Integrarea europeana nu-i va impiedica pe romani sa-si continue cutumele de sute de ani, ci doar va impune respectarea catorva reguli de igiena si siguranta. De la taiatul porcului pana la alambicul de tuica de acasa si produsele "marca romaneasca", campania "Mizilicuri Europene" a Jurnalului National va pune normele europene fata-n fata cu traditiile romanesti si va arata ce e real si ce e inchipuit in temerile celor care vad aderarea ca pe o amenintare la adresa spiritului autentic.
Integrarea europeana nu-i va impiedica pe romani sa-si continue cutumele de sute de ani, ci doar va impune respectarea catorva reguli de igiena si siguranta. De la taiatul porcului pana la alambicul de tuica de acasa si produsele "marca romaneasca", campania "Mizilicuri Europene" a Jurnalului National va pune normele europene fata-n fata cu traditiile romanesti si va arata ce e real si ce e inchipuit in temerile celor care vad aderarea ca pe o amenintare la adresa spiritului autentic. Intr-o Romanie unde agricultura se mai face, in unele zone, cu unelte arhaice se anunta vremuri grele pentru normele europene. Pentru ca intra, in unele puncte, in conflict cu practicile traditionale ale romanilor, regulile scrise la Bruxelles vor fi intampinate cu destul scepticism in Oas sau Alba. "Standardele pe care le impune astazi Comunitatea Europeana sunt consecinta nevoii de control al calitatii. Sistemul este, la prima vedere, foarte bine organizat si controlat, in beneficiul individului. Se pierde insa acel motor care a pus in miscare timp de mii de ani societatea arhaica", crede antropologul cultural Anca Scarlat.
FARA SUFERINTA
|
Europenii, mari iubitori de animale, au stipulat clar in conventii si directive cum animalele domestice pot fi omorate, astfel incat acestea sa nu fie supuse la un stres inutil si mult prea indelungat. Astfel, animalele trebuie ori sa aiba parte de o moarte instantanee sau sa fie eutanasiate cu ajutorul unor injectii letale, mai pe scurt sa aiba parte de o moarte "ajutata". Unele oratanii nu necesita o tranchilizare anterioara, cum ar fi de exemplu gainile, gastele sau ratele. In schimb, animalele de talie mai mare, cum ar fi mieii, vacile, porcii sau caii, va trebui asomate.
|
VERDICT
|
Sacrificarea rituala a porcului de Craciun s-a pastrat la romani chiar si dupa urbanizarea fortata. Desi dezradacinat, romanul a simtit nevoia continuarii traditiei, adaptandu-se la noile conditii. Sacrificarea din curte
s-a mutat in fata sau in spatele blocului, uneori la subsol. Ritualul parlirii cu paie aprinse a fost inlocuit uneori cu lampa de gaz. Dar obiceiul s-a pastrat in linii mari. De sarbatori, romanul nu are nevoie de preparate din porc, ci de prepararea porcului. Nu inventarul mesei de Craciun este important, ci perioada de pregatire, in care gospodarul isi pune in valoare priceperea. Fiecare membru al unei familii nucleale are un rol prestabilit. Chiar in organizarea bucatariei traditionale. Barbatii imobilizeaza si sacrifica porcul. Tot ei se ocupa de parlirea animalului sacrificat, cu paie aprinse. Urmeaza curatarea si asezarea lui pentru impartire. In unele zone, batrana casei il tamaiaza imediat dupa parlire, rostind o rugaciune. Porcul este apoi impartit, astfel incat sa se poata prepara toate alimentele traditionale, cu diferente specifice fiecarei zone. "Pomana porcului" - constand in sorici si carne proaspata prajita de obicei in ceaun - este considerata obligatorie pentru a asigura prosperitatea familiei. (Anca Scarlat, antropolog cultural)
|
NU RATATI!
|
Cititi in Jurnalul National de maine cum ramane cu cazanul de tuica de acasa si ce cantitate de spirtoase poate produce fiecare roman dupa aderarea la Uniunea Europeana.
|