x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete Suta de lei de la nea Nicu Ciucă, pentru pasagerii ale căror zboruri au fost anulate de Blue Air

Suta de lei de la nea Nicu Ciucă, pentru pasagerii ale căror zboruri au fost anulate de Blue Air

de Ion Alexandru    |    16 Sep 2022   •   07:55
Suta de lei de la nea Nicu Ciucă, pentru pasagerii ale căror zboruri au fost anulate de Blue Air

Contractul prin care Ministerul Transporturilor a angajat Compania Națională TAROM, pentru a repatria pasagerii români de pe aeroporturile din străinătate, după ce compania privată Blue Air Aviation a anulat zborurile, ca urmare a popririi conturilor de către Agenția Fondului de Mediu, a fost publicat, ieri, pe SEAP.

Achiziția serviciilor aeriene de către statul român de la compania statului român a fost făcută la urgență, fiind justificată de faptul că peste 54.000 de cetățeni români au fost afectați de această situație. Valoarea contractului se ridică la aproximativ 6 milioane de lei, ceea ce înseamnă că valoarea unui bilet de avion, în medie, a fost de aproximativ 110 lei, bani din Fondul de rezervă al Guvernului. Acest nou ajutor acordat companiei Blue Air vine după ce, în 2020, societatea privată a primit un ajutor de stat de 300 de milioane de lei, aproape egal cu cel primit și de TAROM, pentru acoperirea pierderilor cauzate de pandemie.

La data de 7 septembrie 2022, Ministerul Transporturilor încheia cu Compania Națională TAROM SA un contract în valoare de 5.950.000 de lei cu TVA, pentru prestarea de servicii de transport aerian în vederea repatrierii cetățenilor români afectați de suspendarea zborurilor companiei Blue Air Aviation SA. Conform anunțului de atribuire, publicat, ieri, pe SEAP, potrivit HG 1100/ 7 septembrie 2021 serviciile de transport aerian se desfășoară de către TAROM, în baza returării pasagerilor cetățeni români de către compania Blue Air, pe cursele TAROM. Iar durata contractului este de 23 de zile.

Fondurile pentru plata acestor servicii provin integral de la bugetul de stat, iar Ministerul Transporturilor a făcut achiziția fără publicarea prealabilă a unei invitații la o procedură concurențială de ofertare. Ca justificare, se invocă faptul că serviciile achiziționate au ca obiect prestarea serviciilor de transport aerian pentru repatrierea cetățenilor români afectați de suspendarea zborurilor operate de Blue Air Aviation, asta după ce compania privată a notificat, în data de 6 septembrie, aeroporturile din România cu privire la suspendarea activităților de zbor, pentru perioada 6-12 septembrie 2022.

Achiziție directă, fără procedură concurențială

În documentul citat se mai precizează că decizia suspendării zborurilor a fost justificată de imposibilitatea finanțării costurilor cu aceste zboruri, din cauza blocării conturilor societății de către autoritățile de mediu. „Ca urmare a acestei decizii, au fost anulate 401 zboruri pentru care, la momentul anulării, aveau rezervare un număr de 54.151 de persoane”, se arată în anunțul de atribuire al Ministerului Transporturilor.

Un calcul simplu devoalează că, împărțind suma reprezentând valoarea contractului de repatriere, încheiat cu TAROM, la cele 54.151 de persoane, prețul mediu încasat de TAROM pentru această operațiune este de 110 lei cu tot cu TVA.

Mai departe, în anunț se mai precizează că „această situație a creat premisele ca un număr semnificativ de cetățeni români să rămână blocați pe aeroporturi din străinătate, fără a avea disponibilitățile financiare pentru suportarea costurilor necesare revenirii în România”.

Ajutor de stat, în 2020, pentru pierderile cauzate de pandemie

Chiar Blue Air Aviation SA a solicitat intervenția statului român pentru suportarea costurilor aferente din Fondul de rezervă bugetară. Ceea ce, iată, s-a și întâmplat, prin cele 6 milioane de lei care fac obiectul acestui contract.

Nu este pentru prima dată când Blue Air Aviation SA, companie privată, primește ajutor de stat de la Guvernul României. Prin OUG 139/2020, a fost autorizat Ministerul Finanțelor să garanteze în numele statului, la solicitarea Blue Air, unul sau mai multe împrumuturi contractate în limita sumei de 300.755.000 de lei, pentru o perioadă de șase ani, cu titlu de ajutor de stat.

Interesant este că, prin aceeași OUG 139/2020, Ministerul Finanțelor a fost autorizat să garanteze în numele statului, la solicitarea TAROM, a unui împrumut contractat de 312.744.200 de lei, tot pe o perioadă de șase luni, și tot cu titlu de ajutor de stat. În ambele cazuri, ajutoarele de stat au fost acordate pentru „compensarea pierderilor economice suferite în contextul pandemiei de Covid-19”.

Diplomația română din Cipru nu crede că este treaba statului să rezolve această situație

În acest context, conform unei știri publicate, în ultimele zile, de presa centrală, peste 50 de turiști români afectați de situația de la Blue Air Aviation s-ar afla încă în Cipru și au solicitat sprijin Consulatului României. Ambasadorul Dan Mihalache a declarat, cu acest prilej, că „am avut un avion de repatriere, au fost peste 90 de cazuri, unii s-au retras, ultima cifră la îmbarcare a fost 89. Şi mai există un număr de peste 50 de solicitări înregistrate în acest moment la secţia consulară. Dar nu ştim cum vom da curs acestor solicitări, pentru că până la urmă aceste zboruri de repatriere au însemnat o soluţie la o criză pe care, sigur, nu şi-a dorit-o nimeni, dar nu pot continua la nesfârşit”.

Potrivit diplomatului român, „în fond, este vorba de chestiuni private şi nu este vorba de chestiuni care angajează responsabilitatea statului. Responsabilitatea statului este pentru situaţii de război, crize umanitare, pentru catastrofe, nu neapărat întreruperea zborurilor. Cu alte cuvinte, cred că românii vor trebui, încet-încet, să se descurce singuri, nu neapărat să apeleze la asistenţa statului, pentru lucruri care ţin de chestiuni private: drumuri, vacanţe şi aşa mai departe”.

×
Subiecte în articol: Blue Air