x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Ciocniri de interese pe Aeroportul Timişoara

Ciocniri de interese pe Aeroportul Timişoara

de Mircea Opris    |    18 Mar 2010   •   00:00
Ciocniri de interese pe Aeroportul Timişoara

Alarma falsă cu bombă declanşatămiercuri la Timişoara a scos la iveală grave deficienţe de management al traficului aerian, dar şi în funcţionarea aeroportului timişorean.

În spatele confuziei şi al informaţiilor contradictorii se ascund interese financiare ale unor companii care operează pe acest aeroport. Scandalul privind contractele de operare dintre Aeroportul Timişoara şi companii aeriene, dar şi alţi furnizori de servicii, a ieşit la iveală, în ciuda faptului că acesta a fost muşamalizat în decembrie 2009.

ANARHIE PE NERVII PASAGERILOR
Miercuri dimineaţă, imediat după ora 7:00, pe aeroportul din Timişoara s-a instalat haosul. Afirmaţii contradictorii, venite de la purtătorul de cuvânt al societăţii şi de la alţi oficiali, au dat peste cap traficul aerian mai bine de 4 ore. În plus, forţele speciale s-au confruntat şi ele cu o situaţie delicată din cauza proastei gestionări a unei ameninţări telefonice privind o bombă la bordul unui avion.

Persoana a sunat la aeroportul din Timişoara şi a cerut, iniţial, informaţii despre o cursă a companiei Wizzair spre Londra şi una a Carpatair de la Otopeni la Timişoara, după care a spus că în bagajul unui pasager este o bombă.

"În această dimineaţă s-a primit un telefon de la o persoană necunoscută care a cerut informaţii despre o cursă Wizzair spre Londra şi una care venea de la Otopeni şi mergea la Roma şi la final a anunţat că în bagajul unui pasager s-ar afla o bombă, căruia i-a dat şi numele", a declarat directorul aeroportului, Cornel Sâmărtinean.

El a revenit apoi spunând că persoana a cerut informaţii despre cursele Wizzair spre Londra şi cele Carpatair spre Roma, iar confuzia a apărut din cauză că zborul Carpatair spre Roma era anulat miercuri dimineaţă. Conform procedurilor, a fost anunţat pilotul cursei Wizzair spre Londra şi el a decis să revină la sol, la 10 minute de la decolare. Sâmărtinean a afirmat că telefonul a fost dat înainte ca avionul Carpatair Bucureşti - Timişoara să decoleze.

Personalul aeroportului a terminat verificările prea târziu şi a constatat că pasagerul este din acea cursă abia după ce avionul decolase, moment în care au anunţat pilotul.

PÂRÂŢI LA PRIMUL-MINISTRU
Directorul Cornel Sâmărtinean şi purtătorul de cuvânt, Corina Lupulescu, au amplificat panica şi haosul prin transmiterea către presă a unor informaţii contradictorii. Acest lucru, precum şi proasta gestionare a ameninţării teroriste l-au iritat pe secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Anton Marin. Acesta s-a declarat nemulţumit de felul cum a acţionat conducerea Aeroportului Timişoara în cazul alertei cu bombă, care s-a grăbit să ia legătura cu presa pentru furniza informaţii preliminare, Anton precizând că l-a informat pe premierul Emil Boc.

"Sunt oarecum nemulţumit de graba lor în a intra în legătură cu presa şi de a le spune anumite informaţii care erau în primă fază. Nu sunt tocmai plăcute momentele acestea, să te anunţe cineva că ai o bombă la bordul unei aeronave", a spus secretarul de stat. Explicaţia vine din numirea directorului şi a purtătorului de cuvânt pe criterii politice, fără a ţine cont de cele profesionale.

Cornel Sâmărtinean, care nu a mai avut de-a face cu aviaţia, a aflat că este director la aeroport în prima săptămână din ianuarie, când se afla pe o pistă de schi în Austria. Numirea sa a fost făcută la recomandarea lui Alain Rus, coordonator politic la PD-L Timiş şi consilier al preşedintelui CJ Timiş, democrat-liberalul Constantin Ostaficiuc.

Purtătoarea de cuvânt, Corina Lupulescu, nu are nici studii de specialitate şi nici experienţă în relaţia cu mass-media, dar a primit acest post tot în luna ianuarie.
Ea este iubita aceluiaşi coordonator politic al PD-L Timiş, Alain Rus.

 

Contracte secrete şi "parandărături"
Dan Idolu a condus aeroportul până în decembrie 2009, când a fost destituit pentru grave deficienţe de management, mai exact pentru oferirea de contracte unor firme ale rudelor sau apropiaţilor săi. Locul lui Idolu a fost luat de Alexandru Chirilă, care şi-a dat demisia după nici o lună, acuzând că Aeroportul Timişoara are contracte cel puţin dubioase cu anumite firme şi grupuri de interese, existând grave nereguli financiare şi de management.

Tot în decembrie 2009, la aeroport au fost în control Curtea de Conturi şi Corpul de Control din Ministerul Transporturilor, însă acestea nu au găsit nici o neregulă, deşi au fost sesizate cu privire la mai multe contracte şi atribuiri de lucrări într-o manieră ilegală. E vorba de peste 10 astfel de contracte, însă nu se poate afla exact obiectul acestora, după ce ministrul Radu Berceanu le-a secretizat. Unul dintre ele se referă la un serviciu care priveşte siguranţa naţională.

Alt contract priveşte construirea terminalului non-Schengen, care nu este încă terminat, dar pentru care plata s-a făcut integral în avans încă din toamna trecută. Revenind la alarmele cu bombă, în ultimul an au fost mai multe astfel de semnale false. Totul este pus pe seama concurenţei pe care compania low-cost Wizzair o face companiei Carpatair, care a investit mult în aeroport. Wizzair a luat practic o mare parte din pasagerii Carpatair, zburând către aceleaşi destinaţii. Surprinzător este însă contractul dintre Wizzair şi Aeroportul Timişoara.

Conform acestuia, Wizzair trebuia să plătească 2 milioane de euro, pentru anul trecut, pentru că operează pe Aeroportul Timişoara. În realitate, Wizzair a virat către aeroport doar 400.000 de euro, iar restul de 1,6 milioane de euro i-a primit înapoi, "cadou" din partea fostei conduceri a lui Dan Idolu, cu motivaţia incredibilă că Wizzair face publicitate aeroportului de aceşti bani.

La o verificare simplă s-a constatat că Wizzair îşi face de fapt reclamă propriilor zboruri din Timişoara, pe vreo 70 de site-uri de internet, însă această operaţiune nu poate justifica suma de 1,6 milioane de euro. Mai mult, contractul încheiat în limba engleză a fost ţinut ascuns şi a apărut tradus cu multe greşeli de-abia în luna decembrie, cu ocazia controlului de la Bucureşti. Însă cei veniţi în control au considerat că acest contract este cât se poate de în regulă.

Ulterior, toate contractele societăţii au fost secretizate din ordinul lui Radu Berceanu. "Nu pot să înţeleg acest lucru. Autorităţile aeronautice internaţionale spun că aceste contracte sunt publice. Nu înţeleg cum domnul Berceanu şi-a făcut propria lege", a comentat situaţia Nicolae Petrov, directorul Carpatair, companie care nu se bucură de cadouri precum cel primit de Wizzair.

 

Berceanu: Nu cred că alerta cu bombă din aeroportul Timişoara nu are legătură cu demisia directorului
Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a declarat că nu crede că alerta cu bombă de la aeroportul din Timişoara nu are legătură cu demisia fostului director al unităţii şi că va trimite Corpul de Control al ministerului să verifice activitatea economică din ultimii ani a instituţiei. (activitate muşamalizata acum patru luni, în urma verificărilor aceluiaşi Corp de Control, n.n.)

"Acolo a fost o problemă legată de nişte anunţuri de bombe, ba într-un avion, ba în alt avion, bineînţeles bombe inexistente. Măsurile care s-au luat sunt normale. Dacă vreţi să vă răspund la întrebarea pe care n-aţi pus-o, nu cred că nu are legătură toată această chestiune, adică anunţurile de bombe, cu faptul că ieri şi-a dat demisia fostul director care fusese dat mai jos. Drept urmare, în afară de Corpul de Control care o să controleze activitatea economică şi de altă natură din ultimii ani, este deja acolo mecanismul de verificare a accidentelor din aviaţie şi sunt convins că şi Poliţia şi SRI vor avea poate câte ceva de spus în legătură cu cei care au dat aceste anunţuri şi pun astfel de situaţii", a spus Berceanu, într-o conferinţă de presă.

×
Subiecte în articol: special