x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Ministerul Finanțelor a contractat firma unui fost consilier de ministru PSD pentru consultanță privind arhiva electronică a documentelor

0
Autor: Ion Alexandru 26 Aug 2021 - 07:00
Ministerul Finanțelor a contractat firma unui fost consilier de ministru PSD pentru consultanță privind arhiva electronică a documentelor
Vezi galeria foto


Sistemul electronic de arhivare a documentelor utilizate de Ministerul Finanțelor, de ANAF și de structurile teritoriale este depășit, conform unor documente care stau la baza unui proces de achiziții finalizat, săptămâna trecută, de instituția guvernamentală. Acest lucru a fost constatat oficial încă din luna mai, când ministru de resort era Alexandru Nazare, moment în care a fost constituit un caiet de sarcini pentru cumpărarea unor servicii de… consultanță, în baza cărora să se facă, ulterior, achiziția noului sistem electronic de arhivare. Iar contractul a fost încheiat în ultima zi de mandat ca ministru interimar al Finanțelor al lui Florin Cîțu. Au fost contractate trei companii, dintre care una este deținută și administrată de consilierul ministrului Comunicațiilor din Guvernul Dăncilă. 

 

Pe vremea când instituția era condusă de Alexandru Nazare, Ministerul Finanțelor a scos la licitație un contract care viza servicii de consultanță în  vederea evaluării sistemului informatic folosit în structurile din subordine, inclusiv la ANAF. Între timp, Nazare a fost dat afară, pe motive de luptă politică în interiorul PNL între premier și Ludovic Orban, conducerea interimară a Ministerului Finanțelor fiind preluată de Florin Cîțu. Iar în ultima zi de mandat interimar a lui Cîțu, Ministerul Finanțelor a și atribuit contractul respectiv, astfel încât el să fie implementat de noul deținător al portofoliului, Dan Vîlceanu, numit în funcție la fix 24 de ore după parafarea afacerii. 

Potrivit documentelor care vizează acest contract, Finanțele au achiziționat servicii de consultanță pentru realizarea analizei generale a stării de fapt a sistemului informatic actual și pentru definirea în detaliu a cerințelor aferente adoptării noului cadru procedural și informațional al infrastructurii IT. Scopul avut în vedere se referă la dezvoltarea unei soluții de arhivare electronică „pentru îmbunătățirea interacțiunii cetățenilor și mediului de afaceri în cadrul Proiectului «Creșterea capacității administrative a Ministerului Finanțelor Publice și a instituțiilor subordonate»”.

 

Guvernul a evaluat costurile la preț dublu decât contractul adjudecat

 

Sub conducerea lui Alexandru Nazare, autoritatea contractantă a scos la mezat această afacere, pe SICAP, organizând o licitație deschisă, în care a impus drept criteriu de atribuire cel mai bun raport calitate-preț. Inițial, suma alocată pentru componentele contractului se ridica la 1.010.000 de lei fără TVA, pentru ca, la final, costul să fie la jumătate.

Astfel, în data de 17 august 2021, Ministerul Finanțelor Publice anunță încheierea contractului nr. 688758/2021, în valoare de 500.000 de lei fără TVA, respectiv de 595.000 de lei cu TVA inclusă (adică 124.000 de euro). Contractul, deși cuprinde mai multe tipuri de servicii ce urmează a fi implementate, nu a fost împărțit pe loturi, ci a fost atribuit într-o singură etapă, ce urmează a fi finalizată, așa cum rezultă atât din anunțul de atribuire, cât și în cuprinsul caietului de sarcini, într-o perioadă de opt luni. Au fost, în acest sens, declarate câștigătoare trei companii de profil. Este vorba despre SC IOT Solutions & Consulting SRL, despre SC Ernst & Young SRL și despre SC Complex Systems Development SRL.

 

Patronul a lucrat la Ministerul Comunicațiilor, soția lucrează la Curtea de Conturi

 

Prima dintre cele trei companii care vor presta pentru Ministerul Finanțelor Publice, condus, la momentul încheierii contractului, de Florin Cîțu, dar care este păstorit, în prezent, de Dan Vîlceanu – care și-a început cariera politică la PSD, ca lider al tineretului social democrat din Dolj – este deținută de un om de afaceri care a lucrat pentru… Guvernul Dăncilă.

Concret, potrivit datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), SC IOT Solutions & Consulting SRL a luat ființă în data de 17 iunie 2015, cu obiectul de activitate „servicii în tehnologia informației” și, la acel moment, avea doi asociați persoane fizice. Este vorba despre Laurențiu George Nica și George Panaite Cioca. Primul a ocupat, de la bun început, și funcția de administrator.

Ulterior, în data de 18 februarie 2018, cei doi acționari îl cooptează în companie pe un al treilea asociat, pe nume Traian Marian Răducu, iar două zile mai târziu, acționarul Cioca decide să iasă din firmă, cesionând părțile sociale către ceilalți doi parteneri. Pentru ca, la data de 3 octombrie 2018, și acționarul Traian Marian Răducu să ia decizia să părăsească structura acționariatului, cesionându-i părțile sociale lui Laurențiu George Nica, acesta din urmă rămânând, și în prezent, asociatul unic al SC IOT Solutions & Consulting SRL.

Laurențiu George Nica a ocupat funcția de consilier la Cabinetul ministrului Comunicațiilor și Tehnologia Informației, Bogdan Cojocaru, pe vremea când Guvernul României era condus de Viorica Dăncilă, de la PSD. Omul de afaceri a depus chiar o declarație de avere în acest sens, completată în data de 7 martie 2018, din care rezultă că anterior și-a câștigat existența ca manager de proiect la SC IOT Solutions & Consulting SRL, dar și ca director de proiect la SC C4Pro Engineering SRL. Soția acestuia, Rozalia Otilia Nica, ocupă, încă din 2012, funcția de auditor public extern la Curtea de Conturi a României, conform aceluiași document.

În declarația de avere citată, activitatea companiei IOT Solutions & Consulting SRL i-a generat, în anul fiscal anterior, lui Laurențiu George Nica dividende de 172.243,86 de lei.

 

 

Document oficial al Finanțelor: „Instituția se află în imposibilitatea de a-și desfășura eficient activitatea

 

Revenind la contractul încheiat de Ministerul Finanțelor, aflăm, din documentația de atribuire, că, prin achiziționarea serviciilor de asistență tehnică și consultanță informatică se urmărește atingerea a trei obiective. Așa cum precizam mai sus, valoarea estimată făcută de autoritatea contractantă s-ar fi ridicat la peste un milion de lei fără TVA. 

Primul obiectiv vizat se referă la îmbunătățirea și la analiza proceselor, a structurilor și compartimentelor responsabile implicate în asigurarea fluxurilor de lucru, a legislației utilizate pentru furnizarea și asigurarea procedurilor, instrumentelor de lucru, strict din perspectiva procesului de eliberare a documentelor din arhivă. Pentru această etapă, Ministerul Finanțelor era dispus să plătească 130.000 de lei fără TVA.

Al doilea obiectiv constă în definirea în detaliu a cerințelor aferente adoptării noului cadru procedural și informațional, pentru care autoritatea contractantă era dispusă să scoată până la 880.000 de lei fără TVA. Acest obiectiv vizează, la rândul său, două etape. În primul rând, consultanța achiziționată urmărește dezvoltarea unei soluții de arhivare electronică, iar a doua etapă se referă la asistență tehnică pentru pregătirea documentației tehnice și evaluarea ofertelor tehnice pentru achiziția noilor soluții software și hardware, care să constituie, în cele din urmă, platforma integrată pentru arhiva electronică a Ministerului Finanțelor Publice.

De asemenea, mai există și un al treilea obiectiv, dar care să nu coste bani în plus, referitor la asigurarea managementului contractului.

 

Întârzieri mari în extragerea de documente din arhivă

 

Conform caietului de sarcini, platforma de arhivare electronică existentă la Ministerul Finanțelor este bazată pe tehnologii relativ învechite și greu de utilizat și administrat de către personalul de la Centru și al instituțiilor din subordine, prezentând perioade îndelungate de nefuncționare. Costurile generale de întreținere sunt extrem de ridicate, raportat la activitățile pe care le acoperă. 

„Activitatea ministerului și a instituțiilor din subordine este influențată negativ, instituția fiind în
imposibilitatea de a-și desfășura eficient activitatea din cauza întreruperilor intervenite în
funcționarea platformei. În același timp, există din ce în ce mai mulți beneficiari care ar
dori să acceseze serviciile MF/ANAF de pe dispozitive mobile”, se arată în documentul citat. Astfel, există întârzieri mari în extragerea din arhiva electronică documentelor solicitate care
conduc la blocarea activității Ministerului și a instituțiilor din subordine. În ceea ce privește serviciile publice, efectul resimțit la nivelul cetățenilor și mediului de afaceri poate fi sintetizat în costuri ridicate pentru prestarea anumitor categorii de servicii publice, acces limitat și dificil la anumite servicii, timpi de așteptare îndelungați, calitate redusă sau diferențiată a prestației, în funcție de momentul sau locul prestării, toate acestea conducând la nemulțumiri cu privire la prestația administrației publice.

 

 

Cum arată infrastructura IT existentă la Finanțe, în prezent

 

Din documentația care a stat la baza acestei achiziții, descoperim că Ministerul Finanțelor Publice utilizează, în prezent, la nivelul arhivei electronice, componente IT & C din care fac parte un portal de Intranet IBM Websphere Portal, unde se lucrează cu aplicația Java, folosind API pentru DB2 Content Manager, iar în zona de stocare pentru metadata se utilizează IMB Db2 Universal Database Enterprise Edition, prin Library Server.

Pentru componenta Resource Manager, din zona de stocare efectivă a documentelor, cu capabilități de protecție și securizare, se utilizează IBM Websphere Application Server, iar pentru arhivarea documentelor provenite din meniul „Domino” se utilizează Common Store for Lotus Domino. Mai departe, pentru trecerea documentelor arhivate pe medii de stocare lente (benzi magnetice) este folosit Tivoli Storage Manager. Infrastructura mai conține un Server Apache IBM HTTP, iar pentru transferul documentelor din Lotus Notes în Content Manager se folosește aplicația HCL Lotus Notes.

Cele trei companii contractate să ofere consultanță pentru acest proiect vor lucra, în mod direct, pentru Ministerul Finanțelor, prin Centrul Național pentru Informații Financiare, structură care administrează și dezvoltă sistemul informatic al instituției.

De asemena, de rezultatele acestui proiect mai beneficiază, conform caietului de sarcini, angajații Ministerului Finanțelor, ai Agenției Naționale de Administrare Fiscală și din direcțiile Finanțelor Publice subordonate în teritoriu, care utilizează acest sistem informatic. La categoria „Beneficiari” sunt trecuți cetățenii și societățile comerciale, estimați la „circa 3 milioane”, dar și instituții publice și entități private, „circa 20.000”.

Citeşte mai multe despre:   ministerul finantelor,   anaf

 

Ştiri din .ro




Mai multe titluri din categorie

Bazele de date ale deținuților din România, rescrise de o firmă care a dezvoltat, pentru OMS, platforma de distribuție a vaccinurilor anti-COVID

Bazele de date ale deținuților din România, rescrise de o firmă care a dezvoltat, pentru OMS, platforma de distribuție a vaccinurilor anti-COVID
Galerie Foto Compania deținută de omul de afaceri Mihai Matei, președinte al Asociației Patronale a Industriei de Software și Servicii, a primit, recent, de la Administrația Națională a Penitenciarelor un contact de peste...

Dezvoltarea capacităților de producție în industria alimentară trebuie să devină prioritară

Dezvoltarea capacităților de producție în industria alimentară trebuie să devină prioritară
Interviu cu Valeriu Tabără, președintele Academiei de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Șișești” Fără capacități de prelucrare a materiei prime, valoarea producției în anul...

Polițiștii din Argeș - supărați pe sindicatul de la București și pe legile care le mănâncă banii

Polițiștii din Argeș - supărați pe sindicatul de la București și pe legile care le mănâncă banii
Conflict între polițiști și sindicaliști, în Argeș. Oamenii legii le cer socoteală celor care îi reprezintă. Un ofiţer din cadrul Secţiei 4 Poliţie Piteşti a postat un mesaj public în care își arată dez...

Miniștrii Guvernului Ciucă locuiesc într-un hectar de case, dețin 343.000 de metri pătrați de pământ și au în conturi câteva milioane de euro

Miniștrii Guvernului Ciucă locuiesc într-un hectar de case, dețin 343.000 de metri pătrați de pământ și au în conturi câteva milioane de euro
Galerie Foto Cabinetul PNL-PSD-UDMR, condus de generalul Nicolae Ciucă și căruia, mâine, Parlamentul României îi va acorda votul de învestitură, este putred de bogat, pe persoanele fizice care îl compun. Cei 23 de membri ai...

Roman: Rotația premierilor PNL și PSD, în baza unui gentlemen's agreement

Roman: Rotația premierilor PNL și PSD, în baza unui gentlemen's agreement
Ministrul desemnat al Digitalizării, Florin Roman susține că PNL și PSD mai au de lucrat la capitolul încredere. El mai spune că rotația premierilor se va produce în baza unui gentlemen's...

Alexandru Odobescu, o moarte învăluită în misterul unui amor cu năbădăi

Alexandru Odobescu, o moarte învăluită în misterul unui amor cu năbădăi
Galerie Foto Dependent de morfină, viciu căpătat în Franța, în urma unui tratament medical prescris împotriva gutei, Alexandru Odobescu (1834-1895) mai avea o slăbiciune: femeile tinere. Combinația droguri + dame frumoase...

556.000 de lei, băgați în sistemul de conferințe pentru „Salonul Alb” de la Senat

556.000 de lei, băgați în sistemul de conferințe pentru „Salonul Alb” de la Senat
Instituția condusă de Anca Dragu a majorat, săptămâna trecută, prețul stabilit în august pentru achiziția unei instalații de conferință destinate unei singure săli din Palatul Parlamentului, costul final...

Povestea satului care înjură 112 și alungă urșii cu muzica populară

Povestea satului care înjură 112 și alungă urșii cu muzica populară
Galerie Foto În urmă cu doi ani, cam pe această vreme, la 112 suna un bărbat disperat: tocmai ce-l alergase ursul pe uliță. Dialogul cu dispecerul de la Poliție, timp de câteva minute, a fost halucinant: „capetele de...

Generalii Florian Coldea și Dumitru Cocoru și-au deschis a doua companie de imobiliare

Generalii Florian Coldea și Dumitru Cocoru și-au deschis a doua companie de imobiliare
Galerie Foto Fostul cap militar al Serviciului Român de Informații, generalul în rezervă, cu patru stele, Florian Coldea, împreună cu ex-colegul său, generalul Dumitru Cocoru, și-au extins afacerile. Cei doi au înființat, r...

 „Acei copii n-ar fi avut mari șanse să trăiască fără ajutorul nostru”

 „Acei copii n-ar fi avut mari șanse să trăiască fără ajutorul nostru”
Galerie Foto Se pregătea să emigreze în Elveția sau în Germania și a ajuns în Irak. Așa începe povestea lui George Vlajie, un tânăr român care, în 2013, a hotărât să se realizeze profesional în vestul Europei....

Peste 1,8 miliarde de lei pe lună, pentru testarea angajaților care nu se pot vaccina

Peste 1,8 miliarde de lei pe lună, pentru testarea angajaților care nu se pot vaccina
Galerie Foto Dincolo de problema sanitară reală care a condus la folosirea „certificatului verde” pentru a îngrădi accesul în locuri publice unor categorii de populație, mai este și una legată strict...

ANRP își retro-digitalizează arhiva dosarelor cu sprijinul companiei unui fost lider UDMR

ANRP își retro-digitalizează arhiva dosarelor cu sprijinul companiei unui fost lider UDMR
Trei firme, printre care una controlată de fostul lider UDMR Zoltan Robert Abraham, dar și de omul de afaceri Bogdan Ivanov, ex-membru al boardului director al „defunctei” companii de asigurări City Insurance, au ...

Nadia, șase decenii de viață și trei mituri nemuritoare

Nadia, șase decenii de viață și trei mituri nemuritoare
Galerie Foto Pare că s-a scris, s-a spus și s-a bârfit totul despre fetița-argint viu născută pe 12 noiembrie 1961 la Onești, despre adolescenta cu codițe care lăsa o întreagă planetă cu gura căscată la Olimpiada din...

Preocupările aleșilor în 2021: Delațiunea video în trafic, mașini mai scumpe pentru stat și digitalizarea pescuitului

Preocupările aleșilor în 2021: Delațiunea video în trafic, mașini mai scumpe pentru stat și digitalizarea pescuitului
De la începutul acestui an, pe rolul Camerei Deputaților au fost înregistrate nu mai puțin de 560 de proiecte de lege, inițiative legislative sau propuneri legislative, avându-i ca inițiatori pe senatori și...

Lotul 2 de pe Autostrada Sebeș - Turda se deschide cu restricții de circulație 

Lotul 2 de pe Autostrada Sebeș - Turda se deschide cu restricții de circulație 
De 1 Decembrie autoritățile promit că va fi dat în folosință lotul 2 al Autostrăzii Sebeș - Turda (A10). Lotul, care face legătura între Alba Iulia și Aiud, are o lungime de 24,3 km, dar odată cu deschiderea...
Serviciul de email marketing furnizat de