x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete Primăria lui Boc plătește 700.000 de lei pentru o întrebare: „Merge treaba?”

Primăria lui Boc plătește 700.000 de lei pentru o întrebare: „Merge treaba?”

de Ion Alexandru    |    12 Iun 2023   •   00:20
Primăria lui Boc plătește 700.000 de lei pentru o întrebare: „Merge treaba?”

Primăria Municipiului Cluj-Napoca va cheltui aproape 700.000 de lei pentru supervizarea lucrărilor de construire a unui „Park & Ride” cu peste 800 de locuri de parcare, în imediata apropiere a Aeroportului Cluj-Napoca. Două companii au fost selectate, la finalul săptămânii trecute, prin procedură simplificată.

 

Una dintre ele a fost selectată, anul trecut, și de CNAIR, pentru a superviza, în următorii 13 ani și două luni, lucrările de proiectare și execuție a 11,73 de kilometri, cât înseamnă Drumul Expres Brăila-Galați, plătind pentru aceasta aproximativ 2,4 milioane de euro. În spatele societății se află Antonios Kapraras, implicat într-unul dintre dosarele „Microsoft”, instrumentate de DNA.

Anul trecut, Primăria Municipiului Cluj-Napoca, la conducerea căreia se află celebrul Emil Boc, a anunțat construirea unui „Park & Ride” în cartierul Traian Vuia, lângă Aeroportul Cluj-Napoca, pe un teren pus la dispoziție de Consiliul Județean. Acest edificiu urmează a fi amplasat pe strada Traian Vuia, la numerele 149-151, iar construcția urmează să scoată din bugetul municipalității aproximativ 70 de milioane de lei.

Amplasamentul va cuprinde 836 de locuri de parcare, dintre care 37 de locuri vor fi destinate pentru persoanele cu dizabilități, 30 de locuri sunt prevăzute pentru mașinile electrice și hibrid, iar 788 de locuri de parcare sunt destinate autoturismelor normale. De asemenea, proiectul mai prevede și opt peroane pentru autobuze. Prin această construcție, autoritățile locale clujene declară că intenționează să „descurajeze folosirea mașinilor personale în oraș în folosul transportului public și al bicicletei”.

 

Procedură simplificată de oferte

 

Până la ridicarea construcției în sine, Primăria Municipiului Cluj-Napoca a considerat necesar să contracteze servicii de supervizare a existenței lucrărilor de construcție privind acest obiectiv de investiții, motiv pentru care, la data de 21 martie 2021, municipalitatea a publicat pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice) un anunț de participare în vederea contractării acestor servicii. Metoda de selecție aleasă a fost aceea a procedurii simplificate, punând la bătaie un buget evaluat inițial la 631.814,43 de lei fără TVA. Au fost primite patru oferte, dintre care una a fost considerată neconformă, alta s-a retras, iar în cursă au rămas doi ofertanți.

La data de 8 iunie 2023, Primăria Cluj-Napoca a atribuit contractul nr. 580091/2023, la un preț final negociat de 565.500 de lei fără TVA, respectiv de 672.945 de lei cu TVA inclusă, asocierii de companii formată din SC Viaduct A.S. SRL și SC K-Box Construction Design SRL.

 

Ce se verifică de acești bani

 

Conform caietului de sarcini care a stat la baza contractării acestor servicii, Primăria Cluj-Napoca a înaintat documentația de achiziție pentru execuția lucrărilor de construire a respectivului „Park & Ride”, cu o durată de 12 luni pentru execuție. Pentru supervizare, se cer servicii privind verificarea existenței autorizației de construire, precum și a îndeplinirii condițiilor legale cu privire la încadrarea în termenele de valabilitate, verificarea concordanței din prevederile autorizației de construire, certificatului de urbanism, avizelor, acordurilor și ale proiectului, la care se adaugă studierea existenței tuturor pieselor scrise și desenate din proiect, inclusiv existența studiilor solicitate prin certificatul de urbanism, studierea proiectului, caietelor de sarcini, tehnologiilor și procedurilor prevăzute pentru realizarea construcțiilor, verificarea existenței expertizei tehnice în cadrul intervențiilor asupra construcțiilor, verificarea respectării reglementărilor cu privire la verificarea proiectelor de către verificatori de proiecte atestați și însușirea acestora de către expertul tehnic atestat, acolo unde este cazul, verificarea dacă este precizată în proiect categoria de importanță a construcției, verificarea existenței în proiect a programelor de faze determinate și verificarea existenței proiectului sau a procedurilor de intervenție specială a comportării în exploatare a construcțiilor.

 

În preț intră și ștampilarea

 

De asemenea, se mai prevede că, în timpul lucrărilor, supervizarea constă în urmărirea realizării construcției în conformitate cu autorizația de construire. De asemenea, trebuie verificat dacă există documente cu privire la calitatea produselor pentru construcții.

Supervizorii vor interzice utilizarea de procedee și echipamente noi, neagrementate tehnic și vor verifica respectarea tehnologiilor de execuție și aplicarea corectă a acestora. Mai mult, vor verifica respectarea planului calității și vor interzice executarea lucrărilor de către personal necalificat. La final, ei vor ștampila documentele întocmite ca urmare a verificărilor.

 

Prestator cu istoric într-un dosar celebru instrumentat de DNA

 

Potrivit Registrului Comerțului, SC Viaduct A.S. SRL, prima companie selectată la acest contract, s-a înființat în august 2019, la Cluj-Napoca, și este deținută de un anume Alexandru Szekely. 

Cea de-a doua companie parte a contractului, SC K-Box Construction Design SRL, a fost înființată în data de 7 septembrie 2011. La data de 29 iulie 2020, compania era deținută în totalitate de SC Kapraras Holding SRL. Această din urmă companie este controlată de omul de afaceri elen Antonios Kapraras, domiciliat în  Grecia, la Veroia, cu 90,9 la sută aport la capitalul social.

Numele lui Antonios Kapraras apare într-unul dintre dosarele „Microsoft”, instrumentate de DNA. Potrivit procurorilor, „Conducerea Compaq de la acea vreme, anume Mihai Pascali şi Călin Tatomir, a aprobat derularea contractelor în această manieră şi a acceptat adaosurile comerciale exagerate ale firmei Technet Austria, ştiind că din aceste adaosuri urma să fie plătită mita (…). Claudiu Florică a condiţionat şi prezenţa firmei Siveco ca integrator în acest contract de subcontractarea unei părţi din software şi servicii în valoare de 1,5 milioane de dolari firmei Kapraras Consulting, condusă de Antonios Kapraras, care urma să asigure, la rândul ei, plata unei mite”. Firmele implicate de Claudiu Florică în traficul de influenţă şi dare de mită şi persoanele respective sunt Dragoş Stan, patronul firmei Net Consulting, Thomas Heintschel, acesta fiind interpus al lui Dragoş Stan, şi Claudiu Florică, ca director în firmele Technet şi Profinet, Nicolae Culacov, Ştefan Blaer şi Ioan Blaer, acţionari ai firmei Omnitech, care se ocupau de relaţia cu Ministerul Finanţelor, Dinu Pescariu, patronul de la Tenis Club, vechi prieten al lui Claudiu Florică, cel care aducea în ţară sumele de bani ce urmau să fie plătite ca mită, în numerar, precum şi Antonios Kapraras, patronul firmei Kapraras Consulting, se arată într-un denunț obținut de DNA.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

×