În timp ce ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, aruncă pe piață numeroase planuri menite de a combate evaziunea fiscală și de atragere a mai multor fonduri la bugetul de stat, iar Guvernul a decis să implementeze o tăiere de 5 miliarde de lei din bugetul alocat bunurilor și serviciilor, Ministerul Finanțelor pregătește chiar el achiziția unor bunuri și servicii costisitoare. Instituția condusă de Boloș a anunțat, la data de 30 iulie 2024, că intenționează să achiziționeze un sistem integrat de imprimare de mare capacitate pentru Unitatea de Imprimare Rapidă, inclusiv servicii aferente de livrare, instalare, configurare, testare, punere în funcțiune, instruire, garanție și suport tehnic.
Într-un anunț de participare publicat pe SEAP (Sistemul electronic al Achizițiilor Publice), Ministerul Finanțelor arată că, pentru acest obiectiv, pune la bătaie un buget estimat de 9.776.583 de lei fără TVA, respectiv de 11.634,133,8 lei cu TVA inclusă (2.379.313 euro), iar produsele ce urmează a fi achiziționate ar trebui să fie livrate la sediul Unității de Imprimare Rapidă, aflat în Râmnicu Vâlcea. Termenul de furnizare stabilit este de 120 de zile de la data semnării contractului de către ambele părți, termen în cadrul căruia se vor efectua livrarea tuturor componentelor sistemului și toate serviciile cu titlu accesoriu de instalare, configurare, testare, punere în funcțiune și instruirea, precum și recepția cantitativă și calitativă.
Corespondența, transmisă și băncilor, în vederea popririi conturilor
Potrivit aceleiași surse, finanțarea este asigurată prin PNRR, Componenta „Reforma ANAF prin digitalizare”, Investiția „Îmbunătățirea proceselor de administrare a impozitelor și taxelor, inclusiv prin implementarea managementului integrat al riscurilor”. În vederea achiziției sistemului de imprimare, Ministerul Finanțelor organizează o licitație deschisă, iar ofertele urmează a fi deschise în data de 5 septembrie.
Din caietul de sarcini care stă la baza acestei proceduri, aflăm că Unitatea de Imprimare Rapidă (UIR) este o structură înființată în anul 2009, ca serviciu specializat în tipărirea centralizată a actelor administrative fiscale emise de către organele fiscale teritoriale competente, precum și în pregătirea și predarea corespondenței la oficiul poștal, în vederea expedierii documentelor către contribuabilii persoane fizice și juridice. Activitatea de producție a UIR constă, conform acestui document, în procesarea masivă a datelor primite de la unitățile fiscale teritoriale, tipărirea, împlicuirea actelor administrative și fiscale rezultate în urma prelucrării datelor și comunicarea acestora către destinatari – contribuabili persoane fizice și juridice, precum și sediile centrale ale băncilor comerciale.
Vrea să tipărească 4,7 milioane de pagini pe lună
Sistemul de imprimare de mare capacitate aflat în dotarea UIR a fost compus din imprimante Xerox, respective două Docutech 155 HLC, patru Docutech 6115 și două DC – 252 – Sistem Large Color Impr. „Urmare a depășirii duratei de exploatare și a uzurii fizice și morale avansate, sistemul de imprimare necesită înlocuirea cu o nouă soluție compusă din echipamente noi, moderne, adaptate la cerințele și tehnologiile actuale”, se mai arată în caietul de sarcini.
Concret, sistemul este compus din șase elemente. Primul element vizează un echipament de imprimare de mare capacitate laser color, care este definit ca o imprimantă cu producție față-verso într-o singură trecere, capabilă să imprime minimum 10 coli A4 pe minut și 1.200.000 de imprimări A4 pe lună, cu alimentare de 4.000 de coli de hârtie, precum și cu o capacitate de încărcare cu toner la minimum 50.000 de imprimări A4 pe cartuș.
Al doilea element este un print server de tip 1, constând într-un server rackabil, cu minimum 10 procesoare, cu o memorie instalată de cel puțin 6 TB, cu două SSD-uri de câte 480 GB fiecare. Apoi, mai este vorba despre două echipamente de imprimare de mare capacitate laser monocrom, care să poată imprima 300 de pagini A4 pe minut și 3,5 milioane de pagini A4 pe lună, care să poată fi încărcate cu 5.000 de coli de hârtie.
De asemenea, un alt element al sistemului este un set compus din două print servere de tip 3 cu 8 procesoare memorie instalată de 4 TB, două SSD-uri de câte 480 GB fiecare, la care se adaugă echipamentele rack, cu încărcare de 1.000 kilograme și echipamentul de tip hardware security module.
Contracte pe bandă rulantă, scoase la mezat de aceeași instituție
Iar aceasta nu este singura achiziție pe care instituția condusă de Marcel Boloș o are în pregătire. Ministerul Finanțelor a scos la licitație, cu tot cu sistemul descris anterior, cinci contracte, în valoare totală de 27.166.631,8 lei cu TVA inclusă (5.544.210,6 euro).
Între acestea, intră servicii de scanare a documentelor de plată arhivate, respectiv prelucrarea documentelor arhivistice existente prin scanare și indexarea datelor, pentru care este pus la bătaie un buget estimat de 1.560.000 de lei fără TVA, ofertele urmând a fi deschise în data de 23 august 2024.
Alt contract vizează upgradarea software și hardware a platformei de dezvoltare a Trezoreriei care asigură comunicația securizată a tranzacțiilor și informațiilor financiare cu participanții la platform Sistemului Electronic de Plăți, contract ce are un buget alocat de 7.087.099,33 lei fără TVA, ofertele urmând a fi deschise tot în 23 august 2024.
Mai departe, Ministerul Finanțelor alocă un buget de 1.612.720 de lei fără TVA pentru achiziția de servicii de dezvoltare software pentru realizarea sistemului de gestiune uniformă a utilizatorilor de semnătură digitală. Ofertele se vor deschide în 30 august 2024.
De asemenea, mai este scos la licitație un contract de 2.792.700 de lei fără TVA, pentru achiziția de servicii de dezvoltare software pentru proiectare, dezvoltare, testare și implementarea sistemului SME_RO – Schema Specială de TVA pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii. Ofertele se vor deschide în data de 9 septembrie 2024.