Premierul Calin Popescu Tariceanu explicaintr-un interviu acordat Jurnalului National de ce si-a schimbat brusc atitudinea fata de declansarea alegerilor anticipate.
Premierul Calin Popescu Tariceanu explica pentru Jurnalul National de ce si-a schimbat brusc decizia in privinta declansarii alegerilor anticipate, care va fi componenta Guvernului interimar, care va fi raportul de forte in cadrul Aliantei si cine va desemna premierul dupa anticipate. El neaga totodata ca presedintele Basescu ar fi facut presiuni asupra lui pentru a demisiona.Jurnalul National: Domnule prim-ministru, data demisiei dvs. si a Guvernului ramane batuta in cuie pentru 18 iulie?
Calin Popescu Tariceanu: Deja am vazut astazi in presa ca au aparut informatii referitoare la posibilul calendar al declansarii alegerilor anticipate. Pot sa va spun ca decizia mea privind demisia este irevocabila. Momentul la care va fi anuntata va fi comunicat la momentul oportun. Ceea ce ma intereseaza pe mine cel mai mult este ca la urmatoarele doua sedinte de Guvern sa adoptam toate deciziile necesare, astfel incat calendarul de aderare la Uniunea Europeana sa fie mentinut si respectat in cele trei luni pana la organizarea alegerilor. Astfel ca ne vom concentra pe acest obiectiv. As vrea sa ma refer la niste speculatii pe care le-am vazut in ziarul dvs. de astazi conform carora Cabinetul pe care il conduc ar incerca sa rezolve problemele clientilor politici in ultimele doua sedinte de Guvern. Doresc sa subliniez ca nu am facut lucrul acesta nici pana in prezent, nu-l voi face nici acum, pe finalul mandatului, inainte de depunerea demisiei si nu o voi face nici pe viitor. Si vreau sa fiu foarte clar. De altfel, erau speculatii care nu erau sustinute de nici un element concret. Regret ca sunt facute astfel de speculatii. Ceea ce ma intereseaza cel mai mult este ca Romania sa fie in continuare pregatita in asa fel, incat obiectivul nostru cel mai important, si anume aderarea Romaniei la UE la 1 ianuarie 2007, sa se poata indeplini. Si pentru aceasta este important ca in urmatoarele trei luni ritmul reformelor sa fie mentinut. Am avut astazi o discutie foarte la obiect cu membrii Cabinetului care au participat la lucrarile sedintei Comitetului Executiv pentru Integrare Europeana. Ceea ce am discutat
s-a referit in mod explicit la mentinerea si respectarea angajamentelor pe care Romania si le-a luat, la necesitatea ca ministerele si celelalte institutii care sunt implicate in programul de reforme privind aderarea sa-si mentina tempoul. Asa cum am mai spus, nu va exista vacanta pe perioada verii. Cred ca, indiferent de conjunctura politica creata de decizia de a organiza alegeri anticipate, nu trebuie sa punem in nici un fel in discutie acest obiectiv prioritar care este integrarea in Uniunea Europeana. Ramanem ferm ancorati pe aceasta idee, sa ne respectam acest calendar. Decalarea datei integrarii cu un an nu este acceptabila .
Se spune ca semnalele de la Bruxelles nu sunt tocmai incurajatoare si ati luat decizia anticipatelor tocmai pentru ca nu mai riscati nimic...
Din contra, vreau sa va asigur cu toata sinceritatea ca nu exista astfel de semnale. Semnalele pe care
le-am primit in ultima perioada sunt imbucuratoare. Nu pot sa spun ca avem nota 10 pe linie. Sigur, a existat aceasta scrisoare de avertizare care face parte din procedurile uzuale... Va pot spune ca inclusiv vizita pe care o voi face pe 18 iulie la Bruxelles are doua obiective clare. Pe de o parte, realizarile pe care Guvernul le-a facut in acest dosar si, pe de alta parte, voi prezenta toate asigurarile necesare din partea Romaniei ca acest calendar va fi respectat in continuare de noi. Eu cred ca, in cele sase luni si jumatate care s-au scurs de la instalarea Cabinetului pe care il conduc, Romania a dovedit ca isi poate indeplini angajamentele pe care si le-a luat. Restantele au fost recuperate, calendarul a fost respectat si exista chiar un avans la unele capitole. Noi consideram ca sfarsitul lui septembrie va fi data la care se va pune punct evaluarii progreselor facute de Romania.
Avand in vedere aceste realizari ale Guvernului, atunci de ce Parlamentul ar trebui sa-i dea vot de neincredere?
Pentru prima oara, la un pachet de legi pe care Guvernul isi asuma raspunderea si pentru care primeste votul de incredere al Parlamentului, Curtea Constitutionala vine si pune practic si Parlamentul, si Guvernul intr-o situatie inedita, si anume de a le arata ca, as spune, netinand cont de vointa politica necesara promovarii unui pachet de reforma cum este cel al Justitiei. Lucrurile cred ca sunt si mai grave din urmatoarea perspectiva: am fi putut ramane tot timpul sub amenintarea aceluiasi stil pe care PSD putea sa-l practice ori de cate ori s-ar fi vazut infrant in Parlament. Exista o instanta finala care poate sa fie de fiecare data Curtea Constitutionala si care poate sa invalideze anumite decizii ale Guvernului, aprobate de Parlament si conforme Constitutiei, asa cum
s-a intamplat de altfel si acum.
Uitandu-ma la deciziile Curtii Constitutionale, este evident ca
si-au aparat interesele proprii si nu au actionat dintr-o preocupare de constitutionalitate a actului. Ca atare, revenind la miezul intrebarii dvs., ce ar fi riscat Guvernul? Nu ne obliga nimeni sa demisionam, evident. Dar am fi putut asista in continuare la un Guvern care este permanent amenintat de spectrul unor decizii ale Curtii la care face recurs Opozitia ori de cate ori este pusa in inferioritate si nu pentru ca e o chestiune legata de constitutionalitate. Rezultatul ar fi fost slabirea Guvernului, slabirea perceptiei privind soliditatea coalitiei si riscul de a vedea Guvernul ca se impotmoleste la un moment dat si poate eventual sa isi piarda majoritatea in Parlament. Cred ca in fata unei astfel de situatii nu merita sa ai ezitari, cred ca recurgerea la formula alegerilor parlamentare anticipate, care este o formula larg uzitata peste tot in lume in momentul in care Guvernul simte ca nu mai are perspectiva necesara adoptarii unui pachet de masuri in care crede. De aceea am considerat si eu ca aceasta este masura cea mai potrivita: reintoarcerea la electorat. Asteptam decizia electoratului, care in final ne va spune foarte clar: se doreste continuarea reformei in privinta Justitiei si a altor reforme necesare pentru integrarea europeana sau nu? Daca vom primi un vot majoritar,
atunci este evident, mandatul este fara echivoc.
Dar la intoarcerea din Grecia erati mult mai optimist. Vorbeati de convocarea Parlamentului, nu de anticipate. Au existat presiuni din partea presedintelui Basescu?
Este important de stiut ca am primit comunicatul Curtii Constitutionale in avion. Credeti-ma ca o astfel de decizie privind organizarea alegerilor anticipate nu se ia cand mai ai un sfert de ora pana la aterizare. De aceea, am invocat procedurile de dizolvare a Parlamentului sunt cele care sunt valabile in asemenea situatii cum a fost cea creata de decizia Curtii. Parlamentul de altfel urmeaza sa fie si convocat. Sa iei o decizie privind convocarea alegerilor anticipate in 15 minute, nu este posibil daca esti un prim-ministru cu responsabilitate. Fara indoiala, este nevoie de reflectie, de consultarea partenerilor. Nu am avut mai intai o discutie cu presedintele pe aceasta tema. Cred ca presedintele avea probabil o alta evaluare. Mai mult de atat, vreau sa va spun ca aceasta decizie s-a conturat in urma discutiilor pe care le-am avut in primul rand cu colegii din conducerea PNL si ulterior, la nivelul Aliantei. Toti am constatat ce
v-am spus mai devreme: si anume, riscurile legate de modul in care Guvernul ar fi urmat sa functioneze in perioada urmatoare si, tinand cont ca avem un termen extrem de ambitios - 1 ianuarie 2007 - , cred ca intre a ne sau a ma mentine in functie cu orice pret si a incerca sa dam suportul politic necesar actiunilor viitoare ale Guvernului, este de preferat a doua solutie. Trebuie sa spun foarte clar, aceasta decizie presupune si riscuri, cu toate ca sondajele indica in momentul de fata un lucru foarte clar, si anume un sprijin popular foarte consistent, lucru care ar trebui sa se materializeze intr-un succes important la viitoarele alegeri.
Situații care declanșează depresia de sărbători și cum le abordăm ca să ne simțim mai bine. Psiholog: „Propune-ți limite clare”
Citește pe Antena3.ro
"N-am discutat cu presedintele noaptea"
DEMISIE. Seful Executivului neaga ca presedintele Basescu ar fi facut presiuni asupra lui |
Credeti ca acest suport popular se va mentine pana la toamna?
Sunt convins.
Discutiile cu liberalii au avut loc joi. V-ati vazut cu presedintele miercuri noaptea?
Am vazut si eu speculatiile in presa. Nu am avut nici o discutie cu presedintele noaptea, nu m-am vazut cu el decat tarziu in cursul zilei de joi, dupa ce am avut doua intalniri prealabile cu colegii din PNL si cu colegii din Alianta.
Joi dupa-amiaza ati spus ca veti avea o discutie cu presedintele...
Si am avut-o.
Si care a fost reactia dansului?
Reactia presedintelui cred ca a fost una fireasca, tinand cont de pozitiile pe care ne aflam fiecare, domnia-sa ca presedinte, eu ca prim-ministru. Demisia Guvernului este un act unilateral de vointa, cred ca presedintele a inteles in felul acesta ca vom merge catre o solutie care sa asigure mai multa stabilitate in perspectiva si care sa dea forta intregului program de reforma pe care inca il avem in fata. Nu vorbim numai de reforma in Justitie. Mai sunt multe lucruri de facut in diverse domenii in care Romania a inregistrat importante ramaneri in urma. Daca vrem sa ne integram la termenul stabilit, aceste lucruri trebuie facute cu prioritate, cu determinare, cu sprijinul necesar al institutiilor care participa toate la acest efort. Pentru ca nu doar Guvernul este singurul responsabil in integrarea europeana.
Acelasi Guvern
Cine va fi prim-ministru interimar?
Aceste detalii nu le-am stabilit, va trebui sa ne referim la prevederile constitutionale si atat.
Va fi un Guvern interimar format doar din membrii Aliantei?
Va fi practic acelasi Guvern care si-a prezentat demisia, dar care va fi insarcinat cu gestionarea treburilor curente pana la viitoarele alegeri.
Ramane data alegerilor 16 octombrie?
Pot sa spun ca este o data foarte probabila, dar nu este batuta in cuie. Pe de alta parte, avem interesul ca acest proces destul de anevoios la care ne obliga prevederile constitutionale sa fie redus la minimum.
Este adevarat ca vi s-a promis ca veti fi premier si dupa alegerile anticipate?
Intram iar in sfera speculatiilor. Eu cred ca rezultatul alegerilor este cel care trebuie sa decida cine va conduce Romania. In cazul in care Alianta va fi castigatoarea alegerilor, si sunt convins ca asa va fi, exista un protocol care reglementeaza aceste chestiuni in cadrul Aliantei. Protocolul este valabil pana in 2008 si ambele forte politice si-au declarat angajamentul de a-l respecta intocmai.
Ce se va intampla cu conservatorii? Au aparut informatii in presa ca se negociaza o fuziune PNL-PC.
Nu m-am intalnit cu domnul Voiculescu si iar suntem in domeniul speculatiilor. Nu am avut astfel de discutii.
Domnul Berceanu afirma ca participarea conservatorilor in viitorul Guvern e o problema. Dvs. personal sunteti multumit de ministrii conservatori?
Sunt foarte multumit de colaborarea cu vicepremierul George Copos si cu Codrut Seres, dar cred ca astazi este absolut nefiresc sa discutam despre negocierile privind formarea viitorului Guvern. Sa mergem la alegeri, sa asteptam rezultatele. Vom vedea in functie de rezultatul alegerilor.
PNL va avea mai multi parlamentari
Este adevarat ca ati stabilit un procent de reprezentare pe liste de 1-1? E mai putin decat a avut PNL la alegerile precedente.
La nivelul conducerii Aliantei, tinand cont de necesitatea unui adevarat parteneriat intre cele doua forte politice ale acesteia, intotdeauna s-a incercat sa se creeze sentimentul unui parteneriat atat in trecut, cand am mers la alegerile din 2004, cat si acum. Un parteneriat care tine cont de ponderea fiecaruia. Prin urmare, s-a discutat aceasta chestiune la care v-ati referit si este foarte probabil ca sa mergem pe o astfel de formula, de raport de egalitate. Cred ca acest lucru reflecta corect realitatea, ceea ce inseamna ponderea structurilor noastre politice, influenta politica. Din aceasta perspectiva, PNL nu va avea de pierdut, ci, dimpotriva, va avea de castigat. PNL va avea mai multi parlamentari decat a avut in urma alegerilor din noiembrie 2004.
Dar e posibil ca premierul sa nu mai fie neaparat liberal, din moment ce este raport de egalitate?
Eu nu vreau sa fiu in situatia in care vorbesc despre mine si sa-mi fac campanie. Exista protocolul Aliantei, care prevede in mod explicit ca premierul este desemnat de PNL.
Credeti in varianta Theodor Stolojan premier?
Propunerea premierului este o decizie a PNL.
Exista pericolul ca parlamentarii PNL sa boicoteze in Parlament preconizatul vot de neincredere, temandu-se ca nu se vor mai regasi pe liste?
Temerea asta poate sa existe la oricare dintre parlamentari. Nu cred ca este o temere care sa fie numai a celor de la PNL. Parlamentarii PNL care si-au vazut de treaba pot sa stea linistiti. La noi nu au existat deraieri care sa-i puna pe unii in situatia de a-si face astfel de griji.
Acelasi vot, pe toata linia coalitiei
Revenind la procedura de declansare a alegerilor anti cipate, credeti ca Guvernul pe care il veti propune va fi respins de doua ori in Parlament? Veti purta negocieri cu Opozitia?
Nu avem de ce sa purtam negocieri cu Opozitia pe aceasta tema, votul este secret. Din pacate, analizand foarte atent ceea ce prevede Constitutia, este evident ca aceia care au gandit-o fie nu si-au imaginat ca intr-o zi premierul si intregul Cabinet sa-si depuna demisia, fie au vrut sa evite producerea unei astfel de situatii. Prin urmare, in astfel de situatii, grupurile parlamentare ale majoritatii nu au decat sa urmeze decizia Cabinetului de a nu-i da votul de incredere, iar Opozitia nu cred ca ar face decat sa se descalifice daca ar vota in favoarea Executivului. Asa incat, in mod normal, ar trebui sa existe un acelasi tip de vot pe toata linia: majoritatea, ca are interesul sa nu reinvesteasca acelasi Guvern pentru ca vrea sa se duca catre alegeri anticipate, Opozitia, pentru ca este Opozitie si nu poate sa voteze in favoarea Guvernului.
Dar pana una-alta, acest lucru va afecteaza in primul rand imaginea.
Nu cred ca trebuie privit din aceasta perspectiva, pentru ca procedura prin care un Guvern isi prezinta demisia tocmai pentru a se intoarce catre electorat si a obtine o sustinere mai puternica este una corecta si uzuala in democratiile parlamentare. Nu trebuie sa fie interpretat ca un vot de blam la adresa Guvernului, pentru ca Guvernul este cel care isi da demisia, Guvernul nu este demis in urma unui vot de neincredere. Trebuie sa facem o separatie foarte clara intre doua situatii care au un deznodamant relativ similar, care inseamna votul de neincredere. Una este cand Guvernul ia din proprie initiativa aceasta hotarare si se prezinta in fata Parlamentului cu obiectivul clar de a se duce catre alegeri anticipate, alta este situatia cand Parlamentul, cu ocazia unui vot de incredere, da un vot de blam Guvernului pentru a-l dobori.
S-a spus ca decizia Curtii ar fi de fapt un pretext pentru a declansa alegeri anticipate. Vicepremierul Marko Bela spunea la un moment dat ca se putea gasi o solutie in actuala majoritate.
Fara indoiala. Eu v-am spus ca nu m-a obligat nimeni sa demisionez, ca nu a existat nici un fel de presiune, in ciuda speculatiilor care s-au facut. Este o decizie pe o analiza lucida a situatiei politice si este concluzia la care am ajuns. Nu as fi vrut ca Guvernul pe care il conduc sa-si vada diminuata autoritatea prin decizii de acest tip ale Curtii Constitutionale, care in final ar fi dus la crearea unui sentiment de Guvern slab, neautoritar, mai ales in contextul in care avem de luat niste masuri importante pe calea reformelor la care ne-am angajat.
Vant de schimbare in Curtea Constitutionala
Sunteti de acord cu modificarea Legii Curtii Constitutionale, asa cum a propus domnul Emil Boc?
Da, sunt de acord. Am discutat si cu doamna ministru Macovei si i-am spus ca eu consider absolut justificat ca, imediat dupa alegerile anticipate, una dintre primele masuri care trebuie luate sa vizeze rezolvarea conflictului grav de interese in care se situeaza membrii Curtii Constitutionale si care, dupa parerea mea, ii impiedica sa faca o analiza lucida a situatiilor asupra carora sunt chemati sa se pronunte.
Se va ajunge pana la modificarea Constitutiei? Domnul Boc avansa si o asemenea solutie.
N-as putea spune in momentul acesta asa ceva. Este o decizie foarte importanta. Ceea ce va pot spune este ca observam ca Constitutia este departe de a fi perfecta, are mecanisme care au fost create intr-un anumit stil, o anumita gandire. Nu exista in mod evident reglementari ale situatiilor in care premierul si intreg Cabinetul isi depun demisia in sensul in care o facem noi astazi si sunt mecanisme care par mai degraba concepute tocmai pentru a gasi artificii politice, pentru crearea unei alte majoritati.
Dar la un referendum strict pe tema schimbarii Curtii Constitutionale?
Nu am discutat acest lucru. Dar pot sa va spun ca nici Curtea Constitutionala nu este o putere deasupra vointei poporului. Din aceasta perspectiva, cred ca rezultatul viitoarelor alegeri trebuie interpretat corect de membrii Curtii, ca un mesaj foarte clar in ceea ce inseamna modul in care au decis privind pachetul de masuri de reforma a Justitiei.