x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Guvernul liberal bagă bani în televiziunea PD

Guvernul liberal bagă bani în televiziunea PD

de Dan Terteci    |    10 Mar 2008   •   00:00
Guvernul liberal bagă bani în televiziunea PD

SUBTERAN ● Filiera SOV – Liviu Luca sau Realitatea TV – Petrom Service, abonată la fonduri externe
Legăturile dintre interesele politice şi posturile tv agreate de putere sunt unse cu mulţi bani. Iată o relevantă anchetă de presă preluată din "Ghimpele de Hunedoara".



SUBTERAN ● Filiera SOV – Liviu Luca sau Realitatea TV – Petrom Service, abonată la fonduri externe
Legăturile dintre interesele politice şi posturile tv agreate de putere sunt unse cu mulţi bani. Iată o relevantă anchetă de presă preluată din "Ghimpele de Hunedoara".


Afacerile marca SOV (Sorin Ovidiu Vântu) nu puteau să ocolească Valea Jiului. Mai ales când este vorba despre bani, mulţi bani, veniţi de la Banca Mondială. Conform unui contract semnat cu Ministerul Economiei, firma controlată de Liviu Luca este în curs de a câştiga aproape 50 de miliarde de lei vechi. Şi asta numai pentru că ar ecologiza un teren de 12,5 hectare al fostei Preparaţii de la Mina Livezeni. Dacă se are în vedere că Liviu Luca şi SOV sunt principalii acţionari ai postului Realitatea TV, care se arată tot mai apropiat de ideile venite de la Cotroceni, se poate spune, cu siguranţă, că Guvernul Tăriceanu a băgat bani în televiziunea PD-ului.


MULTIPARTIDE. Petrom Service, în urmă cu un an şi ceva, a pus mâna pe lucrările de dezafectare şi ecologizare a fostei Preparaţii Livezeni, zonă care a aparţinut Companiei Naţionale a Huilei Petroşani şi care, după ce va fi ecologizată, va intra în administrarea autorităţilor locale. Societatea condusă de sindicalistul Liviu Luca a câştigat licitaţia organizată de Ministerul Economiei în consorţiu cu firma SC Cominco SA, preţul oferit fiind cu aproape 2 milioane de lei mai mic decât următoarea contracandidată. La licitaţie au mai participat alte cinci firme. Lucrările de ecologizare sunt finanţate de Banca Mondială. Petrom Service, în colaborare cu Cominco, va ecologiza o suprafaţă de 12,5 hectare. Câştigul firmei lui Liviu Luca va fi în urma acestei afaceri de 4 milioane de lei noi. Fostul primar al municipiului Petroşani, Carol Scherter, declara că terenul fostei Preparaţii Livezeni este foarte valoros, fiind amplasat lângă DN 66. Liviu Luca a confirmat câştigarea de către Petrom Service a acestui contract din Petroşani, deşi iniţial s-a făcut că nu ştie nimic. După ce "s-a interesat", a aflat că firma lui a intrat în consorţiu cu Cominco SA pentru derularea acestei afaceri.


SC Cominco SA, partenerul de afaceri al Petrom Service, condusă până în 2001 de fostul secretar general al Guvernului PSD Şerban Mihăilescu, a fost implicată în afaceri dubioase. De exemplu, în afacerea "Tehnopolis". Chiar Departamentul pentru Lupta Antifraudă vorbea despre deturnarea unui milion de euro din banii europeni în proiectul privind construirea parcului tehnologic de la Iaşi, sub denumirea de "Tehnopolis". Şeful Departamentului Antifraudă a constatat că firma Cominco a câştigat licitaţia organizată la Bucureşti pentru acest proiect în condiţiile în care Tribunalul începuse procedurile de faliment al societăţii. Departamentul a precizat atunci că în ancheta întreprinsă a constatat grave nereguli în derularea investiţiei.


LUCA VEDE REALITATEA. Cel mai mare contract de publicitate pentru televiziune, de 10 milioane de dolari, se bazează pe înţelegerea dintre Petrom Service SA şi postul Realitatea TV. Gândirea drenării acestor bani îi aparţine lui Liviu Luca, lider sindical şi patron de media.

"Petrom Service susţine performanţa." Acesta este sloganul publicitar pe care postul Realitatea TV îl difuzează de câteva zeci de ori pe zi. Nici un calup de publicitate nu este difuzat fără să conţină un mesaj Petrom Service. Presa centrală dezvăluia recent preţul acestei campanii de imagine fără precedent. Suma este, potrivit unor documente aflate în posesia redacţiei respective, de 10 milioane de dolari. Un asemenea volum de publicitate nu este alocat pentru susţinerea pieţei sau imaginii de nici o formă din România. Pentru comparaţie: întreaga publicitate a sectorului de stat a însumat în ultimii cinci ani 65 de milioane de euro. Adică, o medie de 13 milioane de euro pe an, potrivit premierului Tăriceanu. Publicitatea de stat conţine, în accepţiunea raportului guvernamental comunicat Parlamentului, contractele încheiate de instituţii oficiale sau companii cu capital majoritar de stat. Aşadar, Petrom Service s-a angajat să pompeze în Realitatea TV aproape cât a contractat statul într-un an cu toate instituţiile de media din România. De ce a ales Petrom Service o singură televiziune să-i susţină imaginea, căci este evident că aceasta este ţinta? Să fie Realitatea TV postul cu cea mai mare acoperire şi audienţă – criteriile de selecţie pentru o campanie de imagine? Alegerea Petrom Service pare să fie cel puţin discutabilă,  dacă s-ar ţine seama de cifrele de audienţă ale postului, situate cu mult în urma televiziunii publice sau a altor posturi cu capital privat. Deci motivaţia alegerii trebuie căutată în altă parte. Cine doreşte să cheltuiască 10 milioane de dolari înseamnă că are o moti-vaţie puternică.


TV SINDICAL. Explicaţia a dat-o chiar Sorin Ovidiu Vântu într-un interviu acordat după ce preşedintele Traian Băsescu l-a "deconspirat" că el este adevăratul proprietar al postului de televiziune.

– Liviu Luca îmi este un foarte bun prieten.

– Îl cunoaşteţi de mult?

– Oho, de peste zece ani. Eu nu sunt consultant pe stat de plată, nu sunt salariat. Liviu Luca a construit pentru muncitorii din sindicatul lui nişte societăţi comerciale, dar el nu are expertiza financiară. Normal să apeleze la cineva care, cât de cât, se pricepe la piaţa asta. Date fiind relaţiile de prietenie şi zvonurile care au fost, i-am zis să spună că sunt consilierul financiar, şi cu asta basta.

– Tot dvs. l-aţi consiliat să investească în Realitatea TV sau aţi investit împreună?

– Am apreciat împreună că poate fi o operaţiune profitabilă pentru lumea sindicală, şi Liviu credea că poate fi o trambulină pentru problemele sindicaliştilor. Lucru pe care Realitatea îl şi face. Acesta a fost motivul pentru care am decis să intervin eu în povestea asta, motiv care l-a determinat şi pe Liviu Luca să discute cu sindicaliştii lui dacă n-ar fi oportună o investiţie ca asta. Decizia s-a luat de comun acord. El a luat pentru sindicatele lui partea lui, eu am luat pentru mine partea mea. Adică, eu 55%, el 45%.


ÎMPĂCAREA. Schimbare de macaz cel puţin surprinzătoare pentru postul lui SOV şi Luca. De unde, în aprilie 2006, Traian Băsescu se lansa în atacuri dure la adresa lui Vântu, prin intermediul unui reporter Realitatea TV, s-a ajuns ca acum ideile democrate născute în laboratoarele de la Cotroceni să fie susţinute în mod vădit de jurnaliştii Realităţii. Băsescu spunea în urmă cu doi ani că Realitatea TV dă dovadă de demagogie, făcând referire la patronul acestuia, Sorin Ovidiu Vântu, pe care l-a făcut vinovat de jaful de la FNI. "Dacă sunteţi de atât timp aici, ar fi fost bine dacă, în loc să vă faceţi că plângeţi de mila cuiva, aţi fi ajutat autorităţile să-i convingeţi pe oameni prin semnalele din televiziuni. În spatele tău, care îl ai pe Vântu, cum plângi tu de mila oamenilor, băiatule?! Ştii câte sute de mii de oameni au rămas fără bani din cauza patronului tău? Lasă demagogia!", a declarat Traian Băsescu atunci.


Pentru ca în februarie 2007 SOV să declare pentru Realitatea TV, pe marginea interviului acordat de preşedintele statului, că "preşedintele a vrut să spună despre combinaţii de persoane din zona politicului, economicului şi presei care îi sunt ostile preşedintelui. Poate că aşa şi este. Eu nu sunt ostil preşedintelui". Acesta a fost primul pas de apropiere al omului de afaceri de şeful statului.


BUCUREŞTIUL DICTEAZĂ. Compania Naţională a Huilei nu mai are nici un fel de atribuţii în ceea ce priveşte spaţiile fostei Preparaţii, singura contribuţie a acesteia la procesul de ecologizare fiind prelevarea şi analizarea probelor de sol din perimetru în cadrul laboratorului de specialitate care funcţionează la companie. După încheierea ecologizării, CNH va preda terenul administraţiei publice locale, care intenţionează să realizeze aici un parc industrial. În acest scop a fost constituită de mai bine de un an o asociaţie din care fac parte Primăria municipiului Petroşani, împreună cu Compania Naţională a Huilei şi cu Universitatea din localitate, scopul asociaţiei fiind acela de a dezvolta proiectul viitorului parc industrial, unde se speră că vor fi găzduite cât mai multe firme. Având acces direct la DN 66 şi la calea ferată, precum şi toate utilităţile, terenul are toate şansele să-i intereseze pe investitorii care vor să vină în Valea Jiului.


×