În acest caz, au fost invocate situații de extremă urgență, care nu poate fi justificată. „Jurnalul” a descoperit că, și în vara anului 2023, Administrația Străzilor a mai încheiat alte șase asemenea contracte, în aceeași manieră. Tot la „urgență”, în 2023, au fost parafate șase contracte, în valoare de aproape 64 de milioane de lei, pentru repararea trotuarelor și a părților carosabile de pe străzile din Capitală. Suma totală plătită, în urma acestor negocieri directe, se ridică, în 2022 și 2023, la 106 milioane de lei.
În cel mai recent raport de audit financiar al Curții de Conturi a României, redactat în urma unor verificări efectuate la Primăria Municipiului București, condusă de Nicușor Dan, inspectorii Curții de Conturi au constat mai multe nereguli, încălcări ale legislației și efectuarea unor plăți nejustificate.
Astfel, Curtea de Conturi a constatat „atribuirea unor contracte de execuție lucrări de semnalizare rutieră, în anul 2022, de către Administrația Străzilor București, printr-o procedură netransparentă, prin invocarea unor motive de extremă urgență care nu se justifică legal, cu consecința decontării nejustificate a sumei de 88.541 de lei, reprezentând lucrări neexecutate și inexistente pe teren”.
Dezvăluirile din 2022
„Jurnalul” a dezvăluit, în vara anului 2022, că, în primăvara aceluiași an, Administrația Străzilor București, instituție aflată în directa coordonare a primarului Nicușor Dan, a încheiat, la repezeală, prin atribuire directă, fără licitație, șase contracte pentru execuția de lucrări de semnalizare rutieră orizontală, adică trasarea de dungi vopsite pe asfalt, plătind, pentru o perioadă de șapte luni, nu mai puțin de 5,1 milioane de euro. După care, a mai cumpărat o autoutilitară care să tragă, la rândul ei, dungi vopsite pe asfalt în valoare de 200.000 de euro.
Concret, cele șase contracte au fost parafate, în final, după câteva luni de la anunțarea intenției de a le semna, în datele de 20 și 21 iunie 2022. Primul contract, aferent „Lotului 6 de străzi”, a fost adjudecat de către SC Valentine Systems SRL și de către Anduna Servimob SRL, pentru suma de 3.412.899,78 de lei fără TVA. Al doilea contract, aferent „Lotului 4 de străzi”, a fost adjudecat de către companiile Sc Viahar SRL și Teomarg Consult 2004 SRL, pentru 2.643.545 de lei fără TVA. Al treilea contrat, aferent „Lotului 2 de străzi”, a ajuns la SC Vesta Investments SA, în schimbul a 5.228.929,16 lei fără TVA. Aceeași companie și-a adjudecat și al patrulea contract, aferent „Lotului 3 de străzi”, în valoare de 4.585.125 de lei fără TVA. Al cincilea contract, aferent „Lotului 1 de străzi”, a ajuns la SC Anduna Servimob SRL, pentru 3.575.061 lei fără TVA. Iar ultimul contract, aferent „Lotului 5 de străzi”, în valoare de 4.506,084,1 lei fără TVA, a ajuns tot la Anduna Servimob SRL.
Repetiție în 2023
Ei bine, schema s-a repetat, identic, și în anul 2023, când, tot fără licitație, prin atribuire directă, Administrația Străzilor a contractat din nou lucrări de semnalizare rutieră orizontală și verticală pe străzile aflate în Municipiul București. Este vorba despre anunțuri de atribuire publicate abia după câteva luni și care atestă că este vorba despre contracte încheiate fără publicarea prealabilă a unor invitații la procedura concurențială de ofertare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Astfel, s-a invocat, de fiecare dată, „o extremă urgență determinată de evenimente care nu puteau fi prevăzute de către autoritatea contractantă, în conformitate cu condițiile prevăzute de Directiva 214/24/UE”.
Negocierile fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare organizate de Administrația Străzilor au fost făcute, așa cum rezultă din documentațiile citate, în baza articolului 104 alineat 1 litera “„c” din Lgea nr. 98/2016 privind achizițiile publice. Conform acestui articol invocat, „autoritatea contractantă are dreptul de a aplica procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare pentru atribuirea contractelor de achiziții publice, acordurilor-cadru de lucrări, de produse sau de servicii ca o măsură absolut necesară, atunci când, din motive de extremă urgență, determinate de evenimente care nu puteau fi prevăzute de autoritatea contractantă, termenele pentru procedurile de licitație deschisă, licitație restrânsă, negociere competitivă sau procedură simplificată nu pot fi respectate”.
Sub acest pretext, invocat, de altfel, și cu un an înainte, Administrația Străzilor București a parafat, în data de 12 iunie 2023, alte patru contracte pentru semnalizare rutieră orizontală și verticală pe străzile din București.
Trei loturi au ajuns la compania Vesta Investment SA. Este vorba despre Lotul 1, în valoare de 2.676.333,8 lei fără TVA, despre Lotul 4, în valoare de 683.214,7 lei cu TVA, și despre Lotul 3, în valoare de 4.295.209,8 lei cu TVA inclusă. Cel de-al patrulea contract, aferent Lotului 5, în valoare de 5.976.403,1 lei cu TVA, a fost adjudecat de către compania SC Anduna Servimob SRL.
Valoarea contractelor atribuite cu acest scop fără licitație din 2023 se ridică, astfel, la 13.641.161,4 lei cu TVA (2.783,910,5 euro).
Aceeași manieră de negociere și cu privire la refacerea unor trotuare din București
Problema este că nu doar când este vorba despre contracte care vizează trasarea de dungi vopsite pe asfalt, Administrația Străzilor București folosește metoda „extremă urgență” pentru a nu organiza licitații. Tot anul trecut, instituția Primăriei Capitalei a făcut același lucru și în privința a unui acord-cadru, constând din șase loturi, în valoare totală de 63.728.301,2 lei cu TVA (13.005.775,8 euro), care au avut ca obiect lucrări de reparații a părților carosabile și a trotuarelor din București.
Toate aceste contracte au fost încheiate în 20 iulie 2023. Primul lot, în valoare de 22.094.335,7 lei cu TVA, a fost adjudecat de compania Straco Holding SRL, căreia i-a fost atribuit și Lotul 6, în valoare de 11.638.947,8 lei cu TVA. Lotul 2, în valoare de 4.779.398,1 lei cu TVA, a fost adjudecat de compania Austal SRL. Tot Austal SRL și-a mai adjudecat Lotul 3, în valoare de 7.596.698,8 lei cu TVA. Lotul 4, în valoare de 5.030.190,4 lei cu TVA, și Lotul 5, în valoare de 12.633.739,4 lei cu TVA, au fost adjudecate de compania Strabag SA.
Administrația Străzilor București este condusă, în calitate de director general, de către Marian Aurelian Bârgău, care anterior a fost directorul general al Companiei Municipale Întreținerea Arborilor și Spațiului Verde București SA. Soția sa, Georgiana Mădălina Bârgău, este consilier de recrutare și integrare a salariaților la Compania Municipală Parking București SA. Bârgău a fost consilier local la Sectorul 1, din partea PMP, este secretar general al PMP București și președinte al filialei PMP a Sectorului 1.