Cercetatorii ucraineni au ajuns la concluzia ca lucrarile de constructie incepute in estuarul Bistroe vor avea consecinte catastrofale asupra echilibrului ecologic al intregii regiuni. Canalul va conduce practic la
distrugerea Deltei Dunarii, cel putin a partii ucrainene.
ANA ILIE
Constructia va schimba radical echilibrul hidrologic al Deltei Dunarii, marind nivelul deversarilor in estuarul Bistroe si reducand cotele de apa care vor curge prin celelalte estuare. Situatia astfel creata va conduce la vatamarea ecosistemelor naturale si la reducerea aprovizionarii cu apa a orasului Vilkov.
PESTII VOR DISPAREA. Operatiunile propriu-zise de constructie a canalului, dar si traficul fluvial sustinut care va urma vor polua cu produse petroliere estuarul, ceea ce inseamna ca zona in care se hranesc si traiesc mai multe specii de peste, pasari si plante rare - protejate prin conventia Uniunii Europene - va fi distrusa. Heringul de Dunare, spre exemplu, care trece prin estuarul Bistroe pentru a-si depune icrele, va deveni o specie pe cale de disparitie. Valurile create de vasele de mare tonaj - care vor intra pe canal - vor ucide heringii tineri si vor deranja stilul de viata al celor adulti. Asta, ca sa nu mai vorbim despre cateva specii rare si valoroase de peste care, in timp, vor disparea complet: Acipenseridae, Gymnocephalus schraetser sau Zigel zingel. Aceste specii nu vor mai avea unde sa isi depuna icrele, iar putinii pesti care vor aparea vor fi ucisi de tineri de curentii din canal.
ECONOMIA, UN DEZASTRU. Pescarii ucraineni vor fi afectati cel mai tare, intrucat cantitatile de peste de apa dulce pescuite anual din aceasta regiune vor scadea cu 19 tone, in vreme ce capturile de peste marin vor scadea cu nu mai putin de 90 de tone. Nici gospodariile lor nu o vor duce mai bine, de vreme ce nu vor mai fi aprovizionate cu atat de necesara apa potabila. Economia in zona va cunoaste un regres accentuat, pe masura ce satele care traiesc din pescuit vor saraci.
PRECEDENT. Prin constructia canalului, Guvernul ucrainean stabileste astfel un precedent periculos, care ar putea conduce si la alte interventii asupra intereselor economice din zonele protejate. Mai mult, spun
specialistii, in termeni etici, constructia inceputa in Rezervatia naturala Biosfera Dunarii incalca dreptul pe care il au regiunile neexplorate de a ramane astfel si chiar de a exista.
PLEACA SI PASARILE. Se vor vedea consecinte directe si asupra celor 257 de tipuri de pasari care isi au habitatul in aceasta regiune. Cursul vaselor de mare tonaj prin canal pune acest habitat in pericol: cel putin 223 de specii de pasari isi vor pierde zona de depunere a oualor, hrana va fi din ce in ce mai putina si mai greu de procurat, iar locurile de iernare vor fi ca si inexistente.
FARA PLANTE. Pe locul unde se construieste acum canalul Bistroe se afla aproape 1.000 de specii de plante de apa si de mlastina, unele extrem de rare, pe care santierul le va distruge in totalitate, desi sunt si ele protejate prin aceeasi conventie a Uniunii Europene. Pe de alta parte, traficul fluvial intens si schimburile comerciale vor duce la contaminarea zonei cu specii de plante straine si potential daunatoare.
PROTESTE
"Aici se gasesc cea mai mare colonie de pelicani din Europa si Padurea Letea. Daca acest canal va drena apele din zonele amintite, pelicanii nu vor avea unde sa stea, iar Letea se va usca" -
Virgil Munteanu, guvernatorul Deltei Dunarii
"Acesta a fost, de fapt, mesajul pe care am dorit sa-l transmita partea comunitara Ucrainei si cred ca el a fost inteles. Uniunea Europeana i-a indemnat pe ucraineni sa opreasca aceasta constructie pana cand va fi facut un studiu" -
Bogdan Aurescu, secretar de stat in MAE
"Nu suntem impotriva dezvoltarii zonei Deltei Dunarii, dar dorim sa fim siguri ca aceasta dezvoltare nu afecteaza in mod negativ mediul" -
Cathrine Day, director pentru Mediu in Comisia Europeana
"Traseul planificat al canalului va provoca, cel mai probabil, o distrugere substantiala de mediu a unei zone sensibile din punct de vedere ecologic din Delta Dunarii,
estuarul Bistroe" -
Departamentul de Stat al SUA
JUDECATA
Romania, direct afectata de constructia ucraineana, a sesizat numeroase organisme internationale, dar si tara vecina, in legatura cu efectele negative pe care proiectul Kievului le-ar putea avea. Dinspre Kiev nu a venit insa nici un raspuns. Autoritatile de la Bucuresti se gandesc la mai multe posibilitati de solutionare a problemei canalului. Una dintre acestea ar putea fi initierea unei actiuni in justitie impotriva companiei germane Möbius, executantul lucrarilor, astfel incat aceasta sa suspende executarea contractului incheiat cu autoritatile ucrainene. Actionarea in justitie ar fi intemeiata in contextul in care pentru pagubele aduse mediului inconjurator sunt responsabili atat statul ucrainean, cat si compania care executa lucrarea distrugatoare.
VICTIME
Canalul Bistroe a facut deja victime. Potrivit revistei austriece Profil, navele-excavator ale firmei Josef Möbius au scormonit zi si noapte de la mijlocul lunii mai, au amenajat canale si au indreptat bancurile de nisip, fara a tine insa cont de pagube. In apa tulbure au ramas in urma zeci de pelicani morti, scrie publicatia austriaca, notand si faptul ca navele firmei germane ar fi taiat o cale de acces printr-o colonie de randunele de mare. Organizatiile ecologiste au avertizat ca mii de oua de randunica de mare au fost distruse in estuarul Bistroe.