Povestile incredibile ale personajelor care au facut parte din viata noastra, povestile tulburatoare ale celor mai puternici si indragiti eroi de film ai Romaniei. Cum s-au nascut aceste personaje, ce au devenit ele pentru public, cum traiesc acum cei care si-au castigat nemurirea prin eroii carora le-au dat viata.
Asculta coloana sonora din Drumul Oaselor, Ani de liceu si Veronica
Vedeti pantofii mei? Imi place sa port modelul acesta tocmai fiindca erau preferati de unchiul meu, pantofi cu o lira cusuta pe varf, era incaltamintea agreata de comisarul-sef Gheorghe Cambrea, fratele mamei. Unchiul meu a stat la baza realizarii personajului comisarul Miclovan si apoi a comisarului Moldovan.
FLORIN CONDURATEANU
Unchiul meu m-a inspirat in conceperea acestor personaje, atat ca alura, cat si ca reactii. Era unchiul unul dintre cei mai valorosi comisari, stia tot ce misca in Bucuresti, era tipul politistului adevarat. Trecuse Cambrea prin toate treptele in politie, facuse parte si din brigada anticomunista, dar nu se avea bine cu legionarii, el era indragostit de meseria lui de politist pe care o facea excelent. Era elegant, impresiona prin silueta sportiva, ii placeau femeile si masinile de viteza. Cele patru filme cu comisari, regizate si jucate de mine, doua dintre ele avand semnatura mea si pe scenariu, alaturi de alti doi colaboratori, ei bine, cele patru filme au adunat impreuna in salile de cinematograf vreo 30 de milioane de romani, mai mult decat populatia tarii. Asa si-a inceput povestirea Sergiu Nicolaescu. In fata blocului, copiii se jucau de-a Mainile curate, se certau cine sa fie comisarul, oameni in toata firea bisau sau chiar revedeau de trei-patru ori filmele cu comisari ale lui Sergiu Nicolaescu, fetele si-ar fi dorit un curtezan care sa semene cu comisarul, imbracat, si cu farmec in prea plin, justitiar si curajos.
Nu trage,
dom Semaca!
In vorbirea multora
intrasera replici din filmele
cu comisari. Una dintre vorbiri,
inventata chiar de Sergiu
Nicolaescu, era replica
unuia dintre gangsterii bucuresteni: Nu trage, domn
Semaca, sunt eu Lascarica.
Aceasta replica era rostita
inainte de rafalele de pistol
dezlantuite de borfasii cu cravata
si gulere apretate, interpretati de marii actori George
Constantin si Gheorghe
Dinica. Rostogolirea de acrobat
a comisarului Moldovan
pentru a impusca cat mai
multi banditi era imitata de
toata pustimea. Sergiu Nicolaescu
isi aminteste ca in
filmele Cu mainile curate,
Ultimul cartus, Revansa
si Un comisar acuza a facut
si unele inovatii, care s-au
intalnit abia apoi prin filmele
americane in vestitele policeuri
produse la Hollywood.
Aceasta rotire in saritura in
timp ce apasau pe tragaci
n-am mai intalnit-o in alte
filme, spune Nicolaescu. O
premiera in mestesugul regizoral
este si acea scena din
Mainile curate, in care un
bandit este strivit de un
camion in timp ce se afla intro
cabina telefonica. Ma mai
mandresc si cu secventa in
care scap din mainile
legionarului sarind din etaj in
etaj in cladirea Politiei de pe
Calea Victoriei. Inceputul si
finalul salturilor la inaltime
le-am efectut chiar eu, in rest
a sarit un cascador.
Un comunist
turnator l-a trimis
la puscarie
Destinul unchiului lui
Sergiu Nicolaescu a fost
dramatic, tulburator. Datorita
unei piruete ciudate a
destinului, comisarul-sef
Cambrea a infundat puscaria.
Isi aminteste regizorul de o
destainuire a unchiului,
facuta chiar in celula. Intr-o
zi, unchiul meu trece pe Calea
Victoriei si pe langa el s-a fofilat
un barbat, care, pe furis,
i-a spus: Domnule comisar,
va rog, arestati-ma. Si unchiul
meu i-a indeplinit
dorinta, l-a arestat, de fapt
era a 38-a arestare a acestui
barbat, care era Constantin
David, unul dintre liderii
comunisti. Cand a disparut
cu David in arest, acesta a
cerut hartie si creion pentru a
scrie ceva. El era informator
al politiei. Turna ce afla prin
mediile muncitoresti in timpul
unor arestari formale,
facute la deruta. Numai ca la
a 42-a arestare a avut un
mare ghinion. L-au insfacat
legionarii si l-au impuscat in
padure. De fapt, uciderea lui
de catre legionari a reproduso
in filmul Revansa. Ei bine,
unchiul meu a fost acuzat de
arestarea fruntasului comunist
David si condamnat
sapte ani. Ce sa mai zici?! Dar
fratele lui David, care ajunsese
stab mare, conducatorul
CEC, a facut taraboi ca e prea
blanda sentinta si, cum comunistii jucau pe degete justitia,
comisarului Cambrea i s-a
marit pedeapsa la 25 de ani.
L-au busit pe unchiul meu si
legionarii, care l-au dat afara
din Politie in 1940, apoi, cand
Legiunea n-a mai fost la putere,
a fost reprimit in functia
de comisar. L-au alungat si
comunistii din Politie in 1945,
urmand drama puscariei in
1950. Procesul unchiului meu
s-a desfasurat in aceeasi sala
unde a fost judecat maresalul
Antonescu. Aceasta dezvaluire mi-a facut-o unchi-miu
in arest, unde m-a introdus pe
ascuns unul dintre paznicii
lui. Era un evreu caruia
unchiul ii facuse bine, de fapt
pe multi ajutase comisarul
Cambrea. I-a spus unchiului:
De ce nu spui intamplarea
asta care te dezvinovateste?.
A suras amar: Pai vrei sa
ma omoare astia? Eu cand
mi-am ales meseria de politist
am stiut ca mi se poate
intampla si asa ceva. I-au
dat drumul in 1965, cand s-au
golit puscariile.
COTONOAGE
Cum s-au nascut cele patru
filme cu comisari? Cu mainile
curate avea un scenariu
scris de Titus Popovici si
Petre Salcudeanu. Regizorul
Nicolaescu l-a jucat si l-a finisat
dupa modelul unchiului
sau pe comisarul Cambrea,
rolul comisarului comunist
Roman a fost interpretat de
Ilarion Ciobanu. Asa cum
legionarii isi pusesera oameni
in Politie si comunistii
si-au plantat comisari fara
nici o pregatire, proveniti din
muncitori, precum Roman,
pe care l-am invatat in film
secretele meseriei. Filmul a
avut mare succes si scenaristii n-au acceptat ca al
doilea film, Ultimul cartus,
sa fie regizat de Iulian Mihu.
Au cerut sa continue Nicolaescu.
Miclovan murea in
finalul primului film si spectatorii
cereau ca el sa fie
inviat printr-un artificiu al
scenariului, dar Titus n-a
fost de acord, asa ca Ultimul
cartus l-a avut in
prim-plan doar pe comisarul
Roman. Mi-a convenit sa
fac primele doua filme fiindca
tratau perioada de confuzie
din anul 1945, imi displacea sa continuu cand se
patrundea cu relatarea in perioada
cu adevarat comunista.
S-a facut de catre altcineva
apoi un film in care comisarul
Roman se ocupa cu lichidarea
romanilor retrasi in
munti, cei ce luptau cu comunismul,
asta ar fi fost impotriva
conceptiilor mele,
cum sa fac un film care incrimina
miscarea de rezistenta
din munti? Sefii nu
m-au obligat la primele doua
filme sa fac prea multa
apologie comunista. La
interventia lor am introdus
totusi un personaj de mica
importanta, un comunist
jucat de Emanoil Petrut,
care-l sfatuia pe Roman. Au
urmat alte doua filme: Un
comisar acuza si Revansa, scrise de Nicolaescu
impreuna cu scriitorul Vintila
Corbu si cu alt condeier.
Regizorul, devenit si autor
de scenariu, dar si actor
principal, era satisfacut: Nu
exista nici un comunist in
filme, se infruntau politistii
si legionarii. Am putut sa-l
readuc in film pe comisar,
se numea de asta-data Moldovan.
Secretarul CC Dumitru
Popescu mi-a atras atentia ca e musai sa fie si comunisti. Am strecurat un mic
episod fara greutate in balanta filmului: legionarii patrund in inchisoarea Jilava si
ii impusca pe toti arestatii
pana la celula 21. Ceausescu
se afla la celula 23. Cand
a vazut secventa si-a reamintit,
dar a ramas pe ganduri
cand i-am explicat scena
in care arestatii au fost
pacaliti de legionari. Acestia
i-au manevrat abil pe cei din
celule sa bata cu canile
metalice in gratii, ca semn
de protest, de fapt in acest
zgomot nu s-au auzit rafalele
legionarilor care i-au ucis pe
arestati. Aveam de gand sa
mai fac un film, Recviem
pentru un comisar, dar nu
mi s-a dat voie. Ceausestii si
grangurii comunisti erau deranjati ca Moldovan si Miclovan
intrasera prea adanc in
sufletul romanilor.
CONTINUARE: Pistruiatul ii e dator lui Clint Eastwood