Consumatorii non-casnici se confruntă de șase luni cu presiunea creșterii permanente a prețului la gaze, timp în care autoritățile pur și simplu au ignorat problema. Acțiunea începută în luna februarie 2021 de către un grup mic de furnizori, prin metode de intimidare a consumatorilor cu scopul de a le impune prețuri mult mai ridicate decât prețurile din contracte, continuă și astăzi. Deloc mediatizată, dar cu un impact socio-economic mult mai mare decât creșterea prețului gazelor pentru consumatorii casnici, creșterea enormă a prețului gazelor pentru agenții economici a devenit cea mai mare problemă a României pentru că ea îi va afecta grav economia.
După ce în primăvară furnizorii le-au impus abuziv prețuri mai mari la gaze, în ultima perioadă sute de consumatori industriali s-au trezit cu notificări din partea furnizorilor prin care erau înștiințați că prețurile se vor majora puternic. Această acțiune de creștere peste noapte a prețurilor a devenit o practică la nivelul tuturor furnizorilor, pentru că aceștia au văzut că-și pot face de cap. Acțiunea de intimidare a firmelor a fost declanșată la sfârșitul lunii februarie, când acestea au fost obligate să accepte prețuri mai mari la gaze, sub amenințarea că li se taie gazele. După ce au fost forțați, sub amenințarea opririi livrării, acum li se impun prețuri și mai mari.
O analiză realizată de Asociația Energia Inteligentă arată evoluția acestor prețuri impuse de furnizori. Astfel:
-
Consumatorii care plăteau 1 - 107,8 lei/MWh s-au trezit că trebui să plătească 112,0 lei/MWh în primăvară. Acum, o nouă notificare primită de la furnizorul lor actual îi anunță sec, că în termen de 10 zile, fără necesitatea încheierii unui act adițional, trebuie să plătească un nou preț de 245,1 lei/MWh (creștere de 127% în 5 luni).
Citește pe Antena3.roO tânără care a făcut un test ADN ca să afle care este istoria familiei sale a făcut o descoperire șocantă despre bunica ei -
Consumatorilor care plăteau 2 – 72,2 lei/MWh li s-a majorat în primăvară prețul la 122,93 lei/MWh. O nouă notificare primită de la furnizorul lor actual îi anunță acum că în termen de 10 zile, fără necesitatea încheierii unui act adițional, trebuie să plătească un nou preț de 180,0 lei/MWh (creștere de 149% în 4 luni).
Exemplu de notificare primit de un consumator de la furnizorul său
Aceasta poziție de forță pe care o adoptă furnizorii se datorează contractului (vezi facsimil 2) impus de aceștia prin care își arogă dreptul de a face ce vor, arată o analiză a Asociației Energia Inteligentă.
Ce prevăd contractele impuse de furnizori de gaze agenților economici
Scumpirile se țin lanț
Conform statisticii realizate de eDevize (operator independent de programe de procesare devize), prețul materialelor de construcții au înregistrat următoarele creșteri în perioada 15.06.2020 - 15.06.2021
-
Beton C20/25 - 12,2%;
-
Oțel beton - 17,5%;
-
Ciment - 11%;
-
Cupru - 33,2%;
-
Lemn - 38,9%.
Mai mult, până la sfârșitul lunii mai, la polistiren expandat EPS 120 se înregistrase o creștere până la 58%, la polistiren extrudat, până la 14%, la oțel beton nefasonat, până la 59%, iar la ciment creștere a fost de până la 15%. Cifrele prezentate în analiza Asociației Energia Inteligentă nu includ majorările de prețuri care au survenit în lunile iulie-august.
Federația Sindicatelor din Industria Alimentară (FSIA) estimează o creștere a prețurilor la produsele alimentare în medie de 10-12%, iar în cazul cărnii de porc, unde necesarul de consum este asigurat în cea mai mare parte din import, creșterea ar putea ajunge până la 25%. Conform INS în creșterile de preț în ultimul an s-au simțit și la unele produse alimentare, cum e uleiul, care în iulie era mai scump cu 18%, sau peștele, brânza și pâinea, cu 5%.
Lipsa implicării autorităților în ultimele opt luni, pentru a da un semnal și a stopa abuzurile din piață, a determinat ca practica izolată a Pumnului în Gură pentru Consumatori să devină o practică națională, și este cauza a ceea ce se întâmplă în prezent.
Prosteala consumatorilor prin aceste Notificări trimise trebuie să înceteze. Consumatorii trebuie să cunoască adevărul.
Dumitru Chisăliță, președinte Asociația Energia Inteligentă
Ministrul Energiei schimbă discursul. Nici el nu e mulțumit de liberalizare
Cotidianul Jurnalul arăta zilele trecute de ce liberalizarea pieței de energie și gaze pentru consumatorii casnici lovește în interesele acestora, favorizându-i doar pe furnizori. După ce luni întregi a ținut-o langa că liberalizarea va duce la scăderea facturilor pentru populație, pus în fața realității, ministrul Energiei chiar și zilele trecute susținea că liberalizarea nu a jucat niciun rol în creșterea facturilor. Abia miercuri, în cadrul unei conferințe de presă, ministrul Virgil Popescu a recunoscut că liberalizarea „a fost făcută în folosul furnizorilor, nu al românilor”. Mai mult, Popescu a afirmat că nu a fost niciodată mulțumit de modul în care a fost făcută liberalizarea. Și dacă nu ați fost mulțumit, ce ați făcut, domnule ministru, pentru a impune corectarea neregulilor? Băgat capului în pământ ca struțul nu se pune, ca să știți.
Asociația Energia Inteligentă: O lecție de prostit poporul
Analizele Asociației Energia Inteligentă arată că în ultimele două luni se observă că ofertele unor furnizori în piață prezintă creșteri ale prețului gazelor naturale de până la 100%. Astfel, de prețuri care impun noi trenduri în piața consumatorului final nu au o justificare teoretică, ele fiind doar rodul speculațiilor și al manipulărilor. Soluția aruncată publicului este „compensarea” facturilor anumitor consumatori casnici! Cât, cum, ce și cine compensează? Sunt doar câteva din întrebările care le ridică această operațiuni și pentru care autoritățile nu au încă răspunsuri. „Se bâjbâie ceva într-o zi, ceva în altă zi, ne vedem săptămâna viitoare, peste încă una, și tot așa, până când subiectul nu mai este de interes, iar oamenii (precum broasca fiartă încet) se obișnuiesc cu ideea că trebuie să plătească și vor plăti. O lecție de prostit din nou poporul. Dar am mai văzut acest film în luna ianuarie 2021, cu aceeași protagoniști și rezultatul a fost că oamenii au fost duși cu vorba, ajungând până la urmă să plătească facturile mărite”, spune Dumitru Chisăliță, președintele asociației.