x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete Autostrăzile din România îmbogăţesc avocaţii. Şova dă contracte de un milion de euro bucata pentru servicii prestate pentru CNADNR

Autostrăzile din România îmbogăţesc avocaţii. Şova dă contracte de un milion de euro bucata pentru servicii prestate pentru CNADNR

de Iulia Barbu    |    30 Iun 2013   •   20:56
Autostrăzile din România îmbogăţesc avocaţii. Şova dă contracte de un milion de euro bucata pentru servicii prestate pentru CNADNR
Sursa foto: Karina Knapek/Intact Images

Ministrul marilor proiecte construieşte puţin, dar cheltuieşte mult. Are şase luni în fruntea CNADNR, luni în care a reziliat contractul cu Bechtel, ce mai era din el, respectiv tronsonul Suplacu de Barcău – Borş, au mai fost reziliate cel puţin patru contracte pentru modernizarea drumurilor naţionale, iar şantierele de pe Coridorul IV sunt departe de a fi gata în acest an, cum ar fi trebuit.

Dacă pentru Suplacu de Bărcău – Borş nu se ştie când vom avea un nou constructor, pentru cele patru drumuri naţionale reziliate răspunsul Companiei a fost simplu – nu sunt bani de la buget.

Nu sunt bani pentru reabilitări sau modernizări. Dar sunt bani pentru contracte cu casele de avocatură. Astfel, CNADNR, aflată în directa administrare a lui Dan Şova, vrea să achiziţioneze “servicii de asistenţă şi reprezentare juridică având ca obiect dobândirea prin expropriere/transfer a unor imobile în vederea construirii unor autostrăzi/infrastructură rutieră la standard de autostradă, cu o valoare a serviciilor de 1.000.000 euro/contract, fără TVA”.

Tot pentru avocaţi, dar de acastă dată vorbim de contracte cadru cu o durată de 4 ani, s-au mai pus la bătaie sume între 441.110 lei şi 8,82 milioane lei, fără TVA. Pentru aceste contracte, Dan Şova a dat şi un Ordin de Ministru – nr.88/12.03.3013 “privind aprobarea Normelor procedurale interne referitoare la selectarea formelor de exercitare a profesiei de avocat specializat în acordarea serviciilor de consultanţă şi/sau reprezentare juridică”. Câteva săptămâni mai târziu, Compania de Drumuri se conformează şi publică anunţul de licitaţie.

Potrivit site-ului Companiei de Drumuri, cele două tipuri de contracte vor fi finanţate din fondurile proprii ale CNADNR. Aceste fonduri ar trebui folosite cu precădere pentru modernizări, reabilitări sau co-finanţări de lucrări de infrastructură. De această dată, se duc şi pe avocaţi. Nu contează că există departament juridic al Companiei de Drumuri, precum şi o lege a exproprierii la îndemână.

Motivele pentru care Dan Şova reia o meteahnă mai veche a CNADNR sunt aproape comice. Pe de o parte se vorbeşte despre lipsa personalului specializat, iar pe de altă parte despre condiţiile economice care cer precauţie.

Nu este însă prima dată când se aruncă bani pe diverse servicii de consultanţă. Din păcate, memoria banilor este scurtă. În 2010, presa relata despre modul în care CNADNR arunca milioane de euro pe avocaţi, vreo 40 de milioane de euro. Pe atunci a fost publicat un raport al Curţii de Conturi. “Remarcăm modul discreţionar în care entităţile publice locale au înţeles să cheltuiască banul public prin angajarea serviciilor de avocatură externe. Angajarea unei societăţi de avocatură nu demonstrează, ca regulă, oportunitatea de a apela la asemenea servicii. Autorităţile publice nu au urmărit activitatea firmelor de avocatură şi nu şi-au exercitat propriile drepturi”, se precizează în Raportul Curţii de Conturi. Cele 400 de firme controlate de Curtea de Conturi au cheltuit în ultimii doi ani 274,63 milioane de lei cu juriştii proprii şi 317,85 de milioane de lei cu firmele externe de avocatură. În total, 592,49 de milioane de lei. Din păcate, în România, memoria este scurtă. Contractele “de consultanţă” au revenit în actualitate.

Proiecte pe hârtie
De luni de zile se vorbeşte numai despre proiecte, parteneriate sau concesiuni. Doar pe Coridorul IV se lucrează timid. Şaniterul avansează greu, având în vedere că finanţarea a fost blocată un an de zile. Prin 2015 am putea circula de la Nădlac la Sibiu. Fără Sibiu – Piteşti, bineînţeles. De acest tronson nu se ştie mare lucru. Ar fi putut fi inclus pe finanţate din POS - T 2014-2020, cu finalizare 2016. Dar cum nici şantierele demarate în 2011 nu sunt gata, deşi termenul de finalizare a fost luna mai a acestui an, despre Sibiu – Piteşti nici nu poate fi vorba.

Dan Şova vrea în schimb o autostradă nouă de la Sebeş la Turda, care să lege Coridorul IV de Autostrada Transilvania. Adică să lege porţiuni finalizate din Coridor de o autostradă care nu are nici măcar constructor. “Noi am făcut un efort... să construim Sebeş – Turda... Sunt 78 de kilometri şi am demarat deja procedura de transformare a SF-ului (n.r. ¬ studiului de fezabilitate) pentru drumul expres în autostradă. Am găsit finanţare, autostrada va costa între 800-900 de milioane de euro, finanţare din fonduri UE. Autostrada va fi gata în 2015”, a explicat Şova în cadrul unei emisiuni.

Este adevărat, pentru Sebeş ¬ Turda există un studiu de fezabilitate. 50 de milioane de euro au costat SF-urile pentru drumurile expres pe care le vroia Ludovic Orban prin 2008. Aşadar, punct şi de la capăt. Proiecte să avem, drumuri la ce ne mai trebuie?

În căutarea banilor pierduţi

La sfărşitul săptămânii trecute, ministrul marilor proiecte anunţa că pleca în vizită de lucru la Consiliile Judeţene pe teritoriul cărora trece Autostrada Transilvania. La Cluj, Dan Şova a fost victima unui protest inedit în timpul unei conferinţe de presă, când o tânără, membră a organizaţiei “Salvaţi Roşia Montana”, a strivit o roşie pe documentele ministrului marilor proiecte. “Am un mesaj de la Roşia Montană, pentru dumneavoastră, pentru că ştiu că participaţi. Este o decizie politică ilegală. Acesta este mesajul. Mulţumim foarte mult pentru contribuţia dumneavoastră şi sperăm să lăsaţi toate ilegalităţile la o parte”, a spus tânăra în momentul în care a făcut acest gest. Potrivit CityNews.ro, Şova a fost aşteptat şi afară de aproximativ 15 persoane care protestau împotriva proiectului minier de la Roşia Montană. Oamenii au strigat “să-ţi fie ruşine!” după ministrul Şova.

Pentru autostrăzi nu a protestat nimeni. În ciuda declaraţiilor uimitoare ale ministrului. Astfel, chiar de pe aeroportul din Cluj, într-o emisiune difuzată vineri seara, Dan Şova a fost întrebat dacă va fi construită o autostradă între Braşov şi Sibiu. Răspunsul ministrului a fost următorul “Decizia politica va hotărî daca vom avea Braşov - Sibiu sau Sibiu – Piteşti”. Şi cum rămâne cu deciziile economice? Ar fi o întrebare de bun simţ.

În privinţa Autostrăzii Transilvania, ministrul Şova ne-a asigurat că nu poate fi construită pe bani europeni şi că nici nu poate preciza un termen de reluare a lucrărilor. Şova a afirmat că statul român ar putea susţine de la buget finanţarea autostăzii în proporţie de 49%, iar restul banilor ar putea fi obţinuţi din taxa pe autostradă şi de la investitori privaţi.

×
Subiecte în articol: george sova autostradă