OMAGIU • Marcel Chirnoagă, monstrul sacru al gravurii româneşti
Drumul unui mare artist într-un secol sfîşiat de ură şi doar din loc în
loc înviorat de mici insule ocrotitoare a luat sfîrşit, dar continuă să
respire prin lucrările foarte bine cotate şi foarte căutate de marii
colecţionari din lume.
OMAGIU • Marcel Chirnoagă, monstrul sacru al gravurii româneşti
Drumul unui mare artist într-un secol sfîşiat de ură şi doar din loc în loc înviorat de mici insule ocrotitoare a luat sfîrşit, dar continuă să respire prin lucrările foarte bine cotate şi foarte căutate de marii colecţionari din lume.
"Era un grafician venit din matematică. Nu a avut o diplomă în arte plastice, nu a fost un profesionist în sensul academic al cuvîntului. Dar a avut o energie lăuntrică extraordinară şi un imaginar fantastic. El a adus în grafica românească un anumit tip de imaginar sălbatic, o feerie a grotescului, care este mai puţin accesibilă unui artist cu studii sistematice. A avut curajul să sfideze normele mai mult sau mai puţin valide ale graficii, care merge mai mult pe limbaj decît pe naraţie retorică", spunea criticul Pavel Susara înainte de moartea marelui artist plastic Marcel Chirnoagă, stins din viaţă miercuri dimineaţă, în urma unui stop cardiorespirator, pe fondul unei afecţiuni pulmonare mai vechi. În vîrstă de 77 de ani, maestrul se afla la ora morţii internat de mai bine de o lună la secţia de Terapie Intensivă a Spitalului de Urgenţă Floreasca, din Bucureşti. "Călătoria" acestui mare artist s-a încheiat într-un con de umbră, pe un pat de spital, măcinat de o grea suferinţă. S-a stins într-o nemeritată uitare. Între real şi fantastic. Gravurile, sculpturile, timbrele sau picturile sale murale vor rămîne însă un punct de reper în arta universală. Unul dintre cei mai importanţi artişti romîni contemporani va rămîne în minţile şi pe pereţii admiratorilor artei sale. Ultimul interviu pe care Jurnalul Naţional îl prezintă în exclusivitate a fost acordat de Marcel Chirnoagă criticului de artă Gabriela Bidu, interviu preluat de pe site-ul www.badin.ro.
- Marcel Chirnoagă, cum a ajuns un licenţiat în matematici cel mai important grafician român contemporan? Studiul matematicii a contat pentru lucrările, pentru rigoarea lor unanim recunoscute?
- Cum se raportează realitatea artistică din opera ta la lumea înconjurătoare?
"Răul, dacă nu areimagine, nu poate fi recunoscut"
Cum s-a produs saltul de la frumoşii, eleganţii cai, de la graţia vietăţilor şi candoarea siluetelor feminine, din anii de dinaintea lui 1964, la monştri, la bestiarul ce-ţi populează de mult lucrările?După cum ai spus, am fost un realist şi cred că importantă nu este imaginea, ci starea sufletească pe care o determină. Am trecut la bestiar, pentru că, repet, Răul, dacă nu are imagine, nu poate fi recunoscut, fiind o abstracţie, cum este Binele. Pentru Bine, în mitologie s-au inventat îngerii şi sfinţii, şi pentru Rău, dracii şi tot felul de monştri, cum ar fi balaurii pe care i-am folosit şi eu. În zona tematică a operei mele, în întregul ansamblu de cicluri: "Apocalipsa Sfîntului Ioan", "Virtuţi şi Vicii" (din Catehism), "Infernul din Divina Comedie" ş.a.m.d. ilustrează problema răului.
- Ansamblul de cicluri reuneşte simboluri, alegorii şi fabule în care se citeşte oroarea în faţa unei istorii nefaste a pervertirii eului. În prezent mai lucrezi cu măşti?
"Aş vrea să fac un muzeu Chirnoagă"
- Ilustraţiile de carte, afişele, scenografia şi sculptura îţi completează opera...
M-am înfuriat şi am hotărît să plec fără paşaport. Am făcut rost de o bărcuţă pescărească şi am plecat cu ea de la Sfîntu Gheorghe ca să ajung la Istanbul. Dar m-a prins o furtună din care am fost salvat de o navă rusească, fapt pentru care, după ce fusesem acuzat că sînt securist, pentru că am expus peste hotare, şi agent CIA, pentru că avusesem expoziţii şi în America, am fost acuzat că sunt KGB-ist.
- Ce-şi doreşte Marcel Chirnoagă la 76 de ani?
La capătul Apocalipsei
Marcel Chirnoagă s-a născut la 17 august 1930 la Buşteni şi a absolvit în 1952 Facultatea de Matematică şi Fizsică din Bucureşti, făcînd, în acelaşi timp, studii libere de artă. Din 1953, lucrările sale sînt prezentate la majoritatea manifestărilor colective din ţară şi la expoziţii personale în Bucureşti (1955, 1958, 1960, 1962, 1966, 1970, 1975, 1978); Cluj-Napoca (1960); Stuttgart (1969); Paris (1975); Florenţa (1976), USA, Japonia, Iugoslavia, Finlanda, Belgia (Hall Museum), Elveţia, Viena (Albertina Museum) Moscova (Puşkin Museum). A fost distins cu Premiul Uniunii Artiştilor Plastici (1965), Medalia de aur "Kathe Kollwitz" la Expoziţia "Intergrafik", Berlin (1967), Premiul II ex aequo la Bienala de gravură din Cracovia (1968); Premiul tineretului UAP (1967); Premiul Academiei Române (1975); Medalia de aur "Dante – Ravena" (1999). Marele grafician contemporan a realizat de-a lungul vieţii sale peste 3.000 de lucrări, gravuri, desene, picturi şi sculpturi. Viaţa sa artistică a pendulat între monştrii Apocalipsei şi Infernul lui Dante, clasificînd în gravurile sale o lume utopică. Atelierul său din Bucureşti, din Piaţa Amzei, gol acum, a fost locul în care maestrul Marcel Chirnoagă şi-a desăvîrşit cea mai mare parte din opera sa fantastică, ea fiind comparată deseori cu cea a renumitului pictor şi grafician Albrecht Dürer.Citește pe Antena3.ro