Jurnalul National a relatat joi modul in care CNADNR intelege sa atribuie contractele pentru lucrarile de infrastructura din Romania. Modalitatea aleasa este simpla: discretionar, prin atribuiri directe sau cerand conditii tehnice care se potrivesc perfect unor anumite firme.
In urma unui raport al Curtii de Conturi in care se vorbea de facturi de 40 de milioane de euro catre casele de avocatura, Executivul a trecut la schimbarea prevederilor legii exproprierilor. Drept este ca CNADNR nu a avut limite in atribuirea contractelor de consultanta juridica de ordinul zecilor de milioane de euro. Dupa ce legea a fost modificata, lucrurile s-au schimbat oarecum in favoarea constructorilor.
Asa se face ca, mai nou, Compania de Drumuri poate sa introduca in caietele de sarcini si prevederi care dau posibilitatea constructorilor de a realiza si proceduri de expropriere. Costurile noilor prevederi le vom simti tot noi, platitorii de taxe si impozite. Si le vom simti cat de curand, intrucat in acest moment compania se pregateste sa lanseze alte 11 proceduri pentru lucrari de proiectare, executie, intretinere sau lucrari de constructii.
Valoarea totala a tuturor acestor proiecte, asa cum reiese din caietele de sarcini, este de aproximativ 1,6 miliarde de euro. Compania isi mai propune sa atribuie noua contracte de asistenta tehnica in valoare de noua milioane de euro. Serviciile de supervizare, in numar de trei, pe care CNADNR le are in vizor pentru perioada urmatoare se ridica si ele la suma de 2,2 milioane de euro. Pe scurt: bani sunt, legile au fost modificate pe gustul firmelor privilegiate, iar oamenii de incredere lucreaza cu sarg in CNADNR.
Suma generoasa de peste un miliard si jumatate de euro care urmeaza sa isi gaseasca beneficiarii a facut ca mai multe firme straine sa se gandeasca la posibilitatea unor discutii cu membri ai Comisiei Europene. Data fiind metoda de atribuire a contractelor din CNADNR, nu este surprinzatoare determinarea acestor constructori care vor sa expuna pe larg Comisiei Europeane mecanismul coruptiei in domeniul achizitiilor publice din infrastructura de transport. Se pare ca dovezile de care dispun sunt destul de solide, intrucat unele dintre firme au participat si ele la aceste "intelegeri". Demersul ar cauza grav Romaniei, in conditiile in care exista probe indubitabile atat la nivelul autoritatilor romane, cat si ale unor firme straine "consiliate" de anumiti "specialisti" din tarile respective.
"Se vorbeste, in cazul acestor licitatii cu o valoare de peste un miliard de euro, de comisioane pe masura, de ordinul zecilor de milioane de euro. In aceste conditii, sunt explicabile si presiunile, dar si insistenta conducerii CNADNR si Ministerului Transporturilor pentru finalizarea procedurilor! Daca pe masa Comisiei Europene ajung astfel de dovezi concrete, rezultatul ar fi dezastruos pentru Romania. Probele firmelor de constructii o au in rol principal pe Daniela Draghia, cea care a preluat atributiile de director general la plecarea lui Liviu Costache. Mai departe, cele doua avocate, Diana Antofie si Cristina Ivan, membre PDL, se straduiesc sa controleze in MTI toate contractele din domeniul achizitiilor publice. Licitatiile din CNADNR, «manuite» cu grija de cele doua «consiliere» si de sefa lor, Daniela Draghia, au rezultate miraculoase. Astfel ca apar tot mai multe informatii despre capacitatile miraculoase ale unor constructori falimentari de a primi contracte frumoase. Firma Straco, beneficiara unui contract pe coridorul IV, se afla spre exemplu in incapacitate de plata si cu mari datorii catre firma ucraineana Mostobud", au precizat pentru Jurnalul National surse din Ministerul Transporturilor.
Companiile de stat din Romania, aflate mai toate in vizorul FMI, au astfel in structura lor "specialisti de incredere". Gaurile negre din Ministerul Transporturilor, CFR sau CNADNR sunt efectele practicilor clientelare, consilierilor alesi pe spranceana si fondurilor generoase de care aceste companii dispun – trei miliarde de euro anual. "Cele doua avocate, Diana Antofie si Cristina Ivan, membre PDL, au trecut spre CFR Infrastructura care, la randul ei, pregateste licitatii de vreo doua miliarde de euro pentru reabilitarea si modernizarea coridorului IV. Contractele prevad reabilitarea a 16 gari alese fara nici o logica de «specialistii» de la CFR. Diana Antofie si Cristina Ivan beneficiaza la CFR de suportul neconditionat al directorului tehnic Maier Dorin si al directorului general Ionut Stoichescu, «un prieten de suflet» al ministrului Anca Boagiu (foto), venit de la Regionala Timisoara. Aceasta dezinvoltura in schimbarea registrului de care dau dovada cele doua avocate «consiliere» are ca posibila explicatie faptul ca acestea au asigurat, asa cum mentioneaza pe site-ul propriu de prezentare, servicii juridice catre Carpat Cargo SA. Aceasta este o societate care a beneficiat in perioada 2001-2005 de contracte «prietenesti» de la CFR, aflata atunci sub conducerea lui Mihai Necolaiciuc. Societatea a fost detinuta de omul de afaceri Cristi Burci, fiind apoi preluata de Dorin Iacob, fost ofiter de informatii si un apropiat al presedintelui Traian Basescu", arata surse avizate din Ministerul Transporturilor.