De la instalarea comunistilor si pana in anii â80 a circulat mitul ca tehnica inalta vine de la rusi. Asa ca automobilele si electrocasnicele care se gaseau in Romania erau importate aproape exclusiv din fosta URSS.
Daca inainte de al doilea razboi mondial in Romania se fabricau automobile Ford si cele mai mari firme aveau reprezentante de vanzari in tara, instaurarea regimului comunist a modificat radical âpeisajul" rutier romanesc. âPana la mijlocul anilor â60, oficial in Romania nu s-au importat decat automobile produse in fosta Uniune Sovietica. Inclusiv oficialitatile romane foloseau limuzine produse in serie redusa tot in URSS", spune Bogdan Coconoiu, manager la compania Automobilia.Pobeda, un Ford mai slab
Primul val de automobile sovietice care au fost aduse in Romania purta titulatura GAZ 20 Pobeda. Inutil de precizat ca automobilul GAZ a fost produs sub licenta Ford, iar ulterior âsursa de inspiratie" s-a extins fara limite sau licenta si asupra altor modele de automobile americane sau europene. Ca un exemplu, primul model Moskvich este identic cu Opel-ul Kadett K38. Automobilele sovietice, recunoscute pentru fiabilitatea deosebita, pacatuiau insa prin consumul crescut de carburant si performante modeste.
Lada se lua cu pile
O alta generatie de automobile de la rusi a intrat pe piata romaneasca: automobilele Lada. Aceasta masina era produsa dupa licenta Fiat 124. âEra solida, dar era practic un model prafuit", spune Mihai Maxim, presedintele Camerei de Comert Romano-Ruse. Cu toate astea, romanii apelau la relatii, asteptau sa le vina randul pe liste numai sa ia o masina ruseasca. Lada era o alternativa la Dacia, spune Maxim. Daca Dacia costa 70.000 de lei, Lada se cumpara cu aproape 90.000 de lei, in conditiile in care salariul mediu era de 2.500 de lei. Mai mult, Lada se dadea cu banii ches, Dacia se putea cumpara si cu banii in rate. âAm fost indoctrinati ca cele mai bune produse sunt cele rusesti. Se implementase ideea ca masinile rusesti sunt cele mai fiabile. In realitate ele aveau un consum mai mare decat Dacia, iar piesele de schimb erau mai greu de gasit. Doar din punct de vedere al confortului aveau ceva in plus fata de Dacie", isi aminteste Maxim. Fabrica care facea masina Lada a fost cumparata de General Motors, iar marca Lada se produce si acum. Mai mult, noile Lada domina inca piata ruseasca.
La rusi Lada se chema Jiguli
Lada era numele de export al automobilului Jiguli, cum este cunoscut si azi in Rusia.
âCand s-au hotarat sa faca o varianta pentru export cu tehnologie speciala, rusii s-au gandit ce s-au gandit si i-au spus Lada", povesteste Mihai Maxim. El adauga ca Lada reprezinta in cultura rusa un nume de fata frumoasa. âExista legende in care marii viteji rusi se iubeau cu Ileana Cozanzeana, care la ei se chema Lada", mai spune Maxim.
Batranul Zil merge si acum
In afara de automobile existau foarte multe electrocasnice care erau importate de la rusi. Magnetofoanele, aparatele radio, frigidere, aparate de fotografiat, aceste obiecte care se gaseau in magazinele romanesti purtau in marea lor majoritate nume rusesti. Si acum, in mintea multor romani frigiderele se asociaza cu marca Zil, cel mai bun frigider rusesc care exista in Romania comunista. Insa dupa ce s-a produs frigiderul Arctic, importurile de Zil s-au redus foarte mult. Asta a facut ca numai oamenii din nomenclatura comunista sau cei cu relatii sus-puse sa-si mai poata cumpara acest produs.
Pe atunci circula zvonul ca Zil-ul este cel mai bun frigider, cu toate ca âpiesele de schimb si service-ul pentru un Zil erau de cateva ori mai scumpe decat pentru un Arctic", spune Maxim. Insa multi nu au avut nevoie niciodata de service. O parte din Zil-urile cumparate atunci merg si acum, altele au ajuns la lada de gunoi in stare de functionare, scoase din uz de catre combinele frigorifice moderne.
Daniela Ivan
Elcrom-ul era rusesc
Televizorul Elcrom pe care-l facea Electronica era de fapt un televizor importat de la rusi, desi toata lumea credea ca este romanesc. Romanii il scoteau din cutie, il puneau pe masa, ii introduceau convertorul secam-pal si il sigilau. Peste denumirea televizorului rusesc se lipea cea romaneasca, isi aminteste Maxim. Ceausescu a vrut ca romanii sa fabrice un televizor color romanesc ca sa sisteze importurile. âEra sarcina de partid si trebuia neaparat sa se faca acest televizor. Daca Ceausescu a dat ordin sa facem un televizor color, oamenii s-au descurcat, au gasit aceasta solutie, trebuia sa supravietuiesti", spune Maxim. El adauga ca nu era neaparat dificil sa concepi un TV color, insa o productie de serie este costisitoare si pe vremea aceea nu erau atat de multi romani interesati sa aiba televizor color. Nici nu era nevoie, pentru doua ore de program in care nu vedeai decat conducerea de partid si de stat nu se merita sa dai 13.000 de lei.
Volga, masina securitatii
In anii â60, daca o Volga neagra oprea in fata casei tale era un semnal sigur ca Securitatea sau Militia a sosit in vizita. In acea perioada, automobile Volga aveau numai institutiile importante de stat din Romania. Insa dupa ce Dacia a inceput sa se produca (anul 1968) si a inceput rationalizarea carburantului, institutiile de stat au renuntat la Volga, la indemnul conducerii de partid. Atunci automobilele Volga au fost date municipalitatilor care aveau in subordine companiile de taxiuri. Ulterior au fost vandute catre populatie si, odata intrate in proprietate privata, au fost utilizate in special in agricultura, la transportul produselor catre piete, de multe ori gurmandele motoare sovietice fiind inlocuite de cele diesel produse in tara pentru ARO.
Autoturism popular
Pobeda, masina anilor â50 era fabricata de rusi sub licenta Ford. Raspandita si in anii â60 era considerata un automobil fiabil, insa care consuma multa benzina. Circula si un banc: "Daca lasi o Pobeda cu motorul pornit in timpul alimentarii n-o sa reusesti niciodata sa-i faci plinul", povesteste Coconoiu. El mai spune ca aceste masini erau singurele care se puteau importa in acea perioada in tara noastra.