-o, ca din intamplare, in aceeasi zi Romair Consulting pentru Consitrans, firma lui Eduard Hanganu, pentru "pregatirea documentelor de licitatie, elaborarea, obtinerea si mentinerea in efectivitate a tuturor licentelor, permiselor si aprobarilor legale necesare pentru proiectarea, implementarea si realizarea proiectului". Cu alte cuvinte, cu exceptia documentelor pentru licitatie, munca istovitoare costa 22,79 miliarde de lei vechi, bani ce vor fi folositi pentru ca nu cumva aprobarile, licentele si permisele celor care vor executa lucrarile sa expire. Asadar, viitorii muncitori, carora Consitrans SRL le va usura munca in cazul unor controale, vor munci linistiti pentru strapungerea Buzesti - Berzei - Uranus si supralargirea Soselei Pipera de la Calea Floreasca la CF Bucuresti - Constanta, la care se adauga un pasaj denivelat. Pe langa actiunea de escortare, se mai simte si o boare de aranjament, adiere pe care angajatii Primariei Generale nu au simtit-o. Pentru directoarea Florina Constantinescu, cea care semneaza contractele de achizitie, nu a contat ca in aceeasi zi, Boeru si Hanganu au concurat pentru doua contracte pe care si le-au adjudecat reciproc. Pe pe de alta parte, Boeru si Hanganu sunt tovarasi intr-ale licitatiilor, cei doi fiind anul trecut asociati la o licitatie de la Satu-Mare pentru un studiu de traseu si fezabilitate a unui drum. Si tot anul trecut, Consitrans facea asistenta tehnica firmei Romair Consulting intr-un contract de extindere a retelei de apa si canalizare in zone deficitare din Bucuresti.

DECLARATII
Doamna Florentina Constantinescu este membru al Partidului Democrat, dar si director executiv adjunct al Directiei de Achizitii, Concesionari si Contracte din Primaria Municipiului Bucuresti. Am intrebat-o pe domna director care este tehnica prin care un cetatean concureaza cu el insusi la o licitatie organizata de Primaria Capitalei, unde s-au pus la bataie, in cadrul aceluiasi contract de consultanta la recreere, bani din fonduri Phare, dar si din bugetul local. "Nu intra in atributiile mele sa verific actionariatul firmelor care vin la licitatii. Atat timp cat firmele care participa la licitatii aduc toate actele necesare si nu au nici o problema care sa contravina legii, eu nu am ce face", a spus in urma cu cateva luni directoarea pedista Florentina Constantinescu. In schimb, nu a putut explica cum o societate, Guardo A.M., care avea datorii la bugetul de stat, a reusit sa incheie contracte cu Primaria. Adriean Videanu, vicepresedinte al Partidului Democrat si primar general, a declarat, pe de alta parte, ca directorii din Primarie trebuie sa isi asume responsabilitatea tuturor actelor pe care le incheie.
×