x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Pictor Florin Șuțu: Metafora nu este un scop în sine

0
Autor: Eveline Păuna 26 Mar 2015 - 16:04
Pictor Florin Șuțu: Metafora nu este un scop în sine
Vezi galeria foto


La Cercul Militar Național, expoziția “Aqua alta”, a pictorului Florin Șuțu vă așteaptă până la finalul lunii martie. Expoziția este o odă adusă apei, dar nu în accepțiunea previzibilă a termenului – nu e vorba de rouă, de lacuri liniștite sau de mări învolburate, ci de apa-personaj, apa care nu curge, ci “merge la pas” cu oamenii, apa care stropește dintre spițele de bicicletă sau curge de pe umbrele. Apa de care ne îmbibă hainele și care ne pătrunde întocmai unui martor ascuns.

■ Eveline Păuna: Privind retrospectiv, care au fost cele mai importante etape ale desăvârșirii dvs. profesionale?
■ Florin Șuțu:
Cele mai importante momente au fost mirările de zi cu zi, clipele ignorate ori trăite superficial care s-au întors împotriva mea scadent și cu dobândă afectivă mare.

■ Cât de importanți sunt mentorii, în profesia dvs.?
■ Până și în profesia hoților – hoția, mentorii sunt importanți. În ceea ce mă privește, primul meu mentor, primul meu confesor care m-a găzduit cu prietenie în sufletul domniei sale, a fost minunatul profesor Liviu Lăzărescu. Bâlbâit și confuz, cu insuficiente circumvoluțiuni în acea tinerețe imberbă, nu am știut să îmbrățișez cum se cuvine acea prietenie și am pierdut-o printre brațe. Apoi, destinul meu fără busolă, cu o bucurie de zile mari s-a atins de umărul maestrului meu drag, Ion Sălișteanu, cel care a desțelenit drumul fiecăruia dintre noi, însoțindu-ne cu elegante comentarii plastice și făcând din fiecare zi de trudă o dimineață însorită de Duminică.

■ Din câte știu, niciun gen al picturii nu vă este străin, dar sunteți, mai ales, un artist al naturilor statice și al peisajelor. Ați făcut o alegere sau, pur și simplu, acest gen de lucrări v-a ales pe dvs?
■ În artă, subiectul în sine, literaturizarea cu tot dinadinsul sunt inutile, dacă nu chiar păgubitoare pentru artist și destinul lucrării propriu-zise. O natură statică nu reprezintă inventarul obiectelor din atelier, recuzită așezată, mai mult sau mai puțin regizoral, ci prilejul unor restituiri emoționale, a unei memorii afective găzduite de obiectele din imediata vecinatate. Peisajul, din punctul meu de vedere, nu este un itinerariu turistic, geografia recognoscibilă din pliantele agențiilor de turism ci, mai degrabă, o extensie a unei geografii interioare, recunoscându-și punctele cardinale în stări, emoții, atmosferă și visare. Pe cale de consecință, putem vorbi de o alegere motivată de intenții plastice și nu de conjuncturale opțiuni ale potențialilor destinatari.

■ Care este relația dvs. cu metaforele?
■ Metafora nu este un scop în sine, nu este o adresă către care trimit scrisori de dragoste, este tot ce ramane după ce înlătur surplusul, aidoma balastului din nacelă, pentru a face zborul mai ușor și mai înalt. Cel mai adesea sunt într-o relație de amiciție, iar uneori chiar de prietenie autentică.

■ Ce primează – tehnica realizării unei lucrări sau starea pe care o oferă ea privitorului?
■ Nimeni nu s-a îndrăgostit cunoscând mai înainte codul numeric personal al iubitei. Uneori, poți face, bâlbâindu-te, declarații de dragoste dintre cele mai autentice și mai emoționante. Din punctul meu de vedere, dacă ar prima tehnica, nu am face altceva decât să edităm zilnic tratate de pictură pe care nu le-ar citi nimeni, îndepărtând și mai mult privitorii. Stăpânirea mijloacelor de expresie, a gramaticii plastice, meștesugul de atelier susținut sunt șanse oferte emoțiilor de a dura și nimic mai mult.

■ Expoziția “Acqua alta”, de la Cercul Militar Național, rămâne deschisă publicului până la sfârșitul lunii martie. Cât timp ați lucrat la pânzele pe care vizitatorii le pot admira aici?
■ Numai cel ce sapă șanțuri poate spune în cât timp le-a săpat. Cel ce se miră răzuind pereții afumați, plini de însemne mediocre ale trecătorilor întâmplători și descoperă frescele iubirii de frumos și de Dumnezeu, nu are timp ci bucurie cu asupra de măsură. În atelier, timpul nu pătrunde, rămâne afară, pe preșul de la usă.

■ În realizarea lucrărilor expuse acum v-a inspirat o călătorie la Veneția. Ați început să faceți primele schițe încă de atunci, din timpul călătoriei?
■ Da, înmuind privirile și pensulele chiar în apa leneșă de pe canale. Clipă de clipă am făcut schițe grăbite, pe care ploaia mi le-a șters și le-a luat cu sine pe sub poduri.

■ Lucrările dvs., care au pornit de la fenomenul “aqua alta”, au ajuns și către alte spații geografice. De ce v-ați gândit să extindeți orizonutul inspirației? De ce nu ați dedicat Veneției o expoziție întregă (așa cum ați făcut în catalog)?
■ În cuvântul de deschidere a expoziției, doamna Doina Păuleanu, critic de artă, remarca în lucrările expuse atmosfera ca fiind personaj principal și nu, cum ar fi tentant, monumentele devenite obiective turistice. Acqua alta este un moment iritant pentru localnici, spectaculos pentru turiști, fotografiat din toate unghiurile și postat instantaneu pe internet. Am extins percepția fenomenului către metafora apei, a imaterialității expresive, a oglinzilor ude, a întinderilor netulburate de prezențe umane. Catalogul expoziției nu este un martor, ci o mărturie.

■ Ce își spun oamenii păziți de umbrele, ale cui sunt bicicletele care poartă flori și cine a imprimat ritmul coregrafiei întâmplătoare?
■ Umbrelele nu păzesc oamenii. Acestea ocrotesc de ploie sentimentele, gândurile lor, declarațiile lor de dragoste, aidoma unor cuiburi întoarse de ploaia care pare să le decoloreze, să le ude și să le împrăștie prin piețe. Bicicletele aparțin unei memorii afective, rezemate de apă, oferind ofranda vegetală trecătorilor grăbiți. Ritmul coregrafiilor întâmplatoare este imprimat de vântul liber ca un dezmățat fără pereche, aruncând picuri reci de ploaie în toate direcțiile.

■ Lucrați între “așteptare” și “spontaneitate” – pregătirea schițelor și realizarea propriu-zisă. Care etapă vă place mai mult?
■ Când sunt flămând, ignor tabieturi, maniere și tacâmuri. Dacă mă rețin prea mult în faza schițelor pregătitoare, îmi dispare apetitul, risipind astfel pâinea și vinul de cuminecătură. Nu toate schițele, însemnările au fost urmate de etape finale, tot așa după cum nu neapărat orice lucrare are un început în schițe. Prefer cea de a doua ipostază, atunci când, fără precauții, mă apropii de pânză întocmai cum te apropii desculț de mare.

■ Expoziția dvs. este o odă adusă apei, dar nu în accepțiunea previzibilă a termenului – nu e vorba de rouă, de lacuri liniștite sau de mări învolburate, ci de apa-personaj, apa care nu curge, ci “merge la pas” cu oamenii, apa care stropește dintre spițele de bicicletă sau curge de pe umbrele. Apa de care ne îmbibă hainele și care ne pătrunde întocmai unui martor ascuns. Am observat că, în lucrările dvs. observați oamenii din spate, de la pași depărtare. De ce nu au chipuri?
■ Apa este spectacol curgător cu decoruri ude și recuzită schimbatoare, iar eu spectator. Am pictat apa curgând de pe umbrele, ca de pe margini de cupolă, de pe pelerine colorate ca de pe streșini umblătoare. Dacă oamenii ar fi avut chipuri, i-aș fi particularizat și, ca atare, și-ar fi revendicat dreptul la identitate, la titularizare cu orgoliile lumii noastre mărunte.

■ Ce se va întâmpla cu lucrările, după ce se va închide expoziția?
■ Vor fi expuse încă un timp în memoria afectivă a celor care au vizitat expozitia, după care încet, încet vor fi înlocuite de alte semne plastice, culori, metafore, idei…

■ Cum primește publicul din România un eveniment dedicat picturii?
■ Evenimentul nu este dedicat picturii, ci semenilor. Unii trec indiferenți pe lângă afișul expoziției, pe lângă strădania mea, alții se opresc regăsindu-se în ipostazele personajelor, dându-mi binețe și mulțumind dintr-o bună creștere și dintr-un atașament necondiționat față de artă.

■ Ce pregătiți pentru perioada următoare?
■ Apropo de perioada următoare, nu mă gândesc la un decupaj bine definit, la un modul în sine ci, mai degrabă la o succesiune de pași situate în logica aceluiași demers plastic de până acum. Dacă acești pași vor deveni lucrări pe simeză, vom vedea.


 

Ştiri din .ro




Mai multe titluri din categorie

Povestea cafelei adevărate

Povestea cafelei adevărate
Galerie Foto Zvonurile se adeveresc. Va urma o criză a cafelei. Producțiile compromise din America de Sud vor duce la o adevărată criză a cafelei și mai ales a cafelei de calitate. Costa Rica este, însă, apărată de acesta...

Dobânda pe termen lung pentru România a atins pragul de 4%

Dobânda pe termen lung pentru România a atins pragul de 4%
Rata dobânzii la creditele pe termen lung luate de România a înregistrat un nou maxim în luna septembrie, ajungând la pragul de 4%, după ce în luna august aceasta atinsese 3,24%. Potrivit datelor publicate de...

Vești bune pentru asigurați: au fost incluse despăgubiri și pentru COVID-19

Vești bune pentru asigurați: au fost incluse despăgubiri și pentru COVID-19
Unele firme de asigurări au schimbat regulile în privința plății daunelor în pandemie. Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) anunță că au fost deja plătite...

Partenerul de viață al Elenei Udrea și-a închis una dintre afacerile imobiliare 

Partenerul de viață al Elenei Udrea și-a închis una dintre afacerile imobiliare 
Galerie Foto Afacerile din domeniul imobiliar deținute, pe persoană fizică, de partenerul de viață al fostei „blonde de la Cotroceni” par să scârțâie din toate încheieturile. Adrian Alexandrov și-a lichidat, recent,...

Îmblânzitorul de iguane

Îmblânzitorul de iguane
Galerie Foto Costa Rica este pentru noi mai mult o țară spre care s-au îndreptat cetățeni români certați cu legea. Pentru lumea largă este Elveția Americii Centrale! O țară excelent organizată, cu oameni care nu vor să...

Cum a construit fiul unei spălătorese din Paris imperiul bijuteriilor Cartier 

Cum a construit fiul unei spălătorese din Paris imperiul bijuteriilor Cartier 
Galerie Foto Louis-François Cartier a fost unul dintre cei cinci copii ai unui veteran al războaielor napoleoniene și al unei spălătorese. Condițiile financiare precare l-au determinat pe tatăl Pierre să-l angajeze pe...

Legenda crucilor din piatră doborâte cu excavatorul de slugoii lui Ceaușescu

Legenda crucilor din piatră doborâte cu excavatorul de slugoii lui Ceaușescu
Galerie Foto În demența anilor ’80, când cultul familiei Ceaușescu sfida ridicolul într-o Românie anesteziată de balivernele (in)egalității sociale, o vizită-fulger a cuplului dictatorial în zona Subcarpaților de...

ROMATSA, contract de pază pe trei ani cu firma fostului viceprimar general PDL

ROMATSA, contract de pază pe trei ani cu firma fostului viceprimar general PDL
Galerie Foto Aproape 6,3 milioane de lei urmează să fie încasate, de la ROMATSA, de două companii de pază, cu acționariate interesante, în urma unui contract parafat la finalul lunii septembrie, pentru monitorizarea a 12...

Guvernul „Zero II” vrea să bage ONG-urile în campania de vaccinare. Sondaje, apoi cu forța sau sancțiuni

Guvernul „Zero II” vrea să bage ONG-urile în campania de vaccinare. Sondaje, apoi cu forța sau sancțiuni
Galerie Foto Proiectul de program de guvernare cu care Dacian Cioloș s-a prezentat, luni, la Palatul Cotroceni și pentru care a primit, teoretic, undă verde din partea președintelui Klaus Iohannis să încerce să constituie,...

Bruxelles-ul ne pune la treabă. Noi nu avem nici bani, nici muncitori, dar avem strategie 

Bruxelles-ul ne pune la treabă. Noi nu avem nici bani, nici muncitori, dar avem strategie 
Galerie Foto Mâine, 14 octombrie, Direcția Generală pentru Energie (DG Energy) va prezenta propunerile și evaluările de impact ale Comisiei pentru Economie, Cercetare și Energie (ITRE) din Parlamentul European în vederea...

Politicienii toarnă peste sărăcia din Valea Jiului veșnica recunoștință 

Politicienii toarnă peste sărăcia din Valea Jiului veșnica recunoștință 
Galerie Foto La 44 de ani de la revolta minerilor din Valea Jiului, politicienii și-au adus aminte să le aducă un omagiu celor care în vara anului 1977 au avut curajul să-și strige nemulțumirile față de condițiile de...

Povești de ambulanță și dric, în cea mai infectată comună din România

Povești de ambulanță și dric, în cea mai infectată comună din România
Galerie Foto Călugăreni – Prahova este un mic sat ascuns printre dealuri, așezat în coasta Mizilului, la vreo 90 de kilometri de București. De prin 1800, oamenii de aici și-au trăit viața în liniște, aproape neștiuți...

SRI și SPP se pregătesc de dezastre, inclusiv de atacuri nucleare sau radiologice. Guvernul Cîțu bagă 213 milioane în dotarea acestor servicii

SRI și SPP se pregătesc de dezastre, inclusiv de atacuri nucleare sau radiologice. Guvernul Cîțu bagă 213 milioane în dotarea acestor servicii
Galerie Foto Cu doar două zile înainte de ruperea coaliției de guvernare, în 29 septembrie, premierul Florin Cîțu a semnat, împreună cu secretarul de stat în MAI, celebra Ștefania Gabriella Ferencz, supranumită și...

Paradisul dintre Americi

Paradisul dintre Americi
Galerie Foto Panama, o țară cu iz exotic, miros de bani și aer de prosperitate. În decembrie 1989, președintele Republicii Panama, Manuel Noriega, este arestat de forțele armate americane și pus în custodia unei închisori...

Iohannis se poate plimba cu mașina electrică, pe sub pământ, de acasă la Palatul Cotroceni şi la Casa Poporului

Iohannis se poate plimba cu mașina electrică, pe sub pământ, de acasă la Palatul Cotroceni şi la Casa Poporului
Galerie Foto Jurnalul și editura Hoffman vă oferă începând de miercuri, 13 octombrie, o carte specială, cu o temă nemaiabordată până în prezent. „Buncărul președintelui” e povestea fascinantă a lumii de sub...
Serviciul de email marketing furnizat de