x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete Urgenţa Autostrăzii Timişoara – Lugoj umflă buzunarele avocaţilor

Urgenţa Autostrăzii Timişoara – Lugoj umflă buzunarele avocaţilor

de Iulia Barbu    |    08 Feb 2011   •   20:44
Urgenţa Autostrăzii Timişoara – Lugoj umflă buzunarele avocaţilor
Sursa foto: Mircea Opriş/Jurnalul Naţional

Autostrada care va lega în sfârşit Timişoara de Lugoj se găseşte pe lista de priorităţi a Ministerului Transporturilor. Pe 16 februarie se va încheia termenul-limită pentru depunerea ofertelor privind atribuirea lucrărilor, autorităţile sperând ca în 30 de luni de la semnare să fie recepţionate şi lucrările. Autostrada va fi finanţată cu Fonduri de Coeziune în proporţie de peste 85%. Cei 35 de kilometri au avut de aşteptat, cu totul, mai bine de trei ani. Până la demararea lucră­ri­lor, CNADNR are grijă să îşi plă­teas­că, aşa cum ne-a obişnuit deja, avo­caţii care se ocupă de exproprieri. Deşi, potrivit documentelor contabile ale CNADNR, încă din 2008, DRDP Timişoara încheia contracte de consultanţă juridică pentru exproprieri­le necesare Autostrăzii Timişoara – Lugoj, în 2010, DRDP atribuie, fără licitaţie publică, acelaşi tip de contracte, motivând cu "situaţia de ur­gen­ţă" a lucrărilor.

Astfel, în 2008, pentru exproprie­rile Timişoara – Lugoj, Asocierea SC Prompter M&G SRL & Cabinet Avocat Manuela Theodora Popa în­che­ia un contract de aproape 175.000 de euro. Exact în aceeaşi lună, DRDP Timişoara semna un al doilea contract de asistenţă juridică cu Asociaţia Ventra Project Management SRL & Magyar Kozut KHT Budapesta & Cabinet Avocatura Dumitru Gant, în valoare de 470.000 de euro, tot pentru Autostrada Timişoara – Lugoj. 

În 2010 însă, DRDP Timişoara a trecut la capitolul urgenţe de stat şi a atribuit, fără licitaţie publică şi totuşi acoperit de lege, contracte de consiliere juridică pentru exproprierea terenurilor necesare aceleiaşi auto­străzi. În luna noiembrie a anului trecut, DRDP Timişoara atribuia direct şi fără licitaţie Asocierii SC Prometer M & G SRL Timişoara & Cabinet Avo­cat Manuela Theodora Popa con­tractul de expropriere a tere­nu­ri­lor din comuna Remetea. Va­loarea acestuia se ridică la suma de 87.690 lei, fără TVA. Jurnalul Naţional a tri­mis o solicitare Direcţiei de Drumuri Timişoara, în care, în temeiul Legii 544/2001, solicitam explicaţii privind atribuirea directă a contractului de consultanţă juridică. Biroul de presă al DRDP Ti­mi­şoa­ra a răspuns întrebărilor noas­tre, precizând că atribuirea d­i­rec­tă a acestui contract a fost rezultatul unei "situaţii de extremă ur­gen­ţă". Toate acestea în condiţiile în care contractul pentru demararea lu­cră­ri­lor nici măcar nu a fost adjudecat. De altfel, aceeaşi asociere se ocupă şi de exproprierile pentru Autostrada Arad – Timişoara, având două con­tracte de peste 300.000 de lei. Presa locală a relatat la acea vreme că asociatul unic şi administratorul fir­mei Prometer M&G, Georgeta Pi­soi, ar fi matuşa lui Adrian Zeno Galiciu, şeful serviciului topografic din DRDP Timişoara. Compania de drumuri a început să investească în vestul ţării, fără rezultate concludente, de altfel, încă de acum mai bine de trei ani. În 2007, CNADNR încheia un con­tract cu Diwi Consult Internati­o­nal GmbH, în valoare de aproape 12.700.000 de euro pentru "Elabora­re proiect tehnic şi documentaţie de licitaţie pentru secţiunile Nădlac – Arad; Orăştie – Sibiu; Sebeş by-pass; Lu­goj – Deva". Câteva luni mai târziu, supervizarea construcţiei variantei de ocolire a oraşului Lugoj era atri­bu­i­tă firmei Inocasa Ingineria SL, contract în valoare de aproape 2 mili­oa­ne de euro. În 2008, CNADNR sem­na contractul privind Construc­ţia variantei de ocolire a oraşului Lugoj – lucrări, în valoare de 20 de milioane de euro. Inaugurată în luna august a anului 2010, centura oraşului Lugoj a adu­nat în jurul ei toate oficialităţile Bu­cu­reştiului. Pentru cei 10 kilometri de drum s-au plim­bat dosare şi hârtii timp de cinci ani! Şantierul în sine a durat mai bine de doi ani, ceea ce aduce o medie de 5 kilometri pe an. Tratativele pentru centura din vestul ţării au început în 2005, când a fost semnat memorandumul de finanţare a proiectului. Abia un an mai târziu au fost de­ma­ra­te procedurile pentru alegerea fir­mei care urma să supervizeze lu­cră­ri­le la centura ocolitoare a Lugojului. Procedurile au durat şi ele un an. Astfel că din vara anului 2006 şi până în vara anului 2007, CNADNR nu a fă­cut decât să se consulte cu Ministerul Finanţelor, Comisia Europeană sau Ministerul Transporturilor. S-a mai retras câte un membru evaluator din comisii, într-un cuvânt, probleme ro­mâneşti. În fine, un an a durat sem­na­rea proiectului de supervizare a lucrărilor la Lugoj. Contractul a fost semnat cu firma Inocasa, care, în ca­litate de consultant, a trebuit să actualizeze proiectul noilor standarde. Contractul pentru exproprieri a fost semnat în 2006. Aproape 2.000.000 de euro a costat expropri­e­rea unei suprafeţe de peste 240.000 de metri pă­traţi. Valoarea investiţiei s-a ridicat la 27,71 milioane de euro. Guvernul României a plătit aproape 10 mili­oa­ne, iar ceilalţi bani au venit din fon­duri ISPA. Centura Lugojului are trei poduri şi cinci intersecţii. Cu va­ri­an­ta de ocolire gata după doi ani de mun­­că şi o lungime de 10 kilome­tri, CNADNR speră ca Autostrada Ti­­mi­şoara – Lugoj, cu cei 35 de ki­lo­me­­tri ai săi, să fie predată în aproape trei ani.

×