EDITIE DE COLECTIE
Iustin Capra este detinatorul a peste 25 de brevete de inventii pentru automecanica. Cele mai multe dintre creatiile sale nu le-a brevetat pentru ca, afirma inginerul, nu are simtul proprietatii si nu l-au interesat niciodata banii.
CARMEN DRAGOMIR
âAltfel", din copilarie
Inventatorului âinspiratia" i-a venit inca de mic, cand s-a apucat sa construiasca masinute de jucarie in care sa incapa si care mai si functionau. Pana a inceput liceul, s-a mai âdelectat" cu asamblarea unor sanii dirijabile, una dintre ele chiar cu motor si cu propulsie aeriana. Pe la 15-16 ani realizeaza un dispozitiv care declansa de la distanta, prin comanda vocala. âCeea ce am realizat eu nu sunt inventii, sunt niste lucrari inspirate. Tuturor ne-au cazut mere in cap, dar numai Newton descopera legea atractiei universale. Intrebat cum, Newton raspunde: «Am fost inspirat!». Asa si euâ¦", afirma Iustin Capra. A urmat apoi Scoala Superioara de Aviatie de la Sibiu, unde a conceput un autovehicul cu doua roti dotat cu motor de avion care consuma intre 6-8 litri si ajungea la o viteza de 300 km/ora, si schitele primului aparat de zbor reactiv. Este vorba de asa-numitul ârucsac reactiv zburator" care acum asigura posibilitatea astronautilor de a se deplasa in spatiu, in afara navetei.Citește pe Antena3.ro
I-au confiscat inventia de teama sa nu zboare din tara
Pe timpul comunistilor, inginerul Capra a construit in curtea proprie un fel de elicopter sustinut de doua aripi toroidale fluide care are insa o viteza aproapa dubla fata de cea a elicopterului. Inventia, brevetata in 1968 sub denumirea de âaerodina cu decolare si aterizare verticala", i-a fost confiscata de comunisti, care se temeau ca nu cumva sa zboare din tara cu ea. Printre numeroasele inovatii realizate de inventator se numara sapte prototipuri de aparate de zbor, peste 60 de prototipuri de vehicule cu doua sau trei roti, dintre care aproape jumatate cu propulsie electrica si 15 motorete dintre care 10 se incarca la priza. Caroseria fluida, o alta inventie brevetata de inginerul Iustin Capra, este o platforma cu trei sau patru roti si scaune, in care, desi nu este acoperita, ocupantii sunt feriti de ploaie sau ninsoare. Un jet de aer emanat din partea din spate a aparatului, care asigura totodata si propulsia acestuia, actioneaza ca un scut in jurul platformei, mentinand o temperatura constanta inauntru.Trei ani inaintea americanilor
A fost mereu oaia neagra
La cei 72 de ani, Iustin Capra traieste singur, dintr-o pensie de trei milioane si dintr-un salariu cam de tot atat oferit de un patron care iubeste masinutele electrice facute de inginer. Din inventiile realizate de-a lungul vietii nu a castigat niciodata vreun ban pentru ca nu s-a oferit nimeni sa i le cumpere. Desi a avut numeroase propuneri, nu vrea in ruptul capului sa plece din tara pentru ca âe mult mai interesant sa faci ceva acolo unde nu se poate". âAm fost mereu oaia neagra, ca orice om care merge pe alt drum decat cel obisniut", conchide inginerul. SUMAR DOSARInventiile romanilor
Romanul, inventator din mosi-stramosi
Deschizatori de drum
Statie orbitala pentru NASA creata de doi pusti
âAm fost inspirat!"
Inventiile romanilor iau calea strainatatii
Ion Basgan, âmagicianul" petrolului
Coanda, copilul indragostit de vant
Ipoteza senzationala: Vlacicu a fost asasinat
Bula, antenele si lampa cu carbid
Stiloul oltenesc
Cucerirea cosmosului, de la vis la realitate
Dosarul âInsulina" asteapta sa se faca dreptate
Primul antivirus romanesc>
Reteta perfectiunii
Idei trasnite care au facut furori la Geneva
Eleronul de 3,7 milioane USD