Fostul ministru al Transporturilor, Ioan Rus, care a demisionat ca urmare a aprecierilor publice jignitoare la adresa copiilor şi a soţiilor românilor plecaţi la muncă în străinătate, este implicat în afaceri cu unul dintre operatorii privaţi care activează pe calea ferată din România. Afaceristul este arestat şi trimis în judecată de DNA pentru fapte de corupţie în legătură chiar cu instituţiile din subordinea ministerului condus, timp de un an, de Ioan Rus.
Una dintre firmele deţinute de fostul ministru a vândut autoturisme de lux companiei Transferoviar Grup, controlat de omul de afaceri Călin Mitică, implicat, în anul 2013, în licitaţia pentru privatizarea CFR Marfă. Pe de altă parte, firma lui Rus a cumpărat de la Transferoviar un teren şi o cabană în Municipiul Cluj-Napoca. Tranzacţiile au avut loc cu o jumătate de an înainte ca Ioan Rus să preia portofoliul Transporturilor.
După ce Rus ce a devenit ministru, Transferoviar Grup a câştigat rapid trei contracte cu CNCF CFR SA, pentru efectuarea de reparaţii a liniilor de cale ferată. Mai mult, o altă companie a lui Călin Mitică, ce operează în domeniul transportului privat de călători pe calea ferată, a făcut parte dintr-un cerc restrâns de privilegiaţi ai subvenţiilor acordate de Ministerul Transporturilor.
„Jurnalul Naţional” prezintă dedesubturile relaţiilor dintre Călin Mitică, Ioan Rus şi Vasile Blaga.
Tranzacții private cu viitorul fost ministru
În data de 12 decembrie 2013, cu şapte luni înainte ca Ioan Rus să depună jurământul pentru preluarea, de la Dan Şova, a portofoliului Ministerului Transporturilor, compania privată de transport feroviar de mărfuri Transferoviar Grup SA a încheiat cu una dintre firmele lui Ioan Rus două contracte comerciale.
Astfel, Călin Mitică, asociat cu 98,79% din acţiunile Transferoviar Grup SA, şi Kinga Mădărăşan, directoarea companiei, au hotărât, în 12 decembrie 2013, ca societatea să achiziţioneze de la SC Autosincron SRL Cluj-Napoca trei autoturisme de lux.
Este vorba despre un autoturism Jaguar model XJ, cu o capacitate cilindrică de 2.993 centimetri cubi, fabricaţie 2012, la valoarea de 90.520 euro cu TVA; un autoturism marca Land Rover Discovery 4DSV6, cu o capacitate cilindrică de 1.993 centimetri cubi, de fabricaţie 2013, la o valoare de 60.883 euro cu TVA inclus; şi un autoturism marca Mercedes Benz model GL 350 Bluetec 3 Matic, cu o capacitate cilindrică de 2.987 centimetri cubi, fabricat în 2013, la o valoare de 87.841,6 euro cu TVA inclus.
În aceeaşi zi, tot prin hotărârea celor doi acţionari ai companiei, Transferoviar Grup hotărăşte vânzarea către SC Autosincron SRL a unui imobil, situat în Municipiul Cluj-Napoca, în strada Cometei, la numărul 7, compus din teren, curte şi grădină, în suprafaţă de 759 metri pătraţi, pe care este edificată o construcţie din lemn, acoperiră cu şindrilă, compusă dintr-o cameră, o bucătărie şi dependinţe. Imobilul în cauză a intrat în posesia Transferoviar Grup SA cu un an înainte, mai exact la data de 21 decembrie 2012.
Buni banii privaţi, dar mai buni sunt cei de la stat SC Autosincron SRL aparţinea, la momentul parafării acestor contracte de vânzare-cumpărare reciproce încheiate cu Transferoviar Grup, lui Ioan Rus.
Acesta a deţinut, până în iunie 2014, când a fost numit ministru, calitatea de asociat unic şi administrator al firmei. După ce a devenit membru al Guvernului, Rus s-a autoînlocuit din funcţia de administrator cu un anume Ionuţ Bogdan Ioan, fost partener de afaceri. Compania Autosincron SRL face parte dintr-un grup de societăţi care gravitează în jurul companiilor magnatului Ion Ţiriac.
De altfel, Autosincron este unul dintre asociaţii SC RMB Inter Auto SRL, asociată, la rândul ei, în Ţiriac Leasing IFN. RMB Inter Auto este unul dintre furnizorii de autoturisme pentru mai multe instituţii ale statului.
La nici două luni după ce Ioan Rus a devenit ministru al Transporturilor, regionalele CF Cluj și Galaţi au încheiat cu SC Transferoviar Grup SA contracte de prestări servicii. În 8 septembrie 2014, Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA – Sucursala Regională Căi Ferate Cluj a atribuit companiei Transferoviar Grup un contract în valoare de 608.815 lei cu TVA pentru lucrări de consolidare a suprastructurii liniilor de cale ferată, între kilometrul 15 + 800 – 24 + 300, pe linia 422 Telciu - Fiord. La 22 septembrie 2014, Transferoviar Grup SA a încheiat cu Regionala CF Galaţi un alt contract, în valoare de 134.600 de lei cu TVA, pentru înlocuirea traverselor speciale pe aparate de cale ferată, în vederea ridicării restricţiei de viteză.
În aceeași zi, aceeași Regională CFR Galaţi a mai atribuit companiei lui Călin Mitică, partener de afaceri al ministrului Transporturilor, Ioan Rus, un contract în valoare de 161.084 lei cu TVA pentru înlocuirea unor dibluri, trifoane, plăcuțe, plăci și inele pe linia 704I Tecuci – Bârcea.
750.000 de lei a primit Transferoviar Grup de la CFR numai din trei contracte. Acestea au fost atribuite în timpul mandatului de ministru al lui Ioan Rus.
Patronul Transferoviar Grup a vrut să cumpere CFR Marfă
Compania lui Călin Mitică, Transferoviar Grup, a fost unul dintre cei trei operatori care s-au înscris la licitația organizată, în 2013, de Ministerul Transporturilor pentru Privatizarea CFR Marfă.
După prima rundă de negocieri, în cursă a rămas Transferoviar şi GFR, companie controlată de afaceristul Gruia Stoica. În final, Transferoviar Grup s-a retras din cursă şi a acționat în judecată Ministerul Transporturilor, cerând anularea procesului de privatizare.
La sfârşitul lui 2013, licitația pentru privatizarea CFR Marfă a fost anulată. Între timp, câştigătorul, Gruia Stoica, s-a ales cu dosar penal şi a fost arestat într-un răsunător dosar de corupție în care este implicat şi avocatul Doru Cătălin Boştină.
De altfel, Călin Mitică nu se află în relații apropiate chiar cu Ioan Rus. Fiica lui Vasile Blaga, Agathe Rudeanu, a lucrat pentru cea de-a doua companie a omului de afaceri Mitică, Remarul 16 Februarie, pe o funcție de consilier.
Mai mult, societatea de pază Axis Emergency, la care Agathe Rudeanu şi soțul ei, Ionuț Rudeanu, sunt asociați, a derulat contracte de prestări servicii pentru Remarul 16 Februarie SA.
Partenerii de business ai fostului ministru, arestaţi și trimiși în judecată În octombrie 2014, Călin Mitică, patronul Transferoviar Grup, a fost reținut de DNA, alături de directorii firmelor sale, Transferoviar şi Remarul 16 Februarie SA.
De asemenea, a mai fost reținut şi directorul sucursalei Regionale CFR Galați, Laurențiu Seceleanu, toți pentru dare şi luare de mită, trafic de influență, spălare de bani, abuz în serviciu şi complicitate la săvârşirea de infracțiuni. În august 2015, dosarul a fost trimis în instanță.
Procurorii precizează, în rechizitoriu, că, în perioada 28 ianuarie 2013 – 16 iunie 2014, Călin Mitică a mituit un director din cadrul CFR Călători SA pentru ca societatea Remarul 16 Februarie să obțină contractele de servicii Revizie tip R 7 la automotoarele Desiro „Săgeata Albastră”, în valoare maximă de 220.990.260 lei și Revizie tip R8 la automotoarele Desiro „Săgeata Albastră”. Banii au fost disimulați drept decontare a unor facturi fictive emise de o societate din Bucureşti.