Punînd la bătaie imaginaţie, inteligenţă, entuziasm şi multă trudă, elevii premiaţi la a V-a ediţie a concursului Istoria mea – Eustory au arătat că istoria poate fi o disciplină simpatică.
Punînd la bătaie imaginaţie, inteligenţă, entuziasm şi multă trudă, elevii premiaţi la a V-a ediţie a concursului Istoria mea – Eustory au arătat că istoria poate fi o disciplină simpatică.
Cine s-ar gîndi că sînt copii pentru care studiul istoriei e
o plăcere şi-o modalitate de petrecere a timpului liber? Elevilor de
gimnaziu ori de liceu, disciplina botezată în catalog “istorie” le poate părea
o pacoste: e grea, e... lungă, se ocupă cel mai adesea de oameni care-au
murit de mult, e cîteodată plictisitoare, iar copiii nu-nţeleg la ce le foloseşte.
În faţa argumentelor spuse cu sinceritate, e lesne să rămîi descumpănit. Noi,
oamenii mari, dacă-am fi pe jumătate la fel de oneşti pe cît sînt ei, ar
trebui să recunoaştem că puştii cam au dreptate. Pentru elevii participanţi la
concursul Istoria mea – Eustory, lucrurile stau exact invers: deşi pare greu de
crezut, istoria nu este doar o disciplină şcolară, ci o pasiune. Aşa ne-au
spus toţi copiii cu care-am stat de vorbă la Palatul Cotroceni marţi, 27 mai,
la festivitatea de premiere a ediţiei a V-a a concursului Istoria mea –
Eustory. Această ediţie s-a adresat elevilor născuţi după 1 ianuarie 1988 şi
a avut tema “Călătorii şi frontiere ieri şi azi. Întîlniri, despărţiri, regăsiri.”
Ajutaţi de profesori, de imaginaţie, de inteligenţă şi de entuziasm, copiii au
născocit fel şi fel de moduri de a vorbi despre călătorii. Şi au vorbit despre
pelerinaje ca formă de călătorie, deportarea unor categorii de populaţie, călătoria
în spaţiul virtual cu ajutorul calculatorului şi a internetului şi multe
altele.
CĂLĂTORIND SPRE GULAG. Am stat de vorbă cu cîţiva dintre elevii premiaţi. Mihai Groza, elev la Colegiul Naţional Lucian Blaga din Sebeş-Alba, a respectat indicaţiile organizatorilor de a căuta subiecte ale marii istorii în propria familie. Destinul unei străbunice de origine germană deportată în Siberia i-a inspirat lucrarea “Călătorii şi regăsiri. Drama etnicilor germani din Sebeş deportaţi în URSS”, alcătuită împreună cu Victor Băluţiu şi coordonată de doamna profesoară Rodica Groza. Efortul celor doi tineri a fost răsplătit cu premiul al III-lea.
“CERUL NE UNEŞTE.” Ovidiu Octavian Onisii şi Răzvan Ciobanu sînt elevi în clasa a IX-a la Colegiul Naţional Emil Racoviţă din Iaşi şi au obţinut tot un premiu III cu lucrarea “Aeroportul Internaţional Iaşi: cerul ne uneşte”, coordonată de doamna profesoară Mihaela Hendreş. Răzvan Ciobanu ne-a explicat structura lucrării premiate: au plecat de la istoria aviaţiei mondiale şi româneşti, au ajuns la istoricul aeroportului din Iaşi. După consultarea unei bibliografii complexe, au mers în vizită la aeroport, au stat de vorbă cu angajaţii şi au fotografiat punctele principale. Pentru a vedea cine ce cunoaşte despre aeroportul ieşean, cei doi elevi de clasa a IX-a au făcut şi muncă de sociologi: au elaborat chestionare pe care le-au împărţit în şcoală. Şi-au dorit ca lucrarea lor să folosească spre informarea cole-gilor, care, după cum ne-au povestit cei doi, nu ştiau mai nimic despre subiect. Şi nu în ultimul rând, s-au gîndit şi la utilitatea viitoare a aeroportului pentru urbea de pe malurile Bahluiului.
DINCOLO DE FRONTIERE.
Lorena Sabou, de la Colegiul Naţional Ioan Slavici din Satu Mare cîştigă
pentru a doua oară premiul întîi la concursul Istoria mea – Eustory. Împreună
cu Mădălina Pojar, sub îndrumarea profesorilor Crina şi Dorin Dărăban, au
realizat lucrarea “Un mod de a călători: trecerea frauduloasă a frontierei”.
Cele două învingătoare s-au născut şi trăiesc la Satu Mare, în apropierea
graniţei cu Ungaria. Vecinătatea frontierei şi poveştile oamenilor care au încercat
înainte de 1989 să evadeze din România comunistă, încă prezente în memoria
colectivităţii locale, au inspirat tema lucrării cîştigătoare. Lorena şi Mădălina
au cercetat arhivele de la Satu Mare şi au mers în satele de graniţă pentru a
vorbi cu martori ai acestui tip de “călătorie” inedită. Lorena a constatat
astfel că mulţi oameni ascund şi astăzi tentativele de trecere a frontierei şi
că frica este foarte persistentă, chiar şi astăzi, la 20 de ani de la Revoluţie.
Două fetiţe au avut curajul şi tenacitatea să descrie un fenomen ce face parte
din istoria recentă a României, foarte puţin studiat chiar de către istoricii
profesionişti.
Eustory în 19 ţări
Concursul Istoria mea – Eustory este parte a unei reţele internaţionale sprijinite de fundaţia Korber, care organizează concursuri de cercetare istorică pentru copii şi adolescenţi în 19 ţări europene. Organizatorii îşi propun să stimuleze interesul tinerilor pentru istorie, pentru cunoaştere în general, dar şi pentru dezvoltarea ataşamentului acestora faţă de comunitatea locală din care fac parte, faţă de statul român, faţă de valorile europene şi general umane. “Concursul nu este strict istoric, ne-a explicat domnul Bogdan Murgescu, profesor universitar şi coordonator naţional al concursului, scopul lui este să pregătească cetăţeni, plecînd de la ideea că recunoaşterea trecutului serveşte prezentul şi acţiunilor viitoare.”