REPORTAJ
Reporterii Jurnalului National impreuna cu agentii sub acoperire ai Politiei de Frontiera au urmarit pas cu pas o filiera care exporta in Italia forta de munca la negru. Pasagerii erau din toate colturile tarii si alesesera firma din Galati pentru ca reusita era garantata, dar dupa 48 de ore au aflat contrariul.
Doi politisti sub acoperire, trei masini si doua echipe de jurnalisti au participat la organizarea unui flagrant pentru depistarea ilegalitatilor unei firme de
transport international de persoane din Galati.
EDUARD PASCU
De cand s-a introdus obligativitatea ca la iesirea din tara catre statele Uniunii Europene sau Schengen, cetatenii romani sa faca dovada unor sume de bani care le permit sa supravietuiasca in strainatate, tot mai multi operatori de "turism" gasesc tertipuri pentru a exporta forta de munca. Politistii de frontiera au descoperit aceste smecherii si incearca sa contracareze actiunile transportatorilor. O metoda care a dat rezultate a fost cea a "camuflarii" printre pasageri a unor politisti de frontiera. Reporterii Jurnalului National si ai Televiziunii Romane au dat o mana de ajutor oamenilor legii, reusind sa dovedeasca, dupa aproape 48 de ore de filaj, ilegalitatile comise de o retea de transportatori de persoane din Galati.
PREGATIREA. Este o seara racoroasa de toamna. Vantul sufla cu putere pe malul Dunarii, la Galati. Politistii de frontiera au informatii ca a doua zi o firma de transport international de persoane urmeaza sa duca in Italia, cu destinatia Roma, mai multe persoane, majoritatea fiind in cautarea unui loc de munca la negru. Pe o terasa retrasa punem la cale planul de actiune. A doua zi, un politist sub acoperire inarmat cu o camera ascunsa va rezerva un loc la autocar si va filma toate discutiile din firma, dar si conditiile pe care le cere transportatorul pasagerilor.
ACTIUNEA. Joi dimineata, politistul se prezinta la firma. Spune ca vrea sa ajunga in Italia, dar nu poate indeplini toate formele legale, adica nu are cei 500 de euro pe care trebuie sa-i prezinte la iesirea din tara. Angajatii firmei de transport SC Vio Turistic SRL din Galati ii dau asigurarea ca nu va fi nici o problema. El trebuie sa achite biletul de calatorie - 200 de euro si asigurarea de sanatate. "De restul ne ocupam noi!", vine asigurarea de la un angajat al firmei. Imediat, ne-am dat seama despre ce este vorba. Surpriza a fost si mai mare cand am vazut ca firma a taiat chitanta doar pentru 120 de euro si nu a mai dat restul. In jurul orei 12:00, pasagerii sunt urcati in masina. Dupa numai 10 minute, autocarul inscriptionat Prestige Tour, proprietatea firmei SC Suman SRL, se pune in miscare cu destinatia Roma - Italia, via Nadlac. Imediat, il luam in vizor. Suntem trei masini care il vor "escorta" pana la granita. Soferul autocarului goneste nebuneste spre Braila. Dupa cateva opriri prin Galati, unde au mai urcat pasageri, mai urmeaza una la iesire. Il luam in colimator si urmarim de la distanta toate miscarile. Autocarul este insotit de doua masini. Un Volkswagen Passat, cu numere de Braila, si un microbuz cu numere de Galati. Acestea trebuiau sa-i asigure "spatele", numai ca noi ne asteptam la aceasta miscare si nu am picat in plasa. Autocarul a fost preluat de a doua masina de filaj. Ofiterii l-au "condus" pana la iesirea din Ploiesti. Aici, o noua escala la benzinaria de pe soseaua de centura a orasului. La bord mai urca alte cateva persoane, iar dupa 10 minute autocarul pleaca spre Brasov. Acum il preluam noi. Nu mai are "coada". De la o distanta apreciabila urmarim traseul autocarului. Nici nu trecem bine de Campina ca soferul face un popas la un han. Depasim autocarul si il asteptam la iesirea din Azuga. Stiam ca acum este randul politistului sub acoperire care va inregistra discutiile de la han. Dupa o ora, autocarul ajunge in Azuga, escortat de masina de la TVR. Intram pe fir noi si dam "liber de drum" colegilor de la TVR care il vor prelua de la Deva. Traversam cu repeziciune Brasovul si ne indreptam spre Sibiu. Nimic deosebit. La iesirea din Sibiu, autocarul opreste din nou la o benzinarie, pentru a alimenta. Dupa 20 de minute porneste iar la drum. Este deja ora 19:00. La ora 21:00 ajungem la Deva. Traversam si aici orasul. In autocar este deja agitatie. Masina se apropie de vama! Soferul autocarului face cateva manevre sa afle daca este urmarit. Opreste pe nepusa masa intr-o parcare. Trecem de el ca si cand nu ne-ar fi interesat si filam autocarul de la aproape un kilometru.
SURPRIZA. In jurul orei 1:00, autocarul ajunge in Vama Nadlac. Este relativ liniste. Traficul la autocare, microbuze si autoturisme este redus. Doar coada la TIR-uri, fiindca ungurii spun ca s-a umplut terminalul pentru autocare. Astfel, soferii sunt obligati sa astepte pana luni la ora 0:00, cand au drept sa circule in Ungaria. Politistii de frontiera urca in autocar sa faca obisnuitul control. Dupa 30 de minute li se da liber de vama. Soferul porneste motorul si cand sa plece vine supracontrolul. Se iau toate pasapoartele si calatorii, cate patru, sunt chemati in punctul vamal. De la bun inceput li se aduce la cunostinta ca stim toate miscarile pe care le-au facut. Pusi in fata dovezilor, pasagerii incep sa spuna adevarul. Toti, adica 27 de persoane, au fost trasi in piept cu sume intre 50 si 80 de euro, diferenta dintre suma platita la plecare si suma trecuta pe chitanta. Asta este evaziune fiscala. Mergem mai departe... Nici unul dintre pasageri nu avea cei 500 de euro pentru a putea iesi din tara.
MARINIMIE
Administratorul firmei Prestige, Catalin Badin, a fost cel care, "marinimos", a imprumutat cu sumele necesare toti pasagerii. Pe unii cu 100 de euro, pe altii cu 200, pe altii chiar cu 500 de euro. "Bomboana pe coliva" a reprezentat-o faptul ca nici unul dintre calatori nu avea bilet dus-intors, ci doar dus, transportatorul promitandu-le ca ii va lua la intoarcere. Unii dintre pasageri au declarat politistilor de frontiera ca la destinatie trebuiau sa mai achite inca 50 de euro. Pentru ce? Nici ei nu stiau. Dupa mai bine de 16 ore de ancheta, politistii au tras linie. Au confiscat 5.300 de euro, bani care au fost imprumutati de Catalin Badin pentru trecerea frontierei fara probleme. Comisarii Garzii Financiare au demarat cercetarile pentru evaziune fiscala, avand in vedere ca angajatii firmei au taiat chitanta doar pentru 120-150 de euro, ei incasand de fapt 200 de euro de persoana. La un calcul simplu a reiesit ca, doar la acest transport, patronii ar fi obtinut un profit de 1.350 de euro, neimpozitati si nedeclarati. Totodata, a fost instiintat Ministerul Turismului si Autoritatea Romana Rutiera pentru a i se ridica firmei licenta de transport international de persoane. Sambata, la ora 17:00, autocarul firmei SC Suman SRL din Galati, inchiriat de SC Vio Turistic SRL, din acelasi oras, inscriptionat Prestige Tour, a fost intors din drum si dat in consemn la frontiera. Astfel, dupa aproape 72 de ore de munca, inca o filiera de transport ilegal a fost demascata. Actiunile de acest gen vor continua.
BILANT PE OPT LUNI
De la inceputul anului si pana in prezent, peste 130 de transportatori romani au ramas fara licenta de executie ca urmare a nerespectarii prevederilor legale. Acestia practicau "turismul mascat" la frontiera, imprumutand cetatenii romani care doreau sa emigreze ilegal in strainatate (in special, pentru a munci la negru) cu sumele de bani necesare a fi prezentate la iesirea din tara sau incalcand alte reglementari legale, cu scopul de a obtine profituri ilicite. Politia de Frontiera Romana a depistat peste 4.500 de acte ilegale (3.030 contraventii si 1.470 infractiuni), dintre acestea 76 de dosare fiind intocmite pentru savarsirea infractiunii de evaziune fiscala de catre diverse firme de transport international de persoane. Tot in aceeasi perioada au fost organizate peste 120 de actiuni de infiltrare a politistilor printre pasagerii mijloacelor de transport ce efectueaza deplasari in strainatate.
INFRACTIUNI PE BANDA
Concluziile la care Politia de Frontiera a ajuns dupa aceste 120 de actiuni sunt: Exista firme de transport/turism in Romania care isi imprumuta propriii pasageri cu sumele in valuta necesare la iesirea din tara; Unii transportatori incaseaza sume de bani mai mari decat valoarea inscrisa in biletele de calatorie, "plusul" intrand astfel in buzunarele "afaceristilor" fara a fi platite taxe si impozite (evaziune fiscala); Exista transportatori care nu respecta prevederile Acordului INTERBUS, folosind alte rute de deplasare decat cele mentionate in documente sau transport pasageri la intoarcerea in tara (cu toate ca mentiunile din documente precizeaza "se intoarce gol") etc.
Stiindu-se cu musca pe caciula, transportatorii implicati au creat o adevarata "mafie" in domeniu, in sensul ca isi "imprumuta" intre ei mijloacele de tranport (pentru a li se pierde urma) sau documentele insotitoare ale calatoriei, falsifica documente de transport. In momentul in care isi dau seama ca se afla in atentia autoritatilor, patronii inchid firma in cauza si isi infiinteaza o alta - "curata".
GALERIE FOTO