Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri (CNADR), prin Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Cluj, a închiriat 54 de maşini pentru care va plăti nu mai puţin de 5 milioane de lei fără TVA în următoarele 16 luni. Banii vor ajunge în conturile unor firme controlate de "băieţii deştepţi" care îşi fac veacul pe lângă această companie de stat, aflată în subordinea Ministerului Transporturilor. Printre abonaţii la aceşti bani se află şi unul dintre sponsorii oficiali ai Partidului Democrat Liberal. Pentru a împărţi cele 5 milioane de lei, CNADR a mandatat Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Cluj (DRDP Cluj) să organizeze nu mai puţin de opt licitaţii pentru închirierea unor maşini care urmează să fie folosite la transportul persoanelor şi al materialelor de construcţii acolo unde această instituţie are de executat diverse lucrări. De la tunsul ierbii de pe marginea drumurilor până la semnalizări rutiere. Simion Pască, şeful serviciului întreţinere drumuri Cluj, a precizat că CNADR este autoritatea contractantă, iar contractele de întreţinere a drumurilor se contractează prin direcţiile regionale. "Am închiriat 54 de maşini pentru cele 54 de districte din tot Ardealul. Autovehiculele sunt pentru transportul muncitorilor noştri la lucrările pe care le avem, dar şi pentru urmărirea felului în care se face între-ţinerea multianuală a drumurilor", a precizat Pască.
Pentru început, firma Autotrans SA, din Jibou, a câştigat trei din cele opt contracte scoase la licitaţie de DRDP Cluj. Maşinile acestei firme vor ajunge în custodia Secţiilor Regionale de Drumuri Baia Mare, Bistriţa şi Zalău. Valoarea celor trei contracte este de peste 1,5 milioane de lei fără TVA, adică în jur de 400.000 de euro. Autotrans SA este controlată de omul de afaceri Nicolae Vancea, care deţine 96,09% din pachetul de acţiuni. La jumătatea anului 2009, această firmă abonată de-a lungul vremii la contractele CNADR a vărsat oficial în conturile Partidului Democrat Liberal suma de 2.000 de lei. Nici firma Tiona Trans SRL nu s-a lăsat mai prejos. La rândul ei a câştigat alte trei licitaţii, iar maşinile firmei vor străbate drumurile din Oradea, Satu-Mare şi Alba. Valoarea celor trei contracte este de peste 1,8 milioane de lei. Societatea este patronată şi administrată de Ioan Gant. Acesta este unul dintre cei mai vechi patroni din vestul ţării care s-au abonat la banii Direcţiei de Drumuri Cluj. În anul 2005, unul dintre contractele obţinute de această firmă a fost luat la puricat de Direcţia Naţională Anticorupţie. Însă, Tiona Trans a continuat să câştige pe bandă rulantă contracte de deszăpezire şi închirierea de autovehicule în urma unor lictaţii deschise.
Autovehiculele închiriate pentru Secţia Regională Cluj, subunitate a DRDP Cluj, vor fi livrate de firma Argecom SA, din Argeş. La licitaţie, surpriză! Argecom SA a licitat de una singură, iar valoarea contractului a fost de aproximativ un milion de lei. Societatea este controlată de Gheor-ghe Axinte, care deţine 94,26% din acţiuni. Celelalte sunt deţinute de 14 persoane fizice. Gheorghe Axinte ştie ce înseamnă afacerile şi mai ales cele cu bani publici, fiind un vechi client al statului. Firma controlată de Axinte a câştigat în ultimii ani mai multe contracte pentru deszăpezire şi construirea de drumuri.
Ultimul contract în valoare de 618.314 lei fără TVA a fost adjudecat de societatea Relcom Import Export Srl din Cluj, patronată şi administrată de Lucian Claudiu Victor. Autovehiculele furnizate de această firmă vor fi destinate Autostrăzii A 3. În prezent, această autostradă leagă Turda de Gilău şi măsoară doar 42 de kilometri. Pentru această bucată de drum, Relcom va livra nouă maşini. Ceea ce înseamnă că fiecare maşină va fi folosită pentru o bucată de autostradă de doar 4,5 km. Nici Lucian Victor nu este străin de afacerile încheiate de firma sa cu Direcţia de Drumuri Cluj. Legat de acest contract, Victor a precizat că este un contract destul de "nasulos". "Am scăzut şi tariful de la 2 lei la 70 de bani pe kilometru, fără TVA. Noi lucrăm acum la nivel de avarie. Nu ies în pierdere, dar e la limită. E un profit maxim de 8%-10%. Necazul e că statul nu are bani", a spus Victor.
În schimb, firma Relcom are ca obiect secundar de activitate închirierea maşinilor şi a echipamentelor agricole, deszăpezire, salubritate etc. Ceea ce înseamnă că patronul acestei firme s-a pregătit deja pentru obţinerea unor contracte pe termen lung cu statul.