Un turneu al Ansamblului MI, "Cio-carlia", efectuat in America, in tim-pul CM de fotbal din 1994, s-a in-cheiat foarte tragic: doi morti si pa-tru raniti intr-un accident de circu-latie, pentru care nici pana astazi n-a platit nimeni!
19 iunie 1994, ora 6:24 PM. Accident rutier pe Soseaua I-94 E/B, la 1/8 mile vest de Race Road, pe raza tinutului Jackson, statul Michigan. Un microbuz marca "Dodge" alb a parasit autostrada si s-a rasturnat in zona ce separa cele doua sensuri. Doi morti si patru raniti, trei dintre ei foarte grav. Toti erau romani aflati in State intr-un turneu artistic al Ansamblului Ministerului de Interne "Ciocarlia". Primul spectacol dat de solistii, instrumentistii si dansatorii din Ansamblul folcloric al Ministerului de Interne "Ciocarlia" a fost sustinut la Chicago, in seara de 18 iunie. A doua zi, pe schema turneului, urma orasul Detroit, unde membrii Ansamblului ar fi trebuit sa ajunga calatorind cu un autobuz pus la dispozitie de impresarul american Branislav Podrumedzic, zis Branko. Din pacate, el nu a reusit sa-si onoreze cum se cuvine aceasta parte din contract, privind asigurarea transportului pe teritoriul SUA al membrilor Ansamblului. ACCIDENTUL FARA VINOVATI |
![]() |
SCHITA. Documentul a fost facut pe baza constatarilor Politiei din Jackson si reprezinta schita accidentului petrecut la
1/8 mile vest de Race Road, pe autostrada ce leaga doua
mari orase din SUA, Chicago si Detroit, statul Michigan |
![]() |
REMEMBER â94. Ansamblul "Ciocarlia" la Aeroportul Chicago, asteptand impresarul si mijloacele de transport |
"Cazul Teo Peter nu e singurul care m-a durut. In timpul Campionatului Mondial de Fotbal din 1994, au murit doi ofiteri romani si alti au fost raniti grav intr-un accident rutier petrecut pe teritoriul Statelor Unite. Erau din Ansamblul MI «Ciocarlia», aflat acolo in turneu. Masina care le-a fost pusa la dispozitie se afla intr-o stare tehnica precara. Am cerut sa se faca o expertiza tehnica. Nu s-a facut. Firma americana care nu a respectat legea trebuia sa plateasca, trebuia data in judecata. Eu cu mana mea i-am scris domnului Taracila despre asta. Nu s-a facut nimic! Si acolo au murit oameni, ofiteri ai Politiei Romane!" - Gheorghe Oancea, ex-procuror militar
COLONELUL GHEORGHE TURDA, SOFER DE CONJUNCTURA, A PRIMIT "NUP"
| |
|
"Ceva era in neregula la vehicul, pentru ca directia s-a rupt"
Cercetarile facute la fata locului de Politia din Jackson, anuntata de un motociclist ajuns primul la locul accidentului, audierile si analizele privind alcoolemia soferului au determinat Procuratura americana sa claseze dosarul din punct de vedere penal. In declaratiile date politistilor americani, pasagerii care au scapat cu viata au spus ca au observat chiar inainte de accident ca "ceva este in neregula la vehicul". De altfel, anterior plecarii, duba avusese o "pana de cauciuc" pe dreapta-spate si "a trebuit sa mearga la un atelier pentru reparatii". Podrumedzic a spus politistilor ca obtinuse masina "de la un prieten la Nickâs Body Shop din Chicago". I-a pus dubei o placa de inmatriculare de "dealer" si a trecut asigurarea pe numele sau. INVESTIGATII. Sergentul Austin de la Divizia de Servicii pentru Circulatie a Politiei Statului Michigan a primit misiunea sa inspecteze cauciucurile autovehiculului. El a constatat: "Cauciucul nu s-a spart sau dezumflat inaintea accidentului. Directia s-a rupt la axul de transmisie, iar cauciucul era strans si asigurat la instalatia de franare." El a raportat ca "anvelopa fata, de pe partea soferului, era dezumflata si este posibil sa se fi dezumflat inainte de accident. Acest lucru ar fi fost un factor ce a contribuit la producerea accidentului, dar nu suficient pentru a cauza rasturnarea masinii". NICI UN VINOVAT. In raportul trimis autoritatilor romane, potrivit Legendei schitei accidentului, "In timp ce vehiculul 1 se deplasa, cauciucul a inceput sa se dezumfle. Vehiculul a inceput «sa traga stanga», soferul a tras prea mult de volan, pentru a redresa, iar vehiculul a inceput sa se rostogoleasca, ajungand in final cu rotile in sus". In urma cercetarilor si a examinarii probatoriilor din dosar, Procuratura Districtului Jackson nu a putut retine vinovatia vreunei persoane in producerea accidentului, motiv pentru care a clasat dosarul. Ambasada Romaniei a fost informata despre acest lucru, prin fax, la data de 28 septembrie 1994."Au murit ofiteri ai Politiei Romane si nu s-a facut nimic!"
"In cazul Teo Peter, Ministerul Justitiei, prin Directia de Relatii Internationale, impreuna cu Ministerul de Externe nu au facut demersurile legale pentru sustinerea acuzatiilor si obtinerea condamnarii. Din cauza necunoasterii sistemului american. Si nu este prima data cand statul roman se opreste la jumatatea drumului cu apararea intereselor cetatenilor lui in raport cu cetatenii altor state", ne-a declarat procurorul militar Gheorghe Oancea, in primul sau interviu acordat presei. In urma cu aproape o luna, anchetatorul s-a pensionat la cerere si a spus public nemultumirile sale fata de sistemul pe care il parasea: magistratura. Implicat in ancheta privind moartea basistului trupei Compact, procurorul si-a exprimat profundul dezacord fata de modul in care "nu s-au implicat" autoritatile romanesti in rezolvarea cazului pe teritoriul american, astfel incat romanii sa nu se simta lezati in demnitatea lor. Procurorul intervievat si-a amintit un alt caz care l-a durut: «Cazul Ciocarlia»". "In timpul Campionatului Mondial de Fotbal din 1994, au murit doi ofiteri romani si alti au fost raniti grav intr-un accident rutier petrecut pe teritoriul Statelor Unite. Erau din Ansamblul MI «Ciocarlia», aflat acolo in turneu. Masina care le-a fost pusa la dispozitie se afla intr-o stare tehnica precara. Am cerut sa se faca o expertiza tehnica. Nu s-a facut. Firma americana care nu a respectat legea trebuia sa plateasca, trebuia data in judecata. Eu cu mana mea i-am scris domnului Taracila despre asta. Nu s-a facut nimic! Si acolo au murit oameni, ofiteri ai Politiei Romane!".Ministerul Afacerilor Externe, mesagerul neputintei romanesti
In luna martie 1995 Sectia Parchetelor Militare a cerut ajutor la Ministerul Afacerilor Externe (MAE). Oficial, prin semnaturile lui Mihai Popa Cherecheanu si a procurorului de caz Gheorghe Oancea, MAE, prin Directia Consulara, era rugat sa faca demersurile absolut necesare pentru continuarea anchetei in Romania. "In vederea finalizarii cercetarilor noaste va rugam sa intreprindeti demersurile necesare prin organele abilitate in vederea efectuarii unei expertize tehnice a autovehiculului care in ziua accidentului, conform informatiilor noastre, apartine unei firme din Chicago «Nickâ s Garage»". In documentul respectiv se arata ca acel autovehicul se afla intr-o stare precara, asa cum reiese din declaratiile martorilor audiati si din raportul Politiei din Jackson. AJUTORUL, LASAT LA BUZUNARUL RUDELOR. Din pacate, din raspunsul MAE reiese ca totul se reduce la... banii rudelor celor morti si ai celor raniti in accident. Directia Consulara nu avea ce sa faca pentru a ajuta anchetatorii romani sa termine cercetarile menite sa duca la aflarea vinovatilor. Ea a raspuns procurorilor oficial, la 5 aprilie 1995, precizandu-le ca expertiza tehnica ceruta poate fi facuta "numai prin firma de specialitate, contra cost, la solicitarea avocatului partii interesate". Organele administratiei, "potrivit sistemului de lucru din SUA, nu sunt abilitate a dispune efectuarea unor astfel de activitati gratuit", se mai arata in finalul adresei MAE.Contract indeplinit "defectuos"
![]() |