x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Dezmințire de la Apele Române: „Substanțele poluante nu ajung pe litoralul românesc, nici de pe Nipru, nici de pe Dunăre!”

Dezmințire de la Apele Române: „Substanțele poluante nu ajung pe litoralul românesc, nici de pe Nipru, nici de pe Dunăre!”

de Diana Scarlat    |    22 Iun 2023   •   07:45
Dezmințire de la Apele Române: „Substanțele poluante nu ajung pe litoralul românesc, nici de pe Nipru, nici de pe Dunăre!”

Experții Administrației Naționale Apele Române (ANAR) explică de ce nu sunt adevărate știrile care au creat panică, în ultimele zile, despre poluarea Mării Negre cu substanțe petroliere.

 

În primul rând se creează baraje care opresc substanțele poluante până la deversarea în mare, în cazul celor de pe Dunăre, iar cele de pe Nipru ar avea nevoie de două luni și jumătate pentru a se deplasa până la granița cu România, dar este aproape imposibil să ajungă la noi. Experții spun că în cel mai negru scenariu, dacă o mică parte din poluarea de pe Nipru s-ar deplasa până la granița cu România, ar putea exista semne la toamnă, nicidecum în această perioadă. Substanța care s-ar deplasa în apa mării este oricum dispersată și nu se poate deplasa compact, iar probabilitatea de a ajunge pe litoralul românesc este foarte mică. 

Știrile despre poluarea Mării Negre au creat din nou panică, după ce s-a produs un accident în Serbia, care a dus la deversarea a 35 de tone de produse petroliere în Dunăre, de la o navă sub pavilion bulgăresc. Accidentul s-a produs pe cursul principal al Dunării, lângă Cělarevo, în Serbia, la o distanță de 1.287 de metri față de Dunăre. 

Sârbii s-au mobilizat imediat și au acționat cu echipele competente Vode Vojvodine (inspecția apelor provinciale, laboratorul acreditat) împreună cu armata sârbă, pentru a proteja Belgradul de posibile efectele ale poluării accidentale produse. S-a montat imediat un baraj plutitor de protecție, iar pata de petrol a fost izolată la scurt timp după producerea accidentului. 

Experții români au calculat un potențial impact, pentru situația în care nu s-ar fi intervenit deloc, iar pericolul ar fi fost oricum nesemnificativ. 

 

Pata de petrol nu poate călători pe mare

 

În aceste zile se vorbește și despre o pată de petrol care ar urma să polueze litoralul românesc, din cauza deversării în mare a unei cantități enorme, de 150 de tone de petrol, după distrugerea barajului din Ucraina. Este doar o știre falsă, explică experții ANAR, care arată că o pată de petrol nu călătorește pur și simplu pe mare, cu destinație fixă, ci s-ar putea întâmpla, în cel mai rău caz, ca o parte infimă din acea substanță să ajungă, peste câteva luni, în dreptul țărmului nostru, dar puternic diluată și fără a prezenta un pericol pentru mediu sau pentru viețile oamenilor. 

„E vorba despre un eveniment care a avut loc în data de 6 iunie. Vorbim despre o distanță de peste 150 de kilometri de la locul în care au fost deversate acele substanțe petroliere, până la vărsarea Niprului în mare, care se face în golful Niprului, unde curenții sunt circulari. Astfel substanțele nu se deplasează direct spre litoralul românesc. O parte din aceste substanțe sau materiale plutitoare a ajuns în golf la câteva zile de la data la care s-a rupt barajul, adică în jur de 10 - 11 iunie. Dar materialele plutitoare - lemn, plastic etc. - au rămas, în cea mai mare parte, în acest golf”, a explicat, pentru Jurnalul, Sorin Rîndașu, director Situații de Urgență, Administrația Națională „Apele Române”.

Expertul mai spune că în Marea Neagră curenții se deplasează cu o viteză medie de 5 cm pe secundă, ceea ce înseamnă 180 m pe oră. Astfel, se poate calcula că pentru circa 270 km ar fi nevoie, în cel mai pesimist scenariu, de cel puțin 64 de zile până când materialele plutitoare și eventualele substanțe poluante ar ajunge la granița de nord a României. „Dar între timp, substanțele petroliere și materialele flotante se dispersează și nu ajung la noi pe litoral. Din perspectiva noastră, nu estimăm niciun fel de problemă pentru teritoriul românesc. De asemenea, în ceea ce privește poluarea accidentală, produsă în aceste zile în Dunăre, în zona Novi Sad, Serbia, pe baza datelor transmise de partea sârbă, am ajuns la concluzia că nu există niciun pericol pentru România. Substanțele poluante nu vor ajunge până la noi, ținând cont de intervențiile părții sârbe, care își protejează în primul rând capitala Belgrad, aflată la circa 100 km în aval de Novi Sad”, mai explică expertul. 

În ambele situații, autoritățile române continuă monitorizarea cu caracter preventiv și, în cazul puțin probabil în care vor fi semnalate potențiale efecte, populația și autoritățile vor fi informate în cel mai scurt timp.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

×