Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta este unul din obiectivele economice de importanta strategica. Compania administreaza toate porturile maritime romanesti si are sediul in Portul Constanta. De o luna si jumatate institutia este blocata de un protest sindical. Federatia Sindicatelor Portuare, impreuna cu angajatii companiei, picheteaza intrarile in sediu. De la inceputul conflictului ei cer demisia directorului general Aurelian Andrei Popa si l-au impiedicat sistematic sa patrunda in cladirea companiei. De ce nu pleaca Popa? Este o intrebare la care pot sa raspunda cateva persoane influente din PDL. Se pare ca Popa este mentinut pe functie pentru a umple "pusculita' unor persoane influente din PDL si din aparatul administrativ constantean.
Plecand pe firul unuia dintre proiectele CN APMC am ajuns la interesele financiare ale deputatului PDL Mircea Toader si ale familiei prefectului judetului Constanta, Claudiu Iorga Palaz. Este vorba despre podul rutier peste Canalul Dunare - Marea Neagra ce urmeaza sa fie construit la kilometrul 0. Despre acest proiect s-a vorbit tot timpul ca despre o prioritate in ceea ce priveste infrastructura rutiera a Portului Constanta. Mai exact, pentru ca autotrenurile sa nu mai paraseasca Portul Constanta pentru a ajunge in Portul Constanta Sud Agigea si pentru a se crea o varianta accesibila din port spre autostrada Soarelui, se impunea constructia unui pod rutier care sa uneasca cele doua porturi despartite de Canalul Dunare Marea Neagra, chiar prin incinta Portului.
Influenta politica
In acest context, la sfarsitul lunii septembrie a anului 2008 s-a organizat o licitatie pentru constructia podului peste Canalul Dunare Marea-Neagra. Proiectul se numeste: "Pod Rutier la km 0+540 al Canalului Dunare Marea Neagra si lucrarile aferente infrastructurii rutiere si de acces in Portul Constanta'. Valoarea initiala a proiectului a fost estimata la 25 de milioane de euro. Conform anuntului initial al CNAPMC, care este titularul proiectului, contractul de achizitii publice trebuia incheiat pe o perioada de 24 de luni, incepand de la data atribuirii contractului. Pe langa elaborarea proiectului tehnic, a detaliilor de executie, a documentatiilor de avize se mai afla elaborarea documentatiei de expropriere si a documentatiei de atribuire pentru breteaua de conectare cu DN39. Era de inteles ca persoanele care cunosteau proiectul si stiau pe unde se intinde acesta aveau si oportunitatea de a profita din afaceri imobiliare.
Proiectul nu este gata nici pana in prezent pentru ca, se pare, afacerile imobiliare din zona podului nu s-au finalizat asa cum era prevazut. Pe site-ul CN APMC, la punctual doi, apare urmatoarea specificatie: "Valoarea estimata a proiectului (n.r. podul rutier): 30,14 milioane de euro; Stadiul fizic: Contract executie lucrari incheiat intre CN APM SA C-TA si SC APOLODOR COMIMPEX SRL in data de 17.06.2010. Durata de executie: 11 luni. Inceperea lucrarilor 05.07.2010.' Probabil ca unul din motivele pentru care obiectivul nu s-a finalizat este si ca exproprierile sau achizitiile terenurilor aferente constructiei nu s-au finalizat. De la primul anunt public pana la aceasta postare, valoarea proiectului a crescut cu cinci milioane de euro. Nu stim daca exista o relatie de cauzalitate intre aceasta diferenta de pret si ce vom relata in continuare, dar vom arata ca niste "baieti destepti' au avut profit din acest proiect si inca mai au interese in acest proiect. Iata si motivul pentru care directorul Popa este pastrat in functie.
Morisca imobiliara PDL
In august 2008, au aparut primele materiale de presa despre acest proiect. In iulie acelasi an, in zona unde urma sa fie amplasat piciorul podului din perimetrul comunei Agigea s-au facut cateva tranzactii cu terenuri. Pe 11 iunie 2008, CN APMC SA a depus la Primaria Agigea cererea de eliberare a certificatului de urbanism pentru podul rutier peste canal. Pe 8 iulie 2009, Gheorghe Palaz, nimeni altul decat tatal prefectului judetului Constanta, Claudiu Iorga Palaz, pe atunci subprefect, a cumparat de la Stefan Dilancea 85% din parcela de 67.785 cu 150.000 de euro, adica 2,6 euro/mp. Pe data de 21 iulie 2008, Primaria Agigea a eliberat certificatul de urbanism pentru podul rutier, iar noua zile mai tarziu Gheorghe Palaz a vandut cota sa de 85% impreuna cu Marioara Galan, care detinea restul de 15%, din suprafata de 67.785 de mp catre Trans Pec Leasing Galati cu pretul de 3.185 000 euro, ceea ce inseamna 46,98 euro/mp.
Pe scurt, doar pentru ca se stia de acest proiect, o parcela in cauza s-a vandut in mai putin de o luna de doua ori, iar pretul a crescut de la 2,6 la 46,98 euro pe metru patrat. Astfel, profitul lui Gheorghe Palaz in urma acestei tranzactii a fost de 2.557.250 euro. Pe 18 martie 2011, Trans Pec Leasing Galati a vandut 5.860 mp catre CN APMC SA cu 422.543 euro, adica 72,10 euro/mp, avand un profit de 147.241 de euro numai pentru aceasta parcela. Prin comparatie, in perioada 2010 - 2011 CN APMC SA a cumparat teren in zona cu preturi cuprinse intre 32 si 41 de euro/mp, un exemplu fiind cel al Primariei Agigea care a vandut Admistratiei Portului 611 mp cu 41 de euro/mp.
Trans Pec, pusculita lui Mircea Toader
Liderul grupului parlamentar din Camera Deputatilor, deputatul Mircea Toader, scrie in CV-ul propriu ca a fost director general al SC Trans Europa SA Galati in perioada 1992 - 2000. Trans Pec Leasing face parte dintr-un grup de firme alaturi de Europec SA, Trans Europa SA, Trans Europa Port SA si Trans Europa Management SRL, aflate in zona de influenta a deputatului Toader. Acesta controleaza grupul de firme prin finul sau, Adrian Marcel Comsa, care este actionar la Trans Pec si Euro Pec SA, ultima numarandu-se printre companiile care au cumparat energie electrica ieftina de la stat si a vandut-o scump consumatorilor industriali cu profituri uriase. Mircea Toader este si el actionar la Trans Europa SA. Sa revenim la tranzactia din 24 iulie 2008, derulata la trei zile dupa ce Primaria Agigea a eliberat certificatul de urbanism pentru podul peste canal.
Atunci, Trans Pec Leasing si Trans Europa Management au incheiat un contract de leasing pentru terenul de 67.785 mp. Pe 30 iulie 2008, in aceeasi zi in care Gheorghe Palaz a achizitionat terenul, Trans Pec Leasing a ipotecat terenul in favoarea unei banci, obtinand astfel suma care a fost achitata celor doi proprietari. Acum se pare ca Aurelian Popa mai are de achizitionat teren de la Trans Pec si de aceea nu pleaca de la CN APMC. Castigatorii afacerii sunt tatal prefectului de Constanta, Claudiu Iorga Palaz, si la final, Mircea Toader. Iar cei care incurca treaba PDL-ista sunt sindicalistii care cer plecarea lui Popa.