EDITIE DE COLECTIE
Scafandrul civil executa servicii subacvatice de intretinere, reparare si amenajare a echipamentului portuar, a platformelor marine si a structurilor hidrotehnice, montarea conductelor de inalta presiune pentru transport gaze si petrol, cabluri optice, ranfluare si salvare nave etc.
VLADIMIR IOAN
BANII. Complexitatea muncii de scafandru civil, situatiile mereu diferite carora trebuie sa le faca fata impiedica elaborarea unor state de plata clare, dar cei care lucreaza in domeniu par multumiti. Salariul de baza, chiar daca nu participa la vreo interventie, se situeaza intre 400 - 600 de dolari, dar ajung sa-si dubleze sau chiar sa tripleze acest venit, in functie de lucrarile la care participa. Antrenamentele se fac in conditii suficient de grele astfel incat sa fie triati cei mai buni, "multi vin, putini raman". De obicei, astfel de antrenamente, precum si testarile se fac in cadrul centrului Hiperbar al armatei. Cursurile din cadrul centrului sunt organizate in trei etape de calificari pentru paliere de 40, 60 si peste 60 metri. Cei din ultima categorie, scafandri de mare adancime, nu se regasesc in randul civililor. Varsta medie la care isi inceteaza activitatea este de 50 de ani.
Echipamentul curent cuprinde labe de inot sau "cizmulite", detentor, profundimetru, busola, butelii de aer comprimat la 200 bari - filtrat (medicinal) si costumul din neopren. Acesta din urma poate fi umed sau uscat, ales in functie de natura interventiei sau adancime. La temperaturi joase, se foloseste costumul uscat, in care nu patrunde apa. Cel umed are moleculele materialului mai putin dense, dar apa care patrunde in el se incalzeste in contactul cu corpul. Cum nu stiu cand s-ar putea agata in vreo parama, scafandrii poarta un pumnal, folosit de asemenea la taierea odgoanelor care se infasoara in jurul elicelor vapoarelor. E greu de imaginat cum o "sfoara" ar putea cauza disfunctii unui motor cu mii de cai putere, dar e de inteles atunci cand este vorba de parame cu diametrul de 110 mm. Aceasta poate chiar opri complet motorul.
Scafandrul, fie ca ramane fara aer, fie din alt motiv este nevoit sa iasa brusc la suprafata - asa-numita "iesire in balon". Cei care urca de la adancimi mai mari de 20 de metri trebuie sa se opreasca la diferite paliere pentru a da ragaz organismului sa se obisnuiasca cu diferenta de presiune. In cazul ascensiunii "in balon" apare "betia adancurilor". Suna oarecum poetic, dar se poate ajunge pana in situatia beat-mort, daca nu se intervine la timp. Scafandrii au mereu la indemana o barocamera, monoloc, in care este introdus cel care nu a mai apucat sa respecte tabela de compresie, fiind adus artificial la presiunea normala pentru adancimea de la care a inceput sa urce fara sa se mai protejeze. In situatiile mai grave se foloseste camera Centrului Hiperbar, suficient de mare petru a permite si accesul personalului medical. Pentru ca in lumea lor se spune ca nu poti gresi decat o data, astfel de evenimente sunt foarte rare.
Pregatirea profesionala este continua, aparatura mereu ingrijita sau schimbata daca este cazul, chiar daca, dupa cum s-a amintit, costurile sunt foarte mari. Cu toate acestea, atunci cand sunt chemati sa caute cadavre sau pentru alte situatii extreme, nu mai pun problema banilor.
LEGENDA
AFIS UMAN
Anton lucreaza astazi ca scafandru civil la "ONACVA", dupa ce a fost trecut in rezerva, in 1991, din randul scafandrilor de lupta. "Domâne, scufundatorii doar intra in apa, noi coboram acolo ca sa muncim!". Cu un calm enervant povesteste: "Navele se aflau in dana tripla (n.r. - trei vase ancorate foarte apropiat, in paralel, din care unul langa dana), iar eu aveam treaba la cel dinspre larg. Am trecut pe sub primele doua alaturi de colegul meu care, din neatentie, mi-a lovit detentorul pe care l-am pierdut din gura, smulgandu-mi si masca in acelasi timp. Ramasesem orb si fara aer. Primul instinct este sa iesi la suprafata, dar deasupra se gaseau vapoarele. Chiar daca reuseam sa ma strecor printre ele aveam toate sansele sa fiu strivit intre borduri." O moarte groaznica dintr-un accident stupid. Fara un coechipier ar fi fost fie mancare pentru pesti, fie facut afis pe o coca de nava. Colegul sau s-a intors si l-a salvat.
FOTO
LECTIE. Fiecare curs pentru scufundari este organizat pe trei etape. Pana la 40 de metri, intre 40 si 60 si peste 60 de metri
INCEPATOR. Tinerii trebuie intai sa invete sa inoate si nu in ultimul rand sa imbrace costumul de scafandru
LUPII MARILOR - Editie de colectie (30 august 2004)
Doua milenii in slujba lui Neptun
Varsta de aur a flotei
Prostituate si trafic, pacate de marinar
"S-ar fi putut salva 50 de vapoare"
Portul Constanta, poarta albastra
Ultimele zile de domnie
Lupii aristocrati
Oamenii-amfibie lupta pe pipaite
"Betivii" adancurilor
Submarinele uitate
Catastrofe care au indoliat marile