x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Dacă ARF tot nu reușește să cumpere trenuri noi, parcul rulant este ținut în viață cu cârpeli

Dacă ARF tot nu reușește să cumpere trenuri noi, parcul rulant este ținut în viață cu cârpeli

de Adrian Stoica 00    |    20 Oct 2022   •   07:30
 Dacă ARF tot nu reușește să cumpere trenuri noi, parcul rulant este ținut în viață cu cârpeli

După ani de zile în care investițiile au lipsit, Ministerul Transporturilor a pregătit un proiect de un miliard de lei prin care vrea să modernizeze 55 de locomotive electrice, să convertească 20 de locomotive diesel în locomotive electrice cu acumulatori și să modernizeze 139 de vagoane de călători.

Proiectul, care va fi finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), mai așteaptă acum doar undă verde de la Guvern care trebuie să aprobe nota de fundamentare a proiectului. În lipsa investițiilor rapide în materialul rulant, Ministerul Transporturilor spune că există riscul ca până în 2023 să nu mai existe o flotă de material rulant disponibilă pentru îndeplinirea obligațiilor minime de serviciu public. Numai că, judecând după amatorismul de care dă dovadă Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF) în organizarea licitațiilor pentru achiziționarea de trenuri, avem toate șansele să ajungem în această situație. 

În prezent, situația materialului rulant operat de compania de stat CFR Călători este deplorabilă. Parcul de vagoane însumează 2.280 unități cu o vechime medie de 30 de ani, cu mențiunea că peste 770 de unități sunt mai vechi de 20 de ani, iar peste 220 unități sunt mai vechi de 40 de ani. Parcul activ de vagoane al societății este de aproximativ 840, insuficient pentru o operare fără riscuri a rutelor, respectiv a obligației de serviciu public. De asemenea, parcul de locomotive al CFR Călători este de peste 1.080 unități, din care cel activ însumează doar circa 440 de unități. Vârsta medie a parcului de locomotive se prezintă astfel: locomotive electrice 38 ani, locomotive diesel 44 ani, iar automotoare 49 ani. Cele mai noi locomotive au fost livrate în perioada 2009-2011.

 

Pe fondul investițiilor scăzute în modernizarea parcului de locomotive destinate remorcării trenurilor de călători, vârsta parcului gestionat de  către compania CFR Călători depășește 30 ani, în timp ce o locomotivă din 10 are o vechime de peste 40 ani.

 

Sarabanda licitațiilor anulate 

 

Situația dezastruoasă în care se află astăzi parcul rulant al companiei CFR Călători nu este cauzată de lipsa banilor, ci de incompetența celor de la ARF, organism care gestionează procesul de achiziționare al trenurilor. Licitațiile organizate de ARF în ultimii ani s-au dovedit un eșec permanent. Ele au fost anulate sau li s-au schimbat condițiile impuse din mers în urma contestațiilor în cascadă depuse de firme. Nu de puține ori s-a ajuns până în instanță pentru tranșarea acestor contestații. 

 

Trei ani, insuficienți pentru o licitație

 

Prima licitație pentru achiziționarea a 40 de trenuri electrice regionale (RE-R) a fost lansată pe 3 aprilie 2019, dar a trecut printr-o serie de amânări, suspendări și anulări. În august 2021, Curtea de Apel Bucureşti dispunea anularea pentru a doua oară a licitației a cărei valoare era estimată la 1,7 miliarde de lei, fără TVA, sursa de finanțare fiind fondurile europene. În paralel, ARF mai mai avea în derulare o licitație pentru achiziţia a 20 de trenuri electrice Inter-Regio (cu posibilitatea suplimentării contractului la 37 de rame), dar care, după multe amânări din cauza contestațiilor, a fost finalizată în mai 2022. Inițial, valoarea contractului a fost de 1,3 miliarde de lei, fără TVA, iar ulterior s-a ajuns la 3,7 miliarde de lei după suplimentarea  numărului de rame achiziționate.

 

O achiziție suspendată săptămâna trecută după 3 amânări

 

Pe 12 octombrie a fost cel de-al doilea termen-limită pentru depunerea ofertelor în cadrul licitației organizate de ARF pentru achiziționarea a 62 de trenuri Regio. Nu a mai fost însă cazul, pentru că pe 11 octombrie Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a dispus suspendarea procedurii de achiziție ca urmare a contestațiilor depuse. Valoarea contractului, care este împărțit în trei loturi, ajunge până la 3,9 miliarde de lei, fără TVA, finanțarea fiind asigurată din fonduri europene nerambursabile (POT 2021-2027) și din bugetul de stat. Licitația a fost lansată în luna mai și a avut primul termen pentru depunerea ofertelor pe 4 iulie. Ulterior, acesta a fost prelungit până pe 26 septembrie, după care a fost mutat pe 12 octombrie. Numai că și a treia oară a fost cu ghinion. Ca de fiecare dată, firmele participante au acuzat calitatea proastă a documentației de licitației elaborate de ARF, prevederi neclare, contradictorii etc.

 

Pe rol, noi licitații

 

În august a fost lansată o nouă licitație pentru achiziționarea a 20 de trenuri de lung parcurs. Proiectul are o valoare de circa 1,3 miliarde de euro, fără TVA și costurile de mentenanță, banii fiind asigurați prin PNRR. În septembrie, ARF a lansat o licitație pentru achiziţia a 16 locomotive electrice pentru trenuri de lung parcurs, cu o valoare estimată de 400 milioane de lei, fără TVA, finanțarea venind din PNRR. 

 

Visuri cu hidrogen în 2023

 

Ultima pe lista de licitații a ARF este cea pentru cumpărarea a 12 trenuri pe hidrogen, licitația fiind lansată la sfârșitul lunii septembrie. Potrivit celor asumate în PNRR, trenurile cu hidrogen ar trebui să fie achiziționate de România până în vara anului 2023, dar judecând după lentoarea cu care se derulează licitațiile, probabil acest termen va fi depășit. Costul estimat pentru o ramă electrică cu hidrogen este de 60,38 milioane de lei, fără TVA, banii provenind tot din PNRR. Principalul avantaj al tehnologiei pe hidrogen, care urmează să fie folosită într-un proiect-pilot de pe ruta feroviară București-Pitești, este reducerea costurilor la jumătate. Din cauza autonomiei de aproximativ 1.000 de kilometri, trenurile alimentate cu hidrogen sunt o alternativă pe tronsoanele feroviare scurte, unde electrificarea ar fi prea scumpă. Potrivit primelor planuri, trenurile ar urma să circule pe traseul Aeroport Internațional Henri Coandă - București - Pitești.

 

 

Guvernul a aprobat în ședința de ieri Nota de Fundamentare pentru achiziția a încă 20 de trenuri electrice noi, de lung parcurs, investiția fiind estimată la 160 de milioane de euro doar pentru materialul rulant. Alte 270 de milioane de euro ar urma să coste întreținerea lor pentru o perioadă de 15 ani, dar care poate fi dublată la 30 de ani.

 

A fost stabilit prețul chiriei

 

Trenurile pe care ARF le va cumpăra vor fi ulterior închiriate operatorilor feroviari. Pentru închirierea celor 37 de rame pe care le cumpără de la Alstom, Ministerul Transporturilor a elaborat un proiect pentru Normele metodologice de închiriere. Prețul de închiriere al ramelor electrice interregionale RE-IR va reprezenta echivalentul lunar și anual al amortizării pentru perioada din contract. De asemenea, operatorii de transport feroviar public de călători care vor primi noile trenuri vor prelua obligațiile de mentenanță ale ramelor electrice contractate de ARF cu furnizorul de material rulant. OTF are obligația de a plăti cu prioritate întreținerea ramelor electrice contractate.

 

×