x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Interviuri Doi ani si jumatate, Bucurestiul va fi blocat de lucrari

Doi ani si jumatate, Bucurestiul va fi blocat de lucrari

de Monica C. Andrei    |    01 Aug 2005   •   00:00
Doi ani si jumatate, Bucurestiul va fi blocat de lucrari

Adriean Videanu recunoaste ca este seful unei capitale murdare si accepta faptul ca este greu de gasit. Atunci cand i se reproseaza ca nu raspunde la telefon, gaseste repede un motiv: cele 28 de proiecte pe care vrea sa le termine pana la sfarsitul mandatului ii ocupa tot timpul.

Adriean Videanu recunoaste ca este seful unei capitale murdare si accepta faptul ca este greu de gasit. Atunci cand i se reproseaza ca nu raspunde la telefon, gaseste repede un motiv: cele 28 de proiecte pe care vrea sa le termine pana la sfarsitul mandatului ii ocupa tot timpul. Daca socotim si drumurile pe care le face la Cotroceni si la partid, justificarea devine plauzibila.

Jurnalul National: Traiti bine ca primar general al Capitalei?
Adriean Videanu: Sincer, nu, pentru ca oamenii au foarte multe probleme, orasul are foarte multe probleme, provocarea pentru mine este uriasa. In primele trei luni, m-am asigurat de finantare de aproape 1 miliard de euro.

Important este cum ii veti cheltui?
Eficient, pe prioritatile specialistilor, decizia este politica, iar expertiza este una profesionista.

Sunteti greu accesibil, nu raspundeti la telefon, nu primiti in audienta, ce faceti de fapt?
Daca stau 12 ore in primarie si intru in discutii de a lamuri aspecte care sunt necesare pentru municipalitate, este greu sa mai stai de vorba cu cineva si sa mai raspunzi si la telefon. Ceea ce am facut pana acum, am adus aceste finantari, le-am finalizat, am stabilit care sunt prioritatile pentru Bucuresti.

Pasajul Basarab, mai mare

Care sunt prioritatile?
Sunt 28 de proiecte, Pasajul Suprateran Basarab, parcajul de la Gara de Nord, liniile de tramvai Marasesti, Chitila, artera rutiera Doamna Ghica - Bdul Chisinau, achizitia de tramvaie noi, modernizarea liniilor de tramvai Colentina - Sfantul Gheorghe, Calea Mosilor, Bdul Aerogarii, Basarabia - Sfanta Vineri, Soseaua Oltenitei, Piata Sudului - Mihai Bravu - Stefan cel Mare - Titulescu, strapungerea arterei Berzei - Buzesti cu extindere pe Uranus. Se rezolva si problema separarii intre Palatul Parlamentului si Catedrala Mantuirii Neamului. Apoi penetratia si racordul Splaiul Unirii - Autostrada Bucuresti - Constanta, practic incercam sa armonizam in momentul de fata zona Pietei Unirii, un punct nodal extrem de important si de blocaj. Pe langa centura Bucurestiului vom face o artera principala in lungul Dambovitei, care va rezolva problema traficului.

Care va fi primul proiect pus in practica?
Pasajul Basarab. Pe 5 septembrie se prezinta forma finala a proiectului tehnic, pe 15 vom lansa anuntul de licitatie.

Este proiectul prezentat si de Traian Basescu pe vremea cand era la Primarie?
Este acelasi pasaj intr-o alta configuratie, pentru ca ne-am schimbat un pic optica. Ideea initiala era de a inchide inelul principal si de a decongestiona traficul. Am ajuns la concluzia ca toata acea dala urbana, Gara de Nord - Gara Basarab, este o zona industriala moarta. Va deveni o zona extrem de interesanta din punct de vedere al investitiilor imobiliare.

Dar oamenii care locuiesc in zona nu sunt de acord cu acest proiect?
Sunt, din cate am inteles, 34 de familii care nu sunt de acord, carora o sa le oferim alternative locative daca nu vor sa accepte constructia. Impotrivirea lor este nejustificata, n-o sa aiba probleme nici cu zgomotul, nici cu traficul.

Santier in zona va fi la anul?
Probabil in primavara anului viitor, santierul va fi in forta acolo. Pasajul mai are o componenta importanta fata de ceea ce insemna coborarea inainte de Dambovita, de data asta il ducem dincolo de rau.

In varianta Videanu pasajul este mai mare decat in cea a lui Basescu?
Este mult mai mare. Coborarea podului inainte de Dambovita ar fi creat o problema nodala extraordinara la podul dinspre Dambovita si atunci am preferat sa mergem cu pasajul rutier dincolo de Dambovita, in conditiile in care tramvaiul coboara inainte de rau si se duce pe Valile Milea. Pasajul rutier va penetra Grozavestiul.

Paralel cu acest proiect vor fi demarate si altele, nu exista riscul ca Bucurestiul sa fie paralizat?
Exista riscul, imi cer scuze de pe acum, o sa pricinuim probleme in ceea ce inseamna traficul in Bucuresti, nu avem solutie, dar vom incerca sa stabilim o prioritate a acestor investitii, astfel incat sa nu blocam traficul. Traficul, o perioada de doi ani si jumatate, va fi ingreunat in Bucuresti, dar n-avem solutii.

In afara de proiectele mediatizate de Traian Basescu, mai aveti si altele?
Avem cateva proiecte importante, realizarea cadastrului Bucurestiului. Vrem sa utilizam un sistem modern de citire prin satelit cu eroare de maximum un centimetru. Este acel sistem Geographical Information System (GIS), care rezolva atat problema cadastrala, cat si problema retelelor.

Nu va mai fi un mister starea conductelor edilitare?
Vom vedea tot ceea ce este sub pamant in momentul de fata si avem posibilitatea sa aflam starea retelelor, care sunt formatate, care sunt distruse, care sunt bune.

Cat va costa?
In jur de 10 milioane de euro. Mai avem un proiect privind sistemul de avertizare si de alarmare a Bucurestiului in caz de dezastru. Este o serie intreaga de senzori care alarmeaza autoritatile in caz de dezastru, de poluare, de terorism, este un sistem extrem de complex, dar pe care, pe timp de normalitate, il utilizam ca un sistem de informare a bucurestenilor. Vor fi acele info pentru cetateni, informatii turistice.

Milionarii in dolari, fara subventii

Cand va fi pus in practica?
Pana in 2007.

Vorbeati de o noua strategie energetica pentru bucuresteni…
Da. Foarte multi cetateni platesc in mod inutil energia electrica incalzind Bucurestiul, neincalzindu-se pe ei. Pierderile termice sunt extraordinar de mari. Vom incepe contorizarea individuala, cu posibilitatea ca fiecare cetatean sa-si regleze cantitatea de caldura pe care si-o doreste in casa si in functie de posibilitatile financiare pe care le are.

Veti schimba si modul de calculare a pretului la agentul termic?
Avem un angajament cu Uniunea Europeana si Fondul Monetar International sa reducem subventia pentru agentul termic, astfel ca aceasta, pana in 2007, sa dispara. Acum avem doua tipuri de subventii: la producator, care inseamna un ajutor pentru toti cetatenii Romaniei, ceea ce mi se pare incorect, pentru ca de aceasta subventie beneficiaza si cei 500 de milionari in dolari, si cea data pentru cei cu venituri mici, care este corecta si care ar trebui sa ramana singura.

Veti renunta la prima subventie.
Da, subventia la producator se face prin pretul national de referinta pe care trebuie sa-l lasi liber.

Dar vor creste preturile la intretinere?
Cei cu venituri reduse se vor compensa cu acele subventii. Cei care au venituri suficiente n-au de ce sa se suie in capul nimanui. Pretul agentului termic va creste cu 15%-18%.

Ati preluat o echipa de la Traian Basescu, nu veti face nici o modificare sau n-aveti voie?
Am facut o evaluare pentru a vedea care sunt atuurile lor si care sunt punctele slabe.

Rezultatul?
Satisfacator, dezastruos la capitolul comunicare. Avem foarte multe de facut.

Ati luat in calcul si spaga ce se ia in Primaria Capitalei?
S-a evaluat si acest lucru al disponibilitatii, surprinzator au iesit relativ bine.

S-a tot zvonit ca veti schimba directori?
Nu, totul depinde de performanta fiecaruia. Vreau o noua organigrama. Domnul Basescu, pentru ca nu se intelegea cu fostul Consiliu General, a modificat organigrama, nu in conditiile cele mai fericite.

Vor fi multe modificari?
Imi doresc o directie generala de concesionari, inchirieri si parteneriate publice private. Este inadmisibil ca in structura veniturilor municipalitatii, veniturile din concesionari, inchirieri si parteneriate, sa fie 2,3%. Practic, aceasta categorie de venituri reprezinta 40%-50% din veniturile primariei. Toate spatiile locative pe care primaria le administreaza aduc venituri foarte mici.

Dar este un astfel de departament, Administratia Fondului Imobiliar (AFI).
Exista, dar nu este utilizat in mod eficient pentru municipalitate, in plus avem diverse contracte de colaborare si tot ceea ce urmeaza sa facem pe baza de parteneriat trebuie sa fie principala sursa de venit.

Unde este buba?
In cadrul legal, trebuie modificata Legea 550, care nu-i permite AFI sa scoata la licitatie spatiile care se elibereaza. Stam cu 200 de spatii neutilizate care nu aduc venituri, ci numai costuri. Noua directie va face politica in domeniu. Imi mai doresc o directie de turism si agrement. Bucurestenii au nevoie si de relaxare.

Unde?
In parcurile bucurestene trebuie sa cream o zona de agrement importanta. Bucurestiul insa trebuie sa devina un oras turistic ca sursa de venit. Din acest motiv investim in Centrul Istoric, in monumente.

Mafie in cimitire

Cum ramane cu Directia de publicitate, care poate aduce bani frumosi la buget?
Este o problema un pic mai delicata, este o situatie atat de ambigua si confuza. Evaziunea in domeniul publicitatii este de peste 90% in Bucuresti. O sa am o discutie cu toate agentiile de publicitate.

Dar ce se intampla?
Nu se respecta legea, fiecare-si face propria lui lege si datorita ambiguitatilor de competenta, municipalitatea are domeniul public, sectoarele administreaza publicitatea.

Si Administratia Cimitirelor este controversata, mafie mare.
Serios?, n-am ajuns inca la administratia cimitirelor.

N-ati scapat nici de cainii vagabonzi.
Asa este, foarte multi oameni mi-au reclamat acest lucru. Trebuie sa gasesc o solutie.

Sunteti primarul unui oras murdar.
Bucurestiul nu este un oras poluat, este un oras murdar. Responsabilitatea este a sectoarelor.

Mai jucati pocher?
Eeee, din 1987, 26 aprilie, n-am mai jucat. O singura data am mai jucat, intr-o vacanta de vara, cu un prieten, cand ma enervasem.

Sunteti perceput ca un om increzut.
Serios?

Da.
Din contra, sunt un om normal, care se adapteaza foarte usor mediului caruia trebuie sa se adreseze. Sunt deranjat de aceasta eticheta, cum ati spus?

Increzut.
Serios, asa par?

Sincer, da.
Am sa incerc sa ma corectez.
×
Subiecte în articol: interviu pasajul