x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Caz nerezolvat de 12 ani - Jumulirea "Ciocarliei"

Caz nerezolvat de 12 ani - Jumulirea "Ciocarliei"

de Violeta Fotache    |    22 Mai 2006   •   00:00
Caz nerezolvat de 12 ani - Jumulirea "Ciocarliei"

Un turneu al Ansamblului MI, "Cio-carlia", efectuat in America, in tim-pul CM de fotbal din 1994, s-a in-cheiat foarte tragic: doi morti si pa-tru raniti intr-un accident de circu-latie, pentru care nici pana astazi n-a platit nimeni!

19 iunie 1994, ora 6:24 PM. Accident rutier pe Soseaua I-94 E/B, la 1/8 mile vest de Race Road, pe raza tinutului Jackson, statul Michigan. Un microbuz marca "Dodge" alb a parasit autostrada si s-a rasturnat in zona ce separa cele doua sensuri. Doi morti si patru raniti, trei dintre ei foarte grav. Toti erau romani aflati in State intr-un turneu artistic al Ansamblului Ministerului de Interne "Ciocarlia".

Primul spectacol dat de solistii, instrumentistii si dansatorii din Ansamblul folcloric al Ministerului de Interne "Ciocarlia" a fost sustinut la Chicago, in seara de 18 iunie. A doua zi, pe schema turneului, urma orasul Detroit, unde membrii Ansamblului ar fi trebuit sa ajunga calatorind cu un autobuz pus la dispozitie de impresarul american Branislav Podrumedzic, zis Branko. Din pacate, el nu a reusit sa-si onoreze cum se cuvine aceasta parte din contract, privind asigurarea transportului pe teritoriul SUA al membrilor Ansamblului.

DUBE. Dupa patru ore de asteptare zadarnica a "autobuzului", artistii s-au gasit in fata unei situatii cel putin inedite, ca sa nu spunem umilitoare. Impresarul a gasit o solutie "de ultim moment" pentru deplasare, dupa cum s-a explicat Branko in fata politistilor din Jackson. El a "oferit" doua autoturisme, un microbuz, o furgoneta si… doua dube pentru Ansamblul MI-ului. Acestea aveau din fabricatie destinatia "transport de marfuri". In plus, una dintre dube nu avea nici conducator auto. Nu incapeau in ele toti membrii Ansamblului, ce sa mai vorbim de instrumente. Impotrivirea de a calatori astfel n-a tinut sub amenintarea, lansata de impresar, ca, daca nu ajung la spectacol, ii va pune pe membrii Ansamblului sa plateasca cele 300 de bilete.

SCAUNE DE BUCATARIE. Din constructie, acest tip de transport este prevazut doar cu doua locuri pe scaune in fata, pentru sofer si un insotitor. Cum sa plece cu duba sapte persoane? S-a gasit tot o solutie de "ultim moment", din "Micul Bucuresti", restaurantul lui Branko Podrumedzic. Cinci scaune din lemn, tip mobilier de bucatarie, au fost urcate in duba. Oamenii s-au inghesuit, dar instrumentele au fost lasate in Chicago, urmand ca la spectacol sa fie folosite instrumentele unei biserici din Troy.

OFITERUL TURDA, SOFER. Se pierdusera deja patru ore, iar riscul de a nu mai ajunge sa sustina spectacolul din Detroit era destul de mare. Seful delegatiei, colonelul Grigore Constantinescu, i-a cerut colonelului Gheorghe Turda sa conduca el duba fara sofer, acesta avand permis de conducere international. Mai intai Turda a refuzat, dar la ultimatumul dat de impresar, el a acceptat sa se urce la volan.

ACCIDENTUL FARA VINOVATI
SCHITA. Documentul a fost facut pe baza constatarilor Politiei din Jackson si reprezinta schita accidentului petrecut la 1/8 mile vest de Race Road, pe autostrada ce leaga doua mari orase din SUA, Chicago si Detroit, statul Michigan

COLONEI PE POST DE MARFA. La "imbarcarea" in duba de marfa, colonelul Grigore Constantinescu ocupa locul din dreapta soferului, iar pe scaunele de bucatarie stateau alti doi colonei MI si trei salariati civili. Pe traseu s-a facut insa un schimb. Unul dintre angajatii civili a fost mutat in furgoneta condusa de Branko, iar in locul lui s-a urcat colonelul Gheorghe Serac.

S-AU APRINS BECULETELE. Dupa parcurgerea a 200 de kilometri, la circa 15 mile dupa ce au trecut de orasul Jackson, bordul dubei condusa de Turda s-a transformat intr-o instalatie de pom de Craciun. Beculete rosii au inceput sa "clipeasca". Trei s-au aprins cu intermitenta. Viteza era de 60-65 de mile/ora. Spatele masinii a inceput sa trepideze, iar soferul Gheorghe Turda a simtit ca directia trage spre stanga. A apasat usor frana, duba a continuat sa vibreze si sa traga spre stanga si spre dreapta.

PRINS SUB MASINA. Colonelul Turda a incercat sa redreseze masina, dar nu a reusit. Duba a iesit de pe carosabil si s-a rostogolit de doua ori. Era ora 6:24 PM. Aflat pe "locul mortului", Grigore Constantinescu a fost prins sub masina rasturnata. El a murit pe loc. Colonelul Costache Dumitru, care statea pe un scaun de bucatarie amplasat in spatele soferului, a decedat si el. Moartea lui a fost declarata la Spitalul Foote. Alte patru persoane au fost ranite: fractura dubla de bazin, fractura de coloana vertebrala, fracturi costale multiple bilaterale cu penumotorax. Soferul a avut si el trei coaste rupte, iar in spitalul american i s-a stabilit diagnosticul "Depresie reactiva prelungita. Insomnii rebele. Cefalee psihogena".

REMEMBER ’94. Ansamblul "Ciocarlia" la Aeroportul Chicago, asteptand impresarul si mijloacele de transport

DURERE DE ROMAN
"Cazul Teo Peter nu e singurul care m-a durut. In timpul Campionatului Mondial de Fotbal din 1994, au murit doi ofiteri romani si alti au fost raniti grav intr-un accident rutier petrecut pe teritoriul Statelor Unite. Erau din Ansamblul MI «Ciocarlia», aflat acolo in turneu. Masina care le-a fost pusa la dispozitie se afla intr-o stare tehnica precara. Am cerut sa se faca o expertiza tehnica. Nu s-a facut. Firma americana care nu a respectat legea trebuia sa plateasca, trebuia data in judecata. Eu cu mana mea i-am scris domnului Taracila despre asta. Nu s-a facut nimic! Si acolo au murit oameni, ofiteri ai Politiei Romane!" - Gheorghe Oancea, ex-procuror militar

COLONELUL GHEORGHE TURDA, SOFER DE CONJUNCTURA, A PRIMIT "NUP"
In Romania, dosarul a primit numar special, la Grupul de Control si Anticoruptie, Ministerul de Interne. Ofiterul de cercetare speciala, lt. col. Gheorghe Grigore, s-a ocupat de caz, pana la 20 ianuarie 2005, cand si-a declinat competenta avand in vedere "complexitatea deosebita a cauzei si gravitatea urmarilor faptei". Dosarul de 111 file a ajuns la Parchetul Militar, insotit de o adresa semnata de ministrul de Interne al vremii, Doru Ioan Taracila. In raportul politistului de declinare a competentei se arata ca "turneul trebuia sponsorizat si de cetateanul american Branco Podrumenic", care pe baza unui contract incheiat cu Directia de Cultura a Ministerului de Interne s-a angajat sa asigure transportul membrilor ansamblului pe teritoriul SUA cu autobuzul, iar unde ar fi fost cazul cu avionul. Procurorul militar Gheorghe Oancea a constatat ca partea americana nu a respectat prevederile contractuale privind asigurarea transportului, atunci cand a pus la dispozitie acele dube de marfa. Cercetarea romaneasca a relevat "eventuale defectiuni tehnice" ale masinii. "Din plansa foto rezulta lipsa rotii stanga spate a autovehiculului, element neevidentiat si neexplicat in actele de constatare existente la dosar". Anchetatorul roman a remarcat ca lipseste si constatarea tehnica efectuata de un specialist, "sarcina evidentierii acestora pentru stabilirea unor eventuale vinovatii penale, potrivit legislatiei americane, nerevenind organului de cercetare penala". Si asta pentru ca in legislatia SUA opereaza principiul disponibilitatii, astfel ca stabilirea responsabilitatii in producerea accidentului si a urmarilor acestuia se poate face pe calea unei actiuni civile, promovata de partile vatamate in fata unui tribunal american. "In acest sens sunt si indrumarile furnizate de Sectia Consulara a Ambasadei Romaniei din SUA. In concluzie, din actele premergatoare efectuate rezulta ca in sarcina conducatorului auto, col. Gheorghe Turda, (foto) nu se poate retine vinovatia cu privire la cele intamplate", se arata in rezolutia de neincepere a urmaririi penale(NUP) din 8 mai 1995.

"Ceva era in neregula la vehicul, pentru ca directia s-a rupt"

Cercetarile facute la fata locului de Politia din Jackson, anuntata de un motociclist ajuns primul la locul accidentului, audierile si analizele privind alcoolemia soferului au determinat Procuratura americana sa claseze dosarul din punct de vedere penal. In declaratiile date politistilor americani, pasagerii care au scapat cu viata au spus ca au observat chiar inainte de accident ca "ceva este in neregula la vehicul". De altfel, anterior plecarii, duba avusese o "pana de cauciuc" pe dreapta-spate si "a trebuit sa mearga la un atelier pentru reparatii". Podrumedzic a spus politistilor ca obtinuse masina "de la un prieten la Nick’s Body Shop din Chicago". I-a pus dubei o placa de inmatriculare de "dealer" si a trecut asigurarea pe numele sau.

INVESTIGATII. Sergentul Austin de la Divizia de Servicii pentru Circulatie a Politiei Statului Michigan a primit misiunea sa inspecteze cauciucurile autovehiculului. El a constatat: "Cauciucul nu s-a spart sau dezumflat inaintea accidentului. Directia s-a rupt la axul de transmisie, iar cauciucul era strans si asigurat la instalatia de franare." El a raportat ca "anvelopa fata, de pe partea soferului, era dezumflata si este posibil sa se fi dezumflat inainte de accident. Acest lucru ar fi fost un factor ce a contribuit la producerea accidentului, dar nu suficient pentru a cauza rasturnarea masinii".

NICI UN VINOVAT. In raportul trimis autoritatilor romane, potrivit Legendei schitei accidentului, "In timp ce vehiculul 1 se deplasa, cauciucul a inceput sa se dezumfle. Vehiculul a inceput «sa traga stanga», soferul a tras prea mult de volan, pentru a redresa, iar vehiculul a inceput sa se rostogoleasca, ajungand in final cu rotile in sus". In urma cercetarilor si a examinarii probatoriilor din dosar, Procuratura Districtului Jackson nu a putut retine vinovatia vreunei persoane in producerea accidentului, motiv pentru care a clasat dosarul. Ambasada Romaniei a fost informata despre acest lucru, prin fax, la data de 28 septembrie 1994.

"Au murit ofiteri ai Politiei Romane si nu s-a facut nimic!"

"In cazul Teo Peter, Ministerul Justitiei, prin Directia de Relatii Internationale, impreuna cu Ministerul de Externe nu au facut demersurile legale pentru sustinerea acuzatiilor si obtinerea condamnarii. Din cauza necunoasterii sistemului american. Si nu este prima data cand statul roman se opreste la jumatatea drumului cu apararea intereselor cetatenilor lui in raport cu cetatenii altor state", ne-a declarat procurorul militar Gheorghe Oancea, in primul sau interviu acordat presei. In urma cu aproape o luna, anchetatorul s-a pensionat la cerere si a spus public nemultumirile sale fata de sistemul pe care il parasea: magistratura. Implicat in ancheta privind moartea basistului trupei Compact, procurorul si-a exprimat profundul dezacord fata de modul in care "nu s-au implicat" autoritatile romanesti in rezolvarea cazului pe teritoriul american, astfel incat romanii sa nu se simta lezati in demnitatea lor. Procurorul intervievat si-a amintit un alt caz care l-a durut: «Cazul Ciocarlia»". "In timpul Campionatului Mondial de Fotbal din 1994, au murit doi ofiteri romani si alti au fost raniti grav intr-un accident rutier petrecut pe teritoriul Statelor Unite. Erau din Ansamblul MI «Ciocarlia», aflat acolo in turneu. Masina care le-a fost pusa la dispozitie se afla intr-o stare tehnica precara. Am cerut sa se faca o expertiza tehnica. Nu s-a facut. Firma americana care nu a respectat legea trebuia sa plateasca, trebuia data in judecata. Eu cu mana mea i-am scris domnului Taracila despre asta. Nu s-a facut nimic! Si acolo au murit oameni, ofiteri ai Politiei Romane!".

Ministerul Afacerilor Externe, mesagerul neputintei romanesti

In luna martie 1995 Sectia Parchetelor Militare a cerut ajutor la Ministerul Afacerilor Externe (MAE). Oficial, prin semnaturile lui Mihai Popa Cherecheanu si a procurorului de caz Gheorghe Oancea, MAE, prin Directia Consulara, era rugat sa faca demersurile absolut necesare pentru continuarea anchetei in Romania. "In vederea finalizarii cercetarilor noaste va rugam sa intreprindeti demersurile necesare prin organele abilitate in vederea efectuarii unei expertize tehnice a autovehiculului care in ziua accidentului, conform informatiilor noastre, apartine unei firme din Chicago «Nick’ s Garage»". In documentul respectiv se arata ca acel autovehicul se afla intr-o stare precara, asa cum reiese din declaratiile martorilor audiati si din raportul Politiei din Jackson.

AJUTORUL, LASAT LA BUZUNARUL RUDELOR. Din pacate, din raspunsul MAE reiese ca totul se reduce la... banii rudelor celor morti si ai celor raniti in accident. Directia Consulara nu avea ce sa faca pentru a ajuta anchetatorii romani sa termine cercetarile menite sa duca la aflarea vinovatilor. Ea a raspuns procurorilor oficial, la 5 aprilie 1995, precizandu-le ca expertiza tehnica ceruta poate fi facuta "numai prin firma de specialitate, contra cost, la solicitarea avocatului partii interesate". Organele administratiei, "potrivit sistemului de lucru din SUA, nu sunt abilitate a dispune efectuarea unor astfel de activitati gratuit", se mai arata in finalul adresei MAE.

Contract indeplinit "defectuos"

Turneul in SUA al Ansamblului "Ciocarlia" a fost ocazionat de desfasurarea Campionatului Mondial de Fotbal "America va ureaza bun venit tuturor", la a carui ceremonie de deschidere grupul artistic a participat, potrivit contractului semnat la 8 iunie 1994 cu Branko Podrumenic (foto), impresar artistic din SUA, Chicago Illinois. Erau programate spectacole in mai multe localitati americane. Cheltuielile de transport pe distantele Bucuresti-Chicago si retur si Chicago-Los Angeles si retur au fost puse in sarcina statului roman.

OBLIGATIA IMPRESARULUI. Potrivit punctului 10 din acest contract, transportul celor 31 de romani (dansatori, interpreti vocali, instrumentisti si persoane oficiale), precum si al costumelor si instrumentelor "de la sosirea pe Aeroportul din Chicago, pana la terminarea turneului, la imbarcarea pe cursa TAROM Chicago-Bucuresti" trebuia asigurat "de catre impresar". Cu ce tip de transport trebuia sa se faca deplasarile pe teritoriul american, cele la asigurarea carora s-a obligat Branko Podrumenic, prin contract? Se arata la punctul 7 din acest document: "Deplasarile ansamblului se vor face cu autobuz de la o localitate la alta si cu avionul, unde va fi cazul". La punctul 11 din document se spune vag ce se va intampla in caz de nerespectare a conditiilor stabilite. "Fata de cele stipulate in prezentul contract, domnii Branko Podrumenic si Constantinescu Grigore (N.R. semnatar al contractului din partea Ansamblului "Ciocarlia") se obliga sa duca la bun sfarsit conditiile contractuale agreate de ambele parti, suportand juridic toate consecintele". Cum a raspuns partea americana din contract pentru faptul ca "autobuzul" a fost de fapt improvizat prin "tapitarea" cu scaune de bucatarie a unei dube de marfa cu o stare tehnica precara?
×