x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Interviuri Teodor Meleşcanu: "A vrut probabil să spună că fac exces de zel”

Teodor Meleşcanu: "A vrut probabil să spună că fac exces de zel”

de Dorian Cobuz    |    22 Ian 2008   •   00:00
Teodor Meleşcanu: "A vrut probabil să spună că fac exces de zel”

Dintre munţii Iordaniei, unde se află în vizită de lucru, ministrul interimar al Justiţiei simte riscul costurilor provocate de "Scandalului avizelor”. Diplomatul Meleşcanu spune însă că specialiştii din minister vor oferi chiar azi o soluţie de ieşire din această criză.



Dintre munţii Iordaniei, unde se află în vizită de lucru, ministrul interimar al Justiţiei simte riscul costurilor provocate de "Scandalului avizelor”. Diplomatul Meleşcanu spune însă că specialiştii din minister vor oferi chiar azi o soluţie de ieşire din această criză.



  • Jurnalul Naţional: Domnule ministru, la inundaţii sau troiene de zăpadă, scoatem soldaţii "în teren”. La vreme de război între preşedinte şi premier, scoatem ministrul Apărării la interimat?
Teodor Meleşcanu: Eu nu cred că este chiar similar cu troienele şi inundaţiile. Numirea mea ca interimar este foarte simplu de explicat. Fiind în situaţia în care avem o dispută constituţională cu privire la numirea ministrului, singura soluţie constituţională era desemnarea unui interimar din cadrul guvernului. Fiind singurul cu studii Juridice şi cu o experienţă juridică, dacă nu mă acuzaţi de lipsă de modestie, am fost o alegere fără competitori. Deci, nu este legată de calitatea mea de ministru al Apărării.


  • Explicaţi-ne şi nouă vă rog cum funcţionează interimatul?
Un ministru interimar are exact aceleaşi atribuţii ca un ministru plin, singura deosebire fiind că mandatul lui este strict limitat în timp. Fiind suficient de experimentat, însă, ştiu că valoarea unui ministru este dată de capacitatea lui de a delega responsabilităţi celor din echipa de conducere şi de a se ocupa de monitorizarea sarcinilor pe care le trasează acestora. Deci, primul document pe care l-am semnat ca interimar a fost de împărţi foarte clar toate atribuţiile care revin ministrului de Justiţie secretarilor de stat şi secretarului general, dându-le toate atributele, inclusiv drept de semnătură, inclusiv dreptul de a angaja cheltuieli bugetare. Le-am precizat foarte clar că asta înseamnă şi delegarea tuturor responsabilităţilor. În cazul în care vor simţi nevoie să se consulte cu mine, le stau la dispoziţie, dar în principiu ei trebuie să asigure continuarea la nivel profesional a activităţii Ministerului Justiţiei. Mesajul foarte clar pe care l-am dat tuturor a fost că Ministerul Justiţiei trebuie să funcţioneze la capacitate maximă, indiferent că avem un interimar sau un ministru plin.

Mi-am păstrat însă două atribuţii care sunt în competenţa mea exclusivă: atribuţiunile de relaţii cu Uniunea Europeană, în general, relaţii externe, şi a doua, problemele de personal, control şi verificare. Cele două rămân în competenţa mea, precum şi o a treia atribuţie pe care nu o pot delega potrivit legii, şi anume, primirea tuturor materialelor cu caracter, să spunem, sensibil, care sunt adresate personal ministrului de Justiţie, indiferent de organismele de la care provin.


  • Săptămâna aceasta veţi participa, de altfel, la o întâlnire a miniştrilor de Justiţie din UE. Cu ce misiune vă duceţi acolo?
Da, vineri ar trebui să merg la Ljubliana la întâlnirea miniştrilor de Justiţie. Pentru această întâlnire, pentru a nu da impresia că există un scaun gol în România, am programat o întâlnire cu comisarul european pentru Justiţie şi Afaceri Interne, domnul Frattini. Mă duc acolo cu un mesaj foarte clar. Şi el constă într-un mic raport pe care l-au pregătit specialiştii din minister în legătură cu măsurile pe care le-am luat pentru îndeplinirea obligaţiilor pe care ni le-am asumat cu ocazia aderării. Este o trecere în revistă a tuturor acestor obligaţii şi stadiul îndeplinirii lor, inclusiv măsurile pe care le avem în vedere în perioada următoare. Dar, mai ales, pentru a da un mesaj politic foarte clar, şi anume că în România, indiferent de disputele pe care le avem pe plan politic, problema administrării Justiţiei, a îmbunătăţirii ei, aşa cum ne-am obligat, este o temă căreia Guvernul îi acordă toată atenţia şi de care ne ocupăm şi în această perioadă, chiar într-un ritm susţinut.


  • Acum, o întrebare pentru diplomatul Teodor Meleşcanu, că asta e profesia dumneavoastră. Amestecul celor două instituţii, Armata şi Justiţia, nu are pentru diplomatul sau politicianul european iz de regim dictatorial african?
Sigur că e o speculaţie care se poate face, dar eu am toată încrederea că voi reuşi să dau o explicaţie foarte clară, şi anume că aceasta este o situaţie de interimat foarte scurt şi în condiţii obiective, în nici un caz nu este vorba despre o soluţie. De altfel, am şi declarat cu ocazia numirii că eu consider că interimatul este o soluţie proastă, pentru că avem nevoie de un ministru care să se ocupe cu toate energia de problemele Justiţiei. Oricum, recunosc că este o situaţie mai puţin proastă decât aceea de a nu avea pe nimeni la Justiţie... În ziua în care am fost eu numit, colegul nostru Tudor Chiuariu a fost numit consilier la primul ministru, şi din punct de vedere legal nu mai exista efectiv nimeni la Justiţie.


  • Domnule Meleşcanu, a fost o coincidenţă declanşarea scandalului avizelor în cazul celor opt miniştri în prima zi efectivă a dumneavoastră de interimat?
Nu pot să spun că a fost o coincidenţă. În mod evident, dosarele erau de foate mult timp la Preşedenţie şi nu avea cine să îndeplinească procedurile de transmitere la Parchet mai ales că ministrul demisionat făcea obiectul unuia dintre dosare. În mod evident, s-a aşteptat primul moment posibil din punct de vedere legal pentru ca procedurile să poată fi îndeplinite.


  • Aţi intrat într-o capcană politică, aceasta a avizelor şi dosarelor?
Sigur că e o chestiune pe care mi-am asumat-o de la început pentru că am ştiut foarte clar care este situaţia cu privire la disputa pe marginea dosarelor respective. Eu am acceptat-o pornind de la o judecată de bună credinţă, şi anume că atâta timp cât, în calitatea de ministru interimar, îmi fac datoria respectând legea şi obligaţiile legale care revin ministrului, nimeni nu mă poate acuza... Şi nu vor fi costuri, nici pentru mine ca ministru, nici pentru Guvern în ansamblu său. Pentru că, până la urmă, obligaţia mea ca ministru este vegherea la respectarea legii pe domeniul meu strict de competenţă.


  • Dar, preşedintele Băsescu v-a acuzat de "abuz în serviciu”, PD-L a făcut front comun. Totul a luat o conotaţie de luptă politică...
Din păcate, această chestiune, care este una strict juridică şi procedurală, a fost politizată excesiv şi a devenit o bătălie politică... În ceea ce priveşte afirmaţia domnului Băsescu, eu am înţeles că dumnealui a vrut probabil să spună că dau dovadă de exces de zel... Eu cam aşa interpretez. Eu personal înţeleg că atunci când este vorba de Justiţie, de dreptate, până la urmă, atunci când e vorba de oameni, niciodată nu poţi să fi acuzat că dai dovadă de exces de zel. Dimpotrivă, eu cred că trebuie să fim cu toţii încurajaţi să înţelegem că în România există o singură putere supremă, aceea a legii... Pe care, fireşte, fiecare dintre noi o intrepretăm în măsura informaţiilor şi a cunoştinţelor pe care le avem, dar pe care nu le poate interpreta decât o instanţă. Acesta este răspunsul pe care pot să-l dau.


  • Cum o să se încheie aceast scandal?
Sigur, până la urmă o să se încheie cumva. Eu am cerut conducerii din Minister, unde îmi ţine locul domnul secretar Mocuţa, şi grupului de consilieri, ca în perioada aceasta de două zile cât sunt plecat în Iordania, analizând toate dispoziţiile legale care există în România să îmi propună o soluţie pentru a ieşi din acest impas. La întoarcerea mea (azi, marţi, 22 ianuarie – n.r.), voi avea această discuţie (cu specialiştii din minister – n.r.) şi voi propune o soluţie, care în opinia mea şi a instituţiei, ne poată ajuta să depăşim acestă dispută.


  • Sunteţi un susţinător al Noricăi Nicolai. Când aţi vorbit ultima dată cu dumneaei? Cum aţi încurajat-o?
Ultima dată am discutat chiar înainte de plecare (sâmbătă - n.r.), i-am dat un telefon şi am încurajat-o spunându-i un lucru foarte simplu, că pentru noi toţi, singurul argument care stă în picioare este cel legal. De altfel, din punctul meu de vedere personal, dar şi ca vicepreşedinte al PNL, interpretez că nu există impedimente pentru titularizarea dânsei. Şi, i-am explicat că, cel mai bun lucru pentru noi ar fi dacă am putea obţine şi un aviz, o decizie în acest sens, din partea unui organism judiciar. Eu personal nu exclud deloc posibilitatea de a face recurs la decizia Curţii Constituţionale.


  • O întrebare teoretică, domnule ministru. Dacă aţi fi fost pus să alegeţi dintre cele două portofolii, pe care l-aţi fi preferat?
Pe al treilea. (râde- n.r.)


  • Cel al Afacerilor Externe.
Eu personal, dacă mi-ar fi fost dată această opţiune, aş fi preferat un domeniu pe care puteam să dau randamentul cel mai bun. La ora actuală nu încape însă nici o îndoială că sunt ministru al Apărării şi doresc să-mi pot duce, atât timp cât va funcţiona Guvernul Tăriceanu, mandatul la bun sfârşit. Pentru că am început câteva chestiuni care în opinia mea sunt extrem de importante pentru Armată. În primul rând, programele strategice de dotare, şi în al doilea rând rezolvarea problemelor sociale ale unei armate profesioniste. Pe primele locuri fiind problemele locuinţelor, ale asistenţei medicale şi ale statutului ...veteranilor, să le spunem în felul acesta, celor care se întorc din teatrele de operaţiuni şi la ora actuală nu intră în prevederile legale, întrucât la noi statutul de veteran îi cuprinde numai pe cei care au luptat în Primul şi Al Doilea Război Mondial. Sunt proiecte esenţiale şi foarte importante în acest an, care este un an greu, din punct de vedere politic, aşa cum se vede, dar şi din punct de vedere al resurselor pe care Armata le are alocate.


  • Pentru că aţi anunţat acest proiect al statutului veteranilor, puteţi să ne spuneţi în două cuvinte care sunt noutăţile pe care le veţi introduce?
Eu am două lucruri foarte clare pe care le-am pus deja în analiză la direcţiile noastre de specialitate din Minister. Primul este adoptarea unor amendamente sau a unei legi speciale privind crearea statutului de veteran pentru cei care participă la misiuni de menţinere a păcii sau la alte misiuni internaţionale sub egida ONU, NATO, OSCE sau în cadrul coaliţiilor multinaţionale, şi în al doilea rând, crearea cât mai repede a unui aşezământ medico-social unde să poată fi îngrijiţi toţi veteranii care nu au posibilităţi de susţinere sau care au nevoie de îngrijire medicală permanentă, astfel încât România să-şi manifeste respectul faţă de ceea ce fac ei pentru ţară nu numai prin discursuri sau prin cuvinte mari, în general... Ci şi prin ceea ce face concret pentru ei.


  • Este afectat Ministerul Apărării la această oră de dublul dumneavoastră mandat?
Eu sper că nu şi din punctul meu de vedere nu există nici un motiv. Sigur că, oamenii sunt oameni şi orice dispută de acest tip le ridică şi lor serioase semne de întrebare. La întoarcere mâine acasă (azi – n.r.) când apare şi acest interviu o să le spun foarte clar tuturor că în ceea ce mă priveşte sunt ministrul Apărării şi vreau să-mi fac datoria cât mai bine posibil până la capăt.

×