x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete 11 milioane de euro, pierdute printre şine.

11 milioane de euro, pierdute printre şine.

30 Mai 2011   •   21:00
11 milioane de euro, pierdute printre şine.

Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, a declarat, in timpul vizitei pe santierul caii ferate Bucuresti – Constanta, ca pe tronsonul Fun­dulea-Fetesti este "vraiste si haos", iar reprezentantilor constructorului ar trebui sa le fie rusine.

Jurnalul National a intrat in po­sesia unui raport de audit din 2008. Acesta a vizat lucrarile de reabilitare de pe sectiunile Baneasa –­ Fetesti, ale aceleiasi rute Bucuresti – Constanta, aflata in reabilitare.
Astfel, in 2007, in decursul unui singur an, pentru sectorul dintre Baneasa si Fetesti au fost emise facturi de 70 de mi­lioane de euro! Raportul de audit a verificat doar 40% din cheltuieli. Rezultatul a fost incredibil! Dintr-un total de 28 de milioane de euro, pentru 11 milioane nu s-a gasit justificare! Cum s-au furat 11 milioane de euro cu facturi cu tot? Raspunsul este simplu: masuratori facute din ochi, diverse suruburi si cabluri de otel, traverse, piese metalice... chestii ingineresti. Cert este ca, desi auditorii au aratat CFR SA ca, din cauza fap­tului ca se lucreaza fara ma­suratori exacte, 11 milioane de euro nu isi gasesc justificarea, raspunsul a fost de-a dreptul incredibil! "Contractul de tip FIDIC nu cere ma­suratori exacte!" Nu cere contractul, dar plateste romanul de rand fu­ra­ciunea cu nesimtire pe bani foarte multi! FIDIC specifica insa negru pe alb ca pentru fiecare cheltuiala sunt necesare "detalii justificative".

In contul sumei de 11 milioane au fost emise astfel 11 facturi pentru care auditorii nu au putut justifica raportul bani - servicii. Auditul vorbeste despre "aprecieri subiective ale consultantului" si intareste mentiunea ca nu exista justificari ale sumelor cheltuite. Potrivit raportului de audit, cele 11 facturi au fost emise catre SC Arcada SA, SC Terna SA si SC IMSAT SA. In consecinta, echipa de audit a solicitat CFR "prezentarea detaliilor justificative pentru un numar de cheltuieli si articole". In urma transmiterii documentelor, concluzia a fost simpla: "pentru majoritatea articolelor de cheltuieli, documentele nu pot proba cantitatile de lucrari solicitate pentru plata". Potrivit Biroului de presa al CFR SA, pe sec­tiunea de cale ferata Bucuresti Ba­neasa - Fundulea, lucrarile au fost fi­na­lizate, iar pe sectiunile Fundulea – Lehliu si Lehliu – Ciulnita – Fe­testi continua lucrarile de reabi­li­tare. Finantarea lucrarilor de rea­bi­litare pentru sectiunea Bucuresti Baneasa – Fetesti a fost asigurata atat din fonduri ex-ISPA, cat si din bani de la buget, valoarea fiind estimata la 300 de milioane de euro.

Pana una alta, se lucreaza inca pe Fundulea-Fetesti. Lucrarile de mo­dernizare, aflate de altfel in in­tar­ziere, sunt realizate de Astaldi si au fost si "smecherisme" cu piatra spar­ta, a precizat Boagiu, in timpul vi­zi­tei pe santierul caii ferate. "Rusine constructorilor! Atat va spun si in rest nu mai comentez. Este jenant ca sa stea secretarul general (al Minis­te­rului Transporturilor, Gheorghe Dobre – n.r.) sa vada unde se poate gasi piatra sparta si apoi vine As­taldi si iti rade in nas ca «nu avem piatra si nu avem de unde sa adu­cem». Este vraiste si haos pe tronson", a spus ministrul. Constructo­rul a afisat pe tabelul tehnic al lu­crarii ca termen de finalizare data de 30 septembrie, insa Boagiu le-a ce­rut ca termenul sa fie 15 iulie. "Ati pus 15 iulie prima oara ca termen, asta sa se intample, nu 30 septembrie, ca vine vara si trenul va face doua ore si jumatate pana la Constanta. Este un proiect cu fonduri de preaderare ISPA din 2007. Pe­na­li­ta­tile sunt de 1% pentru fie­care zi de in­tarziere si merg pana la 15% din va­loarea contractului", a spus mi­nis­trul. Astaldi a obtinut trei con­trac­te pentru modernizarea sec­to­ru­lui Fundulea-Fetesti, cu o va­loare to­tala de 178 milioane de euro. Doua dintre contracte se refera la seg­­mentul Fundulea-Lehliu, respectiv pentru lucrari la linie si moder­ni­­za­rea podurilor. Cel de-al treilea contract include lucrari de moder­nizare la linia ferata pe sectorul Leh­liu – Fe­testi. O data cu finalizarea tronsonului Fundulea-Fetesti, in­treaga linie Bucuresti-Constanta va fi moder­nizata, astfel incat trenurile vor putea circula cu o viteza de 160 km/ora.

×