În cazul ambelor achiziții, firma în cauză a fost singurul agent economic care s-a arătat interesat să participe la procedurile organizate.
Conform Primăriei Municipiului Timișoara, condusă de edilul USR Dominic Fritz, obiectivul principal al serviciului de consultanță contractat este realizarea unui document detaliat cu specificațiile care „vor defini activitatea portalului de date al orașului și care vor colecta datele viitorului concept de machetă digitală a orașului”.
Conceptul de „Timișoara Digital Twim” va fi „sumarizat într-un caiet de sarcini ce va face obiectul unei viitoare achiziții și cu care se va putea trece la implementarea conceptului de machetă digitală odată cu obținerea finanțării”.
Cum justifică municipalitatea această achiziție
Municipalitatea arată, într-un document care însoțește procedura de achiziții în SEAP, că „ultimele tendințe arată că nu există oraș inteligent fără date”. „Din acest motiv, comunitatea europeană promovează conceptul de «Digital Twim», care însumează toate datele care pot fi colectate despre oraș și activitatea sa zilnică, în timp real”, se arată în documentația de achiziție.
Mai mult. Pe baza machetelor digitale, Primăria lui Dominic Fritz va putea să analizeze și să recunoască problemele diverse ale orașului, cum ar fi sfera mobilității, calitatea mediului sau infrastructura de colectare a deșeurilor.
„Pentru a deveni un oraș inteligent, va trebui să creăm premisele pentru colectarea de date din diverse surse, fie ele de către Primărie și operatorii săi afiliați sau viitoarea rețea de senzori smart city, dar și de către inițiative private sau civice”, se mai arată în documentele Primăriei Timișoara, care adaugă că „acest proiect este unul dintre cele două angajamente ale municipalității în cadrul programului «100 Intelligent Cities Challenge»”.
Economie de 436 de lei
Așa cum precizam mai sus, pentru contractarea acestor servicii de consultanță, instituția condusă de Dominic Fritz a anunțat, la data de 16 decembrie 2021, că intenționează să organizeze o procedură simplificată de achiziții, pentru care a pus la bătaie 92.436 de lei fără TVA.
Două luni și mai bine de jumătate mai târziu, în data de 8 martie 2022, Primăria Municipiului Timișoara a atribuit acest contract, având umărul 28/2022, în valoare de 92.000 de lei fără TVA (făcând o economie de 436 de lei), respectiv de 109.480 de lei cu TVA inclusă (adică 22.000 de euro).
Singurul ofertant și la București, și la Timișoara
Compania contractată de Primăria Municipiului Timișoara pentru a presta serviciile de consultanță pentru conceptul de management al datelor digitale privind Macheta Digitală a Timișoarei este SC Maxtui & Associates SRL, cu sediul în Sectorul 1 al Capitalei. De altfel, această companie este și singura care a depus o ofertă pentru a participa la această procedură de achiziții.
Interesant este că, în data de 8 februarie 2022, deci fix cu o lună înainte, aceeași firmă a fost contractată de Administrația Spitalelor și Serviciilor Medicale București), instituție aflată în subordinea Primăriei Generale a Capitalei, condusă de fondatorul USR, Nicușor Dan, pentru realizarea unui studiu de fezabilitate, în valoare de 118.762 de lei cu TVA. Ca și în cazul achiziției de la Timișoara, și la București SC Maxtui & Associates SRL a fost singurul operator economic care s-a prezentat la procedura de achiziție.
Conform datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), compania în cauză a fost înființată, în data de 5 aprilie 2016, de către Dragoș Maximilian Nedelea, care are calitatea de unic asociat și administrator.
Firma are un capital social subscris și vărsat de 200 de lei și se ocupă cu „activități de consultanță pentru afaceri și management”.
„Jurnalul” a identificat în baza de date a SEAP un singur alt contract derulat de această companie cu instituții publice. Este vorba despre un contract atribuit, de asemenea, prin procedură simplificată, de către Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași, care, la 31 ianuarie 2022, a parafat cu SC Maxtui & Associates SRL un contract vizând organizarea unei vizite a elevilor din Republica Moldova la programul „TUIAȘI” – unde participă 100 de elevi și zece profesori, timp de șase zile și cinci nopți, la unele cursuri. Valoarea acestui contract se ridică la 152.082 de lei cu tot cu TVA.
Studiu de fezabilitate pentru căldura și apa caldă de la Spitalul Colentina
Reamintim că, la finalul anului trecut, ASSMB a demarat procedurile de achiziție a unui studiu de fezabilitate care să identifice o soluție de back-up a sistemului de termoficare la Spitalul Clinic Colentina. Conform caietului de sarcini care a stat la baza organizării acestei proceduri simplificate, „sistemul de termoficare al Bucureștiului este foarte vechi, existând avarii dese”. Iar în cadrul Spitalului Clinic Colentina, „necesită continuitatea alimentării cu agent termic, pentru sporirea gradului de confort termic al pacienților și personalului spitalului”.
Astfel, ASSMB a luat decizia să contracteze elaborarea documentației tehnico-economice pentru faza studiului de fezabilitate și asigurarea asistenței tehnice pe perioada de derulare a acestui studiu de fezabilitate. În baza acestui studiu de fezabilitate, primăria lui Nicușor Dan vizează elaborarea documentațiilor tehnico-economice pentru obținerea avizelor, elaborarea documentației tehnico-economice pentru faza studiului de fezabilitate și asigurarea mentenanței pe perioada de avizare a studiului de fezabilitate și a indicatorilor tehnico-economici.