x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Imbogatitii gripei aviare

Imbogatitii gripei aviare

de Diana Rucinschi    |    23 Feb 2006   •   00:00
Imbogatitii gripei aviare

Contractele de dezinfec-tie pentru gripa aviara in-cheiate de Ministerul Transporturilor si Direc-tiile Sanitar-Veterinare sunt pline de contradictii si aspecte dubioase: achizitii de sute de miliarde de lei incredintate unei firme de apartament si unei firme "a-greate", tarife de patru ori mai mari decat cele obis-nuite pe piata, produse selectate care nu dispuneau de documentatia tehnica necesara.

Cu toate ca la suprafata actiunile autoritatilor vizand gripa aviara par extrem de serioase, in culise afacerea este de-a dreptul putreda. Dezinfectii care depasesc cu mult legislatia, achizitii de sute de miliarde de lei fara nici o licitatie, tarife de patru ori mai mari decat cele obisnuite de pe piata, produse utilizate care nu dispun de documentatia tehnica necesara. Sunt doar cateva dintre neregulile descoperite de Jurnalul National. Solicitam, prin urmare, Parchetului si Curtii de Conturi sa ia la puricat aceste afaceri si institutiile care le-au incheiat.

Peste 300 de miliarde de lei vechi ne-au costat pana in prezent dezinfectiile generate, spun autoritatile, de gripa aviara. Autoritatile care se inghesuie sa apara la televizor pentru a da informatii generale despre gripa aviara se dovedesc extrem de opace atunci cand le sunt solicitate informatii strict tehnice (ce produse sunt utilizate, de ce au fost plasate filtre intr-un loc sau altul etc) si ar dori ca presa sa adopte principiul "crede si nu cerceta". Fara a avea pretentia ca a ajuns la luminita de la capatul afacerii (data fiind atitudinea extrem de refractara a autoritatilor), Jurnalul National a cercetat, iar informatiile la care am ajuns sunt incredibile. Directiile Sanitar Veterinare s-au orientat, ca la comanda, catre o singura firma - Farmavet SA - ale carei produse nu au documentele cerute de legislatie. Pe de alta parte, Ministerul Transporturilor a incredintat contractele pe toata tara in valoare de peste 150 de miliarde de lei, fara licitatie, unei firme de apartament din Iasi (SC Lumi SRL), care are ca obiect principal de activitate comertul cu amanuntul al produselor farmaceutice. Firma care la randul ei a subcontractat unei alte firme din Iasi. Care la randul ei a subcontractat altor cateva firme. Tarifele au crescut pe masura. Sunt cam de 3-4 ori mai mari decat cele practicate de obicei pe piata.

SCRISORILE DE INTENTIE. SC Lumi care in 1999 reprezenta, potrivit unui articol de saptamana trecuta din Ieseanul, doar un butic cu bauturi alcoolice, tigari si maruntisuri, se transformase in 2002 intr-o farmacie veterinara care in 2004 a inregistrat un profit de 14 milioane de lei. Pentru mica firma din Iasi, contractul cu Ministerul Transporturilor a reprezentat un pas istoric, de peste 150 de miliarde de lei vechi. Pas pe care Ministerul Transporturilor il argumenteaza prin faptul ca SC Lumi a fost singura firma care a facut o oferta.

Cert este faptul ca doctorul veterinar Tonel Ursachi, patronul firmei castigatoare, a avut un fler de-a dreptul extraordinar de a trimite scrisori de intentie CFR SA la 12 octombrie, chiar inainte ca Gheorghe Dobre sa dea ordinul de amplasare a filtrelor de dezinfectie si chiar inainte de a fi primita confirmarea oficiala a virusului H5N1 de la Laboratorul Comunitar de la Weymbridge: "SC Lumi SRL Iasi, cu sediul in Iasi, infiintata in anul 1993 avand printre atributii: dezinfectia, dezinsectia si deratizarea, tinand cont de faptul ca detinem substante de dezinfectie autorizate de forurile competente, ne aratam interesati sa va oferim serviciile noastre cu atat mai mult cu cat din informatiile din mass-media prevad izbucnirea unor focare de gripa aviara transmise de pasarile migratoare. Mentionam ca detinem personal calificat care poate efectua aceasta prestatie pe tot teritoriul tarii".

SCANDAL IN ANOD. La 14 octombrie 2005, SC Lumi a trimis o a doua scrisoare de intentie, de data aceasta catre Agentia de Sanatate Publica in care aduce un argument suplimentar: faptul ca este membra a ANOD (Agentia Nationala a Operatorilor pentru Dezinsectie, Deratizare si Dezinfectie din Romania), asociatie cu sediul tot in Iasi.

Vicepresedintele ANOD, Sorin Boaje, sustine insa ca SC Lumi SRL s-a folosit de numele ANOD: "Pentru a fi primiti in ANOD era nevoie de unanimitatea Consiliului Director. Ori acest lucru nu s-a intamplat, pentru ca eu fac parte din acest Consiliu Director si nu mi-am dat niciodata acordul pentru admiterea firmei SC Lumi SRL. Si nu este simplu sa intri, trebuie sa prezinti un dosar extrem de serios". Explicatia "intrarii" in ANOD a SC Lumi ar putea consta in faptul ca firma presedintelui ANOD, Scarlat Orzescu, a primit contractul de exclusivitate cu SC Lumi. Incheind, asa cum va precizam, subcontracte cu mai multe firme de dezinfectie.

LEGISLATIA, INCALCATA. Flerul doctorului Ursachi este cu atat mai extraordinar, cu cat legislatia veterinara privind gripa aviara (Ordinul 311 / 2001 care transpune directiva europeana Directiva 1992/40/CEE) vorbeste peste tot doar de dezinfectarea exploatatiei infectate, nominalizand chiar gospodaria infectata, fara a face nici o precizare privind dezinfectiile la intrarile / iesirile din judete. Articolul 10 al Ordinului 311/2001 precizeaza ca "in cazul confirmarii influentei aviare in gospodariile populatiei, boala se declara oficial, se instituie masurile de carantina si se dispune sacrificarea pasarilor din curtea sau curtile contaminate. Adaposturile si curtea sau curtile respective vor fi dezinfectate". Ori in focare de dezinfectie s-au ocupat si se ocupa in continuare Directiile Sanitar Veterinare. DSV-urile s-au ocupat chiar intr-o prima faza si de dezinfectiile pentru drumurile nationale. Directia Sanitara Tulcea ne-a informat ca: "Intr-o prima faza, la aparitia primului focar, DSVSA Tulcea a organizat puncte de dezinfectie pentru mijloace auto. Conform hotararilor Comitetului Central Antiepizootic, activitatile de dezinfectie de pe DN (drumurile nationale) au fost preluate de structuri apartinand altor ministere". Aceeasi a fost situatia si la Buzau (punctele Vizireni DN2B, Padina DN 2C, si DN 22) si intr-o oarecare masura si la Ialomita.

ORDINUL MINISTRULUI. La 15 octombrie, dupa cele doua scrisori de intentie ale SC Lumi, Comandamentul Central Antiepizootic a emis Decizia nr. 8 / 15 octombrie a Comandamentului Central Antiepizootic semnata de presedintele Gheorghe Flutur si adresata Comandamentelor Antiepizootice Judetene Galati, Braila, Ialomita si Calarasi. Acestora li se ordona ca in colaborare cu autoritatile locale sa realizeze "dezinfectia vehiculelor la toate intrarile/iesirile din judet (atat pentru Dobrogea, cat si pentru judetele limitrofe judetului dumneavoastra) prin folosirea unor metode (covoare imbibate in dezinfectant, aplicate pe carosabil si reinnoit dezinfectantul ori de cate ori este necesar). Ca urmare a acestei decizii, Gheorghe Dobre a dat Ordinul nr. 1732, prin care prevedea instalarea a cinci puncte de dezinfectie in conditii de necesitate: trecere bac la Galati, la trecere bac la Braila, pe podul Giurgeni - Vadu Oii, la Fetesi si la trecere bac Ostrov.

ETERNA FORTA MAJORA. Cum focarele de gripa aviara se inmulteau vazand cu ochii, la 30 noiembrie si la 5 decembrie au mai fost amplasate cinci puncte de dezinfectie la iesirile din Braila si ulterior (la 12.12.2005) la iesirile din judetul Buzau. Ministerul Transporturilor a preferat sa mearga tot pe mana SC Lumi, cu toate ca sumele imense care erau rulate impuneau organizarea unei licitatii.

Iar motivul invocat de minister - forta majora - este extrem de subred. Astfel, OG 60/2001 privind achizitiile publice (articolul 12, lit. H) prevede ca "autoritatea publica contractanta poate aplica negocierea cu o singura sursa in situatie de forta majora (...), dar numai pentru achizitionarea produselor, lucrarilor necesare pentru a face fata situatiei de extrema urgenta intr-o perioada limitata, de regula nu mai mult de o luna". De la semnarea contractului au trecut insa patru, iar Ministerul Transporturilor nu se grabeste sa organizeze nici o licitatie. In timp ce Directia Sanitar-Veterinara Tulcea a traversat aceeasi situatie de forta majora si, desi initial cumparase prin negociere directa, a organizat apoi licitatie prin cerere de oferta.

TARIFE DE TREI ORI MAI RIDICATE LA TRANSPORTURI
Ministerul condus de Gheorghe Dobre (foto) a semnat prin negociere directa cu o singura sursa doua contracte cu SC Lumi SRL. Contractul nr. 9/137 a fost semnat la 17 octombrie 2005 de CFR SA si potrivit informatiilor de pe site-ul privind achizitiile publice era pe termen de sapte zile, avand ca obiect dezinfectarea vagoanelor la tariful de 8,3 euro pe vagon sau locomotiva. Pe de alta parte, la rubrica "Stadiul de derulare", contractul nu apare nici ca fiind in derulare, nici ca fiind finalizat. Pana in prezent, CFR a platit lui SC Lumi 22 miliarde de lei. Dupa doua zile, la 19 octombrie, SC Lumi a semnat un contract similar (nr. 3177 / 19.10.2005) si cu Compania Nationala a Drumurilor si Autostrazilor din Romania (CNADR).

Prin contract au fost stabilite tarife de 90.000 de lei pentru autoturisme, 200.000 de lei pentru microbuze si 300.000 lei pentru tiruri. Tarife de aproximativ patru ori mai mari decat cele practicate de obicei pe piata. De exemplu, Igiena Serv, o firma aleasa la intamplare de Jurnalul National, are tarife de 30.000, 40.000 si respectiv 90.000 de lei pentru cele trei categorii. Pe de alta parte, cu atatia subcontractanti nici nu este de mirare ca preturile sunt atat de mari.

Compania Nationala de Autostrazi sustine insa ca a incheiat contractul de prestari servicii la recomandarea Agentiei de Sanatate Publica din cadrul Ministerului Transporturilor, "care a verificat activitatea efectuata de aceasta firma in punctele de dezinfectie stabilite de Comandamentul Central Antiepizootic". La randul ei, directoarea Agentiei de Sanatate Publica, Mihaela Hincu, ne-a declarat ca nu a dat o astfel de recomandare scrisa si ca nici nu ar fi avut abilitatea de a da.

FARA DOCUMENTATIE TEHNICA
Click pentru a mari
SEMNE DE INTREBARE. Pentru a fi autorizat, produsul trebuia sa aiba buletin de analiza emis de ICPBMV
Directiile Sanitar-Veterinare au cheltuit cu dezinfectia peste 95 de miliarde de lei vechi. Aceasta cifra era valabila inaintea focarului din judetul Dolj, celui din Sarinasuf (Tulcea) si celor din Constanta. Cantitatea totala de dezinfectanti cumparata de Directii a fost de aproximativ 38.000 de litri, plus 2.600 kg de clorura de var. Cu exceptia a aproximativ 1.000 de litri, restul a fost reprezentat de produsele Farmavet SA: Forsept si Aldezin. Patronul SC Lumi, Tonel Ursachi, ne-a declarat insa ca Farmavet SA nu i-a putut pune la dispozitie intreaga documentatie tehnica a celor doua produse, acesta fiind si motivul pentru care a incetat colaborarea cu ei. Astfel, in ceea ce priveste Aldezinul, Farmavet se pare ca nu are decat un buletin de analiza emis la 28 aprilie 2004 de Institutul National de Cercetare Dezvoltare pentru Microbiologie si Imunologie "I.Cantacuzino" Bucuresti. Or, pentru a fi omologat un produs veterinar este necesar un buletin de analiza emis de Institutul pentru Controlul Produselor Biologice si Medicamentelor de Uz Veterinar. Astfel, autorizatia de comercializare a produsului, datata 25 aprilie 2005, precizeaza faptul ca a fost data in baza "raportului nr. 892/44 din 25.05.2004 prezentat de Institutul pentru Controlul Produselor Biologice si Medicamentelor de Uz Veterinar (ICPBMV) privind verificarea documentatiei tehnice, rezultatele testarii si examinarii produsului".

ALTE ASPECTE DUBIOASE
Click pentru a mari
Tonel Ursachi, patronul SC Lumi, ne-a precizat faptul ca, neputand sa continue colaborarea cu Farmavet, care nu a prezentat documentatia tehnica, s-a orientat catre doua produse dezinfectante de pe lista pusa la dispozitie de Autoritatea Sanitar-Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor (ANSVSA) Ministerului Transporturilor. Iar cele doua substante alese au fost Omnicide, produs de Coventry Chemicals din Anglia si importat de o firma din Iasi, si ALDEKOL, produs de Ewabo din Germania.

La o lecturare a listei ANSVSA observam faptul ca produsul Omnicide, inregistrat in noiembrie 1997, are certificatul de inregistrare expirat din noiembrie 2002.

"Afacerea asta nu prea imi mai miroase a bine"

Tonel Ursachi, patronul SC Lumi din Iasi, devenit peste noapte vedeta fara voie, sustine ca a castigat pentru ca, spre deosebire de majoritatea firmelor de profil, el are si carte. Considera insa ca afacerea se subrezeste prin faptul ca se incearca gasirea de vinovati.

Jurnalul National: In primul rand, cate puncte de dezinfectie mai aveti in prezent?
Tonel Ursachi: Chiar acum jumatate de ora am fost notificat in scris de NADR ca se inchid filtrele din judetele Braila si Buzau si ca se deschide un punct nou la Tuzla. Deci se inchid zece puncte. Raman cinci puncte: de la Bac Braila, Bac Galati, Giurgeni, Vadu Oii, Fetesti si acum, in urma dispozitiilor Comandamentului Central Antiepizootic, se infiinteaza un punct nou la Tuzla, pentru focarele noastre de la Topraisar si in zona aceea.

Farmavet nu avea documentatia tehnica

Substantele folosite le luati dumneavoastra sau vi le da Ministerul? Si care sunt?
Eu achizitionez substantele, fac parte din cheltuielile mele si sunt luate de la importatorii din Romania. Folosesc Omnicide, care au certificarea Academiei Regale din Anglia pentru gripa aviara, si Aldekol. Iar importatorii sunt din Cluj si din Iasi.

De ce nu folositi produse romanesti, nu ar fi fost mai ieftin?
Nu intotdeauna produsele romanesti sunt mai ieftine. Si nu intotdeauna tot ceea ce este ieftin este si bun. Haideti sa va spun o scurta poveste. In momentul in care m-am apucat de treaba acolo (n.r. - primul focar la Ceamurlia) in focar se lucra cu Forsept. Nu stiam foarte multe despre aceasta substanta. La cererea mea, pentru ca ministerul imi cerea imperios sa prezint dosarul tehnic al ei, cei de la filiala Galati Farmavet, pentru ca despre ei este vorba, nu au reusit sa imi puna la dispozitie toata documentatia tehnica a produsului, cu toate ca in focar se lucra de cel putin trei saptamani cu Forsept. Si fusese cumparata o cantitate foarte mare. In momentul in care am inceput sa lucrez si sa consum cantitati foarte mari nu au reusit sa imi puna la dispozitie nici fililala de la Galati, nici filiala de la Iasi cantitatile necesare, dar nici documentatia tehnica, dosarul tehnic, in afara de un dosar de fabricatie. In momentul acela am fost nevoit sa renunt la ei. Nu numai din acest punct de vedere. Dupa aceea mi-au prezentat Aldezinul, dar se pare ca el avea la momentul acela numai acreditari pe linia consumului in domeniul medicinii umane. Si atunci, nici acest produs nu avea la ora aceea nici dosarul tehnic, si nici documentele necesare. Poate aveau, dar nu au fost in stare cei de la Galati sa mi le puna la dispozitie. Eu am fost director zonal Farmavet si il cunosc foarte bine pe domnul Adrian Alexandru, patronul din America al acestei firme. Intre mine si Farmavet nu exista o competitie, da’ parca ma duce mintea ca invers da.

500 de milioane lei chirie

Cam cati bani va raman dvs. din toata aceasta afacere?
La momentul vorbirii trebuie sa ma duc cu bani de acasa, pentru ca din banii pe care i-am primit am platit furnizorii de substanta activa, am platit facturile taiate de SNCFR si CNADR R pentru energie si cazare, am platit firmele cu care am asocierea in participatiune, am platit toate darile la stat, iar de o luna si jumatate, de la 27 februarie, nu am mai primit nici un ban. Afacerea asta nu prea imi mai miroase a bine. A devenit controversata, incearca sa se gaseasca vinovati, toata lumea intreaba cum de a ajuns Ursachi sa se ocupe de asta, uitandu-se ca statul roman imi factureaza 500 de milioane pentru doua saptamani, pentru o magazie undeva la Fetesti, pentru oamenii mei. Si ma preseaza sa dau repede banii, dar nu ma platesc pe mine.

Dar cine se ocupa de locatia asta?
Sunt localitiile SNCFR-ului.

Cu cate alte firme lucrati?
Eu am o relatie contractuala doar SC Mior din Iasi (firma presedintelui ANOD, Scarlat Orzescu), pentru ca au personal si scule mai bune decat mine. Eu am partea stiintifica, ce, iertata sa-mi fie modestia, lipseste celorlalte firme. Va pot spune ca pana acum am depasit 100 si ceva de tone de substanta activa. E vorba de tone. Pentru ca eu nu ma pot juca cu calitatea, chiar daca testele acestea de sanitatie (testele prin care se verifica eficienta dezinfectiilor) sunt intr-o oarecare masura irelevante. Nu se face nici un test la ora actuala si nici nu se poate face unul care sa imi confirme mie ca pe masina aceasta este virus sau nu este virus. Pentru ca este o tehnologie si un protocol de lucru mai laborioase.
×