x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Jocurile Olimpice, un eşec economic pentru britanici. Cum a ajuns Londra un oraş-fantomă

Jocurile Olimpice, un eşec economic pentru britanici. Cum a ajuns Londra un oraş-fantomă

de Istvan Deak    |    06 Aug 2012   •   15:19
Jocurile Olimpice, un eşec economic pentru britanici. Cum a ajuns Londra un oraş-fantomă

Restaurante abia pe jumatate pline, circulatie redusa, vanzari in scadere... In centrul Londrei, care de obicei e plin-ochi, multi comercianti sunt bosumflati la acest inceput de august, pentru ca nu vad venind de nicaieri "mana turistica" promisa de Jocurile Olimpice 2012.

In Soho, Maison Bertaux, "cea mai veche patiserie din Londra", asteapta clientii cu disperare. "Daca facem o comparatie cu anul trecut, iar asta e valabila pentru toate tipurile de comert, nu sunt clienti, ce mai, nici londonezi, nici turisti veniti pentru Olimpiada", se plange proprietara Michelle Wade, citata de 7sur7.be.

Desi a fost un weekend insorit si suntem la jumatatea programului Jocurilor Olimpice, ambianta este calma pe strazile acestui cartier la moda, unde e plin de restaurante, baruri si buticuri elegante, la numai cativa kilometri distanta de locatiile olimpice din estul capitalei si de centrul lor comercial gigantic, comenteaza reporterii de la 7sur7.be, cu referire la weekendul care tocmai a trecut.

"Desertificarea" magazinelor
Rob Grogan, un alt comerciant, de data asta detinator al unui magazin de obiecte vestimentare si accesorii pentru barbati, se plange jurnalistilor de la 7sur7.be:"Autoritatile locale ne-au spus ca va fi o crestere a freceventarii magazinelor si prin urmare o crestere a vanzarilor, dar acest lucru nu s-a intamplat". Din contra: in comparatie cu saptamana care a precedat lansarea Jocurilor, frecventarea magazinelor a scazut cu 30%, explica acesta, recunoscand, in acelasi timp, ca "luna august nu este in general cea mai animata luna a anului".

Autoritatile alarmiste
Care sa fie cauza acestei "desertificari"? Toti comerciantii sunt de aceeasi parere: campania de comunicare alarmista dusa de Primarie si de Transport for London, organism care gestioneaza transportul in comun in capitala Marii Britanii. De mai multe luni, acestea ii sfatuiesc pe clienti sa evite zonele cele mai frecventate din centrul orasului, de teama ca reteaua se va congestiona. Mesajul a fost atat de convingator, incat haosul asteptat in transportul in comun nu s-a petrecut. In asa masura, incat premierul David Cameron a indemnat lumea "sa revina in Capitala", pe care, de altfel, unii comentatori au calificat-o chiar drept "oras-fantoma", noteaza sursa citata.

Nouriel Roubini comenteaza pe Twitter
Situatia dezarmanta din Londra a ajuns obiectul unor comentarii pe reteaua de socializare Twitter chiar din partea economistului Nouriel Roubini, care, potrivit unei postari, sustine ca "Olimpiada este un esec economic, deoarece hotelurile, restaurantele si strazile londoneze sunt pustii".

Reputatul economist a mai spus ca "atat turistii care nu sunt interesati de Olimpiada, cat si localnicii au fost indepartati de Londra prin numeroase mesaje de avertizare a autoritatiilor londoneze, cum ca orasul va fi foarte aglomerat in perioada Jocurilor Olimpice", exact ceea ce explicau, pentru 7sur7.be, si oamenii de afaceri chestionati in reportajul de la Londra. "Avertizarile ca fiecare sa stea departe de oras in aceasta perioada au transformat Londra intr-un oras-zombie", a mai scris Roubini intr-un alt mesaj pe Twitter.

Economistul a mai spus ca The West End, o parte din zona centrala din
Londra, loc aglomerat in mod normal in fiecare sambata seara, la data
de 4 august era pustie.

Ce se visa
"Marea Britanie va beneficia de un impact economic pozitiv imediat, ca urmare a cresterii semnificative a cheltuielilor de consum in perioada Jocurilor Olimpice si Paralimpice. Asa cum s-a intamplat in timpul Cupei Mondiale, consumatorii britanici vor determina cresterea vanzarilor din supermarketuri cu 80 de milioane de lire, Marea Britanie urmand sa-si confirme reputatia de natiune formata din fani ai sportului", aprecia, inaintea inceperii Jocurilor Olimpice 2012, Marc O'Brien, director executiv al Visa UK, sponsor al evenimentului. Potrivit studiului de piata efectuat de Visa Europe inaintea Olimpiadei, sectoarele de retail, divertisment si turism ar fi trebuit sa fie marii castigatori ai Jocurilor, beneficiind in total de o crestere a cheltuielilor de 508,4 milioane de lire pe parcursul celor sapte saptamani de competitii.

Unde dai si unde crapa
Socoteala de acasa nu se potriveste cu cea din targ. Desi vorbim de un proverb romanesc, el a fost resimtit din plin si de englezi, inclusiv la capitolul cheltuieli organizatorice. Cheltuielile de organizare a Jocurilor Olimpice de la Londra au fost de peste doua ori mai mari decat bugetul estimat de organizatori.

Este vorba de cea mai mare depasire din 1996, cand JO de la Atlanta, din SUA, au sarit de 2,5 ori peste suma prevazuta initial. Guvernul britanic a dublat bugetul initial, la 9,3 miliarde lire sterline, pentru ca nu a reusit sa atraga investitii private pentru finantarea si dezvoltarea lucrarilor.

Depasirea bugetului este tipica proiectelor mari, precum Jocurile Olimpice si apare in special atunci cand gazdele "subestimeaza strategic" costul real si inainteaza previziuni optimiste privind veniturile.

Olimpiada din 2008 de la Beijing a depasit bugetul cu numai 4%, in timp ce costul organizarii Jocurilor Olimpice din 2004 de la Atena a fost cu 60% peste estimari. In medie, pregatirile pentru Jocurile Olimpice depasesc bugetul cu 179%, potrivit estimarilor efectuate dupa o analiza a ultimelor 17 astfel de evenimente sportive. (deak.istvan@jurnalul.ro)

×