x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

România mai are doar şase nave de transport sub pavilionul naţional

0
Autor: Doru Iordache 01 Dec 2010 - 20:38
România mai are doar şase nave de transport sub pavilionul naţional Marin Raica/Jurnalul Naţional În vremurile de glorie, prin Portul Constanţa forfoteau sute de catarge. Astăzi, doar vânturile şi valurile mai bat cheiurile pustii


140576-mr-dsc-2083.jpgAutorităţile portuare româneşti se laudă cu cel mai mare port de la Marea Neagră. Este vorba, bine­în­ţe­les, despre Portul Constanţa, care  impresionează prin mărimea sa, dar şi prin faptul că pierde teren în faţa altor porturi de capacitate mai mică, însă mai atractive din punct de vedere comercial şi fiscal.

Taxele ridicate pentru serviciile portuare, dar şi cele vamale au ajuns să-i determine pe principalii transportatori să caute alte variante de transport care să ocolească Constanţa. Deja comple­xul portuar ucrainean Ilichevsk-Odessa a devenit principalul terminal de containere preferat de transportatori pe relaţia Orientul Îndepărtat –  Europa de Est, devansând Portul Constanţa la acest capitol.

Nu capa­cităţile portuare lipsesc Portului Constanţa, ci facilităţile fiscale. Doar în luna august, Ministerul de Finanţe a impus ca valoarea minimă pentru care să se plătească taxe la un container să fie de 40.000 de euro. Cine aduce marfă în ţară de o valoare mai scăzută trebuie să mai prezinte o serie de acte pe la autoritatea vamală. Menţionăm că până la acest ordin al Ministerului de Finanţe valoarea minimă era şi aşa destul de crescută, adică 20.000 de euro.

Deja pe fondul crizei multe companii care-şi desfăşoară activitatea în ţara noastră şi care lucrează pe relaţia Portul Constanţa caută variante de tran­sport mai ieftin. Capacitatea Portului Constanţa însumează peste 100 de milioane de tone, iar în primele nouă luni ale anului 2010 cele trei porturi maritime ale ţării, Mangalia, Midia şi Constanţa, însumează un total de trafic mărfuri de 34.660.191 tone, faţă de 31.592.830 tone în aceeaşi perioadă a anului trecut.

 Se înre­gistrează o uşoară creştere, dar volumul de mărfuri este mult sub capaci­tatea celor trei porturi. În concluzie, principalul port românesc care este situat în topul primelor zece porturi europene rămâne pe acest loc doar din cauza capacităţii, pentru că traficul de mărfuri nu se compară cu ma­rile porturi europene.

Dacă ne referim şi la flota sub pavilion naţional, trebuie să ne rezumăm doar la şase nave. Două dintre acestea, feribotul Mangalia şi feribotul Eforie, ce aparţin SNCFR, zac la cheu de ani buni. Alte două, Cavo Matapas şi Cavo Maleas, aparţin CN Petromin SA. Aceste două cargouri de 15.000 tdw reprezintă ce a mai rămas din flota maritimă de transport a României care în 1990 număra 288 de nave.

Din cele două, doar unul mai este în exploatare. Alte două nave mai arborează tricolorul la catarg. Este vorba despre nava tip Ro-Ro, Sammarina, trasă şi ea de ani la cheu, şi Histria Topaz, care este operată de unul dintre cei mai im­portanţi armatori români, Gheor­ghe Bosânceanu, prin compania sa Histria Shipmanagement.

Fiscalitatea exagerată din România i-a determinat pe cei câţiva armatori români să-şi înscrie navele în Liberia, Malta sau Insulele Marshall. Este şi cazul grupului de firme Histria, care din cele zece nave pe care le deţine doar una este sub pavilion românesc.

De 12 ani guvernanţii noştri se străduiesc fără suces să adopte o lege care să ofere facilităţi celor care doresc să investească în domeniul transpor­tului naval. Europa a trecut printr-o situaţie similară cu cea a ţării noastre.

În anii ’80, ţările bătrânului continent s-au confruntat cu o migraţie a flotelor spre pavilioanele de complezenţă, mult mai atractive din punct de vedere fiscal. În ultimii zece ani UE s-a trezit şi şi-a regândit strategia faţă de transportul maritim. Aşa a apărut ajutorul de stat pentru transportul maritim.

În statele membre cu tradiţie în transportul naval s-a pro­fitat de cadrul comunitar permisiv şi acum se aplică o serie de facilităţi. Cea mai importantă dintre ele este înlocuirea impozitului pe profit cu o taxă unică pe tonajul navelor. Belgia este un exemplu de succes.

În 2004 nu avea nici o navă sub pavi­lionul naţional şi după ce a adoptat Taxa Unică de Tonaj în 2008 a ajuns să aibă 85 de nave sub pavilion belgian. La noi, legea care va stabili Regimul Special Maritim şi care de fapt legiferează Taxa Unică pe Tonaj se plimbă de ceva timp prin Parlament. Pe scurt, armatorii români vor plăti doar o taxă în loc de toate celelalte impozite care se percep acum societăţilor care desfăşoară activităţi economice în ţara noastră. Numai că legea continuă să circule în Parlament şi urmează să fie discutată în comisiile din Senat. Până atunci, Mi­nisterul Transporturilor se luptă cu criza, dar se pare că au încremenit în proiect.
Citeşte mai multe despre:   flota,   pavilion,   porturi

 



Mai multe titluri din categorie

Misterul rivalității dintre Macedonski și Eminescu

Misterul rivalității dintre Macedonski și Eminescu
Galerie Foto Alexandru Macedonski a trăit, fără îndoială, o viață tumultuoasă în care a cheltuit mai mult decât îl țineau buzunarele. A fost, ca cetățean, colțos, înfășurat în aere aristocrate, avid după recunoaș...

SPP s-a dotat, înainte de Ziua Națională, cu aplicații informatice în valoare de peste 20 de milioane de lei

SPP s-a dotat, înainte de Ziua Națională, cu aplicații informatice în valoare de peste 20 de milioane de lei
Galerie Foto Serviciul de Protecție și Pază, instituția care se ocupă cu protejarea demnitarilor, cheltuie peste 20 de milioane de lei pentru dotări hardware și software. 16 loturi ale unui contract-cadru au fost atribuite,...

Marea Unire din 1918, în plină molimă. Mărgele din usturoi, în loc de mască 

Marea Unire din 1918, în plină molimă. Mărgele din usturoi, în loc de mască 
Unul dintre cele mai importante momente din istoria românilor, cel în care Marea Adunare de la Alba Iulia a votat unirea Transilvaniei cu România, la 1 decembrie 1918, a avut loc tot în timpul unei pandemii, şi...

EXCLUSIV. Ioan-Aurel Pop, președintele Academiei Române, declarații tulburătoare: „Azi suntem obligați să fim mici, fiindcă nu mai avem oameni de stat și nici strategie națională”

EXCLUSIV. Ioan-Aurel Pop, președintele Academiei Române, declarații tulburătoare: „Azi suntem obligați să fim mici, fiindcă nu mai avem oameni de stat și nici strategie națională”
Galerie Foto Prilejuit de Ziua Națională a României, dialogul cu istoricul Ioan-Aurel Pop, președinte al Academiei Române și una dintre puținele voci limpezi și neatârnate ale prezentului nostru răscolit de incertitudini,...

Viața politică și luptele pentru guvernare în anul Marii Uniri și asemănările epocii cu războaiele de astăzi pentru putere

Viața politică și luptele pentru guvernare în anul Marii Uniri și asemănările epocii cu războaiele de astăzi pentru putere
Istoria este rotundă și se repetă, este o un proverb popular. Proverb care se aplică, pare-se, ad-litteram când vorbim despre politica din România. Între ianuarie 1918, anul Mari Uniri, și sfârșitul anului...

Muzeul Național al Revoluției Anticomuniste va fi gata, în doi ani, la Timișoara și costă 1,1 milioane de euro

Muzeul Național al Revoluției Anticomuniste va fi gata, în doi ani, la Timișoara și costă 1,1 milioane de euro
Ministerul Culturii a finalizat, la mijlocul acestei luni, licitația privind atribuirea unui contract referitor la elaborarea documentației și execuția lucrărilor pentru amenajarea, la Timișoara, a Muzeului...

Exclusiv: Black Friday la Poliție. Spirala chestorilor, de Ziua Națională

Exclusiv: Black Friday la Poliție. Spirala chestorilor, de Ziua Națională
Galerie Foto A fost „Black Friday” la avansări în grad, de Ziua Națională a României. In acest an, printre cei propuși la grade înalte se numără personaje ciudate: un chestor in cadrul Ministerului de Interne - abonat...

Bazele de date ale deținuților din România, rescrise de o firmă care a dezvoltat, pentru OMS, platforma de distribuție a vaccinurilor anti-COVID

Bazele de date ale deținuților din România, rescrise de o firmă care a dezvoltat, pentru OMS, platforma de distribuție a vaccinurilor anti-COVID
Galerie Foto Compania deținută de omul de afaceri Mihai Matei, președinte al Asociației Patronale a Industriei de Software și Servicii, a primit, recent, de la Administrația Națională a Penitenciarelor un contact de peste...

Dezvoltarea capacităților de producție în industria alimentară trebuie să devină prioritară

Dezvoltarea capacităților de producție în industria alimentară trebuie să devină prioritară
Interviu cu Valeriu Tabără, președintele Academiei de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Șișești” Fără capacități de prelucrare a materiei prime, valoarea producției în anul...

Polițiștii din Argeș - supărați pe sindicatul de la București și pe legile care le mănâncă banii

Polițiștii din Argeș - supărați pe sindicatul de la București și pe legile care le mănâncă banii
Conflict între polițiști și sindicaliști, în Argeș. Oamenii legii le cer socoteală celor care îi reprezintă. Un ofiţer din cadrul Secţiei 4 Poliţie Piteşti a postat un mesaj public în care își arată dez...

Miniștrii Guvernului Ciucă locuiesc într-un hectar de case, dețin 343.000 de metri pătrați de pământ și au în conturi câteva milioane de euro

Miniștrii Guvernului Ciucă locuiesc într-un hectar de case, dețin 343.000 de metri pătrați de pământ și au în conturi câteva milioane de euro
Galerie Foto Cabinetul PNL-PSD-UDMR, condus de generalul Nicolae Ciucă și căruia, mâine, Parlamentul României îi va acorda votul de învestitură, este putred de bogat, pe persoanele fizice care îl compun. Cei 23 de membri ai...

Roman: Rotația premierilor PNL și PSD, în baza unui gentlemen's agreement

Roman: Rotația premierilor PNL și PSD, în baza unui gentlemen's agreement
Ministrul desemnat al Digitalizării, Florin Roman susține că PNL și PSD mai au de lucrat la capitolul încredere. El mai spune că rotația premierilor se va produce în baza unui gentlemen's...

Alexandru Odobescu, o moarte învăluită în misterul unui amor cu năbădăi

Alexandru Odobescu, o moarte învăluită în misterul unui amor cu năbădăi
Galerie Foto Dependent de morfină, viciu căpătat în Franța, în urma unui tratament medical prescris împotriva gutei, Alexandru Odobescu (1834-1895) mai avea o slăbiciune: femeile tinere. Combinația droguri + dame frumoase...

556.000 de lei, băgați în sistemul de conferințe pentru „Salonul Alb” de la Senat

556.000 de lei, băgați în sistemul de conferințe pentru „Salonul Alb” de la Senat
Instituția condusă de Anca Dragu a majorat, săptămâna trecută, prețul stabilit în august pentru achiziția unei instalații de conferință destinate unei singure săli din Palatul Parlamentului, costul final...

Povestea satului care înjură 112 și alungă urșii cu muzica populară

Povestea satului care înjură 112 și alungă urșii cu muzica populară
Galerie Foto În urmă cu doi ani, cam pe această vreme, la 112 suna un bărbat disperat: tocmai ce-l alergase ursul pe uliță. Dialogul cu dispecerul de la Poliție, timp de câteva minute, a fost halucinant: „capetele de...
Serviciul de email marketing furnizat de