x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Ghiveci festiv

Ghiveci festiv

26 Dec 2004   •   00:00

RASI LA MUSTATA
Restrictii absurde, emisie sub ploaia de gloante, program ghiveci. Acesta este Revelionul ’90 pentru Titus Munteanu.
DANA CIOBANU

Pentru Titus Munteanu, Revelionul ’90 a fost cel mai urat program de sarbatoare
A lucrat pentru 23 de revelioane "comuniste" si la inca opt libere, in Radio Televiziunea Romana (asa cum se numea televiziunea publica). Pentru Titus Munteanu, care a lucrat si "inainte", si "dupa" la programele speciale pentru noptile dintre ani, restrictiile dictate de regimul Ceausescu par acum de domeniul imposibilului. Cat priveste Revelionul ’90, acesta "nici n-a fost un revelion, ci un ghiveci. A fost cel mai complicat si mai urat program pentru o noapte dintre ani. O emisie incropita in ultimul moment, din care au fost eliminate tronsoanele politice si omagiale, pentru a le inlocui cu recitaluri in reluare si cu videoclipul piesei Lambada".

APRECIERE. In 1989, munca efectiva pentru programul de Revelion a inceput foarte tarziu. Moartea lui Vornicu a cazut ca un trasnet peste echipa, iar restrictiile impuse in programul televiziunii ingreunau situatia. "Desi in acea vreme era director general Petre Constantin, un tip destul de echilibrat si cu care puteai sa colaborezi, si el era supus anumitor rigori. Inca din fasa, a fost un Revelion fara nimic interesant. Vornicu, asa dur cum era, avea un alt fel de abordare a situatiei. Era un foarte bun manager. Stia ce, cui, cum sa vorbeasca, dadea cu biciul, a sters cu noi culoarele televiziunii pana am invatat meserie, dar ne apara in fata sefilor si a celor insarcinati cu cenzura. Toti il iubeam pe Vornicu", isi aminteste Munteanu.

Restrictiile vizau nu numai textele, ci si tinutele, coafura, machiajul si miscarile de scena. Era de neconceput sa porti o rochie deasupra genunchiului sau vreun decolteu larg: "Putea sa cada o filmare intreaga din cauza unei fuste prea indraznete. Comisiile erau formate din oamenii de la Comitetul Central al PCR si din conducerea TVR. Orice emisiune, oricat de mica, nu aparea pe post daca nu primea viza. Noi, realizatorii, ne uitam printr-o ferestruica in sala de proiectie, ca sa vedem ce reactie au cei care faceau vizionarea".

ABSURD. Exemple privind restrictiile sunt nenumarate. Unele frizeaza absurdul. "Intr-un an, cu putine zile inainte de Revelion, s-a primit un telefon de la sectie ca Tovarasa a vazut un prezentator cu mustata care semana cu Stalin. S-a dat dispozitie atunci sa "radem" toti mustaciosii. M-a sunat Vornicu noaptea, pe la 3:00: "Iesi din carpe si vino-ncoace". Niciodata nu intrebam ce si cum s-a intamplat. Ne schimbam de pijamale si veneam la televiziune. Ne-a spus ca trebuie sa scoatem toate cadrele in care apar personaje cu mustata. Eu il facusem pe Teicu profesor - cu o mustata lipita - desi el nu era mustacios si ma tot gandeam cum sa i-o "dezlipesc". Marius avea un rol dublu si am eliminat toate cadrele in care aparea cu mustata. Evident ca povestea nu mai avea nici cap, nici coada fara acele secvente", isi aminteste Munteanu.

A fost un Revelion urat inca din fasa, cu nimic interesant. Vornicu avea un alt fel de abordare a situatiei. Era un foarte bun manager. Stia ce, cui, cum sa vorbeasca, dadea cu biciul, a sters cu noi culoarele televiziunii pana am invatat meserie, dar ne apara
Titus Munteanu, realizator tv

ROCKERI CU AGRAFE-N PAR
Programele de muzica usoara contineau, de obicei, slagare, dar nici piesele noi nu erau ocolite. "Era o zona in care cenzorii nu se bagau. Ca realizator, nu am avut niciodata probleme cu selectia cantecelor, ci mai degraba cu aspectul cantaretilor. Cum s-a intamplat cu cei de la Phoenix, spre exemplu, pe care eu i-am lansat la televiziune in 1966. Eram nevoiti sa le prindem pletele cu tot felul de agrafe si clame, astfel incat sa apara "regulamentar" in cadru. Se crease o obsesie cu ascunderea elementelor "capitaliste"", spune realizatorul.

ASEDIATI IN TELEVIZIUNE
Zilele Revolutiei au fost cumplite pentru cei din TVR. "In momentul in care lumea a intrat in curtea televiziunii, cu Dinescu pe tanc, nu stiam ce o sa se intample. Acoperisul era plin de tragatori cu mitraliere. Ne gandeam cu groaza ce dispozitii se vor da. Slava Domnului ca s-a ordonat sa nu se traga, ca ar fi fost macel. Era un haos total." Titus Munteanu spune ca niciodata nu a fost mai stresat decat in acea perioada. "Usile si zidurile erau facute sita de la gloante. Cateva zile nu am iesit din birou, telefoanele spre exteriorul institutiei erau restrictionate, dirijam emisia de sub birou, spunand din memorie ce numere au casetele."

VIZA DUPA BUNUL PLAC
Mereu au existat artisti care nu erau pe placul conducatorilor. "Nu imi aduc aminte prea multe nume acum, dar stiu sigur ca Gabriel Cotabita si Ricky Dandel nu aveau voie sa apara in programe sub nici o forma", spune Titus Munteanu. La polul opus se situau artistii "de casa", niste "nulitati pe care era bine sa le bagi in program pentru ca erau pe placul tovarasilor". La Revelionul ’90 nu s-a mai tinut cont de listele "albe", pentru ca nu s-a facut vizionare pentru nici un material. Incepusera evenimentele de la Timisoara, iar vizionarile nu se faceau inainte de 20-21 decembrie. In 1989 nu a mai fost cazul.
×
Subiecte în articol: special munteanu titus munteanu