x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Lider sindical: „Directorul CFR Călători nu respectă nici angajații, nici călătorii”

Lider sindical: „Directorul CFR Călători nu respectă nici angajații, nici călătorii”

de Diana Scarlat    |    06 Feb 2025   •   09:00
Lider sindical: „Directorul CFR Călători nu respectă nici angajații, nici călătorii”

Se anulează trenuri, pentru economie la bugetul companiei

Directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, s-a lăudat, recent, că prin managementul lui s-a ajuns la o situație foarte bună a companiei feroviare a statului și că anul trecut s-a înregistrat pentru prima oară profit, după foarte mult timp. Acesta a mai spus că a suspendat 200 de trenuri, dar nu reprezintă o pierdere pentru CFR Călători. Mai mult, prin faptul că mecanicii de locomotivă vor câștiga mai puțin cu 4.000 de lei se vor face economii la bugetul companiei. În timp ce directorul are o părere foarte bună despre sine, sindicaliștii fac proteste de stradă și spun că directorul nu respectă nici angajații, nici călătorii, prin deciziile pe care le ia. Rodrigo Maxim, liderul sindicatului din CFR, spune că prin acest tip de management se va distruge compania feroviară a statului, în foarte scurt timp.

Sindicatul din CFR Călători a protestat, în urma anulării a 244 de trenuri, ca urmare a „Ordonanței Trenuleț”. Directorul general al companiei spune că trenurile nu au fost anulate, ci suspendate, fiind doar 200, nu 244, cât au calculat sindicaliștii. Protestatarii spun că ar fi trebuit să se angajeze oameni, mai ales tineri care să-i înlocuiască pe cei care se pregătesc să iasă la pensie, însă managerul actual nu a luat măsurile necesare, în ultimii ani, pentru a rezolva problemele companiei statului. În plus, nu sunt suficiente locomotive, vagoane și piese de schimb pentru reparații.

În acest context, în care sindicaliștii mai pregătesc încă cinci proteste de stradă în următoarea perioadă, directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, se laudă că pentru prima oară a înregistrat profit, pe 2024, iar trenurile anulate aduc economii la bugetul companiei, pentru că vor câștiga mai puțin mecanicii de locomotivă.

„Să se sinucidă, dar să nu ne omoare și pe noi!”

„Managementul se sinucide, dar ar trebui măcar să nu ne omoare și pe noi, salariații CFR, sau pe călători. Motivul pentru care protestăm este lipsa de respect a managementului față de noi. Cei de la CFR Marfă s-au mutat la noi, odată cu directorul Traian Preoteasa. Sunt foarte buni profesioniști, pentru că se pricep cel mai bine să distrugă. Cum să-ți permiți să anulezi trenurile? Dacă faci analiza și spui că ai nevoie de toate acele trenuri, iar după trei săptămâni le anulezi, înseamnă că n-ai ce căuta acolo. Niciun director general n-a avut curaj să anuleze trenuri Interregio rentabile, cu 100% grad de ocupare, pe care oamenii fac naveta, așa cum s-a întâmplat acum. Călătorii fac acum 10 ore în plus, ceea ce e o totală lipsă de respect față de ei”, a declarat, pentru Jurnalul, Rodrigo Maxim, liderul sindicatului din compania feroviară a statului.

Acesta mai spune că prin deciziile greșite luate de conducerea companiei sunt favorizate companiile private. Facilitățile acordate de stat anul trecut pentru studenți sau pentru cetățenii ucraineni nu s-au plătit către companie, iar costurile uriașe au fost acoperite din banii de încasări, deși aceste fonduri proprii ar fi trebuit să meargă spre piesele de schimb și către salarii, inclusiv pentru angajarea mai multor specialiști.

Situație tensionată între angajați

Rodrigo Maxim a mai explicat, pentru Jurnalul, că în acest moment este o situație extrem de tensionată între angajați, din cauza deciziilor luate de management. Sunt inclusiv certuri între cei care lucrează în depouri, din cauza împărțirii atribuțiilor, după reducerea de personal din ultimii ani, la care s-a ajuns prin refuzul angajărilor, astfel încât puținii oameni care au rămas sunt obligați și să presteze ore suplimentare, dar și să preia din munca în condiții speciale, care ar trebui să fie plătită suplimentar.

„Trebuie să fie introduse criterii de performanță, ar trebui să fie întrebați și călătorii cât de mulțumiți sunt de anulările acestea de trenuri. Dacă nu are criterii de performanță, normal că nu are niciun stres domnul director. Transportul feroviar de călători întotdeauna a fost unul social. Dacă se duce în faliment compania statului și vin companii străine să preia rețeaua feroviară, va rămâne o treime din rețeaua care funcționează acum. Se vor da în continuare aceleași subvenții, dar nu vor putea oferi condiții mai bune de călătorie decât cele care sunt în prezent, în schimb, ar putea să mai reducă din trenuri. Reducerea numărului de trenuri nu este o soluție, indiferent care ar fi situația”, mai spune liderul de sindicat.

Preoteasa a tăiat posturile vacante

Deși au fost anulate cele 244 de trenuri, mecanicii de locomotivă încă mai trebuie să facă ore suplimentare, fără să fie plătiți, iar această situație îi revoltă pe angajații CFR Călători. Rodrigo Maxim spune că în loc să angajeze, Traian Preoteasa a tăiat posturile vacante.

„După ce a tăiat posturile vacante în 2023, același director general a mai făcut-o o dată și în 2024. CFR Călători avea 13.000 de angajați când a venit dânsul director, iar acum mai are 10.500, pentru că nu a mai făcut angajări. El a forțat să se facă aceste ore suplimentare, prin managementul lui. Iar acum spune că a anulat trenurile ca să nu mai facă mecanicii ore suplimentare. În perioada 17-21 februarie vom mai face 5 mitinguri de protest împotriva lipsei totale de respect din partea conducerii, atât față de noi, cât și față de călători, prin anularea trenurilor la mai puțin de o lună de la intrarea în vigoare a noului orar. Era o obligație contractuală punerea în circulație a acelor trenuri, pe care domnul Preoteasa a încălcat-o”, explică Rodrigo Maxim.

Traian Preoteasa este mulțumit de propriile decizii, mai ales pentru că anul 2024 s-a încheiat cu un profit de circa 15 milioane de lei, după un deceniu în care compania a înregistrat anual pierderi. Despre decizia de a anula peste 200 de trenuri, directorul a precizat, într-o conferință de presă de la începutul săptămânii, că va aduce economii de zeci de milioane de lei pe lună, inclusiv din reducerea plăților pentru salarii, pentru „ore suplimentare festive” ale mecanicilor de locomotivă care primeau 300% pentru aceste prestații.

Directorul CFR Călători nu a putut fi contactat, până la închiderea ediției, iar secretarul de stat Ionuț Săvoiu, responsabil cu sectorul feroviar, nu a dat nicio declarație în legătură cu situația de la CFR Călători, unde sindicaliștii protestează continuu.

×
Subiecte în articol: CFR calatori director buget profit