Dupa un veac de singuratate in mormant, o necunoscuta a intrat in legenda.
Imposibilul amor dintre frate si sora Dupa un veac de singuratate in mormant, o necunoscuta a intrat in legenda Tragica poveste de iubire a doi tineri casatoriti care s-au sinucis, afland prea tarziu ca sunt frati, cutremura si astazi. Monumentul funerar cunoscut sub numele de "Fratii indragostiti", din Cimitirul Bellu, este de multa vreme loc de pelerinaj pentru indragostitii din Bucuresti. VIOREL ILISOIDe o suta de ani, piatra
neagra a monumentului
le vorbeste
celor care ii pot auzi glasul.
Ca sa-l auzi trebuie sa iubesti
nebuneste, incat sa te
impotrivesti si legilor lui
Dumnezeu insusi. Adolescentii care, tinandu-se de
mana, pun flori la mormant,
cu piosenie, aud. Si retraiesc,
cutremurandu-se, tragedia
din veac.
Ea e o fata subtire ca trestia,
la varsta marilor
dezlantuiri sentimentale; el,
tot un adolescent. Depun florile
la capataiul tinerei sculptate
in piatra, apoi pasesc
inlantuiti alaturi de
mormant, sugrumati de
emotie, si-l vegheaza o vreme
incremeniti, in tacere. De
cand se iubesc, vin mereu la
acest mormant, ca la un altar,
ca si cum iubirea ar fi un alt
fel de religie, sa se reculeaga
si sa se incarce, spun ei, de
vibratiile iubirii de neinfrant,
ce razbat din piatra monumentului.
Mai ales acum, de
Ziua Indragostitilor, nu se
putea sa nu treaca pe aici.
Ca si ei, zeci de perechi de
indragostiti sau vizitatori de
toata mana ai cimitirului fac
zilnic popas si lasa flori pe
mormant, uneori inrourate
de lacrimi, se roaga pentru
odihna sufletelor celor doi.
Unii spun ca mormantul
emana energii miraculoase
care, in momentele de cumpa
na ale relatiei lor, i-au
intarit in iubire si le-au dat
curaj sa infrunte rautatea
lumii.
Aripi cazand din cer
O tanara intinsa pe
catafalc. Alaturi, ingenuncheat,
un barbat trecut
de prima varsta, sfasiat de
durere, plange sau se reculege
cu capul lipit de trupul
neinsufletit al femeii. Parca si
piatra, toata, plange: monumentul
degaja o durere fara
margini, ca si cum sculptorul
l-ar fi daltuit dintr-o inima.
Batranele candelarese,
care aduc lumina mortilor sub
cruci, gardienii publici, angajat
ii de la arhiva cimitirului
stiu toti aceeasi poveste
rascolitoare: doi frati, el si ea,
frati buni, de mama si de tata,
despartiti de mici si urmand
in viata cai fara intalnire, se
cunosc la Paris, se indragostesc si se casatoresc in
graba. In drum spre tara,
povestindu-si unul altuia
acele delicioase amanunte ale
copilariei, care dau farmec si
caldura iubirii, isi dau seama
ca sunt frati. Oricat de mult
s-ar fi iubit, nu puteau bea
pana la fund paharul amar
al pacatului - cu aceste
cuvinte alese vorbesc candela
resele - si s-au hotarat,
tot impotriva legilor lui Dumnezeu,
sa ramana uniti prin
moarte. El o impusca intai pe
iubita lui, pe care ii era
interzis prin fire sa o
iubeasca, apoi isi trage si el
un glont in tampla... Rudele
lor bogate ar fi inmormantat-o pe nefericita femeie aici, in
Bellu, crestineste, iar pe el ca
pe sinucigasi: fara slujba, fara
cruce la cap, undeva la marginea
cimitirului, nu se stie
unde. Statuia, spune adolescenta
firava ca trestia, ar
reprezenta-o pe tanara,
intinsa pe un pat, iar barbatul
este iubitul ei, fratele,
plangand, cu putin inainte de
a-si lua zilele. "Stiu ca e
impotriva firii, spune fata,
dar dragostea lor poate tocmai
prin asta are ceva sublim,
si moartea lor la fel... Uite,
vezi cum ninge deasupra lor?
Parca ar cadea aripi albe din
cer..."
Romeo si Julieta
ai nostri
Nu poate fi inima de om,
cat de rece, sa nu tresara la
auzul acestei sfasietoare
povesti. Mai ales ca, intareste
adolescenta, mormantul se
afla intr-o zona de gratie, la
cativa pasi de locul unde, in
singuratate, isi doarme somnul
de veci Eminescu...
Povestea te zguduie, intr-adevar, iti toarna in sange
miere si venin: compasiune
si revolta, dar, odata iesit de
sub vraja ei, nu poti sa nu
observi ca multe crampeie nu
se leaga in aceasta halucinanta
istorie. Pare o insailare
de gust indoielnic, are ceva
din senzationalismul ieftin al
telenovelelor, dar scaparile
de logica, inconsecventele,
nepotrivirile cu realitatea nu
le dau de gandit celor care se
perinda pe la "Fratii
indragostiti", pentru ca in
aerul rarefiat al iubirii se
poate trai si fara certitudini,
dupa o logica ce scapa consecvent
ratiunii.
"Sunt doar niste povesti, o
legenda, niste aiureli scornite
de unii si de altii, mai ales de
colivaresele si candelaresele
care-si fac veacul prin cimitir,
ca sa impresioneze si sa
capete bani de la vizitatori",
este de parere Paul Filip,
autorul unei monografii a
Cimitirului Bellu.
Perechile de indragostiti
l-ar contrazice - din inima,
fara nici un argument - pe
monograful Paul Filip. Pentru
ei nu conteaza ca "fratii
indragostiti" ar putea fi pura
fictiune. Reala sau nascocita,
tragedia lor are ceva sublim,
are forta interioara a unui
simbol in care ei se regasesc.
Personajele imortalizate in
piatra sunt mai vii decat viii,
prin tragism, un fel de Romeo
si Julieta ai nostri, modele
absolute care lumineaza
iubirea si-i dau sens.
Enigma Eufrosinei
Celor care nu simt efluviile
metafizice ale monumentului,
acesta nu le vorbeste
decat printr-o inscriptie gravata
pe soclu: "EUFROSINA
PORROINIANU XV FEBRUAR
MCMII" si prin
semnatura autorului: Raffaello
Romanelli.
Cine a fost Eufrosina Porroineanu,
tanara de pe
catafalc? Arhivele Cimitirului
Bellu nu fac decat sa sporeasca
misterul din jurul ei.
Locul de veci a fost cumparat
in 1904 de un anume Constantin
Poroinianu si de atunci,
timp de o suta de ani,
nimeni nu s-a mai interesat
de mormant.
Cum ziarele inceputului
de secol XX, ca si cele de azi,
cultivau cu zel dramele si
melodramele, chiar dramoletele,
ar fi fost de asteptat
ca tragedia sotilor care afla
ca sunt frati si se sinucid sa
topeasca penitele in mainile
condeierilor si sa faca paginile
gazetelor sa planga cu lacrimi
de cerneala. Insa nici unul
din ziarele mai mult sau mai
putin influente de atunci
("Universul", "Cronica",
"Romanul", "Resboiul",
"Epoca", "Patria", "Gazeta
noua", "Biruinta") nu
relateaza, mult timp dupa 15
februarie 1902, nimic despre
teribilul incident.
La rubrica "Nascuti si
morti" din "Universul" este
consemnat decesul Eufrosinei
Poroineanu, la 57 de ani.
Acesta e numele real, cel din
scriptele primariei. Porroinianu
nu poate fi decat varianta
"fandosita", dupa moda
boiereasca a vremii.
Tanara de 57 de ani
Eufrosina s-a nascut in
1845. In 1867 ii regasim
numele pe o lista, a societatii
"Tinerimea romana", cu studenti romani la Paris, unde
va fi trait o mare iubire, in
mod cert neimplinita, pentru
ca va trai toata viata singura,
in casa de pe Strada Corabiei
nr. 3, fiind inmormantata de
fratii sai: Constantin, mare
mosier, care la moarte isi va
dona averea orasului Caracal,
si Sache - colonel de artilerie,
amandoi asezandu-se
de veci alaturi de sora lor in
1908, respectiv 1911.
Istoricul Gheorghe Bezviconi,
discipol al lui Iorga, elogiat
de maestru, nu da nici
un amanunt despre familia
Poroineanu in prima si cea
mai completa monografie a
Cimitirului Bellu, "Necropola
capitalei". Povestea fratilor
indragostiti nu-i putea scapa
acestui spirit tenace si mai
cu seama iscoditor, ca
basarabean ce era.
Cum a ajuns, asadar,
Eufrosina Poroineanu,
murind la 57 de ani, in postura
unei tinere care se
casatoreste cu propriul frate?
O ipoteza ar fi aceea ca,
in timp, s-au suprapus in
memoria posteritatii o intamplare
reala asemanatoare si
imagistica grupului statuar
din cimitir.
O coincidenta
stranie
Coincidenta face ca, la
numai o zi de la moartea
Eufrosinei, ziarele relateaza
pe prima pagina, sub titluri
explozive, o drama asemanatoare: doi tineri necunoscuti,
indragostiti, se sinucid intr-o
camera de hotel. Cazul a trezit
atata interes, incat "Universul
" anunta, cateva luni
mai tarziu, cand devenise clar
ca identitatea indragostitilor
sinucigasi nu va fi descoperita,
publicarea in foileton a
unui roman inspirat din aceste
fapte. Romanul - unul dintre
cele dictate direct in
linotip, melodramatic, de factura
telenovelelor de astazi - nu a mai fost publicat in
paginile "Universului",
aparand in unul din nenumaratele suplimente de 50
de bani ale ziarului, supliment
greu de identificat in
arhivele bibliotecilor. Va fi
avut, la o categorie de cititori,
acelasi succes pe care l-a avut,
in 1902, si stirea din care a
fost inspirat. Statuia "fratilor
indragostiti" nu cerea decat o
asemenea poveste, care i-a si
fost atribuita, instituindu-se
ca adevar.
Si acest adevar va ramane: al fratilor care s-au iubit
fara sa auda glasul sangelui
si au murit spalandu-si
cu moarte pacatul.
"Arhivele mint, spune
adolescenta. Au schimbat
astia actele. De ce nu se
spune in acte cine este
barbatul ingenuncheat la
catafalc?"
"Familia Poroineanu
se trage din
Poroina, de langa
Olt. Tatal meu,
Petre, nascut in
1876, a fost fiul lui
Iancu Poroineanu.
Eu sunt din partea
de neam care a
avut copii. Eufrosina
este din partea care s-a stins, doctori,
avocati, profesori, ofiteri, artisti. A fost
familie bogata, cu mosii, cu fabrici... Mie
mi-a dat Dumnezeu numai boli... Tare-s
scumpe medicamentele, tare scumpe!"
Natalia Azoitei
nascuta Poroineanu, 84 de ani
DRAMA MISTERIOASA
"Intr-un hotel din Casovia
sosi acum trei zile un tiner si
o tinera, cari pareau a
apartine societatei alese. A
doua zi, otelierul vezind ca
acesti pasageri nu se sculasera
pana la amiazi, batu
la use, dar nu primi nici un
raspuns. In cele din urma
sparse usa, si atunci o priveliste oribila ii aparu. Tinera
era culcata pe o sofa, cu
tampla gaurita, tinerul, lungit
pe jos, se impuscase in
inima. Amandoui erau morti.
Cu toate cercetarile facute,
nu sâa putut afla numele lor.
Pe masa s-a gasit o mica
suma de bani si o hartie pe
care erau scrise urmatoarele
cuvinte: "Am ratacit mult
pana am ajuns la tinta noastra
ultima. Iertati-ne! Ca cine
suntem noi, sa remae un
secret vecinic! Ultima noastra
dorinta este sa fiti
fericiti!""
"UNIVERSUL"
16 februarie 1902, pagina 1
Cum a petit-o marele
violonist pe fiica de boier
FLORIN CONDURATEANU
Una dintre cele mai faimoase
perechi, in care inima
ei a batut dupa acelasi tictac
al iubirii cu inima lui, si
asta timp de zeci de ani, a insemnat
casnicia maestrului
Ion Voicu cu sotia. S-au inteles
perfect, in familia lor nu
s-a auzit aici un glas rastit,
nici sotul, nici sotia n-au
cunoscut vreun gest egoist.
Marele violonist provenea
dintr-o renumita familie de
lautari, care ocupa o pozitie
de necontestat in istoria
lautariei din Romania. Tatal
marelui violonist Ion Voicu,
Stefan, a fost de altfel
tambalagiul celebrului Grigoras
Dinicu. Sotia, mama
lui Madalin Voicu, provenea
dintr-o cunoscuta familie de
boieri, amestec de spite
boieresti din familia Comsa,
descendenta a lui Mircea cel
Batran, si din familia Cantacuzino.
S-au lipit inimile
fiicei de boier si a deja apreciatului
artist Ion Voicu, asa
ca solistul a venit s-o peteasca pe fata cu sange
boieresc. Dar nu i-a prea
suras norocul viitorului violonist
cand a cerut mana
boieroaicei.
Cand a tras de sfoara
clopotelului de la casa viitorilor
socri, caci nu era vorba
de o banala sonerie, sfoara
s-a rupt si i-a cazut clopotelul
in cap. Intimidat, Ion Voicu
s-a fastacit in hol si a lovit
cu cotul un vas scump chinezesc,
care s-a transformat
in cioburi. Si necazul nu s-a
terminat aici, stangacia emotiva
a violonistului a rasturnat
ceasca cu cafea, lichidul
fierbinte patandu-i hainele.
Si colac peste pupaza, la plecare,
in curte, catelul l-a apucat
pe artist de pantaloni si
i-a zdrentuit un crac. Nu au
vazut idila cu ochi buni
parintii boieroaicei, dar pana
la urma iubirea gingasa a
triumfat si Ion Voicu s-a casatorit cu urmasa Cantacuzinilor
si Comsilor.
L-a menajat doamna
Voicu pe marele nostru violonist,
l-a ingrijit ca pe un
copil, ii era impresar, exigent
director care-l trimitea sa
exerseze la ore fixe, nimeni
nu sufla cand maestrul se
odihnea, copiii au fost crescuti in adulatia la adresa
tatalui si indemnati sa
urmeze la randul lor drumul
artei. Doamna Voicu conducea
chiar masina cu mana
ei ca sa nu-l supuna oboselii
pe marele Voicu.
INEDIT
Se intorceau parintii lui Madalin Voicu de la Viena,
unde Ion Voicu entuziasmase
asistenta cu un concert
de vioara. Doamna Voicu
se afla la volan, cand in
tara a facut plinul la masina.
Dupa ce a terminat cu
alimentarea masinii, baiatul
de la benzinarie i-a spus
doamnei Voicu, care rasucise
cheia in contact, avandu-l pe artistul roman pe
locul de langa sofer: "Drum
bun, dar inainte, doamna,
dati jos cioara aia din fata!".
S-a facut foc si para
maestrul Ion Voicu auzind
neobrazarea benzinarului.
L-a suduit, insa baiatul de la
Peco s-a dezvinovatit: "Cum
era sa va jignesc, eu m-am
referit la cioara pe care ati
lovit-o in mers cu masina si
a ramas lipita de radiator."
Cum a alergat inima lui Florin Piersic pe langa acceleratul de Cluj
Intr-o zi, la filmarile "Fratilor Jderi", Florin o intalneste pe Anna Szeles. Se
intampla la Curtea de Arges.
Intorcandu-se cu autobuzul
echipei la Bucuresti, el se
asaza langa actrita clujeanca
si... povestesc... El ii spune:
"Ce pacat ca nu stii bine
limba romana! Ai putea juca
chiar si la Nationalul
bucurestean... Mi-ar placea
grozav sa-mi fii partenera."
Si cum nimic in viata lui
Florin nu e intamplator, trece
putina vreme si iata-i parteneri
in pelicula lui Gh. Naghi
- "Elixirul tineretii". Asadar,
fata-n fata. Ea vine din Cluj,
unde juca la Teatrul Maghiar,
la filmarile din
Bucuresti. Florin, atent cantotdeauna,
o astepta cu regularitate
in gara, ducand-o
cu masina lui la Buftea. Azi
un pic, maine mai mult intruna
din pauzele de filmare o
invita la parintii lui, Vera si
dr. Stefan Piersic. Moment...
crucial! Mama o aseamana
cu Lucica - sora Florinului -
care la 15 ani isi pierduse
viata in apele neinduratoare
ale Prutului.
Incepe o adevarata si impresionanta
legatura intre
Aniko si familia actorului!
Indragostit de Anna, Florin o
copleseste cu atentii. Ii aduce
la Buftea mancarica gatita de
mama lui..., ii da telefoane, ii
scrie... ma rog, tot "tacamul".
Aniko raspunde!
O intamplare nostima se
petrece cand, petrecand-o la
gara Bucurestilor, o urca in
tren, o saruta si-i spune: "Am
"chimie" cu tine, te iubesc!".
Anna isi ocupa cuseta spre
Cluj si de aici incepe dansul
ravaselor.
La prima gara, conductorul
bate la usa cusetei si-i
inmaneaza un biletel, erau
cateva randuri de dragoste de
la Florin. Dupa 60 de km ii
mai da un biletel, si asa din
gara-n gara a primit ravase
de amor semnate de Piersic,
care parca o insotea de-a lungul
calatoriei. Inainte de plecarea
trenului, Florin il
aprovizionase pe ceferist cu
un teanc de scrisorele
dragastoase ca sa i le dea frumoasei
actrite la oprirea in
fiecare gara.
A doua zi Anna, telefonandu-i, i-a spus: "Florin draghe,
m-ai zepecit, n-am putut
dormi toate noapte, che beteau
la usa sa dea mie "vrejelile"
tale! Tu nu esti normal! Doare
la mine capul... dar place mult!
Si eu iubesc la tine..."
Asa a inceput, ca intr-o zi
de primavara actorul nostru
imprevizibil, s-o scoale la ora 8
dimineata, s-o treaca la brat
Cismigiul, s-o duca la Sfatul
Popular al Sectorului 1, s-o
puna in fata faptului implinit
si sa-i spuna: "Sa spui DA! Nu
ighen!". (Florin Condurateanu)
CONTINUARE: Nichita si Dora Stanescu, o poveste pe buza mortii